Halálmadár

Örülök ennek a képnek, de legfőképpen annak, hogy ahogy látom, itt ez komoly vitákat is kiváltott, értelmezési kérdéseket. Ráadásul érkeztek rá olyan kommentek is, amik igazán arról tanúskodnak, hogy nem csak egy szemvillanásnyi ideig foglalkoztok egymás munkáival, hanem elgondolkodtok egymás dolgai felett. Ennek én nagyon örülök, sőt, azt gondolom, hogy ha van helyzet, amikor mint közösség gólt rúgtunk, akkor ez ilyen helyzet. Sikerült Andrásnak egy olyan képet készítenie, ami a maga tárgyiasságával fölkavaró, ugyanakkor esztétikai csomagolásban egy elvonatkoztatást is tartalmaz ettől a tárgyias megfogalmazástól, és ki-ki az adott lelkiállapotától függően engedte ezt magához közel, vagy utasította el. Még az is egy jó dolog, hogy egy újfajta kompozíciós eszközt használ itt András: ez a négyzetes kompozíció. Nagyon izgalmas ebben a kompozícióban dolgozni, teljesen más arányokat hoz, és más kérdéseket, problémákat vet föl, és ezt András jól megoldotta ennél a képnél. Talán egy picit szűkre van komponálva, talán egy leheletnyit, mint ahogy a kép alján a képhatár és a fő objektum közötti távolság észrevehető, annyira kellett volna jobb és bal oldalt is távolságot hagyni. Ennyivel lehetett volna tágabbra komponálni, de az ötlet jó, és az eszköz is, amit a tónusvesztéssel, a szinte monokrómra egyszerűsített színekkel kapunk, és azzal a kontraszt-helyzettel, amit András beállított az utómunkánál. Ez most mind egy irányba mutat, és ez egy nagyon szerencsés dolog, ugyanis pont ettől válik az ügy többé, mintegy dokumentálásává annak, hogy mentem hazafelé, és találtam egy döglött madarat. A hozzászólások között Gime mutat egy másik képet is, ami egy sünit ábrázol, tessék megnézni. Én örülök, hogy azt a képet nem töltötte fel András, most csak oktatási szempontból jó, hogy azt mutatja, egyébként a saját portfóliójába ne emelje azt be, a két képet összehasonlítva lehet megérteni azt, hogy mi a különbség egy tárgyias megközelítés és egy lírai megközelítés között. Annál a sünis képnél a tárgyilagosságon túl nem kapunk mást, és az olyan, mint kukkolni egy balesetet, miközben sem esztétikailag, sem érzelmileg, sem értelmileg nem emelődik föl, nem transzponálódik a tartalom. Az az ereje ennek a képnek, hogy egy olyan transzpozíciót kapunk, ami által az ember nem a tényleges valósággal foglalkozik csak, hanem pontosan a formai játékokkal, fényekkel, árnyékokkal, ezzel az olajos hatású környezettel ki-ki a maga élményét tudja továbbélni, és aztán asszociálni. Gime most a halálmadárra asszociált, én ezt elfogadom, mint saját asszociációját, én lehet, hogy másfelé mozdultam el saját magamban. Mindenesetre a jó az, hogy gondolatébresztővé és ikonikussá válik a képi megoldás. Az, hogy ez a Csend lecke, abban nem vagyok teljesen biztos, de a három csillag megvan. És arra hívnám fel Gime és a többiek figyelmét, hogy azok a képi eszközök, a tónusvesztés és a rögzítő eszköz korlátai, amik sokszor idegenül hatnak, itt, ennél a képnél hozzáadnak az érzelmi megközelítéshez, tehát ha megvan, mit akarok csinálni, akkor az behívja azt, milyen eszközöket kell hozzá használjak. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Ha nem csillogna ilyen ezüstül a selyem-leveleken, akkor ez is gusztustalan tudna lenni. Így azonban nem az. Így szép!

GG, nincs elforgatva, így feküdt a járda mellet a földön.

Nekem ez a kép az archeopteryx kövületeket idézi. http://href.hu/x/ef4g
Erős kép, de zavar, hogy elforgatva van feltöltve. Ha így, fejjel felfelé van meg a kép, akkor így kellett volna fotózni, nem utólag beforgatni. Így most olyan, mintha nem a talajon lenne, hanem egy falon lenne felkenődve.
Szerintem.

@Aureliano: lájk, már ha lehet ezt ilyen egyszerűen... Köszönöm!

Azt hiszem Aureliano, közülünk ezt csak te tudod így, hogy még Gábor képét is idehozod, mert valóban, ide való.

hát eljöttek végül értem és én kiszabadultam valahogy belülről karmaimmal kettéválasztottam és mint ócska kabátot kitártam húsomat a hideg szélbe és addig igyekeztem míg kívülre nem kerültem egészen és régi testemet végleg elhagyhattam a szárnyaim feketén csillogtak a hold elsápadt és én rekedten rikoltoztam vad örömömben és éreztem hogy az egész kert az enyém és egyre magasabbra szálltam mert azt akartam hogy minden fekete legyen feketén fekete és szűnjön meg ami volt bomoljon a világ szövete és tűnjön elő mögüle a semmi feketéje de ezt már nem akarták szabadítóim irigyek lettek és álnok módon belém férkőztek és nyúlós nyálkával szőtték be a gondolataimat és ólommá változtatták a csontjaimat és gyönyörű fekete szárnyaim tolla csatakosan összeragadt és most érzem hogy pörögve zuhanok a semmibe ami mégis valami lett a föld húz magához és tudom hogy mindenki látni fogja mégis milyen kevés voltam

(http://szakkor.estiskola.hu/2010/03/30/a...)

Én sem szeretem a tetemeket, ez a kép mégis tetszik. És tényleg csend: az elmúlás csendje.

a laposkúszás cím miatt én ezt meg tudom bocsájtani
:)

Nemt'om, egyszerűen csak szép. A halotat a ravatalozóban alapvetően nekem sem szokásom megnézni, de ez más. Egészen más, amikor már ilyen állapotban van a fizikai test, mint itt.
Macskát ugyan még nem, de sünt már fotóztam úton...:
http://x3dgime.blogspot.com/2010/05/lapo...

(nem a konkrét képhez szólok hozzá)
nem értem ezeket a képeket. miért fotóznak az emberek tetemeket?
szóval, hogy értem, az élet szép és talán csak a halál (elmúlás) szebb nála, úgy értem a dolgok szépek ahogy elenyésznek, legyen az egy madár teteme, vagy az enyém, vagy egy kiló hó ahogy jégcsappá, majd vízzé lesz ... stb ez az állandó elmúlás, az idő vas foga ami harapdálja az életet miközben a dns csak próbálja tökéletesíteni magát (és pont az elmúlás kijátszása érdekében) ez szép. szóval nem értem ezeket a direkt halál képeket (tök sok döglött madár fotót látni, érdekes, hogy pl. a szétgázolt fejű kukacrágta macskák nem olyan népszerűek ... ez biztos valami Ikarosz para).
összességében az egész talán még a dagerotípiák korában volt valamelyest indokolt, mikor még csak halottak bírtak addig egy helyben maradni, hogy kép lehessen belőlük. na mondjuk az is igaz, hogy a hiba az én készülékemben lehet, mert a "ravatalozóba megnézni a halottat temetés előtt"-öt se értem. az is kicsit ilyen nekem mint ezek a képek.

Új hozzászólás