HetiHegyi címen sorozatot indítunk, minden vasárnap új kisfilmmel, amiben Hegyi pedellus egy-egy fotográfiát, technikát, trendeket, képkészítést érintő kérdésről mondja el, mit gondol. Az első adás az élességről szól, azt a kérdést járja körül, meddig és miért fontos az élesség, mire kell figyelni az utómunkánál. A filmben két kép is említésre kerül Kontár Csaba Attilától, a Madárember és az Életöröm.

Hozzászólások

Szilárd, ha a gép alkalmatlan rá, nyilván az ember megoldja, ahogy tudja máshogy. De azért az a célravezető, hogy ha van blendeállítási lehetőség, akkor azt használjuk - bármi elektromos digit szoftveres ügy furább, idegenebb lesz, mert nem optikailag, hanem matematikailag old meg egy problémát.

A magam módján én az élességgel nem szoktam bajlódni, hanem ha kell valami ilyesmi, akkor csinálok egy "inverted gaussian edge detect"-et multiply vagy soft light effekttel felrakom az eredeti kép elé és kitörlöm a kép java részéről, többnyire lehúzom 20-25%-ra az opacity-t, ennél több rontani szokott a képen.
Hát ez most vagy jó vagy nem, mindenesetre a képet csak kicsit változtatja meg, és nem is mindenhol (eleve fehér a java része, meg ki is törlök majdnem mindent belőle) szóval ettől lehet, ha nem elég élesek a képeim.

Tamás, örülök neked, és bátorítalak!

Szia Zsolt!

A fotózás távol áll tőlem, vagyis ez nem igaz mert 10 éve korom óta fotózgatok, természetesen autóversenyeken kezdtem el fotózni, és kirándulásokkor utazásokkor, jelenleg meg a mindennapi életem egyes fázisait örökítem meg, ezt mind nulla tudással!

Hogy minimális fogalmam legyen fotózásról ezért állandó néződ, és tanulod leszek itt!

Egy újabb heti elfoglaltság amivel próbálom tágítani ismereteim!

Szar képekből többet lehet tanulni, mint Salgadotól, ezt állítom, már ha a szart mi követjük el. A zajszűrést se értem, hogy ff konverziónál minek, de a Draganról is tőled hallok először, ami jó, és köszi, de bevallom, nem térdeltem le tőle. A kérdés ugyanaz. Mi a cél? Minek? Adva van egy pihepuha környezet ahol egy nő örömmel felugrik, jó szitu, meg is oldod képileg, majd fene tudja miért, elkezded eltorzítani és a végén egy idegen érzet jön létre. Bízz a munkádban jobban, nem muszáj hozzá erőltetni a PS-t.

Igaza van Zsoltnak abban, hogy túlélesek ezek a fotók. Megnéztem és az eredeti képeket nem azok. A ff-re való konvertáláskor csinálok egy zajszűrést, ami ráélesít a képre. Ez az egyik oka. A mások a kontrasztolás, ami szintén segít részletek kiemelésére (gondoljunk csak a Dragan effektre).
De ne csak szar képeket nézegessünk, had javasoljak egy két igazán jó fotót (szerintem):
https://www.google.hu/search?q=sebastiao...

Abban tökéletesen igazad van, hogy a mértéke ennek az élesség kérdésnek témakör-függő, de a mesterséges élesítés az nagyon ingoványos terep, azon túl, hogy eszközfüggő - kalibrálás! - divat kérdése is, amire könnyű felülni. A nagy kontraszt esetén még veszélyesebb, mert még hajlamosabb a kép a Vera által említett halo-effektet kapni, azaz az átmenetek idétlenek lesznek.

Erdekes, en a varosrol keszult kepeknel pont forditva gondoltam/tapasztaltam az elesseg beallitasat. Peldaul ha a Google keresoben kepeket nezegetek egy telepulesrol, biztosan szamtalan nagy kontrasztu es nagyon eles ejszakai kepet talalok (peldaul Budapestrol). Szerintem (mint laikus) a nagytotal planos kepeknel nezhet ki jol a termeszetesnel is elesebb kep. A tobbivel teljesen egyetertek es koszonom, a termeszetessegre meg nem gondoltam ilyen teren.

A furcsa élesítéses dolog az angolul halo vagy magyarul talán aura. Szerkeszthető, tehát trehány vagy kontár digitális munka eredménye vagy nem igény. Különben teljesen igazad van, az élességet funkcionálisan és nem pedig technikai bravúrként szeretem látni, különösen nem digitális technikai bravúrként. A kis bemozdulás, a természetesség nemcsak emberivé, hanem kegyessé, kedvessé is teszi a képet, akár ha a bőrhibákról beszélünk, akár másról. Köszönöm a videót, különösen én, a rövidlátó. Elgondolkodtató.

Új hozzászólás