Érdekes kép, mindenképp felhívja magára a figyelmet, részben a fura formákkal, részben a színeivel. Amit nem egészen értek, az a ferdesége. Szeretném a figyelmet felhívni Féner Tamásra. Érdemes elmenni a Mai Manóba, vagy más olyan helyre, ahol lehet könyveit lapozgatni, ugyanis Tamás az, aki jelentős munkáiban, városképeiben rúgta fel a szabályokat és használta a képmezőt úgy, hogy abban a horizontot önkényesen jelölte ki úgymond, és ezzel új rendet épített fel képen belül, újrafogalmazta a formákat és a térélményt, a valós és ismert helyzetet megbolondítva egy új világot tudott kinyitni. Azért mondom őt példának, mert nem kőbe vésett dolog az, hogy a horizont csak vízszintes lehet, ugyanakkor annak indokának kell lennie, hogy miért mozdítom ki a rendet ebből a megszokott mederből és miért ferdítek-fordítok. Az így felálló új kontextusnak éppúgy rendben kell lennie, azaz fontos, hogy azáltal, hogy megbillentem az egyensúlyt, megtaláljam azt a helyzetet, amiben egy új egyensúlyi rend tud kialakulni. Van egy másik érvrendszer, a szubjektív realizmusé, amikor olyan élményt szeretnék átadni, ami épp az élményszerűsége okán indokolja a néző számára elsőre találomra elrontott dolgokat, hibákat és ami épp ezáltal a merevséget elutasítva hozza közelebb a történést, a lírát vagy a szociografikus élményt, hogy vállalja, hogy akkor és ott nem az volt a legfontosabb, hogy minden stimmeljen, hanem hogy az érzést nyakon tudjuk csípni. Bármelyiket is válasszuk, fontos, hogy következetesek legyünk. És bevallom, itt most nem vagyok biztos abban, hogy a kettőből melyik lenne a kiválasztott irány, avagy esetleg egy harmadik, ami arról szól - és ebben hasonlatos a szubjektív naplós, azaz második mesélési módhoz - hogy ebben a formai szigort tagadó rendetlenségben véljük megtalálni a magunk egyéni modorát, azaz minden mozog, a szabályok nem fontosak, az impulzus kell és az igazol mindent. Bevallom, én magam e harmadik csoportba sorolható jelenséggel nem sokat tudok kezdeni, mert nem érzem azt az indokot, ami ezt így és csak így engedi megoldani. Ha pedig nincs ilyen feszítő, kényszerítő indok, akár formailag, akár érzelmileg, akár a történet okán, akkor annyi marad, hogy dől a horizont. Dől, de miért? A kép struktúrája, fényvilága szimpatikus, de épp itt, az épített környezetnél szükségem volna segítségre, miért ez a formabontó (el)borulás? (hegyi)
Hahó Dávid, septiben igyekeztem valamit összehozni, pirossal a mostani, zölddel hozzá segédvonalak. Igen, fontos kérdés, amit említettél, hogy van a valós és az érzetre meglévő horizont, és a valósat olykor felülírja az érzet, mondjuk mert torzul a perspektíva, vagy mert olyan tömegek vannak a képen elhelyezve, ami billenti az egyensúlyt, szóval valóban, több mindent kell figyelembe venni. És az is igaz, hogy vannak optikai csalódások, ezek viccesebbek, mint a szerelmiek, de a lényeg, hogy azért mindig van kiút. Olyan ez, mint egy mérleg, a serpenyőiben egyensúlyt kell közelíteni, ami lehet hogy azzal jár, hogy csalunk picit a horizonttal, 1-2 fok belefér, ha mondjuk egyik oldalon van egy nagy ház, és mondjuk skurcban fotóztunk, akkor lehet, hogy ezeket korrigálva az a jó megoldás, ha a horizontot döntjük. Na, nézd a képet. NEm azt mondom, hogy a zöldig kell forgatni, azaz itt is lehet, hogy elég a zöld és a piros közti szöget megfelezni akár, és az már kiegyensúlyozza a képet, mert hát az a nagy üveg háromszög az valóban megbolondítja a dolgokat. De valamennyit kell dönteni.
Ami a képet illeti, a horizontján kívül is van vele gondom, mert nekem ez most olyan picit, mint a gyerek első saját íróasztala, hogy minden van rajta, önmagához képest indokoltan is, de az összkép a szülőnek mégiscsak az, hogy kupleráj van az asztalon, magyarra fordítva annyi a képelem, annyi a forma hogy ezek fele is elég lenne a boldogsághoz, de így most mintha a madárka hordta volna össze a fészkébe a kincseket, csak nem rendezte egybe. Nem rántja össze a képet semmi, kör, háromszög, téglalap, minden van, de ha ezeket a formákat mint forma nézed és nem mint tartalom, akkor észreveheted, hogy önálló életet élnek, egymással nem kommunikálnak.
Kedves Zsolt!
Meglehetősen nagyra értékelem hogy ennyit foglalkoztál vele mégha ennyit nem is ér a dolog! Igazság szerint ez egy 'tesztkép' kíváncsi voltam erre arra és hogy leszűrjem a dolgokat.. ennek ellenére köszönöm a jobbító szándékot, ötleteket, ami több is annál! Át is fogom fontolni, bár sok tervem nincs vele, nem vagyok egy Aj Vejvej alkat (csak egy picit mélyen elzárva) de elképzelhető hogy megvágom - a körgödörtábla-alakzattól már nagyon harapja nekem is a farpofám :) valahogy mindig 'remeg' a kezem a nyersanyagvágásánál, ilyenkor mindig az van bennem hogy nem elég jó a kép nem voltál elég közel.. ez igaz is bár akkor már a kamutóba térdeltem volna.. Elég szemléletesek a hasonlatok, örültem! :) (Máskor is így ha lehet!)