Aquincum felett az ég

Aquincum felett az ég

Érdekes kép, mindenképp felhívja magára a figyelmet, részben a fura formákkal, részben a színeivel. Amit nem egészen értek, az a ferdesége. Szeretném a figyelmet felhívni Féner Tamásra. Érdemes elmenni a Mai Manóba, vagy más olyan helyre, ahol lehet könyveit lapozgatni, ugyanis Tamás az, aki jelentős munkáiban, városképeiben rúgta fel a szabályokat és használta a képmezőt úgy, hogy abban a horizontot önkényesen jelölte ki úgymond, és ezzel új rendet épített fel képen belül, újrafogalmazta a formákat és a térélményt, a valós és ismert helyzetet megbolondítva egy új világot tudott kinyitni. Azért mondom őt példának, mert nem kőbe vésett dolog az, hogy a horizont csak vízszintes lehet, ugyanakkor annak indokának kell lennie, hogy miért mozdítom ki a rendet ebből a megszokott mederből és miért ferdítek-fordítok. Az így felálló új kontextusnak éppúgy rendben kell lennie, azaz fontos, hogy azáltal, hogy megbillentem az egyensúlyt, megtaláljam azt a helyzetet, amiben egy új egyensúlyi rend tud kialakulni. Van egy másik érvrendszer, a szubjektív realizmusé, amikor olyan élményt szeretnék átadni, ami épp az élményszerűsége okán indokolja a néző számára elsőre találomra elrontott dolgokat, hibákat és ami épp ezáltal a merevséget elutasítva hozza közelebb a történést, a lírát vagy a szociografikus élményt, hogy vállalja, hogy akkor és ott nem az volt a legfontosabb, hogy minden stimmeljen, hanem hogy az érzést nyakon tudjuk csípni. Bármelyiket is válasszuk, fontos, hogy következetesek legyünk. És bevallom, itt most nem vagyok biztos abban, hogy a kettőből melyik lenne a kiválasztott irány, avagy esetleg egy harmadik, ami arról szól - és ebben hasonlatos a szubjektív naplós, azaz második mesélési módhoz - hogy ebben a formai szigort tagadó rendetlenségben véljük megtalálni a magunk egyéni modorát, azaz minden mozog, a szabályok nem fontosak, az impulzus kell és az igazol mindent. Bevallom, én magam e harmadik csoportba sorolható jelenséggel nem sokat tudok kezdeni, mert nem érzem azt az indokot, ami ezt így és csak így engedi megoldani. Ha pedig nincs ilyen feszítő, kényszerítő indok, akár formailag, akár érzelmileg, akár a történet okán, akkor annyi marad, hogy dől a horizont. Dől, de miért? A kép struktúrája, fényvilága szimpatikus, de épp itt, az épített környezetnél szükségem volna segítségre, miért ez a formabontó (el)borulás? (hegyi)

Hozzászólások

Kedves Zsolt!
Meglehetősen nagyra értékelem hogy ennyit foglalkoztál vele mégha ennyit nem is ér a dolog! Igazság szerint ez egy 'tesztkép' kíváncsi voltam erre arra és hogy leszűrjem a dolgokat.. ennek ellenére köszönöm a jobbító szándékot, ötleteket, ami több is annál! Át is fogom fontolni, bár sok tervem nincs vele, nem vagyok egy Aj Vejvej alkat (csak egy picit mélyen elzárva) de elképzelhető hogy megvágom - a körgödörtábla-alakzattól már nagyon harapja nekem is a farpofám :) valahogy mindig 'remeg' a kezem a nyersanyagvágásánál, ilyenkor mindig az van bennem hogy nem elég jó a kép nem voltál elég közel.. ez igaz is bár akkor már a kamutóba térdeltem volna.. Elég szemléletesek a hasonlatok, örültem! :) (Máskor is így ha lehet!)

Hahó Dávid, septiben igyekeztem valamit összehozni, pirossal a mostani, zölddel hozzá segédvonalak. Igen, fontos kérdés, amit említettél, hogy van a valós és az érzetre meglévő horizont, és a valósat olykor felülírja az érzet, mondjuk mert torzul a perspektíva, vagy mert olyan tömegek vannak a képen elhelyezve, ami billenti az egyensúlyt, szóval valóban, több mindent kell figyelembe venni. És az is igaz, hogy vannak optikai csalódások, ezek viccesebbek, mint a szerelmiek, de a lényeg, hogy azért mindig van kiút. Olyan ez, mint egy mérleg, a serpenyőiben egyensúlyt kell közelíteni, ami lehet hogy azzal jár, hogy csalunk picit a horizonttal, 1-2 fok belefér, ha mondjuk egyik oldalon van egy nagy ház, és mondjuk skurcban fotóztunk, akkor lehet, hogy ezeket korrigálva az a jó megoldás, ha a horizontot döntjük. Na, nézd a képet. NEm azt mondom, hogy a zöldig kell forgatni, azaz itt is lehet, hogy elég a zöld és a piros közti szöget megfelezni akár, és az már kiegyensúlyozza a képet, mert hát az a nagy üveg háromszög az valóban megbolondítja a dolgokat. De valamennyit kell dönteni.

Ami a képet illeti, a horizontján kívül is van vele gondom, mert nekem ez most olyan picit, mint a gyerek első saját íróasztala, hogy minden van rajta, önmagához képest indokoltan is, de az összkép a szülőnek mégiscsak az, hogy kupleráj van az asztalon, magyarra fordítva annyi a képelem, annyi a forma hogy ezek fele is elég lenne a boldogsághoz, de így most mintha a madárka hordta volna össze a fészkébe a kincseket, csak nem rendezte egybe. Nem rántja össze a képet semmi, kör, háromszög, téglalap, minden van, de ha ezeket a formákat mint forma nézed és nem mint tartalom, akkor észreveheted, hogy önálló életet élnek, egymással nem kommunikálnak.

ja, igen: Köszönöm hogy hosszabban foglalkoztál vele!

((ui.: 'Berágtam' és ezért egy kép helyett három képsort teszek fel (holnapra!) büntinek.. na azért ne vedd ezt komolyan!:))

Kedves Zsolt!

(na már épp el akartam dugulni aztán már megint reflektálnom kell és ennek örülök)
Látod te is hogy egy újabb fontos témát boncolgatsz (boncolgatunk).. :)
Mert az bár nem akartam ezt kérdezni.. Na akkor (jogos a felvetésed gyorsan hozzá teszem még mielőtt megint magyarázkodónak tűnnék!), már régebben volt egy elméleti vitám vagy inkább diskurzusom egy nálamnál kb dupla ennyi éves (ergo tapasztalt) nagy tudású(nak tartom) és nem mellesleg tehetséges fotóssal, fotográfussal (amúgy ha jól tudom Demeter is ismeri..). Aminek a tárgya ez a horizont téma volt.. persze hogy én húzom a rövidebbet mindig :) De a lényeg ez már rég volt probálom felidézni hogy most mi a lényeges, mi a fontos?? Legyünk realisztikusak, azaz élethelyzethez hűek vagy nem és az adott képben tegyük helyre a dolgot.
Szóval beszélgettünk arról hogy van a tényleges horizont és van egy kép horizont.. most melyik a mérvadó? mitől válik el, mi dőnt el melyik a 'helyes'? Persze ez szubjektív, a fotó tárgya témája függő is. Más helyzet az is ha van egy relatív és (mások által) is ismert/ismerhető viszonyítási pont...
Ez személy szerint is érdekel, mert többször szembesülök ezzel a problémával....

A képnél az épületegyüttest vettem alapul, az nagyjából korrekt, lehet tévedek ez gyakran előfordul velem. A dőlések meg érzék csalódás szvsz.. De nem néztem meg na meg ez a madár is gyorsabb a képen mint hittem szóval lehet elszúrtam, TLR-rel körülményesebb a mozgásom ;)
Plusz info én is nem rég hallottam hogy a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban nyílt interaktív kiállítás az Optikai illúziókkal kapcsolatosan! (Aki már volt mesélhetne róla.. :)

[Lehet megérne ez is egy topikot.. de nem biztos hogy szükséges! Viszont az elöző téma mint címest, nyitok ha gondolod, (nemmeremmegígérni) de mindet másoljam be egyesével forrásmegjelőléssel, ez nem sánta technikailag? Nem tudom, csak kérdem még mielőtt hülyeséget csinálnék!] :)

Ja és szeretem Féner képeit!! Azt hiszem a legutóbbi(?) Fotóművészet /2011.4.sz./ hasábjain írnak ha emlékem nem csal az újabb képeiről amik inkább csendéleti-tájképek de lehet hülyeséget írtam.. Érdemes megnézni! - ezt úgy általánosságban írtam címzett nélkül!

Sokkal többet én se és nem is szeretnék belefolyni, bírálni, mozgatórugókat keresni a felszín alatt és egyéb konspirációs tévutakra lépni stb! Sőt.. leginkább csak sajnálnám ha megszűnne vagy korlátozódna az a színes, változatos kulturális közeg, élet ami a klubban és környékén volt.. csak ennyi.

Nem tudom a Gödör jelentőségét, de nem is akarom feszegetni hozzászólásod alapján. Tévét nem nézem, híreket nem olvasom (vagy maximum címszavakban átfutom) Helyi politikai csatákról pláne semmit nem tudok. Nem tudom mit kellene tudnom a Gödörről... :((

Hello URak!

@Ádám! Ha zsúfoltság és zavar érzése megjött akkor már jó.. hasonlóan érzem magam alkalmakként, sőt, a városközepén.. Köszi hogy írtál, örültem!

@István! Jól látod.., száll le, vagy fel.. ezt nem lehet biztosan tudni. Örvendtem ismét soraidnak! és valóban nem szép, sőt fájdalmas.. Amúgy ez a Gödör. [Bár nem akar reflektálni az aktuál-politikai hírekre, max a következményekre, szóval nem szeretnék senkit behatárolni és minden megközelítés jó akinek valamit előhoz, jelent a kép!]

@Zoltán! Jó hogy megfogalmaztad a bizonytalanságot, köszönöm!

üdv
d

Nekem is többminden feltűnt rajta, de a madár pl. nem, annak ellenére, hogy közel van. Míg kisebben láttam a nyitólapon, valami sziklás tavas tájnak tűnt, de a részletek elvitték sokfelé, nekem bizonytalan, hogy mi volt a cél.

Ugye a cím játékos párhuzam a remek Wenders filmmel, a "Berlin felett az ég"-gel. A filmben angyalok illetve szempontunkból egy követte nyomon az embereket. Itt a fény verődik vissza az olvadó szökőkút jegéről, és egy feketébe hajló galamb szállt le inni... No és aztán van egy ujjlenyomat is fotón. Talán azért, hogy ne lehessen eldönteni, hogy ki az angyal... A fény, a madár, vagy az ujjlenyomat gazdája. No és az is lehet, hogy nincs konkrét köze a képnek a címhez, csak úgy, hogy ez egy sugallat volt hirtelen...
Az épített környezet ott van, és nem szép. Nem is iparkodik azzá lenni, inkább fájdalmas.

Üdv. István

Nekem az az érzésem hogy mintha nem lenne eldöntött hogy mit akarsz megmutatni, a címben az égről van szó, a képen a fókusz a lékeken van, közben a halháló is igen nagy teret kapott, meg azért épített környezet, a paneldzsungel is jelen van a maga jellegzetességeivel, érdekes megfigyelés ez így együtt, nem sűrűn látni ilyet, lehet érdemes lett volna megvárni amíg a nap más szögben éri a placcot, nem tudom kicsit mintha zsúfolt lenne és zavaros.

Új hozzászólás