azóta vagyok hívő mióta Jézus firkász

a kép a street art szociológiájáról beszél. (Polgárfi Gabriella rádióműsort is készített a kép kapcsán.)

Nagyon örülök annak, hogy ezzel a képpel kapcsolatban ennyi hozzászólás, kommentár született, sőt, Polgárfi Gabi még egy rádióműsort is szentelt ennek a munkának. Én ezt nagyon megértem, ez egy nagyon jó ötlet. Javaslom Daninak, hogy hallgassa meg azt a műsort, ha még nem tette meg, mert azon kívül, hogy Gabi a saját élményeit hozza, még irodalmi teljesítmények is vannak ott. Egy dolgot leszögezek, rögtön az elején: ebből a képből bárhonnan bárki bármennyit vágna, elrontaná ezt a képet. Ennek a képnek se a jobb oldala, se a bal önmagában nem érdekes, nem működik. Pont attól válik izgalmassá a dolog, hogy Dani megtalálta azt a pontot, hogy honnan készítse el ezt a képet. Ott van középen ez a villany betonoszlop, ettől az egész olyan, mintha két képpel dolgoznánk, ráadásul a véletlen, vagy a Dani szeme (remélem ez utóbbi) segítségére sietett, mert ha megfigyeljük, akkor azok az autók olyanok, mintha az előző képen még ott lennének, és a másik képen, mintha egy montázs lenne, és onnan hiányoznak az autók folytatásai. Persze, ha jobban megfigyeljük, akkor ott van az a folytatás, de azáltal, hogy az a vigyorgós kuka ott van a háttérben, ettől az egész külön történetté kezd válni. Mégis az egész együtt működik, nem csak azért, mert a kompozíciónak fontos eleme az, hogy a kékek hogyan ismétlődnek, vagy a napfényben lévő házfal és az árnyékba lévő házfal hogyan felesel egymással, ráadásul ezek tömegelhelyezésben is abszolút rendben vannak, hanem az, hogy önmagában az, hogy föl van fújva a falra az, hogy „Jézus”, az kevés, és ezt Dani is érezte. Szerencséjére játszott az, hogy jött ez a hajléktalan, és elkezdte a kukát vizslatni, de még ez is kevés lenne. Kell hozzá a másik oldal, kell hozzá a napfényes világ a csukott kukákkal, és ezzel máris van egy dinamikai játék az egészben: hogy az egyik oldal ilyen, a másik olyan, az egyik oldal vidámabb, a másik kevésbé, és hogy melyik oldalon jelenik meg Jézus. Ezek mind filozófiai kérdések, és ez a kép ezt jól mozgatja meg. Én nagyon szeretem azt, hogy ez az egész így, ebben a kompozícióban létrejött. A leiratra nekem nincs szükségem, nekem ehhez a képhez a street artnak sok köze nincsen, még akkor se, ha maga a falfirka ebbe a kategóriába esik. Mégis azt gondolom, hogy azt, ami a kép címe, meg amit a képen látunk, az tökéletesen elég, ehhez már túl sok más dumát nem kell tenni. Én is szégyellem magam, hogy ennyit beszéltem róla, mert ez önmagában működik. Köszönöm, három csillag, megvan a Szociográfia leckéd, de Dani, isten bizony, mondom neked, hogy ez nehogy már azt jelentse, hogy nem csinálsz több ilyen munkát, mert akkor nekem rossz napom lesz. (hegyi)
értékelés:    

Hozzászólások

jaj tudom én, csak mostanában kicsit megnyúlt a virtuális reakcióidőm
:)

Ely, fíjjúg, ej! Ismét jót mulattam.:))))

Ha az érintett felek belegyeznek, tőlem bárki piszkálhatja bárkiét.
De a hozzájárulás alapfeltétele a piszkálásnak. Szerintem.

Ööö,ha mindenki csak a sajátját piszkálná ...kihalna az emberiség!

Szerintem ezért a börtön marhaság. Maradnék a kényszermunkánál, konkrétan falfirkaeltávolítás formájában.
És az alapvető gondom nem a vizuális szennyezéssel van, arra megvannak a szűrőim, hanem azzal, hogy ami másé ahhoz nem piszkálunk.

http://www.parlament.hu/irom39/01673/016...
szerintem elég nekik egy év a böriben ... de annak is kiosztanám aki az óriásplakátokat, meg a buszmegálló plakátokat, meg a tv reklámokat, meg a rakás vizuális marketing terméket belebass*a az arcomba, ugyanolyan kéretlenül mint "Jézus"-unk a tegjét.

Egy pillanatva a vágásnál maradva: ha vágni kell, inkább abból vagdalnék fájdalmas, de kevésbbé életbevágó részleteket, aki a más falára üríti a lelkivilágát, mint a képből.
Na jó ezt visszavonom.
De azért itt is leszegezem, hogy a teggelést akkor se tudom tolerálni, ha Jézus személyesen teszi fel a szignóját.

Feri, én értem mit mondott Capa, azt is, miért rakódik rá egy olyan jelentéstöbblet, ami az alap mondatban nem szerepel, ettől még a kijelentés gyakorlatilag technikai kijelentés - és azt is értem, hogy mit írtál le, és épp ezért nem értem, miért írtad itt le, hogy menjen közelebb a témához, javarészt átvitten, mert a téma az kb ennyi, amit látunk.

mint az eszkimóknak a hóra, a firkászoknak is van vagy 70 szavuk a különböző a megalomán faldíszítményekre. az eredeti grafity pl. minimum 7 színből áll, aztán van ez a sokat látott, gyors, de mégis nagyban megjelenő throw up, mikor egy színű betőűk vannak egy másikkal kontúrozva ... a teg egy kalligrafikus aláírás, kb négy másodperc alatt készül az utcán, de a suhancok előtte teleítnak egy spirál füzetet vele (hehe)

Na szóval Capa annak idején mondott egy mondatot ami egész pontosan így hangzik: Ha nem elég jó a képed nem mentél elég közel. Capa csak ennyit mondott és nem többet. Azt meg már én gondolom, hogy a közelmenés átvitt értelemben is igaz. Vagyis ha belerágtad magad rendesen a témába megtudod azt hibátlanul, hitelesen mutatni. Máshogy mondom, mert szerintem ez máshogy is igaz. Amíg nem ismerem a rádió működési elvét hiába akarom megjavítani, nem tudom mit kell rajta kicserélni, hogy működjön. De ha megtanulom a működését a felépítését, hogy mi miért van benne, akkor meg tudom javítani.
Nem tudom mi van ezen nehezen értelmezhető.
Egyébként Endre (stgellert) beceneve az ollókezű. Én meg csak azért dobnám a felét, mert az én agyamban úgy kap értelmet a kép. A Te szemszögedből biztos igazad van, bár arról eddig csak annyit tudtam meg, hogy dől, meg b@szogatsz engem, hogy vágni akarom. Visszavonom, nem kell vágni!
Csak azt tudnám, hogy mi az a "tag" vagy "teg" a falon

Jessz. És? Még mindig nem értem Capát.

a 44. lecke leiirása:
"A 44-es lecke címe nem egészen pontos, hiszen a szociográfia irodalmi műfaj, mégis úgy gondoljuk, hogy bővebb, gazdagabb értelmezést tesz lehetővé a megvalósítás formai jegyeiben, hiszen a lecke feladata filmben és fotóban is megoldható. A továbbiakban a könnyebb meghatározás kedvéért a szociofotót értelmezzük.

A szociofotó társadalmi kiszolgáltatottság, az élet peremére sodródott emberek és helyzetek ábrázolása. A szociofotó nem paparazzi kép, nem lesből készül, célja nem csupán a megfigyelés. Ennek a munkának alapfeltétele a nyitottság és az, hogy a fényképezőgép optikájának kíméletlen tárgyiasságát a fényképező ember érzékenysége, nyitottsága és empátiája egyensúlyozza. Robert Capa mondása, “ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel” a szociofotóra hatványozottan igaz, ebben a témában elengedhetetlen az, hogy a fényképező ember és a modell között kapcsolat jöjjön létre.

A szociofotónál éppúgy, mint bármi portré munkánál fontos, hogy a modell tudjon arról, hogy fényképezzük, filmezzük, és ehhez beleegyezését adja a megjelenéshez. Ez a kamerát kezelő ember feladata, az oldalról letölthető (doc és pdf) Hozzájárulói Nyilatkozatot érdemes két példányban kinyomtatni, és a modellel aláíratni."
:)

Csak próbálom megérteni Feri, mi késztet arra embereket, hogy a szemük elé kerülő képeknek nekiessenek ollóval, akkor is, ha nem kell.

Amúgy pedig te kavartál Capával valami számomra nehezen értelmezhetőt, tehát ne tőlem kérdezd, hogy komp vagyok-e.

Hát az már biztos, hogy kiskorodban komp akartál lenni.:D:D:D Ezt pofázom én is, felejtsd el Capát. A többi a lényeg. Nekem megáll az félbe vágva is. :D Mondom NEKEM, és nem baj az, ha Te, vagy mások másképp látják.:)

Feri, a kész képről célszerű beszélni, nem valami sosemvolt, de talán lehetett volna képről, amit más máshogy csinált volna, mert ebben az esetben a slendrián horizont bántó, de egyébként a kompozíció így van rendben, ha a felét levágjátok a képnek, akkor értelmetlen lesz az egész, a kukás a jézussal együtt kevés. Kell oda a másik oldal. De be fogom izzítani a mozgóképes elemzőmet és majd megmutatom, miért. Ami meg Capát illeti, a szezon meg a fazon, bele lehet érteni sok mindent, még asztrológiát is, de azért mielőtt a holdig rugaszkodunk, jó tudni a tényt - Capa riportfotós volt, aki kisfilmessel, 50-es objektívvel nyomult általában, és az a mondat, hogy ha nem voltál elég közel, blablabla, az arról szól - kizárólag - hogy 50-es objektívvel ha nem mégy elég közel, nincs kép. A többi szép mese lehet, sztori, ismerjük. De hogy a fenébe jön ide Capa?

Beszarok rajtatok. Pont a ferdesége zavar itt mindenkit?
Zsolt! Akkor kezd onnan olvasni, hogy "Viszont, ha nincs ott a kukás, azt kell mondjam, ..."
Még szerencse, hogy azt írtam," számomra" vagyis nekem nem beszélne, ha nem lenne ott az a kukaturkász, DE OTT VAN, és ugye ismeritek Ti is a szólást, ha nagyanyámnak pöcse lett volna... Szóval minden tiszteletem mindenki felé, de fenn tarom a véleményem, és állítom, hogy csak az enyém. Zsoltnak meg köszönöm a megtisztelő címet: Ollókezű esztéta. :-)))))

jobb mintha hassal kezdenéd

háttal nem kezdünk mondatot. egyes leülni!
...
óóóó én is háttal kezdtem
:)

Hát a ferdesége nem erénye, mert azon lehet segíteni, amikor készül, vagy ha van még benne anyag, akkor korrigálható utólag is.

ok ferde, pongyola (sőt slendrián), hülye ciiime (bocsi képernyű billentyűzeten iiirok és nem találok hosszú i-t) van, meg minden ami szokik lenni mostanában tőlem (pl.: panoráma, két fekvő képet látunk az európai olvasási sorrendben exponálva)
de ennél közelebb nem mehetek, ez egy "teg" a falon ... ez tényleg nem a bácsiról szól, ő csak véletlenül lett a kép punktumja mikor elkezdett túrni ... mondhatnánk: túl közel jött ahhoz, hogy fotózom a tag-et ... vagy: a tag szól a bácsiról, meg a többi nénibácsikról (kisfiukislányokról) akik ide járnak, meg rólam aki ide outputty a szemetemet, meg rólatok, meg a ottani bácsiról.

(akkor jól láttam, hogy ferde. Engem is ez zavart benne)

Dani, nyugi, le fogom elemezni, de besírok egy picikét a sok ollókezű esztétán - miközben basszus ennek a képnek ha van hibája, az pokoli egyszerű: Dani vagy bandzsa vagy trehány és ferde a horizont, aminek ebben a formátumban és kompozícióban nincs oka, értelme, és zavaró. Ennyi. Csókolom.

Feri, Capa a riportázsra, portréra használta a szabályát, ne keverd ide, mert bevisz az erdőbe.

Én amúgy nagy vagdosós vagyok, de ezt most itt nem vágnám.
Ha csak a bal fele lenne, akkor egy nagyon zárt, direkt, egysíkú kép lenne.
Ezzel az oszloppal, ami szinte képpárrá vágja az amúgy is erősen panorámás képet, beindul párbeszéd a két képfél között. A színes kukás, fás, világosházfalas, meg a sötét kukás árnyékos falas sötét-kukás rész szerintem pluszt ad a képnek. Mondjuk én lehet, hogy pont középre vettem volna az oszlopot. Illetve nem, ezt a képet én nem csináltam volna meg, mert nem vagyok a Dani. Na mindegy.

Értem én azt amit mondasz, Dani! Csak tudod van az a Capa szabály, azaz egy amit komolyan veszek "Ha nem elég jó a képed nem mentél elég közel". Magyarul azt mutasd amiről beszélni akarsz. Meg a balfél egyébként is egy nagy képi poén. Viszont, ha nincs ott a kukás, azt kell mondjam, hogy nem értem mit akarsz, mert egy átlagos, hétköznapi lakótelepi részletet látok, ami készülhetett bárhol az országban Szombathelytől Nyíregyházáig. Így aztán a képed nagyon is tipikus, de mégsem egyedi, számomra elveszti üzenő képességét. Nem akarnám játszani az okostolyást, csak mondom a fent említett szabály azt is mondja burkoltan, hogy nem ismerted meg a körülményeket, nem jártad elég alaposan körül a témát, stb. Most a bejegyzésedből tudom, hogy egyféle panelos életformát akarsz megmutatni, ha jól értem. Akkor mutasd azt, mutasd azt pongyolán ha tetszik, és ne beszélj mellé.:-)))))

úgy értettem Feri, hogy nem a guberálás problematikáját boncolgatjuk ezen a képen (bár értelemszerűen azt is, de nem azon kéne legyen a hangsúly. mint szociofotó ez egy másik szubkultúra társadalmi elhelyezkedésére reagálna) ... én is úgy gondolom, hogy nem köll ezt megvágni, az európai olvasási iránynak jó levezetést ad az a kis izé a jobb szélén... ez a "radikális pongyolizmus" meg már lassan úgyis a névjegyemmé kezd válni, szóval vállalom.
:)

Tényleg kissé lötyögős, de semmiképpen sem vágnám le a kukákat. Ha csak a bal oldal marad, sokkal kevésbé érdekes. Amúgy kurvajó. (Csak így, polgárian.)

Helyesen: ha a villanyoszlopot és a tőle jobbra eső részt levágtad volna. Bocsánat.:-)))

Egyetértek Ferivel, az a rész nem tartalmaz hozzáadott értéket. :-) A bal oldal _tömören_ nagyot üt.

Azt majd én eldöntöm, hogy nekem miről beszél.:-)))
Nekem ez egy qrvajó kép lenne, ha a villanyoszlopot és a tőle eső részt levágtad volna. Így olyan mint egy pongyola fogalmazás.:)

Új hozzászólás