Bástya előny

Bástya előny

Kicsit úgy érzem magam, mintha mozaikjaira hullott volna valami. Sok kép érkezik Attilától, én voltam az, aki kinyitotta ezt a szelencét, hogy kezdjünk el más irányokról is beszélni. Azt kérném Attilától, hogy próbáljuk meg a fókuszt nem elveszíteni teljesen. Valami felé kezdjünk el elmozdulni, válasszunk valamilyen iránymutatást magunknak, és aztán abban kezdjünk el újból elmélyedni. Nem véletlenül ragaszkodom az első három leckéhez, de arra nem nagyon érkeztek most megoldások, minden másra igen. Kicsit ez nekem egy megúszós ügy, azért, mert úgy érzem magam, és ezt több képednél elmondhatnám, mintha az történne, hogy bekerülnek ezek a képek a rendszerbe, de nem azért, mert a lecke elindított egy gondolatiságot benned, és arra jön egy megfejtés, hanem mintha ez fordítva történne, hogy van egy képi helyzet, és azt berakom valami leckébe. Van egy kép, amit már megmutattam másnak, és akkor kíváncsi vagyok, megmérem, hogy vajon a Látszóteres csapat, vagy maga Hegyi mit mond erről a képről, hogy igazolja-e azt, amit én gondolok, vagy sem, hogy ugyanazt a reakciót kapom-e, mint egy másik fotós körben, vagy nem, és aztán majd én magam eldöntöm, hogy tulajdonképpen kinek hiszek. De ebben van egy kicsi olyan, mintha ez a Látszóteres rendszer tesztelése lenne. Nincs ezzel semmi baj, félreértés ne essék, ez nem baj. Csak várom azt a pontot, amikor majd el tudunk kezdeni dolgozni is Attilával, amikor lefutjuk ezeket a köröket, és egyszer csak el tudunk kezdeni úgy dolgozni, hogy van egy kérdésfelvetés, és arra válaszokat keresünk, és ezt az utat együtt járjuk be. Olyan most nekem egy kicsit, mintha késztermékeket kapnék. Tehát, ha ez egy másik feladatra érkezik, akkor azt mondom, hogy oké, lehet mondjuk egy pályázatnak az a témája, hogy a játék, és akkor ez arra bekerül, vagy szeretett tárgyaim, vagy nem tudom, de én nem látom, hogy ez a kép miért a tárgyfotóba készült el. A másik az, hogy én nem tudok sakkozni, ezt tessék nekem elnézni, ismerem a bábukat, de nem tudnék végigjátszani egy meccset, bevallom férfiasan, nem is nagyon érdekel, mert én más irányban mozgok. Da ha azt a minimális tudást, amit én megszereztem a sakkot illetően, ha azt megpróbálom feleleveníteni, akkor a bástyának, bár van egy egészen furcsa szerepe a sakkban, de nem vagyok arról meggyőződve, hogy pont őt kellett itt most ebben kiemelni. Ráadásul két kiemelés is van a képben, mert az egyik az élességgel, és a nagyjából aranymetszésbe helyezett tárggyal kapcsolatos, de aztán a kép átellenes részénél van egy világosabb folt, ami nagyjából a futó, vagy a ló magasságában lehet, és én ott is találok egy másik fókuszpontot, bár az már nagyon életlen, de fénytanilag mindenféleképpen elvisz minket oda. Ennek lehetne egy dinamikai szerepe, hogy egy ilyen ide-oda mozgás induljon be, de ezt az egész ide-oda mozgást viszont megállítja az, hogy a jobb oldali képhatárnál ott van egy fél figura, ami már oda nekem nem kéne, tehát, ha azt akarnám, hogy itt a bástya, és a másik oldal közötti mozgás működjön, akkor azt gondolom, hogy ez most ezért nem történik meg. Hadd tegyek hozzá még egy dolgot, a sakknak mi is a fő szerepe? Az, hogy lépések vannak, hogy mozgás van benne, dinamika. Most ez a bástya merre tud elmozdulni? Semerre. Akkor miért ő, és miért innen van, és miért ebben az állásban van lefotózva? Lényegesen könnyebbé tennéd a befogadást akkor, ha valóban lenne egy ilyen lehetőség, hogy a bástya mindjárt leüti a lovat, vagy valamelyiket, de itt most nem áll fenn ez a helyzet. Szóval több kérdés is felmerült ezzel a képpel kapcsolatban. Ez egy technikai ujjgyakorlat Attila, és ezt szépen megoldottad. Beállítottad az élességet, körülbelül elhelyezted a bástyát, bár nem pontosan van ez aranymetszésben, valahol ott körülbelül, de ennél most nem tudok továbblépni. Tanulmány. (hegyi)

Hozzászólások

Attila, valahogy kölezebb kéne jutni ahhoz a problematikához, hogy pontosítódhassanak az érzelmi kifejezések a képeid tekintetében. Amit írsz, korrekt. Az, hogy ahogy mondod, jó színész vagy, nem baj, sőt, ha arról van szó, hogy a modelled kell instruálni, ez fontos képesség, mert ez működtetheti ezt a technikát. Nem igaztalan képet keresünk, hanem azt, hogy amit te fejben gondolsz, hogy megjelenítettél, az hogy formálódik képpé és a kép által hogy dekódolódik. Lehet, röhejes lesz a példa, de mint példa, talán megteszi: ha azt mondod, hogy most mondjuk a szigorú Attilát mutatom meg, és csinálsz egy önportrét, ami szerinted ezt teljesíti, akkor a folyamat végállomása az, hogy a néződben is az jön-e le, amit mondani akartál. Nyilván nem kell címben lebuktatni, hogy Szigorú Atti legyen a címe, de arra ez mindenképpen jó, hogy a te általad kitalált karakter mennyiben jön át. És ha nem, hol nem, hol megy félre. Talán ez segíthet a többi munka tekintetében is.

Az önportré készítése során nem lehet kézben tartani semmit, véletlenszerű mi lesz az eredménye az expozíciónak, nem látom a képkivágást, nem látom az élességet, nem látom a kompozíciót.
Az önportré készítésekor bármit meg tudok mutatni magamból, eldönthetem milyen arcom mutatom. Elég jó színész vagyok, bármit tudok, sokféleképp tudok nézni. Ezek nem visznek közelebb senkit sehova. Sok-sok igaztalan kép lesz csak belőle.
Harmadrészt - és mivel ismerlek már annyira, ezt látod majd a legfőbb problémának -, nem szívesen adom ki magamat, nem akarok senkinek többet adni ennél egy önportréban. Ami ennél több, az már intim, titok, nem tartozik senki másra. Ez nem olyan gát amit nem tudnék áttörni, hanem olyan amit nem akarok, és nem fogok.

Szeretem fogdosni a súlyozott bábukat, jó elmerülni benne, 2 órát ülni csendben a partneremmel, akár hajnalig, és fejben lejátszani a csatát. Ez a készlet ráadásul különös jelentőséggel bír, a harmincadik születésnapomra kaptam ajándékba.

Induljunk ki ebből Attila. Ahogy ezt leírod, értem, érzem. A képen ebből nincs semmi. Konkrétabb iránymutatást kérsz, én igyekszem ezt megadni.

Jó alapanyag, amivel rendelkezel. Vannak témáid, látsz. Technikád is van, és az utómunkát sem utasítod el. Ezek fontos dolgok. Azt írod, nem szereted az önportrét - mellesleg az értékelés hamarabb készült, mint a kép felkerült, csak idő, míg írásba átkerül - szóval én meg azt mondom, hogy azt kell megkeresni, mint indulási pontot, hogy hol lehet az érzelmi része az üzenetformálásodnak megakadva. Ugyanis míg a technikai kérdésekben igen jól haladsz és mondhatni nagy kérdések nincsenek már, az érzelmi vonalon valami nem jön át. Ami meg átjön, az vagy tök mást ad, mint szeretnél, vagy megmarad valami bázis szinten.

A fotográfiához a technika elengedhetetlen. A szakmai tudás szükséges, mert a képalkotásnál akár analóg, akár digit a forma, nagy szerepe van a technikának, a formán, a végső megformáláson sok amúgy kiváló munka hasal el. De a technika önmagában semmi. Meg kell tölteni tartalommal. És azt érzem, hogy meg is akarod tölteni, erre törekszel. De ez a nyelv a legnehezebb, mert önismeret és önmeghatározás kell hozzá.

A másik kérdés a leckéké. Kereshetünk a fiókban képeket, nincs azzal baj, hiszen nem lehet elvárni, hogy minden friss ropogós munka legyen. De a leckék nem csak szükséges rosszak. A céljuk valamiféle keretet adni a munkának.

Nem szeretsz foglalkozni az önportréval. Miért? Mi vele a bajod? Erről kellene beszélgetni, mert szerintem lehet, hogy ha ezt megfejtjük és helyére tudjuk tenni, akkor megnyílhat az út számodra az érzelmek dekódolásához.

Köszönöm az értékelést!
Nem értem miért olyan óriási nagy kérdés, hogy ez a kép tárgyfotó kategóriában van.
Biztos, hogy nekem mást jelent ez az egész mint Neked, mert én imádok sakkozni, versenyekre jártam, a legjobb, játéknak tartom a világon. Rengeteg partit lejátszottam már életemben, és soha nem volt két ugyanolyan. Szeretem a hangulatát, szeretem a parti elején átgondolni a játékot, szeretek ülni kicsit rajta. Szeretem fogdosni a súlyozott bábukat, jó elmerülni benne, 2 órát ülni csendben a partneremmel, akár hajnalig, és fejben lejátszani a csatát. Ez a készlet ráadásul különös jelentőséggel bír, a harmincadik születésnapomra kaptam ajándékba. A kedvenc tárgyam az nem tárgy? Mert mintha ezt is mondanád fent.

Ha teljesen őszinte akarok lenni, kicsit azt érzem, hogy mindegy mit csinálok itt, az sosem a jó irány, mindig mással foglalkozom mint amivel kellene, ha fókuszálok valamire, akkor az a baj, ha nem, akkor széthullok mozaikokra. Ha kevés képet küldök az a baj, ha sokat, akkor az a baj. Az értékeléseid olvasva legtöbbször azt érzem, hogy semmi értelme a fotózással foglalkoznom, mert úgysincs semmi érzékem ehhez az egészhez. Azt sem értem, miért baj, hogy egy korábbi képemet teszem be egy leckébe. Nyilván nem gondolod Te sem, hogy itt csodálkoztam rá, hogy jé, van olyan, hogy tárgyfotó, vagy természetfotó, vagy más. Kizárt, hogy korábban foglalkoztam már ezekkel a témákkal? Vagy ezeket ki kell dobni akkor. Tudom most majd azt gondolja mindenki, hogy sértődöttségből mondom ezeket, pedig nem, tényleg. Az is lehet, hogy én vagyok teljesen értetlen, és konkrétabb iránymutatásra van szükségem.

Egyébként még az értékelésed előtt feltöltöttem egy önportrét, amivel továbbra sem szeretek foglalkozni.

:) Igen, azt látom, hogy a bástya lett kiemelve, csak még nem értem, hogy miért. De lehet, hogy csak egyszerűen nem tudok elvonatkoztatni a játéktól: kezdőpozícióban az egyik legtehetetlenebb figura a bástya, míg a ló pl nagyon is mozgékony... Erre gondoltam.

Én értem a bástya asszociatív vonalát - a biztonságot, stabilitást jelenti nekem, és ez szerintem benne van a képben, hiszen a bástya a kiemelt, stabil, éles pont, a kép kvázi aranymetszésében. Harmonikus ez a kompozíció így, megy a témához a sakk komolyságához, de a világos bal oldal kicsit engem is elvisz.

Túl erősnek érzem a homályba vesző távoli oldal világosságát, mindig berántja az éles tartományból a szemem. Azt sem érzem, hogy miért érdekesebb a bástya mint pl. a ló jelenleg.

Új hozzászólás