Ez a madárcsapat minden tavasszal megjelenik.
Ha nem lenne ott a címben zárójelben az, hogy tavasz, akkor nem nagyon merülne föl semmiféle kérdés számomra az értelmezést illetően, de most ha a kép elemeit nézem, akkor bevallom férfiasan, nem nagyon találok olyan képalkotó elemet, ami nekem, laikusnak, aki nem ért az ornitológiához, egyértelművé tenné, hogy ez a kép tavasszal készült. Ha az üzenetet nézzük, akkor ez egy egyértelmű és jól komponált kép. A tömegelhelyezés is abszolút rendben van. Az, hogy egy picit kimozdul a középpontból a toronyház, ezt ellensúlyozza a faágak struktúrája. Ha megfigyeljük, a kép bal oldalán egy sűrűbben szőtt hálózatot látunk, és körülbelül épp annyival jelentősebb, sűrűbb ez a szövedék, mint amennyire ki van mozdítva a kép középpontjából a ház. Tehát jól működik a dinamika. A madarak is szép képi formákat mutatnak, és a kép színvilága is elfogadható. Itt ténylegesen az a kérdés, hogy mivel lehetett volna elérni azt, hogy ez a kép a néző számára is egyértelműen a tavaszról szóljon. Valószínűsítem, hogy ez egy korán reggel készült felvétel, és a nap színezi az eget erre a rozsdás-vöröses-sárgás színre, és itt van az a lehetőség, amivel ez a hangulat módosítható lenne. Nem kellene nagyon más talán, mint az, hogy 10-15 perccel később készülhetne az expozíció, és még megőrizhető lenne ebből a sárgás aranyló színből valami, de már talán többet kaphatnánk abból a kékből, ami a tavaszra utalhatna. Ebben a helyzetben, mivel egy sziluettes képet látunk, ebből a távolságból, és ebből az ellenfényes kompozícióból a fán lévő levelek sem biztos, hogy segítenének az értelmezésben. Itt csak és kizárólag a szín az, ami utalásokat tehet. Ez a fajta, kicsit fáradt színvilág inkább az őszre jellemző. Az asszociációnkban a tavasz mindig egy kék, zöld színekben pompázó valami, és az őszhöz kapcsoljuk ezeket a sárga, vörös, barna színeket. Ez az egyedüli kérdés, de ha ezt leszámítom, akkor a képi megoldás abszolút rendben van, bár azért azt érdemes lenne végiggondolni, hogy az ilyen képeknél lehet, hogy a Természetfotó lecke lehetne inkább a megoldás, mint az Évszakok. Lényegesen kevésbé érzem jellemzőnek a képet bármilyen évszak kifejezésére, ugyanakkor, mint természetfotó, mint tájkép könnyebben értelmezhető lenne az üzenet. Emiatt a bizonytalanság miatt vagyok egy kicsit nehéz helyzetben az értékelést illetően, mert egy nagyon szép képet kapunk, ami megérdemelné a három csillagot, tökéletesen rendben lévő a kompozíció, de a leckebesorolással vannak vitáim. Abban is tudnunk kell fejlődnünk, hogy melyik képet milyen leckemegoldásra gondoljuk működőképesnek. Ezeket pontosítani kellene magunkban. Kettő csillag mindenképpen megvan, ha ebben a leckében kell értelmeznem, és abban maradtunk, hogy lehetőségek szerint nem pakolásszuk át a képeket egyik leckéből a másikba, mert elfogadjuk azt az alapálláspontot, hogy a beküldő maga mihez gondolta megfejtésnek. (hegyi)
értékelés:
Nézetem szerint a humor akkor él meg, ha megtaláljuk hozzá a formát és az időt, én itt most ezt nem éreztem, de biztos úgy van, ha te mondod.
A kérdés fontos: a válasz, hogy nincs 100% és nem mérhető patikamérlegen, hogy ki mit ért meg - ráadásul a kommunikációs közeg szempontjából az sem mindegy, hogy azonos ismeretanyaggal, szimbólumokkal rendelkeznek-e a beszélők. Ahhoz, hogy ennél a képnél visszafejthető legyen az infó, több minden egyszerre szükségeltetne. Egyik, hogy fel kéne tudni ismerni a madarat, hogy milyen típusú madár, másrészt ebből fel kéne utána ismerni azt, hogy jön vagy megy, harmadrészt meg kéne tudni különböztetni, hogy reggel vagy este van-e a képen. Ezekből egyik sem teljesül, a madár a fényviszonyok miatt sematikus lesz, nincsenek jellegzetességei, a fényviszonyok azáltal, hogy milyen időpont lett kiválasztva, nem mutatják, hogy mikor készült a kép, tehát összességében jelen helyzetben azt kell mondjam, hogy a kép exponálásának időpontja lett úgy megválasztva, hogy zavart okoz a nézőnél a dekódolás. Ha 15-30 perccel később exponálsz, marad részlet a madárban, azonosíthatóbb lesz, és olyan színek is a képre kerülnek, amik jellemzőbbek a reggelre.
Összefoglalva a kérdésre a válasz az, hogy nem attól lesz valami egyedi és művészi alkotás, hogy addig tekerjük, míg az anyja se ismer rá és utána a kontextusba helyezésnél visszatérünk a kiinduló állapothoz, mert ez csak arra jó, hogy a nézőt megzavard. A kérdés persze csak amiatt lesz kérdés, mert módodban áll a nézői véleményt meghallani, vagyis kapsz visszajelzést, hogy ó de szép őszi kép, mire te azt mondod, de hát ez vak, hogy nem látja, hogy ez tavasz? "Normál" esetben ezt a képet kiállítod mondjuk, te megnyugszol, hogy szép és titokzatos tavaszi képet mutatsz, a néző megnyugszik, hogy egy vonzó őszi képet kap, mindenki békében megy haza, és meg se tudod, hogy a te tavaszi képed leősziképezte valaki. :)
Ami a giccset illeti, a giccs előtt van a sorban a közhely.