Valóban lehetne még egy kis fény a modellen, de vakut nem szeretek használni, derítőlapom meg (még) nincs. Pedig milyen jól jött volna...
Annyira tetszett a háttér, hogy a kompozícióból nem szerettem volna engedni, bár próbálgattam több lehetőséget is, a kép világa nekem így állt össze igazán.
Zsolt, érdekes amit a civilséggel kapcsolatban fejtegetsz, belemászott a fejembe.
Hasznos volt a véleményetek, köszönöm.
A fénykép cseles. Két dologban "hazudik" akaratlanul, vagy inkább úgy mondom, természeténél fogva, és ez a két hazugság a felmentés is. Az egyik az idő. Soha, semmit nem látunk úgy, ahogy az egy fényképen kimerevedik. A kép kiválasztott pillanat. A másik a tér. Két dimenziója van, ebből és a kimerevített időből áll össze egy emléknyom. Ez a fotó. A készítőnek persze van módja arra, hogy ezt a két fontos dimenzióvesztést pótolja valamelyest. Mélységélesség, objektív megválasztása és a zársebesség. (van még másik idő is, ami az exponálás és a befogadás között telik el, de más tészta)
Miért mondom ezt? Mert ez egyben a szabadság kulcsa is. Ezért nem valós, hogy ha azt várjuk el, hogy a kép igazat mondjon, mert képtelen rá, viszont ha képtelen, akkor nincs alapja és indoka annak, hogy rendezetlenül hagyjuk a képmezőt. A fotós felelőssége ez. Ahogy az, hogy melyik pillanatot választja ki a végtelenből. És azt hiszem, a civilségre is erre van a kulcs valahogy. Hogy a modell, a fotós belehelyezkedik-e a kép idejébe, abba a belső időbe, ami az exponáláskor megfagy, avagy benne maradnak a saját idejükben, és hordozzák annak civilségét. Felkészült-e az alkotó és az alany arra, hogy a történet része legyen? A környezet, a ruha, a képkivágás meghatároz egy elvárásnak is mondható rendszerbelépést. Azt, hogy a modell a helyén legyen és ha az a kép mondjuk a háborút idézi, akkor a modell sem rágózhat, vagy nem állhat kontraposztos nyugalommal. Avagy állhat, de akkor ennek a disszonanciának érvényesnek és eltökéltnek kell lennie. Tehát a grimasz civilsége azt jelenti, hogy a kép belső története mást kívánna, de a modell vagy még, vagy már, de nem a csúcsponton van. Vagy még nem kész rá, vagy addig tököltünk, hogy elfáradt.