Kábel

Kábel

A kommentároknál sok mindent elmondtunk már, igyekszem összefoglalni. A csendélet a leckeleírásnál és az estiklopédiában is elég jól meghatározott dolog, egy viszonyrendszer, formailag és tartalmilag is. Valami viszonyul valamihez. Lehet kevés tárggyal is csendéletet csinálni, ha a tárgyak a környezethez adnak valami arányrendszert. Most kábeleket látunk egy nagyjából homogén háttér előtt, és arról kéne meggyőznie Istvánnak a kép által, hogy ezek a kábelek szépek, esztétikusak, vonzóak, érzelmesek, hogy valami módon a néző is azonosulhasson azzal az élménnyel, ami Istvánnak megvan a kábelekkel. Valószínű, hogy a csomagoló drót, a bekötési felirat ezt nehezíti, a formák összevisszasága pedig esztétikailag problémás. Azért javasoltam Istvánnak, hogy az első 3 leckével foglalkozzunk, mert jó lenne, ha abban az irányban mozdulna el, hogy ezt az esztétikai, formai szigort elsajátíthassa. Nem mondok mást, mint saját világából példát: az autó ha gondos tervezés gyümölcse, akkor logikusan van összerakva és akár még az utas számára nem látható dolgok is rendben, tehát esztétikai formában jelennek meg. A kábel így csak kábel, amit kivettem a fiókból, de a néző nem kap semmiféle többletet, sem az által hogy ezekből a formákból valamit a néző számára meglepőt vagy újszerűt állítsunk össze, sem abban, hogy közelebb jusson érzelmileg a kábelhez. Nem a tárgyiasság a megoldás, hiszen tárgyiasan akárki láthat ilyet a barkácsboltban, itt a lényeg az lenne, hogy a tárgyak elhelyezésével, megvilágításával és kompozíciójával új dolog jöjjön létre. (hegyi)

Hozzászólások

István, nem a mi dolgunk másképp képzelni oda, hanem a tiéd másképp mutatni. A néző nem fog képzelegni, ha te nem segítesz ebben neki.

Amúgy tökre érdekes, hogy nem tudtok elvonatkoztatni a kábel mivoltából. Másként képzelni oda. Ezt is csak én tudom, mert kicsit flúgos vagyok ilyen téren. Nekem például nagyon tetszenek azok a képek, amikor szét szedek egy műszerfalat az autóban és ott marad a sok sok kábel. Én szeretem a kábeleket bár milyen is legyen:)
Na és ha nem tudnánk, hogy ez kábel és ismeretlen lenne? És az elrendezése sem jó?

Majd ha ügyesebb leszek akkor remélem át tudom adni az érzést, talán.

És itt is írom, hogy bocsánat a kifakadásom miatt.

Szerintem az tök jó, hogy nekiállsz egy kábelt megfotózni, nekem sose jutott volna eszembe, irigykedek is.
Csak magában ez az ötlet még kevés. Már megvan a mivel (mármiont hogy mivel akarsz dolgozni, megmutatni valamit) de még hiányzik a mit. Egyelőre ez egy kábel, se kompozícióban, se mondandóban nem lesz belőle kép. Vagy indulj el formai irányba, rendezd el úgy azt a kábelt, hogy absztrakt legyen belőle, tiszta forma, vagy úgy, hogy változzon át, már ne kábel legyen, hanem kiindulópont, ami mesél valamit a nézőnek, elindít egy sztorit. Vagy mindkettő.
Vagy maradjon meg kábelnek, de akkor meg legyen úgy bevilágítva, felfényelve, hogy érezzem a késztetést, hogy azonnal ilyen kábelt akarok venni, legyen ez egy reklám.
Most ez még nyers. Főzd meg és frankó lesz.

Szerintem.

(És ez nem gép, meg technikafüggő. kisgéppel is lehet nagy képet csinálni.)

Mert rám mindig is a másság volt és lesz is jellemző. A klasszikus képek szépek amiket látni, de miért nem lehetne elfogadni egy más megközelítést más tárgyakkal? Mindig ugyanazt kell mindenkinek megmutatni, az elfogadott tárgyakat. Ezt akartam én csinálni a képekkel és érzésekkel.

Csináld meg, és meglátjuk. Nem a kábel zavar, hanem a tárgyiassága, hogy ez egy RCA kábel, még a bekötési útmutató is rajta van, namost ha ez egy Rádiótechnika évkönyvbe kerül hogy ilyen kábel kell a hangosításhoz, akkor szuper, mert ez alapján el tudok menni a boltba venni, de mint fotó nem érdekes, nem ad többet a bevásárlólistánál.

De ha pl. narancshéj, spagetti lenne a kábel helyén akkor mást mondanál róla.

István, talán segít, ha azt mondom, hogy így ez csak kábel. A kábel viszont lehet sok minden, ami mese - lehet autópálya, lehet felülről nézett úthálózat, lehet növények tekergődzése, nem sorolom. Ha csak kábel, akkor ott helyén kell lennie a fényeknek, a formáknak, mert akkor tárgyfotó. Azaz mondjuk a kábelgyártót reklámozza, és ott nincs pardon, nincs mellédumálás. Ha el tudsz vonatkoztatni, hogy ez mi a valóságban és mi a te álmodban, képzeletedben, akkor az már majd megmondja, hogy mit kell csinálni a képen a zsinegekkel.

Hó fehér lapon 1 méterről 5 fokban megvilágítva, 40 W izzó. A gép 40 cmről exponál kb.
Hogy én mennyit dolgoztam ezzel is.
Mért nem lehet kompenzálni? A kis és nagy gépek között? Miért várják el egyesek azt, hogy minden tökéletes legyen.

István, ez a kép is a kapcsolatokról szól?

aham, értem, köszönöm Tamás.

Mariann, nézzük: Ha a kép témája ennyire minimalista, akkor nagyon jól kell megcsinálni. Tetszik az elhelyezés, ad egy irányt, a dugók növekvő száma pedig ad egy ritmust. (Bár kissé félszegen.)
De a technikai kivitelezésnek ilyenkor nagyon jónak kell lennie. Itt pedig koszosszürke az alap, a fekete zsinórok részletei bebuknak. Ezeknek a technikai eszközöknek van egy szépségük, amit ez a kép nem ad vissza eléggé.

Tamás, miért nem jó ez a kép? (nem kötekedés, hanem kiváncsiság)

Én azzal dolgozok ami itthon van. Van sok sok kábelem és gondoltam hátha. Viszont az a baj hogy a képeimmel, hogy máshogyan értelmezek dolgokat. Mint a törvényeknél, meg a Bibliában is, mindenki máshogyan értelmezi őket. És én különösen az a típus vagyok, aki nem szereti a standard dolgokat.
Összeraktam szépen, dolgoztam vele, sőt még vaku sincs a képen. Nem tudom nem nem nem nem jójó. Kár érte. Persze ha nem kábel lenne, hanem megfoghatóbb, az jobb lenne?

Hát ez az. A kép nem jó, de hogy valaki ezt lefényképezi, az nekem tetszik.

Új hozzászólás