Kán
Kán
Kán
Kán
Kán
Kán
Kán

Egy polárszűrő segítségével sikerült ennyire kékre festeni az égboltot.

Egy 7 képből álló képsorozatit kaptunk a Feritől. Én közben elolvastam a hozzászólásokat. A Tamás hozzáfűzi a történetet, hogy miről is híres ez a hely, a Feri leírja, hogy miért volt ez neki fontos, milyen történeti helyzet van itt a betelepülőkkel és az őslakosokkal. Én azt mondom, hogy ha megerőltetem a szememet, akkor sem látom ezt a fajta ellentétet. Én itt tiszta, szép portákat látok, nagyon kis guszta, majdnem olyasmi, mintha egy alpesi faluban járnák ezzel a kékkel, amit az égre varázsolt Feri, és aztán azt mondom, hogy oké, és most mit tudok ezzel kezdeni? Tehát igazándiból, ha ez az ellentét volt a lényeg, amit el szerettél volna mesélni, akkor ez most nekem nem történt meg. Azért nem történt meg, mert nincs párhuzamba állítva az őslakos helyzet. Tehát itt nagyon szép portákat látok, és ez a gyönyörű, verőfényes idő még rá is tesz erre egy-két lapáttal. Nagyon szép, csak hát nem nagyon indul be az a történeti mesélés, hogy ez a fajta feszültség érzékelhető legyen. A másik: a képsornál van összefüggés az egyes képek között, hogy miért azt következik az egyik után, ami a másik után, és hogy miért ezeket a képeket rakom be. Nyitás, oké, Kán, itt vagyunk, még egy kis pántlika is van azon a boton. Jó a kezdés, bár nekem az egész kép egy picit dől, borul, de hát nem baj, ezt még azért ollóval körbe lehet vágni egyenesre. Aztán kapunk egy másik képet, egy tornácos, nagyon szép házról. Azt nem biztos, hogy értem és magyarázatot kapok rá, hogy miért pont ezt a házat fényképezte le Feri, de a következő kép esetleg magyaráz, hogy ez a Kádár porta 17. És, mint egy filmnél, felhangzik a filmzene és megyünk befelé a történetbe. Kádár porta 17. Na mit látunk? Hát semmit, merthogy megint találtunk egy portát, egy másikat, ahova megint bemennénk, a kis csengőt csengetjük, hogy engedjenek be minket ide, nagyon szép ez az archaizáló bronz festék, ami még ráfolyt a kerítésrészre is, és... megint nem történik meg a bejutás, megint kijöttünk. Most egy fogatot látunk, amivel majd meglátjuk, hogy hova fut, szalad a kicsi kocsi, ding-dong diridongó. A káni vendéglőtől indulunk, egy vidám társaság ül a lovaskocsin, és elmentünk a temetőbe. Biztos van ebben valami logika, hogy miért kell a temetőben befejezni, azon kívül persze, hogy a Feri pontosan tudja, hogy mitől döglik a légy, és mit zabálnak az emberek, a temetőt zabálják általában, mert az olyan drámai. Főképp, ha jól látom, itt egy kislánynak a portréját látjuk ezen a sírkövön. Én meg azt mondom, hogy oké, és? Mit akartunk ezzel a temetővel elmesélni? Mert ilyen temetőt bárhol lehet fényképezni az országban. Semmi extra nincs benne. Tehát ebben a képsorozatban nekem nincs benne az, hogy miért fényképezte le a Feri. Nem derül ki. Azon kívül, hogy egyébként, hogyha ez egy képeskönyv lenne, akkor mellé lehetne írni hosszú, szép szövegeket arról, hogy miről szól ez az egész, de jelen pillanatban ezek az illusztrációk kevesek, merthogy nem vitt be a történetbe a Feri. Ehhez az kell, hogy ha már ott vagyok, akkor valakivel szóba kell, hogy elegyedjek, és be kéne kéredzkedni valamelyik portára. Vagy valami olyan eseménynél kell odamenni, ami ennél mozgalmasabb, minthogy egy lovaskocsi fut. Most azon kívül, hogy vicces neve van a falunak, ezeket a képeket bármelyik másik faluban el lehetett volna készíteni. Nagyon visszafogott és tisztelettudó képek, miközben ismerem a Ferit annyira, hogy ő akkor ragad fényképezőgépet – általában – hogyha valamit el akar nekünk mondani. Most ez olyan, mintha egy öncenzúra lett volna, hogy hoztam egy történetet, de nem merem elmondani, mert annyira durva, hogy hátha ezért valaki fejbever. Nem tudom. Feri segíts! Én most ezzel nem tudok mit kezdeni, ne haragudj, hogy ezt mondom, de most a Mácsai Ferihez mérek. Mácsai Ferihez képest ebben nincs egy csillag sem. Feri, zavarba hoztál. (hegyi)

Hozzászólások

Szia Feri, sok kedvenc képem van Tőled, de itt GG-vel és Zsoltuval értek egyet! Nekem ebben a formában inkább reklám lecke, mert: nézzétek itt egy tiszta takaros falu, ahol kellemesen lehet pihenni, fotózgatni egy hétvégén keresztül -hangulata van a sorozatnak...

Csak azt akartam tisztázni, hogy mit értünk a képriport fogalma alatt. Egy újságnál egész más szempontok szerint bánnak a képekkel. Többek között úgy vágják újra a kész képet ahogy jónak látják, és a fotósnak nincs beleszólása.

Akkor most én nem értelek, hogy öööö, szóval hogy mit írtam most, amit az elemzésben nem...

Már értelek, Zsolt! Oké. Ez most tényleg nem történet.

Feri, amit írtam, abban van, ami nem érthető? A képriport nem ugyanaz, mint az illusztráció. Az illusztrációnál van szöveg, ami körbefutja a képet és ami nncs a képen, azt leírja a tollnok. A képriportban nincs duma.

Amit leírtál, hogy miért fotóztad ezt, az nincs a képeken. Se egyben, se külön. Én nem látom. Ha te igen, mondd, hol.

Arra sokat nem tudok írni, hogy jelentek meg képeid újságban és szerették. Örömmel hallom. Ez a képsor nem riport és nem mondja el, amit szerettél volna. Szerinted igen?

Azt gyanítom, hogy valami félreértés van közöttünk a riport kapcsán. Én amatőr létemre fotóztam riportot újságnak, évekig. A szerkesztő szerette a képeimet, a munkáimat, és ami főleg manapság nem divat, fizetett is a képeimért.
Erről a riportkészítésről kéne beszélgetnünk egyszer.:)

Nem szeretek magyarázkodni, de most úgy érzem kell, és nem elsősorban azért, hogy védjem a képsorom. Van ez a falu Kán ahonnan az őslakosság kiköltözött valamikor a 70-es években, aztán jöttek a közeli városokból és felvásárolták az ingatlanokat bagóért, és üdülőfalu helyett csináltak belőle egy ilyen népművi díszparasztbarokk típusú förmedvényt. Eredetileg jóval több képet tettem bele remélve, hogy jobban látszik.
http://egyszeublog.blogspot.com/2008/10/...
És ha ez nem jön le ebből a riportból, akkor tényleg nem jó.

Nem a képekről:
Kánban jártam én is. Régen. Nagyon szép kis falu. És ott volt a káni filmfesztivál. Így egy n-nel és k-val az elején.
Nem hülyéskedek, nem viccelek. Tényleg volt. Szabadtéri vetítés, az egyik parasztház falára. Káni filmfesztivál. :)

Hát én ezt nagyon szedett-vedettnek érzem.
Az első egy viszonylag jó indítás, bár nem vagyok benne biztos, hogy a legjobb nézőpontből. Nekem az utca túloldalán levő házak már feleslegesek, inkább ebből az oldalból lehetett volna tán több. A második és a negyedik agyonveri egymást, szinte ugyanaz a kép. Én a másodiknál közelebb mentem volna, hogy a szelmakalapos muskátlisverandás részletet emeljem ki. A harmadik korrekt, helyén van, rendben van. Az ötödik is jó lenne, de itt már a színek annyira kifordultak magukból, hogy az már üt. És akkor hatodiknak jön a lovaskocsis, ami kicsit durva nekem. Addig állóképek, épületek, bíbelődés a vakolattal, aztán figyelmeztetés nélkül jön a lovasság. A hirtelen felpezsdülést még hirtelebb módon zárod le. A lovaskocsi a sarkon találkozott a vonattal, úgyhogy a zárókép már a temető. Szóval egyesével csak-csak, de mint sorozat, vasvillával van összeszórva. Szerintem .

Új hozzászólás