Hommage to Escher
Egy útiképet látunk, és mint ilyen, a cím is erre utal, hogy egy képeslapot próbál a szerző átnyújtani nekünk, és archaizál is, öregíti a felületet, nyilvánvalóan olyan, mintha a hetvenes években adták volna fel ezt a képeslapot, csak most ért volna ide, tehát van benne egy ilyen vágy, és ezt jól is teljesíti a kép, ugyanakkor a témája is éppen ilyen fontos, mint az a forma, amit alkalmaz, ami szintén egyrészt egy útikép, másrészt meg a képeslapok kedvenc témája, igaz a képeslapokon ritkán szoktak direkt módon ott legyen egy emberalak is, mert az mindenféle kérdéseket vet fel, de az biztos, hogy egy nagyon érdekes kint-bent viszony, egy nagyon érdekes perspektivikus helyzet, a térélmény megbolondítása szerepel ezen a képen. Ami számomra kérdéses, az a kép bal felső sarka. Én elhiszem, hogy ott az egy rom és ott hiányzik belőle, de talán lehetett volna egy olyan nézőpontot keresni és úgy komponálni, hogy ez a fajta térjáték megmarad, de nem ilyen erőteljes az a lyuk a kép bal felső sarkában, és még az is lehet, hogy ha a fotós egy lépést balra mozdul, akkor az a probléma megoldódik. De azért én ezt egy nagyon jó üzenetnek érzem, két disznó. De a személyesség megint. Ezek útiképek. Valami hiányzik belőlük. Talán azt tudnám mondani, hogy a Nóra küldte be azt a repülőteres képet, meg a dombot a keresztekkel, és ugyanúgy nincs rajta a Nóra, és mégis olyan intenzíven tud kiválasztani valamit ott, határozottan, meggyőzően. Ezekben a képekben, amiket a Nóra legutóbb készített az érződik, mintha megilletődött volna ettől a helytől. (szőke)
értékelés:
És ugyanezt csinálja a nagy ív, ami ráül egy csonka falra, annak a folytatása a kerek oszlop, ami a nagy oszlop elé ugrik ki, holott nekik is egy vonalban kellene lenniük, ugyanakkor ő egy vonalban van a jobboldali kerek oszloppal, aminek eszerint ugyanazon a ponton kellene lennie, mint a kis ív és az alatta lévő parapetfal.
És így ez a sok, elvileg egy síkban lévő fal, faldarab, ív és oszlop egy térbeli testet alkot, holott nem szabadna nekik, Esher térjátékai mind vizuális trükkökön alapultak. Volt egy építész (?), aki megpróbált megépíteni egy Escher-rajzot... és az a tér egyetlen egy pontjáról úgy is nézett ki, mint az eredeti rajz. Sehonnan máshonnan, mert vizuális trükköt a valóságban csak csalással lehet létrehozni.