Lecsúszott glória
Amikor még fiatal az ember, úgy érzi övé a világmegváltás glóriája, de az idő múlásával a glória egyre lejjebb csúszik és szép lassan ráébred, bármerre fordul, bármerre mozdul, csak megsérti magát.:)

A képet elsősorban nem az eddig megszokott képzőművészeti oldalról szeretném értelmezni, hanem a szemléletével kapcsolatban szeretnék feltenni kérdéseket. Az én számomra olyan stílusjátékot látunk itt, amit az aláírt szövegi környezet is megerősít egyfajta patetikus és bűntudati helyzettel, mert a kép van annyira realisztikus, hogy jól érzékelhető a kerítésfonat, amit általában telekhatároknál szoktak elhelyezni és amin ezek az éles drótok azért vannak beleépítve a drótfonatba, hogy mindenképpen valamiféle sérülést okozzon annak, aki át akar ezen a fonaton lépni. Ebből kiindulva azt gondolom, hogy ez a drót jelzi, hogy a modell és a drót kapcsolatában félelem van, úristen, csak az arcát meg ne sebezze ez a drót fonat. A haj és a drót találkozásától ez a furcsa spirál halad lefelé és az orrlukakba is belevágódik, de mégis valamiért akár akarattal, akár a helyzetből adódóan van valami ironikus, kiszolgáltatott, de mégiscsak esendő humor a képben, amit nem tudok eldönteni, hogy szándékolt vagy sem, és azért nem, mert határmezsgyén mozog egy drámai kiáltás és egy érettebb önirónia között. Nem tisztem eldönteni, hogy a kép eredetileg ezzel a drámai felhanggal készült-e, vagy az öniróniával. Ha a második verziót veszem alapul, hisz az alkotó eddigi munkáiból egyértelmű, hogy a Feriben rengeteg keserédes humor lakozik, akkor az a feltételezésem, hogy talán hihető, hogy ezen a képen is megjelenik az önirónia. Miért vagyok ezzel az egésszel elbizonytalanodva, hogy eldöntsem, hogy ez egy drámai kiáltás, amire a feketék és a képalkotó elemek utalnak, vagy emelett van örirónia is. Azért tudom ezt nehezen eldönteni, mert úgy gondolom, hogy maga a kép alkotás közben az alkotó sem volt kellően radikális ennek eldöntésében és a kettő között hezitál a kép most, hogy egy fájdalmas attitűdöt, vagy önironikus kiáltást lássunk. Az iróniára a drót arcon való elhelyezése, az az eltartás utal, ami a valóságban igenis ügyel arra, hogy távolság legyen az arc és a drót között, de nehezen eldönthető, hogy ez véletlenszerű, vagy pedig tudatos. Azért tartom fontosnak, hogy erre többször is visszatérjek, mert külső szemlélőként most ez nem eldönthető. Ha a kép nem tartalmaz öniróniát, akkor a kép önmagában válik sebezhetővé, hogy az alkotó nem helyezkedett bele az általa kitalált helyzetbe, ha viszont szándék volt, akkor az arányai nem elég erősek. Mindemellett a pedellus mondja, hogy kompozíciós bajok is vannak, mert ha például a drót kifutni készül a képből, mintegy láncra kötve a modellt, akkor ezt igenis ábrázolni kell, és akkor épp az ellenkező oldalon kéne lennie a szereplőnek, hogy ez a drótvonal érzékelhető legyen, másrészt pedig a fej elhelyezése hasonlóan a Tisza Sanyiról készített portréhoz a nyaknál túl szűkre van véve. (szőke)
értékelés:

Hozzászólások

Köszönöm.
Gábor! Akkor nem marad más hátra, csak előre. Középen, úttalan utakon, bár járt utat járatlanra csak csavargók cserélnek. :)

Szilárd! Örülök, ha tetszik. Persze belemagyarázhatnék dolgokat, hogy miért fut ki a képből a drót, meg ilyenek, és vannak ennek a képnek hibái, de hát elég nehéz sajátmagam fényképezni.:)

Rendszeresen megnézem ezt a képet, nagyon benne van, amit üzensz vele. Nekem legalábbis. Nagyon tetszik.
Nem tudom, hogy jó, vagy rossz, de érdekes, hogy a szögesdrót kimegy a képből. Kicsit ez zavar, de ugyanakkor meg azt az érzést kelti bennem, mintha ezzel lennél kikötve, röghöz kötve. Ez meg erősíti az üzenetet, bár a drót glóriaként való megjelenését nehezíti.
Egy kicsit a bal oldalon talán tényleg sok a hely, az állad alatt meg egy nagyon kicsit kevés, talán, nem tudom, nem értek hozzá, mindenesetre nekem így is nagyon feszes a kép, meg az alulnézetből való fotózástól is. Feszült az egész, mint az üzenete a képnek.
Én szeretem. Átérzem. Jó, hogy megcsináltad.

Egy pédázat jut eszembe erről a képről, ahol egy vándor az útkereszteződésnél egy táblával találkozik, a következő felírattal: Ha balra tartasz fejedet veszted, ha jobbra tartasz meghalsz - visszaút pedig nincs.

Köszönömök.
Márti azt hiszem igazad van, talán van ez a téma olyan erős, hogy elbírna egy centrális szerkesztést, világítást.
Feri, nem tudom, hogy került oda, bár Én csak egyet látok.:)

Kedves Gyula!
Le írtam, hogy mit akartam vele mondani. De nekem fontosabb lenne, hogy tudjam, neked mit mond.:)

Nagyon tetszik ez a kép. Szerintem nem is kéne alá szöveg, elég lenne a címe, amit nagyon jól kitaláltál. Grat.

Veszélyes egy fotó:)

Én is úgy érzem, mint Márti. Kicsit beljebb jobb lenne.

Valamit nem értek. Mi az a két kör?

Kedves Feri! Te aztán nem nagyon mosolyogsz a képeiden! Nem baj.
Ez a kép kapásból a korlátozottságot juttatja eszembe, ezt akartad kifejezni. Ha igen, magadra nézve, vagy általánosan az emberre?

nekem meg tetszik, mert a feje mögötti fény és a kép bak oldalán lévő sötétség bennem kelt némi feszültséget.

Vigyázz magadra Feri, meg ne sértődjél!:)
Én valamiért nem szertem ezt a fél oldal valami, fél oldal semmi elrendezést. Jobban szeretnélek középen látni, vagy legalább kicsit beljebb.

Nekem még jobban tetszene a kép, ha nem lenne rajta a "lecsúszott glória". Ugyanis a fények-árnyak összhangja egy kicsit képregényes stílust juttat eszembe. Ráadásul emlékeztet a 300 c. film technikai megoldásaira is, mely akkor is tetszik, ha sokaknak igen rossz a véleményük róla. Egyszóval a mondanivaló és a cím háttérbe szorul nálam és marad a remek képi élmény.

Új hozzászólás