Budapest, 2012.12.06.
Sándor, a leirat azért igyekszik meghatározásod szerint akadémikusabb lenni, mert enélkül azok, akik analizálnak, nem tudnak elindulni. Demeter a szemlélődésre helyezi a hangsúlyt, ami feltételezi, hogy egyrészt valamiféle viszonyrendszer alakul ki az alkotóban a tárgyakkal, másrészt ez eleve kizárja szinte, hogy talált helyzetet úgy ahogy van, le lehessen kapni, hiszen abban nincs benne ez az időtényező. Tehát a folyamat az lehet, hogy adva van egy megfigyelés, ami akár a véletlenből indulhat ki, ami aztán az alkotóban visszhangot ver, ami elindít egy folyamatot, aminek következtében nem csak a viszonyrendszer alakul ki, hanem az is, hogy hol nyúl bele az alkotó, fényben, rendezésben, háttérben. A lényeg, hogy az esztétikai rend és megfelelés létre tudjon jönni, az egyes képalkotóelemek egymással valamiféle viszonyrendszerben közös eredő felé mutasson.
Itt ebben az esetben a szobor nagyon határozott, kopog. Ehhez nem képes kapcsolódni a kék tárgy, mert az határozatlan, bátortalan, puha ehhez képest, viszont méretben meg kicsike, azaz nem érvényesül, nincs kötés köztük. Ezt létre lehet szerintem hozni a térbeli elrendezéssel, de azzal, hogy hanyatt fektetted a szőnyegen, így lezártad a teret. Szerintem ez az, ami okán ez most úgy néz ki, mintha leltár lenne.
Zsolt, én az értékelésedet zokszó nélkül tudomásul vettem. Amiben eszmecserét indítottam, az a leirat, melyből hiányoltam a talált csendéletek szerepét, kezelését és elfogadását. Ezt a hiányt töltötte fel számomra Demeter szövege, mely teljes fedésben van az én elképzeléseimmel, ezért irányadónak tekintem (szemben a csak tudatos elrendezést, tárgyválasztást követelő leirattal, melynek szigorú követése nálam kudarcra vezetett). Nekem a leirat változatlanul féloldalas.
István, szerintem az, amit Demeter a halott, vagy halódó természetről mond, az csupán az ő preferenciáját jelzi. Ki nem zár semmit.