Népharag

Népharag

Kifejezetten tetszik, hogy Dávid nem csak színben és nem csak a kivágatban értelmezte a szobrot saját ízlése szerint, hanem a macskakővel két új irányt is beemelt az értelmezési körbe. Egyrészt a szobor ezen része így most talpazattá vált, mint egy kiállítótermi installáció, és a kockakő lett a kiállítási tárgy, ez elemeli a hétköznapi funkciótól a tárgyat, és ebben az az izgalmas, hogy mindez épp fordítva működik, mint az alkotói szándék abban, hogy a szobor válik eszközzé és a hétköznapi tárgy emelődik fel műtárgy szintre. A másik pedig az az értelmezési sík, amiben a kockakő mint úgymond a proletariátus fegyvere szerepel, megénekelték, megfilmesítették ezt már többféleképpen, ez a letisztult formai játék most ebbe a sorba áll be, és ez is jót tesz a képnek. És van egy harmadik szál, ami inkább a szobor alkotójának szándékával áll párhuzamban, mégpedig az, hogy ebben a fényben ebben a formában a vasoszlopok mint egy-egy különös furcsa emberalak is szemlélhetővé válik, kisebbek, nagyobbak, ahogy az ember is sokféle, úgy a vasak is, ez megint jó irány. Szóval összefoglalva jól átgondolt munkát kaptunk, köszönöm. Amivel vitám van, az a leckebesorolás, mert nekem ez kevésbé épített környezet, inkább tárgyfotó, vagy kreatív fotó, mert túlmutat a statikán. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Úgy van az, hogy szerintem - vessetek a mókusok elé - elég sokféle lecke van és azok többnyire jól behatároltak, és az lenne az üdvösebb, ha előbb a határon belül lennének megoldva, mint feszegetve azokat. Minden betehető bármibe, de a cél nem ez. Épített környezet, az nem szobor, még ha ezt is, azt is ember építette, a környezet szót ne tessen kifelejteni. :) Én is! :)

Szia!
Köszi az elemzést! Tetszenek ezek a frappáns gondolatok, tulajdonképpen mindent leírtál amit szerettem volna (sőt még többet is)!
Hogy a tisztelet körön kívül érdemben is hozzászóljak: ez a lecke besorolás témát nem értem.. Persze, ne érts félre; elfogadom, hogy ez neked nem épített környezet. Nálam a 'kreáltsága' miatt az. Tárgyfotónak nem érzem, kreatív fotóval meg bajba vagyok alapból.
Örvendtem!
d

Elemzés megvan. Egész alakos portréval tartozol :)

Remélem nem értettek félre a tisztelt Urak! Természetesen mindenkinek szuverén joga hogy viszonyul az emlékműhöz, milyen hatást érzést vált ki! Nyilvánvaló hogy mint emlékművek sajátoságga egy elmúlt dologot történésést személyt nem hagy feledni, mondhatni.. és ebben benne van egy gyász érzés is, én csak azt akartam mondani hogy ezen felül egy magasztosabb jelentés tartalma van amit üdvözítőm szem előtt tartani, legalábbis jobb erre gondolni, úgy értvén hogy előre mutatóbb.. (lehet megint rosszul fogalmaztam)
A lényeg hogy köszönöm a plusz infokat, és a képet is, nem ismeretem ezt szoboregyüttest.
Legjobbakat!
d

Benne van a fejfa motívum is, ez való igaz, de ez csak az egyik jelentésrétege, míg a felgyűrődött utcaköves rész és az ék alakba olvadó vasak már inkább az egyes emberekből összeálló tömeg és ellenállás irányába viszik szerintem ezt az egészet.

Megerősítem Tamás értelmezését a szoborról: én is elsősorban az elesettek (fejfák-sírkövek: egyszerű, egyenes utalás) emlékművének tartom. Nem véletlen, hogy az emlékmű, szemben a honi leértékelésével és meg-nem-becsülésével, nemzetközi elismerést hozott az alkotónak. Olyan nagy művész, mint az olasz Giuseppe Spagnulo példaképének tekintette az emlékművét, amikor a merényletben (Nasiriyya, Irak, 2003) elesett 19 olasz katona emlékművét 2007-ben megalkotta (címe=Acélerdő). Ez az emlékmű most Rómában, a Szent Pál Bazilika északi oldalán levő kis parkban áll, döbbenetes hatású szobor. Ránézésre is látszik a két mű rokonsága:

Azért nem itt kezdtem, mert az ingerküszöböm két képre volt beállva:)
Szóval: A ti értelmezésetek sokkal logikusabb, mint az enyém. Úgy látszik, életkorom és korabeli tapasztalataim, érzelmileg más irányt adtak az én értelmezésemnek.
Budapest híres a banális sőt rossz köztéri szobrairól, mert már száz éve a politika diktál ezen a téren. A legszebb történet a gellérthegyi u.n. Szabadságszobor. Az ugyanis a repülőgép balesetben elhunyt Horthy gyerek emlékére készült, de mivel egy ekkora bronzot nem lehet kidobni, átalakították szovjet felszabadítási emlékművé csak a kezébe propeller helyett pálmaágat tettek.
Visszatérve az ötvenhatos emlékműhöz, nem csodálom, ha egyes mai politikusokban, rossz érzéseket kelt, mert nemcsak eszméjében, de formájában is nagyszerű alkotás.

Kedves Tamás!
Módszerért nem gond, jó ez így ((max, annyi hogy kezdődhetett volna itt is a felvetés)).

Tiszteletben tartom a véleményed, valószínűleg több tapasztalatod is van elsőkézből az eseményekkel és következményeivel kapcsolatban.. ez ok, viszont attól még véleményem szerint nem gyász. Szerintem(!) nagyon szép és nem csak esztétikai értelemben hanem a gondolatisága is ami testet öltött az amúgy modern xxi. századi viszonylatában!
Az idegen elem alkalmazása fontos része az egésznek, azáltal töltődik fel 'saját' tartalommal válik mássá, különben csak egy szoborról készült kép lenne, az is ok de erre vannak technikásabb szakfényképészek hogy dokumentálják stb..
Még régebben is érdekelt hogy pontosan mi is ez és így utána jártam, első és hiteles forrás - az alkotócsoporttól tudom, hogy az oszlopok a magyarságot szimbolizálják a heterogén népet, tömeget, kik eggyé vállnak a megszállás és elnyomás elleni harcban, válik a rozsdás - sebezhető - individum erős, acélozott kollektív(ává) ékké, ami nem véletlenül tükröződik a végén.. a felgyűrődött macskaköves talaj no az az ellen. és nem beszélve a történelmi-épétészeti előzményről, vagy szögekről, fokokról...
Kifejezetten hidegrázó allegória az egész.
Robert Merle Üvegfal mögött c. művét olvastam még régebben annak az a diáklázadás a témája és nem emlékeztem macskakő utalásra vagy effélére, igaz nem most volt lehet kimaradt ez, persze attól még elég kézenfekvő szimbólum. Mondjuk én inkább mint eszköz tekintek rá - így akár lehetne a helyén egy újság is mint sajtó orgánum jelképe és még aktuálisabb is lehetne - bár ez egy régi felvétel.
Köszönöm az írást!
üdv
d

Kösz Gábor!
Felül több tér semmi kép mert már ég és egyéb épület, így annak nem láttam értelmét, viszotn lehetne nyesni felsőrészből félcentit kb.. úgy lehte 'tisztázottabb' lenne az a rész, még átgondolom, kipróbálom!
üdv
d

Bocsánat a módszerért, de nem akartam kétszer leírni ugyanazt!

Kedves Béla és Dávid! A te képeddel és a Dávidéval kapcsolatban is van egy problémám. Szerintem, ez egy gyász emlékmű, nem a forradalom hevét, hanem az elesetteket szimbolizálja. Egyébként nagyon szépen. Ezért kell mindkettőtöknek idegen idegen elemet alkalmazni, te a vörös színt és a verset, Dávid pedig az 1968-as párizsi diáklázadások szimbólumát a macskakövet. Azt hiszem, ezt az emlékművet igen nehéz fényképezni, ha a valódi lelkét akarja valaki megfogni.

Frankójó. Zsolt szokta mondani, hogy egy szobor megfotózása alapban semmi, ott a szobrász az alkotó, de itt benne van a szükséges plusz.
Ugyanakkor a felső vágást elég esetlegesnek érzem. Kevesebb, vagy esetleg több, de itt most nem érzem, hogy a helyén lenne.
Szerintem

István, köszi a Jé-t is :) Akkoriban idegenebb voltam aztán nem ismertem az alap hozzáállásod de most már ok a dolog! vidámat!

Kedves Zoli!
Otóó'? :) Nemhogy művész de még úr se vagyok.. viszont utóbbi még lehetek, úgy érzem! :)
Tetszenek a gondolataid, és mindegyiknek van alapja azaz létértelme - szóval nem is akarom letőrni mert szerintem lehet más is amit én akartam, csak anynit tennék hozzá hogy ez az 56-ok tere innen a néprésze..

Sajna nem filmre, bár volt nálam (igazából mindig van 1-2-3). ez hidegdigiséég. Ha tehetem filmre fotozok vagy ha úgyérzem hgoy az adja legjobban azt ki amit elképzeltem. Persze sokszor van hogy egyet többmindennel megfotózok többféleképpen. A FF-et mindig én hívom, kivéve ami C41es, egyszer kipróbálnám a színeset is de nem vagyok elég precíz és a körülmények se ideálisak, nem beszélve hogy sapija sincs a tankomnak :( :D na meg van is pár roll még a hütőben ami várja a stabil fürdőszobai 20fokot :) de lassan hívható. A lényeg annyi hogy elég sok kihívással küszködök de igyekszek a legtöbbet kihozni.
Köszi szépen kommentet!
mindenjót!

Hű, a művész úr megint frappánsat alkotott. Ott van nagyon, erős, komoly a szimbolikája is. Az acél oszlopok viszont bennem elsőre a robotok hatását keltették, ami érzelmileg kilóg az egyenként elnyomható, "puha" emberek képéből. Benne van a mesében, hogy mégis szükségük lehet a szálfa egyenes vas-embereknek erre a prehistorikus utcakőre, de az anyagok miatt keveredik nálam a dolog.

Bejön a láncba a felhőkarcolók gondolata is, ami a modern urbánus rétegnek, a klasszikus felkelőkhöz képest sokkal inkább uralkodó, vagy tűz közelében lévő helyzete miatt késztet arra, hogy oda is kanyarítsak egy mesét, ami magyarázza a furcsaságot... Bár az occupy-mozgalmak erre éppen rácáfolnak.

Jó kép nagyon, technika, szimbólumok, koncepció - gratula!

Tényleg, ez filmre készült - digitálisat nem is használsz? Mindent magad hívsz elő?

Új hozzászólás