Remegünk a vágytól
Üveggolyóképek 5. - Fényképezni fogunk, örökké fogunk élni

A kép hangulata, formavilága, színei picit a japán szobabelsőkre emlékeztetnek, meg nem mondom, miért, talán a világos és kék, a színek és formák kapcsolódása miatt. Sejtésem szerint ez a kék felület valami folyadék, ami szintén mozdulatlannak látszik, és láthatjuk azokat a technikai eszközöket, zseblámpát, kis fényeket, amikkel a tárgyak meg lettek világítva. A kép a csendélet kategóriába, leckéhez lett beküldve, és ezt a feltételt bizonyos tekintetben teljesíti, hisz tárgyakat látunk a képen. De ha azt is figyelembe vesszük, hogy ezek a tárgyak egymáshoz képest milyen rendszerben, milyen kompozícióban helyezkednek el, akkor az esetlegesség miatt már csendéletről nem beszélhetünk. A csendélet ugyanis nem tárgyak véletlenszerű egymás mellé helyezése, avagy talált kép, a csendéletnél minden egyes képet alkotó résznek pontosan meghatározott helye és szerepe van. Itt látunk egy kis virág tálat, amiből csak a szirmok láthatóak, látunk egy fél vázát, amiben nem felismerhető drótok vannak, láthatjuk a kis kancsóba tett zseblámpát, a tálat a kék festékkel, és azt az ominózus fehér kendőt, amit a takarítónő már az előző képnél is ottfelejtett. Ezek a manifesztumok nem adnak ki egy közös történetet és ami a legfontosabb, nem állnak kompozícióban egységgé össze. Ennek még egy oka van, és ez a vágás, aminek következtében minden képen szereplő tárgy felismerhetetlenné válik. Márpedig ha ez volt a cél, hogy a konkrét tárgyak ne önmaguk jelentésében legyenek jelen, akkor maguknak a formáknak kellene esztétikailag és kompozícióban rendben lenniük. Ez a vibráló, zavaros szerkezeti rendszer nem tud jelen formájában másról szólni, mint az esetlegességről. Ez így inkább nevezhető az előző kép werkfotójának. A csendéletnél viszont az úgynevezett halott tárgyak egymás közötti kapcsolódása, rendszere ad ki egy üzenetet. A csendélet a lehető legritkábban talált, a kiindulás maga lehet egy ilyen impulzus, de a végső formának már minden tekintetben indokolhatónak, egymásra épülőnek és esztétikailag is helyénvalónak kell lennie. Ha bármi marad, ami nem indokolható, akkor ott a néző is meg fog akadni. (szőke)
értékelés:

Hozzászólások

Azt hiszem, értem, mit mondasz, Zsolt, és lehet, hogy magam fogom összerakni a csendéletet. Tudom, hogy sokszor erős, erőszakos kontrollt kell gyakorolni a világ felett, és meg is teszem, ha nem tudom elkerülni.

Mégis, ha megengeded elmondom: tudom, hogy nagyon filozófikus, de mégiscsak van bennem egy ilyen meggyőződés. Én azt hiszem, nincsen káosz, legfelljebb a fejemben. Ha a fejemben rendeződnek a dolgok, a külső világban is meg fogom látni, észre fogom venni az egyébként mindig jelenlévő rendet. A teremtés annyiban az én dolgom, hogy a rám jellemző, vagy méginkább a sajátoméval azonos rendet veszem észre a világban. Ha lehet, ha elég ügyes vagyok, ha eléggé rend lesz a fejemben és eléggé oda tudok figyelni, a külső világból származó csendéletet fogok tudni nektek fényképezni.

Nem! Nem! Nem!
EZÉRT ne várj. Várj, amíg benned megfogalmazódik valami, amíg benned formát ölt. Várj az élményre. Várj ezekre, ezek fontosak. De arra isten ments, hogy várj, hogy magától teremtődik meg a káoszból, az entrópiából a csendélet. Épp ezt mondom: soha nem, vagy legalábbis igen kevés esetben lesz a káosz formailag rendben úgy, ahogy azt a káosz teremti. Káoszt nem ábrázolunk káosszal. És ha a fejedben, belül összeállt a kép, akkor alkosd meg. Ne várj, hogy a jósiten megalkotja, vagy a sors, vagy az ördög. Senki se fogja helyetted helyére tenni a dolgokat. Se képhatáron belül, se soha máshol sem. A főnök te vagy.

Köszönöm a kritikát! Örülök, hogy felhívtátok a figyelmemet arra a gondolati pongyolaságra, hogy kimondatlanul feltételeztem, hogy ha én tudom, mi van a képen, mindenki tudja. A kancsó drótja fényképállvány (gorillapod), a fehér keszkenő az egyre katasztrofálisabb színben feltűnő kiságy, a fura felületű folyadék tényleg az, egy egészen különleges texturájú dolgot csinál a vízben közepesen hígan oldott akrilfesték - de nem lett volna szabad elvárnom a nézőtől, hogy ezeket felismerje.

Nehéz dolgom van a csendélettel, mert alapvető motivációm a fotózásra az, hogy az öntudatlanul kavargó életben véletlenszerűen kialakuló magasabb vizuális struktúrákat, rendeket megtaláljam (ezen keresztül pedig önmagamat) - ebben az értelemben számomra egy csendélet akkor fontos, ha önmagától teremtődik meg. Rávilágítottatok, hogy ne türelmetlenkedjek, hanem várjak, várjak, addig, amíg én magam meg nem érek arra, hogy a mindenhol jelenlévő rendben egyszercsak felfedezzem azt a csendéletet, amiben én is jelen vagyok és a világ is.

Új hozzászólás