Egy vallomást lehet látni ebben a kisfilmben. Ez egy magas sorszámú házi feladat, amire beérkezett ez a lecke, de akár így az egész szerkezetet tekintve, még a korai leckék, portrék kategóriájában is megállná a helyét. Mert ugyan egy történet, méghozzá egy nagyon drámai történet mesélődik itt el, de valójában ennek a történetnek az elmesélése az egy emberi viszonyulást, a környezettel való viszonyulást jelenti és azt, hogy hogyan zajlik le egy emberi állapotban. Ez elsősorban a film elejétől a végéig egy verbális közlés. Ez tulajdonképpen egy monológ. Ehhez a monológhoz maga a kis filmes munka egyetlenegy arcképet, egy arcképrészt használ. Ráadásul egy olyan helyzetben, ahol az arc nagytöbbsége sötétben van tartva. És nem csak az arc nagytöbbsége, hanem az egész kép ebben a helyzetben tulajdonképpen filmes szakszóval – alulexponált. Talán az orr felületén egy pici fény az jelen van, de igazából szinte sötétben, nagyon kevés mozgást látva egy arcot látunk, ahol elhangzik egy monológ. A monológ teljes egészében kerek, bár három részből tevődik össze. Az első részben folyamatosan nem egyes szám első személyben, hanem távolságtartással egy helyzet felvezetése hangzik el. Csak körülbelül a szöveg egyharmadától válik még súlypontosabbá, amikor a vallomás egyes szám első személybe tevődik. És a harmadik nagy egység, az ennek az egész eseménynek a konklúziója, majd ennek a tulajdonképpeni búcsúzásnak, bocsánatkérésnek a lezárása, mint egy üzenet, vagy mint egy híradás, harmadik részt jelenti a szövegkörnyezetben. A legdrámaibb és legerősebb része természetesen ez a középső szakasz, amelyben az esemény tárgyalása, az esemény leírása történik. És mint ilyenkor, egy ilyenfajta munkánál nyilvánvalóan, mivel mozgóképről beszélünk olyan filmről, amely a hang és a kép egységével működik, nagyon fontos szerepe lenne az arcon történő eseményeknek. Gondolok itt arra, hogy hasonló szituációkban a szem, a tekintet mit tükröz, mit közvetít, vagy mi történik a szem körül. Adott esetben könnycsepp, szemvillanások, minden olyan, ami egy összetett történetet az arc mozgásain keresztül tesz nézhetővé. Ennek a kis etűdnek az egyik nehézsége tehát az, hogy miközben hanghordozásban is, történetmesélésben is érezzük a hitelességet, érezzük a megélt drámát, sokkal közelebb tudnánk ahhoz kerülni, hogyha magát az emberi arcon is jól érzékelhetően láthatnánk mindezt. Az itt látható kis anyag ugyanakkor nem indokolja azt, hogy vajon az esemény helyszínén történik-e egy utólagos rekonstrukció és azért van sötétben az emberi arc, de az biztos, hogy nagyon fontos lenne, hogy mindaz, ami a nagyon egyszerűen fogalmazva gyónás kapcsán látszik, az az emberi arcon hitelesítse az adott történetet. Azt tudom javasolni a Zsoltnak ennél a házi feladatnál, vagy ennek a házi feladatnak a megoldása kapcsán, hogy amennyiben túl tudunk lépni azon, hogy egy-egy feladat az természetesen egy üzenet, az is fontos az alkotó számára, hogy az üzenet eljuthasson a címzettekhez. Fontos, bár nagyon nehéz, picit távolságtartással kezelni magát a munkafolyamatot. Ez azt jelenti, hogy egyszerre kívül és egyszerre belül kell elhelyeződni egy ilyen parányinak tűnő kis etűdnél is, amelyben szereplőként, alkotóként az ember teljes átéléssel benne van a kamera előtti világban, ugyanakkor pedig külső készítőként, megfigyelőként pedig ezt az egészet megpróbálja egy olyan formába önteni, amely mindenegyes technikájával azt segíti elő, hogy a néző, jelen esetben a Süni című filmnél, ezt a drámát 100 százalékosan átélje. Ezért nem beszélünk itt, mondjuk ennél a feladatnál egy rádiójátékról, vagy egy rádióüzenetről, vagy hangjátékról, hanem egy filmről, mert nagyon fontos az, hogy mi történik közben az előadó arcán. Mivel nincs vágva a film és a kompozíció az egy szűken tartott arc, ahol a jobb szem látható végig, vagy lehetne látható, hiszen a szájba is belevág a kamera, ezért azt kell mondani, hogy jelen pillanatban a sejthető képen a legfontosabb szereplőnek, a szemnek kellene lennie. Ugyanakkor ez nem történik meg, nem látható a szem, nem látható, hogy a szemen keresztül mi zajlik le az elmesélőben. Ez nagyon fontos lenne azért, mert a hangrészből egyértelműen látható, hogy nem egy mache, nem egy kitalált, nem egy helyzetgyakorlathoz készült szövegről van itt szó, hanem egy nagyon is fontos belső élményről, egy nagyon is fontos emberi átélésről. Tehát a 25-ös lecke tisztelet, búcsúzás, gyász kategóriájába tökéletesen beletartozik a házi feladat és ha ezt a hármas egységet vesszük, például azt, hogy a szöveg eleje az végig leiratként és nem egyes szám első személyben hangzik el, majd a középső rész nagyon is személyesen és a végén egy összehúzás, egy zárás van, akkor egy kisfilmes rendszert klasszikusan követ ez a munka. Az egyetlen hiányossága az, hogy a kép nagyon az értékelhetőség határán van. Ugyanakkor azt gondolom, hogy az a történet és a történethez való irodalmi hozzáállás, ahogyan például a süni jelzőkkel van ellátva, az egész történetnek a verbális megközelítése és annak az előadásmódja hangban van olyan drámai, amely azt a hiányosságot ami a képből adódik áthúzza magával. De a későbbiekben nagyon fontos lenne az alkotónak arra ügyelni, hogy amennyiben tudható, rákészülhető előadási szempontból, hogy egy ilyenfajta filmes munka és ez akármilyen picinek tűnik ugyanolyan fontos, mint egy nagy játékfilm, hogy fontos olyan körülményeket teremteni, ahol teljességgel a néző számára elfogadható, megérthető, látható ez az esemény. Márpedig ezen a képen a szemnek van itt ilyen feladata. Mivel az is feltételezhető, hogy maga a vallomás úgy készült, hogy nyilván az alkotó tudta, hogy elindítja a kamerát, és tudta, hogy ezt a vallomást létre fogja hozni és nem valamilyenfajta külső megfigyelésről beszélünk, így el is várható az, hogy úgymond, amit az előbb mondtam, hogy bentről is és kintről is tekinteni egy ilyen folyamatot, hogy ez megtörténjen. Éppen azért, mert valószínűleg az alkotónak nagyon fontos az, hogy ez az üzenet megtalálható legyen, hallgatható, látható, elgondolkodhattató legyen, ezért csak annyit kérnék, hogy a későbbiekben is, amikor ilyesmi megtörténik, hiszen egy nagyon értékes szakaszról beszélünk itt ennél a házi feladatnál, a Hegyi Zsoltnál, az nagyon fontos, hogy elérje azt a szintet, amivel átadható az üzenet teljességgel a nézőknek. Ennek ellenére azt gondolom, hogy a négy disznó az megvan a filmért és mindaz, ami itt most elhangzott, az a továbbiakra érvényes. Azért érvényes a továbbiakra is, mert úgy tűnik, hogy ezek a fajta belső helyzetjelentések olyan üzenetek, amelyek logikusan következnek belőlük, hogy megismételhetetlenek. Ez pedig azt jelenti, hogy ahhoz, hogy mindig odaérkezhessék a mi nézőinkhez, látogatóinkhoz, hiszen ez nekünk fontos, azért csináljuk ezt az oldalt. Ez az oldal nem egy klasszikus munka, hanem a mi lelki üdvünkért, vagy a mi lelki boldogságunkért és nem csak azokra értem akik csinálják az oldalt, hanem mindannyiónk számára egy olyan szabadidős oldal, ami nekünk fontos, ezért feltételezhető, hogy akik ide jönnek és akik megnézik ezeket az üzeneteket ugyanezért jönnek, hogy ugyanúgy kapjanak, tanuljanak belőle, ugyanúgy tudjanak vitatkozni, együtt gondolkodni. És ezért fontosak ezek az etűdök, hogy minél jobban, a lehetőségeinkhez képest minél jobban meséljünk, mert hogy evvel segíthetünk másoknak is. Gyógyítanak ezek a történetek bennünket és evvel, hogyha jól értelmezhetőek a történeteink gyógyítjuk a többieket is. Együtt gyógyulunk, hogyha láthatóak, megfoghatóak a gyógyszereink. Köszönöm szépen. (szőke) értékelés:

Hozzászólások

Árpi, én is hallottam már ezt a feldolgozást, de valahogy tévedésnek érzem. Ez a szöveg sokkal nehezebb, vagy karcosabb ennél, nekem nem illik hozzá ez a végvári lantmuzsika. Elnézést, ha eltértem a tárgytól: a sün aranyos állat, a pedellus szintén.

Zsolt, az elérhetőségeimet mikor írod át?

Ezt már én is akartam írni, hogy a süni - bár aranyosan szuszog a kert végiben - de azért tudni kell, hogy a kertvárosi kullancsterjesztésben főszerepet kapott. Mondjuk a mi kertünkben járó sünök közül (kivéve az ázottat) még egyik se volt annyi ideig szem elött, hogy kullancstalaníthattuk volna.

Attila üzeni Szárszóról:

Tudod, hogy nincs bocsánat,
hiába hát a bánat.
Légy, ami lennél: férfi.
A fű kinő utánad.

Zsolt!
Magam részéről nagyon átérzem az esetet és szerintem megfelelő így indulatból egy ilyen stílusú gyászgyónás képileg is. Én is nagyon szeretem az állatokat, a mi kertünkben is élnek sünik amióta világ a világ. Oda kell rájuk nagyon figyelni, mert bele tudnak esni aknákba, medencékbe stb. és a legváratlanabb helyeken is feltűnhetnek/aludhatnak. Nálunk a farakás alatt éltek eddig, azt tavasszal átpakoltuk és ott aludt a süni. Áthelyeztük máshová. A süni és fekvőhelye azonban tele volt kullanccsal! Úgyhogy nagyon kell vigyázni, mert terjesztik. Elmentem az állatorvoshoz, amúgy is vinni kellett a cicát oltatni és kértem a süninek is kullancs elleni cseppet. Injekciós tűvel cseppentettük a tüskék közé, aztán körömlakkal megjelöltük, hogy tudjuk, hogy Ő az oltott süni. A másikat azóta nem láttuk, mert többnyire sötétben jönnek elő. Most biztos azon gondolkodik a pánkos süni, hogy miért nem vakarózik annyit! :)))

Szerintem akkor vissza a két disznót a karámba, film meg menjen a szorgalmiba.

Szerintem teljesen jó úgy ahogy van.

Hurrá!TerápiásMűvészet ezt csípem,Éljen Pedi az úttörő!!!

A történés okán ez inkább egy tényrögzítés, gyónás, vagy minek hívjam, mintsem filmalkotás. Egyszerű: délután történt, estére nyugodtak le a köröttem lévő emberek, hogy magam lehessek és ez jött ki. Nincs vágva, nincs újravéve, nincs semmi se végiggondolva és kimatekolva. Így sikerült kimondanom, ami történt.

Adjál neki többet, ha szerinted több jár érte. Szőke és Hegyi leckéit mi disznózzuk. Annyi disznót adhatsz, amennyit szerinted ér (de nem többet mint ötöt.)

(Hány citromdisznó pótolhat egy sündisznót??)

Hát, ez zseniális, fantasztikus. Nagyon tetszik a sztori, űberkafa az együttérzés, csak azt nem értem, erre miért csak 1 disznó jár? Dörögde ezért viszek még legalább kettőt! :-)

A te kerted úgy tűnik nem igazán biztonságos az állatoknak. Hol egy madár, hol egy süni...

Nálunk van a kertben egy kicsike medence (olyan gyerekpancsoló féle). Egyik éjjel belesett egy kiskorú süni de kijönni nem tudott, ott úszkált reggelig, míg észre nem vettük. Addigra teljesen kinyuvadt, kiáztak és felpuhultak a tüskéi. Kivettem a vízből és letettem a napra de odébmenni se bírt, annyira elfáradt. Egy órát pihengetett ott egyhelyben, mire odébb bírt menni. Azóta estére szoktunk betenni valami lécet, ha víz van a medencében, hogy ki bírjon mászni az óvatlan arrajáró.

Amúgy a filmről annyit, hogy mintha kissé szegényes lenne az eszköztár. Nekem úgy rémlik, hogy ez a sötétben a kamerába nézve elmotyogott dolog már volt. Nem is egyszer. És ez azt jelenti, hogy a hatása is csökken. Ha ez lenne az első, azt mondanám, jó eszköz a szembesülés, a gyász, a mittudoménmi érzkelteésére. Node ugyanaz az eszköz erre is, barátságra is, ünnepre is... Két disznó.

Én is nagyon sajnálom a sünit, meg téged is Zsolt biztos nagyon rossz lehet. Két történet jut erről eszembe, az egyik hogy általános iskolában, az egyik osztálytársam összeszedett egy csomó mezei egeret, és úgy volt hogy ők lesznek az osztály háziállatai, de ebből nem lett semmi, úgyhogy mindenki aki segített, hazavihetett egy egeret elengedni. Én is kaptam egyet. A zsebemben vittem haza, otthon beleraktam a szalmakalapba és lementem a hátsókertbe, akkor még egy hátsókapu kettéválasztotta a kertet, és már akkor is sok kutyánk volt. Átjutottam nagy nehezen a kapun majd leraktam a szalmakalapot és bezártam, ebben a pillanatban a kisegér kiugrott és az akkor még velünk élő afgán agár fiú kutya a levegőben elkapta és elszaladt vele, futottam utána de már mindegy volt mert abban a pillanatban rá is harapott jó néhányszor, utána meg már csak a kis halott testét tudtam kivenni a szájából, egész délután sírtam.

A másik az hogy volt nekünk is sünicsaládunk 1 vagy két fészekalj, az anyjukat a szomszéd kutyája intézte el a szomszédék meg nem voltak otthon és anyum etette a kutyáikat, megtalálta hazahozta az elsőt aztán amikor a szomszédék hazajöttek találtak még hatot, az utolsó három egy héttel az első után jött, két kis pufi gombóc, meg egy kicsi, mindenki megmaradt, a kicsi viszont nagyon gyenge volt, szottyadt volt a bőre, nem evett, nem mozgott, úgy kellett beleerőltetni a kecsketejet, egyik reggel külön dobozban aludt hogy a többiek ne piszkálják, de már annyira gyenge volt hogy inkább visszatettem a többiekhez hogy had melegítsék, délutánra lepusztult, én pedig ástam neki egy kis gödröcskét a házunk előtti ferde kis cserje tövében és oda temettem, nagyon sajnáltam őt is és akkor is sírtam.

Nem tudom, lehet a késői időpont, vagy egyéb hangulati tényezők teszik, de én nagyon elérzékenyültem… az a süni… szóval, na… sajnálom szegényt.

Új hozzászólás