A szobrász kertjeHegyi Zsolt-2013.02.02. 21:05Hegyi Zsolt-2013.02.02. 21:05Hegyi Zsolt-2013.02.02. 21:05Hegyi Zsolt-2013.02.02. 21:05Hegyi Zsolt-2013.02.02. 21:05

A szobrász kertje

A szobrász kertje
A szobrász kertje
A szobrász kertje
A szobrász kertje
A szobrász kertje

A képek Bakó László várdombi kertjében készültek.

Egy 6 képből álló sorozatot kapunk és nem pontosan értem, hogy miért ez a sorrend. Mert hogy kintről be, vagy bentről ki, nem ártott volna ennek valami ritmust adni. Nekem most olyan, hogy a 3. kép inkább lenne az első. Tulajdonképpen ez megcserélhető, tehát ilyen szempontból nem ez a legfontosabb kérdés. Végigmegyek a képeken. Az 1. kép önmagában nekem nem nagyon kapcsolható ehhez az egészhez. Tehát nem tudom, hogy ez most egy szobortalapzat akar lenni, vagy pedig egy járólap. Nem nagyon értem a koszosságát, rendezetlenségét ennek az egésznek, tehát nem értem, hogy ez miért lett lefényképezve. Miközben valószínűsítem, hogy ez egy márványlap akar lenni, legalábbis az erezetéből ítélve valami értékesebb lapról beszélünk – ez ebben a formában nekem nem nagyon értelmezhető. A 2. képnek van egy érdekes közlése a rendetlenséggel. Valószínű, hogy ez itt az elfogyasztott alkoholmennyiségre akar utalni – tehát az ihletadó mámorra, vagy ennek a nagyon is tárgyias visszhangjára. Egyetlenegy problémám van. Szóval nem tudom, ezt nem lehetett volna valamivel jobban rendezni? Látok itt köveket, valami technikai kütyüt, üvegeket, drótot, valami növényzetnek az indáit, szóval ebből én azért valamit megpróbáltam volna kiválasztani és főszereplőnek megtenni, mert akkor az már valami viszonyrendszert kialakít. A 3. kép érthető és tulajdonképpen egy jó ritmusú kép. Az érdekes az, hogy itt a tónusrend és a színbeállítás tekintetében ez a kép eléggé kiugrik a többi közül, tehát valószínűleg nem egy időben, vagy nem egyfajta fényviszony között lett lefényképezve. Ezen lehet, hogy érdemes lenne valamit módosítani, ez most nagyon sárga, szóval itt most valami utómunkára szükség volna, hogy annak a tárgynak a valós színeit kapjuk meg. Máshogy fogalmazok. Elmegyek egy szobrászhoz. Azért a szobrásznál nem az a lényeg, hogy milyen kuplerájban él, lehet kritizálni, de azért születnek alkotások. Itt az alkotások az elsődlegesek. Minden más ezt díszíti. Nem hozhatom ki a végeredményt egy olyan kritikai megfogalmazásra, ami figyelmen kívül hagyja az eredményt. Nyilvánvaló, lehet az is egy irány, hogyha felfedezem azt, hogy ez az alkotó úgymond éli a maga világát, de nem alkot. De akkor ezt kellene kidomborítani. Nem tudom, mi az igazság. Nyilvánvaló ezt te jobban tudod, hogy ez az életszituáció szociografikusan hogy lehet megfogható. Most én azt gondolom, hogy született egy ítélet és ez az ítélet nem túl kegyes és a kezedben a gép, amivel ezt a döntést meghozod. A következő, 4. kép ezekkel a golyókkal megint azt mondom, nagyon jó – megint alkatrészeket kapunk - aztán kapunk egy faragványt, de tulajdonképpen ez a faragvány is fuldoklik a környezetben - olyan, mintha egy víztengerben tulajdonképpen már lebukna - gondolom ez nem csak ekkora és nem csak ennyi és van ennek egy talapzata is, megint nincsen meg a korrekt ábrázolása az alkotásnak. Hozzám egyébként legközelebb az utolsó kép áll, és nekem a környezetből és annak ábrázolásából ez a kép sokkal többet mond, mint akár az 1. és 2. kép. Ezekkel a székritmusokkal létrejön valami, a tömegelhelyezésben is, aztán ott ez a macska ami élhetővé és érthetővé teszi ezt a sztorit. Szóval Tamás, én most azt gondolom, hogy ez egy hiányos sorozat és pontosan a lényegében hiányos, hogy Bakó László milyen munkákat csinál, mi az ő iránya, milyen alkotások születnek? Még egy dolog: hiányzik az alkotó. Nem akart a kamerád elé állni? Mi történt? Miért nincs ő itt? Utánanéztem a weben, és amit én találtam, abból nekem azért az kitűnik, hogy ő egy elég határozott világgal rendelkezik, ráadásul egy nagyon karakteres arc, egy nagyon karakteres személyiség, most arról nem beszélek, hogy bátai és itt van egy kapcsolódás a Látszótérhez (Jóska is bátai, sokszor járunk ott). Szóval lényeg a lényeg, én ezt visszaadom ismétlésre. Tessék elmenni hozzá, kiegészíteni a sorozatot. Képeket szeretnék arról, hogy ő mit csinál és képeket szeretnék az alkotóról. Tudom, hogy ez egy nagyon didaktikus megközelítés lenne, de azért ő már valamit létrehozott, én ezt gondolom. De Tamás kérlek, hogy oszd meg velem azt, hogy ez most miért történt így, hogy miért ez volt a fő csapásvonal. (hegyi)

Hozzászólások

Tamás, ne üldöztesd magad, nem kerget senki - nincsenek negatív gondolataim, se veled, se az alanyoddal szemben. Ezt szögezzük le az elején, mert erre se okom, de indíttatásom nincs. Miért lenne?

1. Valóban az etűd több elkalandozást enged meg. Ugyanakkor több elemeltséget is kíván. Tehát amit úgymond nyerünk a réven, azt a vámon behozza a dolog. Igaz, az én megközelítésem a riport felé vitte volna ezt a képsort. Elismerem. De miért? Mert az etűdhöz sem belső ritmikájában, sem esztétikájában nem elég emelkedett, amit látok. Azt a kompozíciós lazaságot, és azt a racionalitást, amit mutat, a riport engedi meg. Tehát oké, lehet etűd, de akkor szigorúbb kell legyél a kompozícióban és kevéssé "számonkérő" a tárgyi ábrázolásban - avagy lehet pontatlanabb, tárgyias, de akkor riport.

2. Na ez nem derült ki. Ezt honnan lehet tudni?

3. Ez se derült ki. A képsor a maga kavalkádjában nem hordozza a termékeny alkotót, inkább a lemondást.

4. Miért vagy paprikás Tamás? Csinálj arról, de ha csak a duma kiegészítésével válik értelmezhetővé, akkor az nincs meg! Épp hogy az etűd az, ahol nincs duma! A riportnál lehet, képcím, leírás, minden, de az etűd ezt nem engedi meg, ott mindannak, amit most kiegészítesz, a képeken kell lennie.

5. Ekézheted a rádiót, kösz, oktalan most, ettől a képsorod nem lesz jobb. Tetszik vagy nem - tudom, hogy nem, de nem hazudhatok - ez a képsor így, amit összelapátoltál, ítélet. Ebből az nem jön le, hogy a mester alkot, az se, hogy az üvegek miért vannak ott, mert erről nem beszélsz, viszont a kupleráj, amit mutatsz a széthányt üvegekkel a nézőben nem tud mást erősíteni, mint hogy ez az ember nem alkot, hanem fogyaszt. Hol a csúcspontja a képsornak? Mire fut ki?

Tamás, nem tudom az okát, de nem először érzem, hogy nincs támadás, de te visszatámadsz, nem üldöz senki, de te morózusan reagálsz. Még egyszer mondom: se téged, se az alanyod nincs okom se és indíttatásom se negatívan minősíteni, se bántani. Ahelyett, hogy csípkedsz, talán induljunk ki a képekből, és nézzük, mi az összhatás, eléri-e azt, amit mutatni, mondani szerettél volna - és ha nem, akkor mi az oka. Arra nem vagyok partner, hogy azért dicsérjelek, amin te mind tapasztalatban, mind technikában már túl vagy. Róka és a holló meséjéből ne akard rám a róka szerepét osztani. Kösz.

Ezt az elemzést nem a fotós Hegyi Zsolt írta! Erősen gyanakszom egy Hegyi Zsolt nevű rádiósra, aki a saját negatív gondolatait vetítette ki, a képekre, B.L.-re és persze B.T.-re.

1. A képsorozat nem a riport leckére ment, hanem a fotóetűd nevűre. És nem azért mert eltévesztettem, hanem mert ez a sorozat nem B.L.-ről szól, hanem B.T.-ről. Mégpedig azon alkalomból, hogy bekerültem egy izgalmas vizuális helyzetbe és ezt próbáltam rögzíteni. Mindaz amit számon kérsz, B.L. portréja, a munkáinak korrekt ábrázolása, egy riportnak valóban része lenne. De ez a sorozat nem riport.

2. „ Valószínű, hogy ez itt az elfogyasztott alkoholmennyiségre akar utalni” Nem! B.L. sok üveget használ fel a munkáiban, ezért halmozza fel azokat. Mint ahogy sok másféle anyagot, fémeket, köveket, márványlapokat, stb.

3. „ez az alkotó úgymond éli a maga világát, de nem alkot.” De, alkot.

4. „Képeket szeretnék arról, hogy ő mit csinál és képeket szeretnék az alkotóról.” Semmi akadálya, menj el hozzá és csináld meg. Nekem pedig hagyd meg azt a jogot, hogy arról csináljak képet, amiről én szeretnék!

5. „Most én azt gondolom, hogy született egy ítélet és ez az ítélet nem túl kegyes és a kezedben a gép, amivel ezt a döntést meghozod.” Ezt TE találtad ki, ahogy az előzőket is, a képekben ez nincs benne. Eszemben sincs ítélkezni senki fölött, valamint nem regényt írok, hanem fényképezek, vagyis, jól-rosszul, de képeket csinálok. Azokon pedig, vizuális problémákat próbálok felvetni. Ha történeteket akarnék mesélni, lehet, hogy rádió műsort csinálnék.

Egy nagy hibát persze elkövettem. Nem kellett volna nevesíteni a helyszínt. De nem számítottam ekkora félresiklásra.

Dávid, köszönöm. Ebből az összeállításból azt hiszem valóban kilóg a középső kép. Úgy gondoltam, hogy kell egy kis rálátás az egészre. Ha hosszabb lenne a sorozat és több tágabb kép kerülne bele, akkor jobban meg lehetne szerkeszteni, gondolom. A helyszín tényleg izgalmas.

Kalandos sorozat! Gondolom napokat el lehetne itt tölteni megfigyeléssel, komponálással. Nekem a 3. mintha kilógna kissé, sokat mutat. A lezáró képek jó helyre kerültek azt hiszem. A macskával plusz élet került bele.
üdv
d

Új hozzászólás