Tisztelet Balla Demeternek 2

...nem vagyok méltó...

Ennél a képnél már volt egy beszélgetés a kommentároknál, ahol az került terítékre, hogy Balla fényképez-e színest, avagy nem. És ott én elmondtam, hogy fényképez, bár ő maga nem tartja a munkáinak a központjának azt, hogy színekkel fejezze ki a gondolatait. Ugyanakkor ha olyan élményt szeretne átadni, amihez szükségét érzi a színek használatát, akkor használja is. De én azt gondolom, hogy ez a felvetés ennél a leckénél nem fontos. Mégpedig azért nem, mert a lecke nem arról szól, hogy fotózzunk ballául. A lecke nem arról szól, hogy mutassuk meg, hogy mi is meg tudjuk közelíteni, vagy elérjük, vagy akár túl is szárnyaljuk azt a szintet, amit ő akár egy csendélettel, vagy egy portréval elért. Itt arról szól a lecke, vagy arról szeretne szólni, hogy van egy alkotó, aki úgymond az Estiskola munkásságát figyelemmel kíséri. Hogyha beszélhetünk szellemiségről, akkor az az attitűd, amiben a képelemzések készülnek, vagy amit akár én is szeretnék átadni a magam tapasztalatából, az nem titok, hogy azokból a tapasztalatokból és együttmunkálkodásokból adódik, amit én Demeterrel folytattam. Tehát számomra ő a Mester, és ez a lecke, mint tiszteletadás legfőképp arról szeretne szólni, hogy ismerjük meg azt, amit ő létrehozott és valamilyen viszonyrendszert - aki ebbe a leckébe beszáll - alakítsunk ki Balla munkáival kapcsolatban.
   Visszatérve a képhez: olyan ez a kép, olyan torzítások vannak rajta, mintha halszem optikával készült volna. A tér, mintha egy kulcslyukon keresztül figyelnénk, olyan élményt ad. Abszolút nem a valóság leképezése a cél, hanem mint egy megfigyelő, egy külső szemlélő próbálunk valamilyen belső helyzetbe bekukucskálni. Nekem legalábbis ez az élmény. És mindez egy csendéleten keresztül történik meg, de itt a csendélet tulajdonképpen csak egy gesztus, egy jelzés, ugyanis ha megfigyeljük, akkor nem csak a virág szirmai hullottak le, nem csak a rózsa sárgult el, hanem maga a kompozíció is. Tamás tudatosan életlenben tartotta ezt a felvételt, ráadásul, ha jól megfigyelem, picit be is mozdult. Tehát kvázi olyan mint hogy ha levettem volna a szemüvegemet. Megint érzések jönnek, amit nem kötelező elfogadni: az én saját, szubiektív viszonyomat szeretném ehhez a képhez elmondani. Első nekifutásra az is eszembe jut, ha ezt a képet szemlélem, hogy van egy festő, akinek van egy híres képe, amin elfolyó órák vannak. Ezt a festőt Salvador Dalinak hívják. Ezen a képen nem véletlenül szerepel egy hőmérő, ami akár értelmezhető úgy is, mintha lefolyna az asztalról. Ezt az érzetet az hozza létre, hogy van egy árnyék, ami kettévágja ezt a hőmérőt, de mégis egy izgalmas tér-játékot hozott létre a kép sarkánál. Azt gondolom, hogy itt ebben a képben, azok, akik kevésbé ismerik Balla munkásságát, az ami a konkrét kapcsolódás, hogy Balla is az elmúlással, a mások számára kevésbé szép, vagy kevésbé fontos, már kidobásra ítélt virágokkal foglalkozott pályájának egy jelentős részében. Én, aki láttam elég sok Balla képet, mondhatom azt is, hogy van egy nagyon hasonló színű és állagú rózsás csendélete. Ezt azért mondom, hogy a kapcsolódás abszolút érthető, mégis, ahogy az előző képnél is, Tamásnak sikerül egy saját nézőpontot átadni, egy saját érztetet átadnia. Nekem ez az érzet a bekukucskálás, meglesés érzete. Elnézést kérek, ha nem ez volt a szándék, de nekem olyasmi élmény jön, mint hogyha Balla elkezdett volna egy csendéletet rendezni, aztán elhívták a telefonhoz, és Tamás egy kulcslyukon belesett volna, hogy na hol tart a mester a csendélet megrendezésével. Tehát számomra ez a kép ilyen üzenetet ad, és abszolút el tudom fogadni azt is, ha másnak más élményt hoz. (hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Nagyon köszönöm az értékeléseket. Hogy Demeternek is megmutattad, az számomra nagy öröm és megtiszteltetés.
Ez a kép valóban halszemmel készült. Nem megrendezett kép, barátaim házában készült.

Ádám, megtisztelsz a kéréseddel!

Tamas - matol en is kuldok be kepeket - orommel vennem ha toled is kaphatnek kritikat a kepeimre. Orommel kovetem, hova fejlodik a portfoliod!
Tisztelettel! Adam

Adam: Arra való egy ilyen oldal, hogy eszmét cseréljünk. Az életlenség, mint kifejezési eszköz, csak a fényképezés kezdetével jelent meg. A festők addig nem használták, mert nem is tudtak róla. Én csak szeretnék jó életlen képeket csinálni, ez is egy kísérlet. Amit a csendéletről írsz, azzal teljesen egyet értek. És szeretném, ha továbbra is írnál megjegyzést a képeimhez, már ha felkeltik az érdeklődésedet.

Balla fényképezett nem kevés színes képet is, emellett az a véleménye alakult ki, hogy kevésbé kézben tartható a színes, ráadásul a színek sok esetben elvisznek a téma koncentráltságától. De egyébiránt egy nagyon hasonló színvilágú és állapotú rózsás csendélete van. Ami az állványt illeti, valóban fontos lehet, csendéletnél a kontroll lehetőségét adja, ez persze nem jelenti azt, hogy állvány nélkül ne lenne csendélet.

alapvető igazság, hogy az életlenség nem azonos a bemozdulással, mert egy bemozdult képen is lehet éles rész. Az életlenség nehezíti a befogadó helyzetét, mert önkéntelenül keresi az éleset és próbál fókuszálni. De mint minden szabály, ez is áthágható.

A kép elemzése később érkezik.

Tamas - koszonom a valaszod - nyilvan azert nem az allvany technikai hasznarol irtam, mert tisztaban vagyok azzal, hogy ezt te tokeletesen tudod.
Ball - Labdarózsás csendélet (2000), ami egy tokeletesen megvalositott kep es kompoziciojat tekintve kozel all a kepedez, illetve Balla tobbi csendelete viraggal sokszor hasznalja a soft-focus, direkt fokuszdiferenciaval valo jatekot. Tokeletesen megertem, hogy ezt a technikat alkalmazod - fantasztikus vizualis eredmenyeket lehet elerni.
Ugyanakkor abban is biztos vagyok, Balla kepeit nezegetve, hogy Balla komolyan atgondolt es megfontolt kompoziciokat alkot amihez elengedhetetlen az, hogy szemleld es probalgasd a temat.

Ne erts felre, nem technikailag kerdojeleztem meg a keped! Biztos vagyok benne, hogy kepes vagy tokeletes kepet kesziteni akar becsukott szemmel. Az elozo kommentem inkabb afele volt egy tanacs, hogy a csendelet megkoveteli azt, hogy idot toltsunk vele es ujra es ujra teszteljuk.

Kiprobaltad-e, hogy egy kevesbe erzekeny filmen (szinek miatt en Kodak Porta NC400 at probalnek) az a fokuszdiferencia amit hasznalnsz, hogy nez ki? Filmen a kontraszt es a elesseg finomabb sokszor mint digitalisan.

Elnezest kerek toled ha ugy erezted, hogy a technikai hozzaertesedet kerdojeleztem meg! Ez fel sem merult bennem.

Tisztelettel

Kedves Adam! A te hozzászólásod akárcsak Ferié, nem kérdez, hanem egyből minősít. Nem tudom mit gondoltál, hogy én nem látom az életlenséget, vagy azt, hogy a technikai hibás képeimet is feltöltöm? Nos, Balla Demeter csinált színes képeket, de elismerem, hogy az életmű nagy része ff. De mindenképp felmerül a kérdés, hogy a tiszteletadás formai, vagy szellemi kell-e legyen.
Adam(Ádám?): Ha fölteszek egy olyan képet, amin minden életlen, kérlek tételezd fel, hogy az életlenség szándékolt! Az én szándékaim, persze vagy jók, vagy nem. A képet nem minősíti, az, hogy tudatosan készült, de, ha kétségeid vannak, akkor előbb kérdezz!
P.S. Ugyanezt a hibát én is elkövettem nemrég, de ez téged nem ment fel.

Az allvanynak nem csupan technikai szerepe van a fotozasban. Az allvanyod az elso asszisztensed. Kavet nem foz - de gondosan vigyaz a kameradra amig te temaval vagy elfoglalva. Olyasmi mint a festoknel az allvany. Az alkotonak szabadsagot ad - amig te szemleled a temat, korbejarod kiprobalod milyen lenne ha ezt azt atrendeznel addig a kamera ugyan abban a szemszogben van ami eloszor megihletett.
Es mindennek a tetejebe meg a kep is eles lesz! Tiszta haszon.

Kedves Ferenc! A javaslatoddal elkéstél. A képről írt véleményedet viszont köszönöm.

És ami nem jelenti azt, hogy nincs színes képe.

Még nem láttam Demetertől színes képet, ami nem jelenti azt, hogy minősítem a tiédet, de javaslom tanulmányozd a képeit.
Ezen a képen engem zavar, hogy semmisem éles, a hőmérő sem illik szerintem oda, pedig kompozícióban összeáll számomra.:)

Új hozzászólás