Vikica

Szia Viki, nagy tisztelettel köszöntelek itt az Estiskolán abban az értelemben is, hogy ugye dolgoztunk mi együtt nem egyszer, és én annak örülök, hogy láthatóan azóta is „hagyod magad”, hogy gyakoroljanak rajtad. Akkor, amikor az akt táborban dolgoztunk, az elemzéseknél volt egy-két olyan helyzet, amikor egészen konkrétan az hangzott el, hogy a modellek nagyon segítőkészek, és segítenek minket, és nagy hála és köszönet nekik ezért, de akkor, amikor nem kapnak instrukciót a fotóstól, hogy mit várunk tőlük, akkor ők elkezdik a saját rutinjukból megoldani a feladatot helyettünk. Itt is ez történik. Viki egy rutinos modell, és tudja, hogy hogy kell nézni, tudja, hogy nem szorítom a szám, mindennel tisztában van azt illetően, amit az arcával kifejezni képes. Most itt megette vacsorára a fotóst ezzel a gesztusrendszerrel. Miközben a Viki figyelmét is elkerülte az, hogy az a mobiltelefon, amit a füléhez szorít, ennek az egésznek az erejét lényegesen csökkenti. A világítás a másik dolog. Voltunk világítós táborban is, pontosan tudjuk azt, hogy a világításnál mennyire nagy szerepe van annak, hogy mi van közel, és mi van távol, hiszen ami közelebb van hozzánk, ugyanazzal a fénymennyiséggel megvilágítva lényegesen világosabb tónust kapunk. Itt eldörrent egy vaku, és ez lemeszelte Vikinek mind a két kezét, meg egy kicsit a homlokát is. Ettől a két kéz lényegesen erősebben kommunikál velünk, mint az arc. Egyrészt az a problémám ezzel a képpel, hogy az arc egy felvett pózt mutat, nem a Vikiről beszél, hanem arról, amit a Viki képzel magáról egy fotografálási helyzetben, tehát az ő szakmaiságát mutatja - színház. Másrészt a két kéz elviszi a figyelmet az arcról, és elviszi a fókuszt róla, nem az arccal foglalkozunk, hanem azzal, hogy hogy tartja a poharat, meg hogy mi lehet a másik kezében. Ez egyrészt világítási probléma, másrészt az, hogy mennyi időt töltünk a modellel. Megint azt mondom, amit mondtam a Tündi esetében, hogy András dolgozzon a Vikivel, de most jó lenne, ha Vikiről egy olyan képet mutatnál, ami Viki maga. Nem egy könnyű eset, mert ő szakmailag magas szinten van, tehát egy sokat megélt modellről beszélünk, vagyis olyanról, aki sokat dolgozott már fotósokkal. Ebből a helyzetből kizökkenteni őt, és azt mondani, hogy most nem szakmázunk, hanem rád vagyunk kíváncsi, nehéz, mert ha nem vagyok elég szemfüles, és nem elég gyorsan dolgozom, vagy nem tudom őt határozottan kibillenteni a megszokott nyugalmából, akkor bizony úgy, hogy ő ezt nem akarja, beindulnak a megszokott reflexek. Ismétlés. (hegyi)

Hozzászólások

Utólag olvasom a "vitát", és az elemzést. Beszélgettünk mi a Zsolttal arról, hogy igazán csak a modell, és azok az emberek tudják megítélni, hogy jó-e a portré, akik jól ismerik a modellt. Én viszont ezt a képet nem is portrénak tekintem, hanem inkább azt mondanám, hogy életkép. Számomra a Vikica arca mivel nem ismerem, nem mond semmi pluszt azon kívül amit egyébként is látunk, egy kellemes arc, akit borozgatás közben felhívott valaki. Hogy mennyire tipikus ez az élethelyzet, hát ítélje meg mindenki saját maga. Szerintem jól tükrözi a kép az életünk eme részét.
Ami viszont a fotós munkáját illeti ... Én azt hiszem inkább elvettem volna Gime a csillagjaidból. Én ha jól tudom, voltál Te is a világítós táborban, és némi alapismeretekre szert tettél. Ha ez igaz, akkor azt kell mondjam, hogy nem nagyon figyelted meg a kész képet, elkontrasztosítottad a végtelenségig. Tele van a kép alexpós, tónustalan részletekkel. Fotós berkekben járta régen egy szlogen: A jó fotós nem mutatja meg a szemetes kukáját.

Te Gime fotózzad ezt a nőt! Lőttem rá egy kockát Pap Viki bulijában, a kép egyébként szar lett, de az látszik, hogy szereti a kamera ezt a csajt, és igazán megérdemelne egy rendes portrét.:-)

Nem tudom számít-e, de én semmi lejáratót nem éreztem Zsolt szavaiban.
Arról írt - szerintem - hogy van, aki annyira profi, hogy reggel, délben, este, fejfájósan, másnaposan, álmában is profi, akkor is tudja, mit lát belőle a kamera, és nem azért, mert tudatosan csinálja magát, hanem azért, mert profi és nem tud más lenni. Én is észreveszem a kamerát és reagálok rá (némiképp máshogy); nem tehetsz róla, te is észreveszed a kamerát és reagálsz. Akkor is ha telefonálsz, iszol és rúzst kensz fel egyszerre. Zsolt szerintem csak Gime figyelmét próbálta meg felhívni arra, hogy te egyszerre vagy túl könnyű és túl nehéz préda egy portréhoz. Túl könnyű, mert a triviális hibákat, amiket egy portréban el lehet követni, amivel a portré alanya tönkretehet egy képet, veled nem lehet egykönnyen elkövetni, ezt megoldod a fotós helyett. És túl nehéz, mert túl sokat voltál már fotón ahhoz, hogy a rólad készült képen ne egy profi modellt lásson a néző, hanem Vikicát. Még akkor is, ha teljesen civil helyzetben, tudatos beállás nélkül készül a kép.

Kedves Viki, nem volt szándékom megbántani, szerintem ez elég világos, Gime készített rólad egy portrét, amit csak a profizmusod ment meg, ezt írtam le, ha mást értettél, sajnálom.

Igazán nagyszerű, hogy egy teljesen mű, magát mindig megjátszó, és mesterkélt modellnek állítasz be! Ez igazán jólesett. Aki már dolgozott velem, azt tudja milyen vagyok és milyen velem dolgozni, aki meg nem, az megtudhatta volna egy esetleges fotózás alkalmával, de a kedves véleménnyel teljesen leírtál engem! Annyiban megvédeném Gimét, hogy mikor a fotó készült épp iszogattunk. Neki a szülinapját, nekem névnapomat ünnepeltük. Én valóban a hívásommal voltam az adott percben elfoglalva, ő pedig csak készített ezalatt néhány fotót, és semmilyen fényekkel meg karokkal és beállításokkal nem vacakoltunk, ugyanis ez nem egy workshop volt. ...és bármilyen hihetetlen is, de ezen a képen teljesen önmagam vagyok! Aki meg valóban kíváncsi rám, az megtalál... Ennyi!

Kedves Zsolt, köszönöm szépen a nyilvános lejáratást!

Új hozzászólás