Vitamin
Számomra a csendélet elsősorban gyümölcsöket jelent, talán leginkább azért, mert pici gyerekkorom óta viszolyogva néztem egy gyümölcsöskosarat ábrázoló olajfestményt a falon, amin a festő szükségesnek látott elhelyezni egy hatalmas fekete szarvasbogarat is. Gondolom kellett a kompozícióhoz, vagy valami ilyesmi. Szóval egy kicsi, bujkáló ellenérzéssel álltam neki a csendélet leckéjének. Nem is ment, amíg meg nem láttam ezt a félig elfogysztott gránátalmát, és a megkezdett banánt a tányéron. De ők, egy pici igazgatással már olyan csendéletet alkottak, amivel kapcsolatban már nekem sincs ellenérzésem; színeiben is érdekesnek találom és a kompozíció is tetszik.

Van egy hosszú leírás a csendélettel kapcsolatban, hogy a csendélet mit jelent az alkotónak. Én azt szoktam mondani, amikor pihenőcsoportok vannak lenn, és testkódokkal kapcsolatos elemzések hangzanak el, hogy igazából a verbalitás nagyon sokszor félrevezet, nem azt fedi, ami az emberben zajlik. Itt is azt kell mondjam, hogy a képet a szöveg nélkül is kell tudnunk értelmezni, sőt, az a véleményem, hogy a szöveg egy másik fajta értelmezés felé akar minket elcsalni, miközben a kép egész egyértelmű és határozott képi jelekkel üzen. Melyek ezek a képi üzenetek? Egy nagyon sötét fekete alapon egy foltokkal teli ovális tányérban vörös színeket látok és ez a sötét asztallap szegélyeződik metrikus, szabályos négyzet formákkal, nevezhetjük ezeket csempéknek. Hosszú megfigyelés után elképzelhető, hogy az ember rájön, hogy itt egy értetlen banánt, és valamilyen gránátalmának megmaradt darabját láthatja, ugyanakkor hangsúlyoznom kell azt, hogy maguk a formák, a sötétzöld növény, a növényen rajta lévő a zöld és a vörös keveredéséből létrejövő oxidált barnás foltok, a ráfröccsent gránátalma nedvek és a tányéron eleve elszórt, fröccsent foltok egy egészen más asszocióciót tükröznek. Azt kell mondjam, ez a kép nem vidám kép, sőt, ez egy drámai kép és inkább afelé hajlik az ember gondolatmenete, hogy akár kórházakban, műtőkben, kritikusabb helyzetekben láthat ilyen szituációt. A vörös mint szín üzenetként az érzelmeket, a szexualitást, az életet, az energiát adja, mutatja, de itt mindenféleképp sérült növényeket, átalakított növényeket látunk és igazából nem egy életszerű közegben, hanem valamilyen fajta kémiai állapotban, a két növény csonkított formában van jelen és minden más pedig az urbanizációt jelzi. A tányér kerek, zárt formája a női princípiumot jelzi, a banán enyhén szólva nem egy étvágygerjesztő színvilágban jelenlévő beállítása fallikus üzenetet hordoz és ennek a kettőssége valójában az én sejtésem szerint a mögöttes üzenete a képnek. Ebből kiindulva nagyon nagy kérdőjeleim vannak, hogy a kép címe mit jelent. Ha mindenképp foglalkozni akarok a kép címével, akkor azt kell mondjam, hogy ez a kép a konfliktusról szól, egy olyan fajta konfliktusról, amiben egyértelműen fájdalom, feszültség van jelen, és jelen van benne valamilyen fajta identitás és jelen van benne valamilyen válaszadásnak a keresése. Ebben a képben nem történik meg a válaszadás, de megtörténik egy expresszív és kiáltó, sokkoló formája az üzenetnek, amely semmiképp nem kapcsolható össze a leírt narratív szöveggel. Ez a szöveg nagyon jó és fontos, mert egy ember helyzetét írja le és azt, hogy abban a helyzetben egy géppel, egy exponálással hogyan lehet a tudatalattit és a mély, lelkivilágot tükrözni. Ezt egy nagyon jól átgondolt képnek gondolom. (szőke)
értékelés:

Hozzászólások

Dolgozunk a fórumon, már szinte kész, csak az adatbázisok egyesítése, meg a zárt fórum biztonsági megoldása van hátra.

Nem is bántódtam meg, úgyhogy azt hiszem, minden (ez) rendben van. A szimbolikáról meg - talán a fórum tényleg jobb lesz beszélgetésre.

Kedves Nóra, semmilyen módon nem állt szándékomban bármivel is megbántani. A kép kapcsán azért szándékoztunk egy hosszabb üzenetet leírni és ezt publikussá is tenni, mert teljesen egyetértek azzal, amit írsz, hogy nem tudatos üzenő módot használtál, ugyanakkor mivel egy műhelyként dolgozik az estiskola és elég sokszor elég nyitottan beszélnek az emberek egymással is, ezért úgy gondolom, hogy a képed nem csak azért fontos mert egy belső érzelmi állapotról is kapunk egy nagyon személyes üzenetet, hanem ennek a képnek kapcsán a te segítségeddel is másokat is ösztönözhetünk arra, hogy a kép keretén belül lévő vizuális tartalmak mögöttes érzelmi hátteréről is beszéljünk és a többiek is merjenek ilyenformán szabadon gondolkodni a saját dolgaikról vagy az alkotó és az alkotás közötti belső személyes viszonyról. Nem az volt a cél, hogy kiválasztunk egy képet és annak pszichológiai tartalmát pellengérre helyezzük, hanem az, hogy a kép szimbolikáról is beszéljünk a kép kapcsán. Mivel sokan olvassák a hozzászólásokat is és rövidesen elkezdődik a fórum rovatunk, ösztönözzük a tagságot arra, hogy a képek mögöttes tartalmáról is minél átgondoltabb párbeszédet folytassanak.
Természetesen a formák, a gyümölcsök mértani rendszerével egyetértek, de azt is el kell fogadni, hogy a színeknek, formáknak van asszociációs rendszere sőt, van szimbolikája, amit a művészettörténet régóta használ. Mivel ez jelen van a képzőművészetben, ennek a képnek kapcsán kellett beszélni erről a szimbolikáról is. Ezek pedig elég egyértelmű üzenetek az elmúlt évszázadok hasonló szimbolikái kapcsán.

Hát, ez egy jó hosszú, átgondolandó értékelés volt. Azt leszögezném - bár gondolom látszik is - hogy én nem fényképezek ilyen 'tudatos' üzenő módon, azaz ez a kép, ha hordozza is mindazon szimbolikát, amit írsz, az nem tudatosan lett 'betervezve'. Nekem ami feltűnt az a mértani formák és a gyümölcsök színei közötti kölcsönhatás volt, a szimbolikába nem gondoltam bele, ilyen mélységig azóta sem.

A cím... hát, az csak a legfelső réteg, a felszín. Semmi más. Lusta alkotó nem gondolt bele jobban.

Boccs nóra de lehet hogy mégis, mert en se ezt a hátteret használtam volna, de ha igen akkor is az élességet és a fényt a banán közelebbi végéhez hoztam volna és nem a banán és fal találkozására

Nekem pont hogy tetszettek fent a csempe csíkjai, kellemes háttérnek találtam. Úgyis annyira dominálnak a gyümölcsök erős színei, hogy nem nagyon tudja megzavarni a lendületüket semmiféle egyenes csík.

Tényleg jók a színek. De én elhúztam volna a faltól, hogy ne vágja ketté a képet a sarok.

Ufóbanán megcsonkított egy gránátalmát!

A Blikk holnapi főcíme. :-)

Akkor bocsanat, csak nem lattam meg ennyire zold banant :) Meg kokemenyet sem :)
Meg mindig allitom, hogy valami koze van az UFOkhoz... ;)

Nem csináltam semmit a színekkel... azért nem ette meg a gazdája a banánt, mert kőkemény volt, és ennek megfelelően haragoszöld.

Ez egy marslako banan? Kicsit tulhuztad a zoldet... Es tenyleg olyan mintha brutalis gyilkossag tortent volna. :)

nemlátod hogy a banán ismegvan csonkitva?

Mindjárt jönnek a helyszínelők...a banán a gyilkos?

Új hozzászólás