Jancsó Miklós és Hernádi Gyula - Nyíregyháza, 1982. Jancsó az egyik legnagyobb magyar filmrendező.
Még valamikor a hétvégén pár perc kósza netezés közben idetévedtem. A kis pörgő képek között azonnal megszúrt ez a kép, és érződött, hogy ez profi, ez film, ez kép. A szereplői is ismertek, kedveltek általam. Kicsit elbizonytalanodtam mert olyan furcsa, történt valami érzésem volt, de egy hosszúra nyúlt pillanat után tovább pörgött velem az élet.
Hétfőn a metrón értesültem a szomorú hírről. Rögtön megjelent bennem ez a kép, és csend lett. Két megállóval később eszméltem az ajtó csapódására: Kérem vigyázzanak...
Szomorú helyzet volt az, amiért ez a kép előkerült az archívumból. Annak viszont örülök, hogy Demeter megosztotta ezt itt velünk. Én nem elemezném ezt a képet a szó szoros értelmében. Annyit hadd mondjak el róla, hogy számomra, amiért ennek hatása van, az a két szereplőre egyénileg is, de a kettejük viszonyára is jellemző szuggesszív hatás. Ettől működik. A zakótól, meg a felhajtva maradt nyakú ingtől, a szépen adjusztált fejszőrzettől és a kócos hajtól, a megértő tekintettől és a szigorú kíváncsiságtól, és a kettő együttes hatásától, amit ez eredőben mutat. Azért tartom ezt fontos képnek nálunk azon kívül, hogy megemlékeztünk Jancsó Miklósról általa, mert abban lehet segítségünkre ez a kép, hogy bizony, egy viszonylag keresetlen helyzetben, egy nem előre kitalált helyzetben is egy frappáns döntéssel nagyon is időtálló, és egyéni érzelmeket átütően hordozó kép jöhet létre. Egyszerűbben fogalmazva, nem kell ahhoz műterembe menni, és nem kell kisminkelni, és szépen rendbe rakni mindent ahhoz, hogy működjön egy portré. Adott szituációból megfelelő instrukciókkal kihozható a maximum. Valószínűsítem, hogy itt az volt az instrukció, hogy üljenek, vagy álljanak egymással szemben - a testtartásból azt valószínűsítem, hogy ők ülnek -, és forduljanak egymás felé. Utána egyszer csak valamivel a fotós felkeltette a figyelmet magára, odafordíttatta a fejeket, és ez a figyelemfelkeltés az, ami miatt élővé válik a portré, mert nem hagytuk ”bedögleni” a modelleket, nem hagytuk, hogy a szituáció bemerevedjen, befagyjon, és ettől dinamikus nekem. Köszönöm szépen!