Elválaszthatatlanul

Elválaszthatatlanul

Model Canon PowerShot A610
Shutter Speed 1/60 s
F-Number f/3.5
Exposure Bias Value -0.33 eV
Metering Mode Minta
Focal Length 7.3 mm
White Balance Auto fehéregyensúly

Visszatérünk a motorkerékpárhoz, az egy érdekes dolog, hogy ez egy ennyire központi szerepet kap. Ez egy jelmez és egy színpadi helyzet is. Egyrészt a ruha miatt, másrészt az életstílussal összefüggő, fejünkben összeálló sztereotípiák miatt is. Ezt némileg próbálja enyhíteni István azzal, hogy ebbe a barnás-szépiás színvilágba rakta ezt a képet. Nem értek egyet ezzel a színezéssel, ezt most megmondom, mert ha van egy határozott elképzelésem és egy határozott gondolatom, akkor nem nagyon értem, hogy miért kell ezt ilyen szinten múltidőbe rakni. Ez a motor valami baleset során megsemmisült, vagy mi az oka annak, hogy ez nincs fekete-fehérben tartva? Ami a kép nézőszögét illeti az teljesen rendben van és nagyon érdekes ez a béka perspektíva, tulajdonképpen az is értelmezhető, ahogy a horizontot egy picit mozdítottad, hiszen a motor helyrebillenti ezt a dolgot. Amivel nem nagyon értek egyet, az a vignettálás – ezt én erősnek érzem, mert magának a kompozíciónak kell összerántania ezt az egészet és nem annak, hogy erre így rásegítek a laborban. Maradjunk annál, hogy a színnel nagyobb problémám van, de mivel ez korrigálható azzal, hogy visszább lépek egy műveletsorral és a színezés előtt meghagyom a fekete-fehér verziót, ezért ez egy 3 csillagos kép, leckemegoldásnak is tökéletes hiszen nagyon sokat mesél Istvánról, de azt is kérném, hogy erre szeretnék még valami mai irányt is kapni – és azért azt hadd tegyem hozzá, hogy az első három lecke azon kívül hogy egy bemutatkozás, azon kívül egy önismereti játék is. Ez mindenkinek jót tehet. Azoknak is akik úgy gondolják, hogy abszolút barátságban vannak saját magukkal és nyílt kommunikációt folytatva ismerik a saját mozgásterüket, merthogy a gyakorlás szempontjából fontos, hogy a bennem megjelenő érzelmeket miképp tudom képre formálni, miképp tudom képre helyezni, mert ennek a megfigyelése által fogok tudni modellel biztonságban és stabilan dolgozni és instrukciókat adni. Úgyhogy ezt azért mondom, hogy várnám egyrészt a folytatást, de mai helyzettel és kezdjünk el egy kicsit önmagunkkal dolgozni – itt elsősorban a 2. és a 3. leckére gondolok, tehát itt ez a két alappillér, amin nagyon érdekes és erős szubjektív közléseket kaphatunk. (hegyi)
értékelés:    

Hozzászólások

Köszi Gábor, így már korrekt!

Amennyire én tudom, ez már fókusztávolság függő.
Minél inkább teleobjektív, annál inkább 50-50% a beállított távolság előtt és mögött az éles tartomány, egy képzeletbeli végtelen fókusztávolságnál lenne pont 50-50.
10 mm-es széleslátószögnél kb 70-30 az arány, de már 50-es objektívnél kb 55-45 arányt láttam valahol.

Keresgéltem, itt egy táblázat: http://www.cambridgeincolour.com/tutoria...

Itt meg a lap alján egy kalkulátor: http://www.bobatkins.com/photography/tec...

Gábor, egy kis helyesbítés, idézlek: "Ha pl a gép-tükör távolság 1 méter a modell pedig a tükörtől 5 méterre van, akkor 1+5/2=3.5-méteres tárgytávolságra állítva lehet legkönnyebben éles a tükör is meg a tükrözött kép is." Nos ez nem állja meg a helyét, igyanis a mélységélességről annyit kell tudni, hogy a fókuszban levő tárgy előtti és mögötti éles tartomány egy a kettőhöz aránylik, vagyis kvázi ha a tárgy előtt 0,5m éles, akkor a mögötte levő részen 1m lesz éles, ebből adódik, ha ket nem egy síkban levő tárgyat szeretnél egyformán élesen viszontlátni a fotón, akkor a két tárgy közötti első harmadra kell fókuszálnod, vagyis az általad említett páldában az 5m/3=1,66m ehhez hozzáadjuk a gép-tükör közötti 1m távolságot, tehát az objektíven 2,66m-re kellene álítani a fokuszpontot.

Jah. Domború tükörnél ez ugyanígy igaz, homorú tükörnél változik a helyzet, ott valós kép jön létre a tükör előtt.

Zsolt, szerintem te ne magyarázz fizikát.

Tükrözött képnél két távolság van. A tükör távolsága (gép-tükör), a modellé pedig (gép-tükör)+(tükör-modell) lesz. Ha a tükör keretre fókuszálsz viszonylag kis mélységélességgel, akkor a keret lesz éles és a tükrözött kép nem, ha a tükrözött képet veszed élesre, akkor a keret lesz életlen. Ha a keretet és a képet is élesnek akarod, akkor ideális esetben a (gép-tükör)+(tükör-modell)/2 legyen a távolság, akkor lehet a lehető legkisebb mélységélességgel éles a tükör és a kép is.
Ha pl a gép-tükör távolság 1 méter a modell pedig a tükörtől 5 méterre van, akkor 1+5/2=3.5-méteres tárgytávolságra állítva lehet legkönnyebben éles a tükör is meg a tükrözött kép is.
Ha magadat fotózod a tükörban, akkor ez másfél gép-tükör távolságot jelent.

Mellesleg a tükröződő fémfelületen, pl motoron viszonylag kicsi az üveg vastagsága, mondjuk nulla.

Szilárd, a dolog lényege a következő. Adva van a gép és a tárgy közötti táv. Tárgytávolság. Éleset te a tárgyra állítasz. A mélységélesség azt jelenti, hogy ha ezt a pontot egy sík lapnak tekinted, amire éleset állítottál, akkor ehhez képest a blende zárásával milyen távol lesz még éles e sík előtt és mögött (nem egyforma a táv előtte és mögötte, de nem bonyolítom). Ha a tárgytávolságod kicsi, akkor ha teljesen kinyitod a blendét. akkor szinte csak mint egy papírlap, ott lesz éles, sehol máshol, vagyis már a tükör üvegvastagságán se. Azaz éles a tükörben a tükör üveg hátán lévő kép, de a tükör üveg elején már nem. Ha növeled a tárgytávolságot, akkor ezzel arányosan (talán négyzetesen, de nem tudom) nő ez az úgymond sáv, vagy vastagság, amiben éles lesz a képed. Magyarán: 50 centinél 2-es blendénél 2 mm az éles sávod, 1 méternél 5 mm, 2 méternél 2 centi, 5 méternél 4 centi - valahogy így. Ez azt jelenti, hogy ha mondjuk egy 135-ös objektívvel készítesz egy portrét, az alanyod mondjuk 2 méterre van, akkor ha a blende nyitva, akkor éles lesz mondjuk a szeme, talán az orra is, de mondjuk a füle nem. Ha zárod a blendét, akkor ez a sáv nő, azaz már éles a szem, orr, fül, haj, de a háttér nem - és ha teljesen leblendézel, akkor éles lesz még a jövő hét is.

Lehet, hogy csak a gépem nem barátságos? Amikor a tükrös képeket csináltam azt vettem észre, hogy ha mondjuk fél méterre van a géptől a tükör, és ami benne látszik az kb 3m-re a tükörtől, akkor kis mélységélesség esetén a tükör részletei szuperek lesznek, de ami a tükörben van az ugyanolyan elmosódott mint a háttér. Szóval nekem úgy tünt, hogy kamerától a tükörig + tükörtől a tükrözött tárgyig a távolság adja meg azt aminek még élesnek kell lenni ahhoz, hogy a tükrözött tárgy éles legyen. Namost persze a franc tudja, mert görbe felületek esetén mint amit itt látunk lehet valódi a kép és akkor meg mintha nem így működne a dolog. Nekem itt felmentésem van, hármasom volt fizikából, a gyerekeim meg hála a texasi oktatás magas szinvonalának nem tanultak fénytant, nem is tanulhattak, mert annyi geometriát se tanultak ami kell hozzá. Vagyis pótlásra se volt a szokásos szülői lehetőségem. Szóval ezzel a tükröződéssel amint nem sík a tükör a magam részéről meg vagyok lőve.

Üdv a LátSzóTéren István!
Hatásos kép, jó bemutatkozás ez a "hangyaperspektíva", kompozícióra is jól sikerült... Én azért lehet meghagytam volna tisztán fekete fehérben, de ez lehet csak az én mániám.

Amikor ez a fotó készült, már elég kevés fény volt, így muszáj volt hosszú záridőt alkalmazni ami eléggé befolyásolja a mélységélességet. A másik tényező, ami ludas a gyújtótávolság ... ergó géptől függetlenül, jobb fényviszonyok mellett itt is elérhető lett volna a háttérelmosódottsága. :-)

Mondjuk azzal a géppel, amivel készült, nem hiszem, hogy nagy elmosódottság keletkezne. Na meg túl messze is van a motor a Foto géptől, és a fák meg közel. Ja és ha megnézed a képi adatokat, akkor is látszik, hogy a blende 3.5-ön volt, és a ház hátul elég éleske még így is.

A motor testén lévőket nem befolyásolja a mélységélesség, ugyanis az csak a fényképezőgépen belül történik meg, azaz csak a tárgyak objektívtől és fókuszponttól való távolsága számít.

Egy technikai kerdés: ha a mélységélesség a hátteret elmosta volna, akkor a tükröződő fák is elmosódottak lennének, vagy ott a távolság szempontjából a motortól való távolság számít?

A motor egy nagyon kedves hölgy, amely egy kis simogatásra úgy dorombol, mint egy cica. Egyébként 1983-as évjáratú Kawasaki GPz750 Unitrack-ról beszélünk. Ez a turbófeltöltő nélküli változat. Egyszerűen imádom. Szerencsémre az egész család osztja a motor iránti rajongásom. :-)

Maximális tiszteletem!Ok.hogy a kép adatai megvannak,de a motoré is érdekelne.

Új hozzászólás