Párszor megnéztem már ezt a fotót, és alapvetően két dolog tér vissza mindig. Az egyik az autentikus lenyomatszerűsége. A kitekert testtartás a síkszerű rögzültség pl a solnhofeni kőbányákban talált ősmadár lenyomatát juttatják eszembe. Az árnyjáték miatt olyan különösen torzuló fejforma, a kétéltűszerűen tár ujjak, a szétcsapott végtagok összességében ezt erősítik bennem. Ezért az ŐSI az első jelző mindig, ha e fotóra nézek. A benyomásaimon túl pedig felmerül bennem a kérdés is mindig, hogy mi az ősi? Kézenfekvőnek tűnik, hogy a "plasztikus nyomatékosságokat" bogozgassam (és ez a másik visszatérő gondolatom, vagy érzésem mindig).
A végtagok, a fej, és leginkább az alhas és a nemi szerv van odapréselve. Egyrészt ezek a testrészek amolyan "kiálló dolgok" - itt értsd: egyszerűbben is préselődnek - márészt nem tudok szabadulni súlyozott üzenetüktől sem: az ember a fejével, a kezével tesz, dolgozik, és anyagi világunkban az alhasa és a nemi szerve nem csak fiziológiai értelemben foglal el viszonylag központi helyet.
Ez az én értelmezésem - nekem erről beszél e fotó. Nem olvastam végig az alábbi folyamot, csakrészleteit, és lehet, hogy valaki rámutatott már minderre. Az elemzést viszont olvastam, amelyben Tamás kérdőn áll a címadás előtt. Én például a cím szekunder üzenetét is csak a fentieken keresztül tudom értelmezni. Egy régi, elvben mindenki által legalább felszínesen ismert gondolati körhöz kapcsolódik, amely valami nagyon ősiről szól, és amely megvilágításban a maga sztereotipiáit hívja segítségül. Számomra azonban fellelhető ebben a megoldásban is szellemi kihívás, egy kis játék: miért lehet fösvény vagy éppen tékozló ez a lenyomat... De persze ez a kötés el is hagyható szerintem, hiszen a fotó rám gyakorolt ŐSI jellege elvisz (majdnem) mindent.
Ugyanakkor nem tudom (és nem is akarom) elhallgatni azt sem, hogy személyesen zavarba ejt amit látok. Pontosabban a jobb kéz, ahogy meghúzza a lepedőt. Talán a gravitáció ellenében választott funkcionális megoldás, talán más irányban célzott tudatosság. Ez utóbbi esetben is sok motivációs oka lehet, a személyes vallomástól a művészi kifejezés óhajáig. A lepedő lényegében homogén síkján ez az erős irány (mint egy irányjelző) képes megváltoztatni a fotó értelmezési lehetőségeit sokak számára. Hiszen egyrészt a figyelmet tereli, másrészt összeköti a kezet a pénisszel. Véletlenről nem hiszem hogy beszélhetünk, a szándékosság mögött az ok viszont nem olyan egyértelmű számomra jelen esetben. Persze, ha az eddigi jelentéstkörbe iparkodom belehelyzni ezt a képalkotót (mármint az ősi és anyagi lenyomat világába), akkor azt gondolom, a kifejezési szándék a korlenyomat szexszualitását erősíti fel. És e téma alkotói egyáltalán nem idegenek egymástól itt sem, hiszen kultúrtörténeti alkotásokon számtalanszor látni a fallosztikus szimbólumokat az ókori görögöktől Indiáig, pápua benszülöttektől a "fejlett" nyugati emberig, hol szakrális, hol egyéni élvezeti "töltettel".
Nekem Béla-Béla első képét juttatta eszembe: http://latszoter.hu/szakkor/port-rem-kar...
Az arc hasonlóan ,elmosódott karikatúra szerű, de szellemlényhez is hasonlító.De míg azon a csodálatos motívum, bélánk az égig érő paszújra felmászó kis mesehős.Aki bátorságával meghódítja a felső világot.
Ezen a képen a főnöki "dárda" mely kétségtelenül mutatja, viselője vezérnek született :-)