Tánc
Hmm, hol kezdjem? Tudom, hogy ez egy színházi fotó, ami mint kategória nincs is, de talán a mozgásba is befér, bár mozgást elmosódottsággal ábrázolni már-már nem illik, de hát most van Veszprémben a sokadik táncfesztivál (ez a kép is ott készült hajdanán, kis város, kis kultúra, filmklub is csak egy-kettő van) de aki erre jár nézzen be mert érdemes. 05.20-05.24.

Ha elolvassa az ember a hozzáfűzött szöveget, az egy segítség, hiszen Jóska az életteréhez közeli helyszínt ír le; viszont a kép szempontjából rögtön látszik, hogy ez egy színházi fotó. Ritkán látunk ilyen fényeket; itt valószínűleg a színpad fölött egy szpotlámpa van elhelyezve, ahol a táncosokat, talán kettőt, és hosszabb expozícióval, vagy négyet, de nyilván a kevés fény miatt elmosódottak az alakok. Nagyon jó a ritmusa. Klasszikus értelemben mint fotót nem is tudnám igazából semmilyen módon megkritizálni; jó a ritmus elhelyezése, éppen annyira követhető rajta az emberi alak bizonyos testrészeinek az azonosítható formája, mint amennyire a fények, a drapériák, az elmosódott világos és sötét felületek kapcsolódnak egymáshoz. Az estiskola szempontjából még azt is el tudom képzelni, hogy azért kapunk Kepes Józsitól a mozgás kategóriára egy táncszínházi élményt, mert ő ezzel világgal, ezzel a fajta fényrendszerrel, varázslattal közeli kapcsolatban van. Emiatt talán csak annyi a problémám, hogy ez a kép így most oly módon jelenik meg, ahogyan többezernyi mozgásszínházi fotót, képet láttunk már, Eiferttől kezdve nem tudom, nagy neveket is mondhatnánk, tehát bárhol megférne ez a kép, mint táncszínházi fotó, de akkor az vetődik fel bennem, hogy hol van ebben a képben Kepes József. Mitől az övé ez a kép?
   A kérdés jogos, mondja Hegyi, ugyanakkor az a része, hogy akár Eifert nevével fémjelzett fotókhoz képest én látok egy lényeges különbséget, azt, hogy ez nem akar táncszínházi fotó lenni. Ugyanis én azt érzem, hogy a fotósnak nem az volt a célja, hogy korrektül bemutassa egy tánc jellemző lépéseit, vagy egy jellemző gesztust, azaz nem ismerhető fel, hogy éppen milyen darabból milyen jelenetet látunk, és nem a hosszú expozíció miatti bemozdulás miatt nem, hanem azért, mert szerintem univerzálisabb maga az a mozdulat, az a robbanás a képen.
   Akkor fogadnám ezt el, válaszolja Szőke, ha... most vegyél a kezedbe egy papírt és takarjál bele a képbe, amíg a színpadi fehér csíkig érsz, a baloldali nőnek a talpa éppen benne legyen. Mit látunk most? Abban a pillanatban ez egy őrületesen izgalmas ügy. Mert elvettük belőle a színházat, a kapaszkodót. Ez van a kék szobában. Azért furcsa az a szoba, mert az egy színház, és azért színház, mert a szabadkémény fényforrása fent van. Csak ha ez az egész történet a kék szobában van (próbálkoztunk is ilyennel), akkor nem keressük benne a táncszínházat, mert a miénk. És ha ezt a csíkot elveszed erről a képről, akkor ez bárhol lehetne egy ilyen furcsa fényben, látjuk a Muybridge (lásd Estiklopédia) mozgásanatómiáját. És akkor meglenne a három disznó, így két disznó. Vagy három disznó, amennyiben ezt az utolsó véleményt elfogadja, és megpróbál csinálni otthon egy ugyanilyen verziót ebből. (szőke-hegyi)
értékelés:

Hozzászólások

Egyrészt kíváncsi volnék a folytatásra.

Másrészt ez a szórakozósamatőrös izé, ez nem jelent semmit. Én is amatőr vagyok. És? Egy rádiószerelő. És?

A színpad mint tér, eleve elvonatkoztat és igen nehezen lehet beletenni magad - ahogy Vas képeinél is írtuk, tálcán kínál helyzetet, amit előtte a nézőnek egy koreográfus, a színész és a jelmezes, szóval egy stáb megkomponált, a fotósnak úgymond sok dolga ezzel alap fokon nincs. Ez nem jelenti, hogy nem jó a kép, és nem jelenti, hogy nem lehet szuper színpadosat csinálni. De ez jelenti azt, hogy nem vagy benne. Benne lehetsz, ahogy B. Müller Magda is Latinovits fotójában, de ahhoz nem elég a nézőtéren lenned, ahhoz egy előadással is több időt kell tölteni.

A másik irány és erre próbáltunk utalni, hogy ennél a képnél, ha elvonatkotatsz a színpadtól, és annak megmutatásától, akkor a rivalda fénycsíkja nélkül a kép működik, mint önálló dolog.

köszönöm a fenti képről az ide leírtakat.
már a feltöltéskor bennem volt az obligát kérdés: hol van a képben az alkotó?
Ez a kérdés jónak tűnik, de számomra nem az.
Ne feledjük, amatőrökről, szórakozásból fényképező, filmező és nem hivatásszerűen és gondolom zömében nem is művészeti előképzettséggel rendelkező beküldőkkel van dolgunk. Jórészünknek nincs nagy gyakorlata és jól körülírható stílusa sem.
Hol van a képben az alkotó?
Tovább kérdeznék: hol van egy csendéletben, egy építészeti fotóban az alkotó?
Megnéztem ezekben a témákban feltöltött képeimet és azokban sem találtam meg azt, aki megnyomta a masina exponáló gombját. Persze könnyen lehet hogy saját dolgaival az ember vak, ezt ti talán jobban meg tudjátok ítélni.
.
Tagadhatatlanul vonzódom az ilyen színházi képekhez, bár az estiskola közönségét nem nagyon terheltem ilyenekkel és valószínűleg nem is fogom, bár lenne miből.
Miért tetszenek az ilyen színházi izék? mert itt azért meg vannak azok a fények és történések, ami egy amatőrnek 'kék szoba' híján nincsenek meg. Emlékszem, volt rá példa a tábor során hogy egyszerű tükrökkel is lehet érdekes világítási effekteket csinálni, de egy hasonló képet ugye megismételni otthoni körülmények között, hát...
(Persze csináltam már mást itthon, de az távolról sem lett olyan, aminek szerettem volna és B Mártival egyetértve nem kell mindent még pedagógiai céllal sem feltölteni ide)
.
hogy egy kettő vagy három disznót adtok a dologra, -ha nem haragszotok- a magam részéről ezután én inkább kiszállnék a disznók gyűjtögetéséből, elismerve ennek pedagógiai jelentőségét, és nagyon tetszetősnek tartom őket, de olyan furcsa érzéseim vannak ezekkel a disznókkal kapcsolatban mostanság. Engem bőven kielégít a disznók előtti hosszabb rövidebb dőlt betűs szöveg.
.
na egyenlőre ennyit, ha érdekel bárkit is, szívesen folytatom ;)

köszönöm, örülök hogy tetszik

Miért nem illik?
Nagyon jól sikerült.

Józsi ez a kép annyira tetszik nekem, hogy bármelyik leckébe belefér.:)

Új hozzászólás