A csődbiztos

Nagyon nehéz dolgom van, mikor magamat kell fotóznom. Amikor tizenévesen Gibson novelláit olvastam, el sem tudtam képzelni, hogy mennyit jelent majd az információ, a magán szféra, hogy összemosódik minden a globális információcserének köszönhetően. Egy fotó, gyermekkoromban, egy kézzelfogható tárgy volt. "Ez itt Ádámka" mondta a nagymamám és megmutatta a fényképet a barátnőinek - pedig nem volt igaza. Az ott nem 'Ádámka' volt, hanem 'egy fotó Ádámkáról'. A különbség rendkívül fontos.
   Mikor feltöltök egy fotót magamról az internetre - egyesek azt gondolhatják - ez Varga Ádám. De nem. Ez egy fotó Varga Ádámrol. Varga Ádám, mint személy hirtelen egy nagy kupac adattá alakul. Már nem lélegzik, nem gondolkozik és nem szeret, gyűlöl, köpköd az utcán ect. Amikor magamról készítek képet - és ezt megosztom olyan emberekkel, akik személyesen nem ismernek... talán lehetek akárki. Lehetek akármilyen. Hiszen az attribútumaim adottak. Az leszek, aminek látsz a képen. Miért ne lehetnék én a csődbiztos?

Egy izgalmas leiratot kapunk, és ez nagyjából akár még egy rádióműsort is megérne, tehát szívesen venném, ha esetleg Ádámnak van skype-ja, vagy van lehetősége arra, hogy készítsünk egy beszélgetést erről, én állok elébe. Nem is az elemzésnél próbálnám ezt kifejteni, bár adja magát a helyzet. Amennyiben Ádámnál ez visszhangot lel, szerintem álljunk neki, és csináljuk meg ezt a műsort, szívesen beszélgetek erről a kérdésről akár Sebestyén Laci társaságában is. Ami a képet illeti, nagyon jó a kompozíció, nagyon dinamikusak a térosztások. Többféle tagolás van ezen a képen, van egy hármas tagolás függőleges irányban, szinte még tekinthető akár egy ilyen hármasoltár jellegű kinyitott formának, ahol középen áll a modell. Ez térben is tagolva van, mégpedig azáltal, hogy van egy előterünk, ahol ezek a betonoszlopok húzódnak, van egy nagyjából középtérre komponált modellünk, és a háttér, azáltal, hogy a kerítés ilyen izgalmasan megtörik, külön értelmet tud nyerni. Ezek a formák nagyon izgalmasak, de nagyon zaklatottak is. Erre erősít rá az a nájlonzacskó szemétkupac, ami a modell háta mögött, és a modell mellett látható. A betonon lévő öntési hibák is ezt erősítik. Az, hogy a világítással és az utólagos laborálásnál ezt ő kihangsúlyozta, vagy meghagyta a képen ezeket a képhibának tekinthető foltokat, ez is a dinamikát növeli, erősíti a feszültséget a képen. Aztán látunk egy modellt, aki a kis öltönyében, azért látszik, hogy nem az érettségi öltönye, hanem egy modernebb darab, áll előttünk, a kezében egy táska, aki számítástechnikában jártas, az gondolhatná ezt akár egy notebook táskának is. A modell áll előttünk, de közben izgalmas helyzet bontakozik ki a fejénél, mert hát az öltöny mellett egy vadnyugati hős formáját idéző sálat tekert a nyaka köré. Ez látszik, hogy nem csak attól védi őt, hogy megfázzon a torka, hanem itt egy olyan jelenlétet képvisel ez, ami tulajdonképpen a tekintet útját megosztja. A kéz egy nagyon erős jel, ami markolja a táskát, és ez a nyaksál is. Aztán erre a fejre fölkerült még egy sapka is. Ez egy érdekes kérdés, nem tudom teljesen biztosra mondani, hogy jól dekódolható a néző szempontjából, hogy miért pont ezek az eszközök kerültek erre a képre. Biztos, hogy van ennek egy technikai oka is. A géztekerés az arcon hivatott az arctalanságot, ezt a kafkai ügyet erősíteni, hogy benne vagyunk egy rendszerben, ahol az ügyintézés módja miatt személytelenné válnak az emberi kommunikációk, és ebben a helyzetben, mivel elkészült ez a takarás a gézzel, gondolom a nyaknál kellett valamit kezdeni vele. Ott azt be kellett tudni fejezni, és ezért került rá először ez a takarás, aztán ez fölkerült a szájhoz. Mást üzenne akkor, ha egy bohém sál, egy újgazdag mágnásnak a nyaksálja lenne a képen, és más most, ezzel a vadnyugati megoldással. Ennek megint ellentmond a sapka, mert az egy francia parasztsapka, egy kicsit zsokésapkaszerű valami. Én ezt francia filmeknek a vidéki kisboltosainál látom ezeket a sapkákat feltűnni. Ez megint egy másik íz, ami ellentmond mindannak, amit az öltöny képvisel, és mindaz, amit a képcím. Érdekes, de nem biztos, hogy teljesen azonosulni tudok vele. Mintha túl sok lenne ez a jelzés, tehát elvisznek ezek a szimbólumok, miközben a kép üzenete eleve erős. Ha egy színpadi helyzetet akarok berendezni, akkor, ahogy a sminknél is, a jelmezhasználatnál is az embernek tudnia kell mondani azt, hogy na akkor most ebből egy picit elég, visszább veszek, mert a lelkesedés túlpörgetett a határon. Nekem ez kicsit soknak tűnik. Ha elfogadom magát azt, ami a fejen történt, akkor az öltöny az, ami lehetne valamilyen szinten mókásabb, vagy olyan helyzetbe hozva, ami egy kicsit a viccesebb helyzetet hozza. Nem akarok itt ötleteket adni, nyilván mindenki máshogy épít föl egy ilyen játékot, de nekem itt az egésznek a koherenciája sérült. Hogy ez hármas leckére működik-e, itt a leirat az, amivel vitatkoznom kellene, amit szívesen megteszek rádióban például. Maradjunk annyiban, hogy ezt most azért nem tudom elfogadni hármas leckére, inkább tegyük ezt az egyesbe, mert én értem azt a játékot, hogy tulajdonképpen tökéletesen mindegy az, hogy milyen képet mutatunk magunkról, mert minden egy színház, és minden csak egy pillanat kivetülése, és a fotográfia eleve imitáció, de mégis azt mondom, hogy ha azt a fajta közösségi játékot vesszük figyelembe, amit mi itt folytatunk, akkor ebben a közösségi játékban annak van szerepe, hogy próbálunk a portréval meztelenre vetkőzni egymás előtt, megmutatjuk magunkat, hogy ím, így nézek én most ki, ez vagyok én. Helyzetjelentés, kicsit leltárszerű is lehet. Többféle megoldás is érkezett, ami érdekes. Furcsa, hogy az első lecke fölkelti az érdeklődéseteket, és abban nagyon kreatívak tudtok lenni, aztán a második leckére általában szokványosabb megoldások jönnek, kicsit a személyigazolvány portré felé mozdulunk el, és a harmadik lecke ritkábban készül el. Ha arányaiban nézem, akkor lényegesen kevesebb megoldás jön az első leckére, mint az első kettőre. Ezt izgalmas végiggondolni, hogy vajon miért van így, de ezt én áttenném az első leckébe. Oda ez egy három csillagos megoldás. Ha azt vettük, hogy újból kezdtünk egy játékot, és újból kezdtünk egy helyzetet az új leckékkel és az osztályba sorolással, akkor a végén kimondhatom azt, hogy az első osztály első leckéjét Ádám teljesítette, és ezzel megvan a három csillagja. (hegyi)
értékelés:    

Self portrait

A fent látható önportré Sam Taylor inspirációja. Mikor Wood új stúdióba költözött, a tér és a lehetőségek olyan szabadságérzést adtak számára, hogy az egyébként is gondosan felépített, "a gravitációra fittyet hányó" modelljei helyére önmagát helyezte és kábelek segítségével készített önportrékat, ahol székeket rúg ki maga alól. Mikor elkezdtem a fotózással foglalkozni, talán én is egy ilyen széket rúgtam ki magam alól.
   Technikailag a kép elkészítése viszonylag egyszerű - egy fekete háttér elé fekete anyaggal letakart asztalt tettem, amire rá tudtam feküdni háttal. Felülről egy nagy softbox/bowens lámpa, az arcomra pedig egy snoot ad feltöltést. Egy-két kisebb részletet javítani kellett photoshopban, mert a stúdióm nem volt elég tágas és az egyik frame belelógott a képbe. A kép végül egyszerűen vertikálisan meg lett fordítva. Nyomtatás - Digital Inkjet Hahnemuehle FineArt Baryta A2 méretben. Most jött ki a nyomtatóból és elégedett vagyok vele.

Ádámtól az első lecke nyomán már kaptunk egy artisztikus megközelítést, és ezen az irányon halad ő tovább, ahogy én látom a kettes leckéjével is. Én nagyon köszönöm neki azt, hogy ennyire őszintén megosztja velünk a saját gondolatait a saját munkájával kapcsolatban, az ihletet adó elődöktől kezdve a munkafolyamatig. Ebben az Estiskolás közegben az egy fontos momentum lehet, hogy segítsünk abban is egymásnak, hogy ez hogy jött létre, és ne csak a kész terméket tegyük ide, és várjuk, és gyűjtsük be a gratulációkat, hanem lebbentsük fel a fátylat a munkafolyamatról.
   Szeretem ezt a képet, mindazzal együtt, hogy vannak némi világítási problémáim a képpel, mégpedig azért mert ez a kép jelen pillanatban, hogy ha abban kéne döntést hoznom, hogy hol van a fókusz, mi is az üzenet, akkor nehezen tudnám ezt most jól megfogalmazni azért, mert a világítás az, ami egy picit bizonytalan. Most a csúcsfények a nyakon és a melkason vannak, miközben ennek a képnek a finomságai az alkarnál jelentkeznek, főképp a csuklónál, az ujjaknál, a homloknál, a szemeknél, tehát azokon a helyeknél ahol féltónusos, sötétbe forduló tónusátmeneteket kapunk. Túl van világítva a mellkas. Hogyha az ujjatokkal letakarjátok a mellkast máris sokkal jobban kezd élni a szem, a fej, a kar, vagyis azok a formák, amik ezt izgalmassá teszik. Nem akarok én itt túlságosan okoskodni Ádámnak, hogy ennek mi lenne a megoldása, mert gondolom ezt ő is érzi, hogy a lámpák beállításától kezdve akár az árnyékolásig, tehát a lámpa és a test közé valamilyen árnyékoló felületet helyezzünk többféle megoldás létezhet. Én azt javaslom mindenkinek aki a világítással egy kicsit behatóbban kívánna foglalkozni, hogy ezt az exponálás előtt állítsa be, és ne utólag próbálja fotosoppal helyrehozni, főleg az ilyen csúcsfényeknek a visszavételénél nagyon csúnya szürkés helyzetek tudnak létrejönni, tehát nem olyan könnyű fotosoppal ezt utólag már gatyába rázni, jegyzem meg: a laborban sem. A másik kérdés, ami felmerül bennem, az az, hogy én értem azt a helyzetet, hogy az ember a saját alkotói útján haladva egyszer csak eljut arra a pontra, amikor az első kísérleti éveket vagy hónapokat már maga mögött tudva elkezd valamit újrafogalmazni, elkezdi önmagát újradefiniálni. Ez azt jelenti, hogy nyilvánvaló az első időkben nem is nagyon fotózza saját magát, az önarcképig is el kell tudni jutni, mert az kezdő fotós attitűdje az, hogy a szemem elé emelem a gépet és a külvilágot próbálom megörökíteni, és nem a magam belső világát tükröztetem kifelé. Aztán jön egy következő lépcső, amikor elindulnak a fotós megfogalmazások, a fotós gondolatok. Még itt sem kötelezően kell szerepeljenek az önarcképek, hogy ha egyáltalán a fotós szükségét érzi, hogy önarcképpel foglalkozzon, akkor utána már ezeknek a tapasztalatoknak megfelelően ebbe az artisztikus világba kerülhet. Mégis az egyszerűbb megoldások azok, amik lehet, hogy közelebb vinnének legfőképpen Ádámhoz, mert itt viszonylag kevés képből tudunk dolgozni. A tengerpartos kép, mint indítás (bár én azt mondtam, hogy áttenném hármas leckébe), már eleve egy művészi attitűdöt mutat nekünk. És most ennél a képnél sem egy egyszerűen bemutatkozó képet kapunk, hogy hát ez vagyok én, hanem ezt valamilyen formában transzponálja Ádám a leckemegfejtésnél. Én ennek nagyon örülök, de mégis azt mondom, hogy mivel itt a cél saját magunk megmutatása is, mintha egy ritmusváltást vélnék felfedezni, mert ezek a képek formájuk szerint megoldják a leckéket, de érzelmileg, témában túlmutatnak azon - tudom, néha a legegyszerűbb formai kötöttségek kívánják a legnehezebb megoldást.
   Visszatérve a képre: ha Sam Taylor munkáinak utánanéztek a neten (és ezért jó az az irány, amit Ádám mutat), azt látjátok, hogy valami tényleg nagyon izgalmas fény-árnyék játékokkal mintha bűvésztrükköket látnánk. Itt olyan képekről beszélünk - akár utalhatnék Eadweard Muybridge-re - amik mozgásfázisokat, mozgási helyzeteket mutatnak, ahol emberek ugrálnak székekről vagy lebegnek a szobában. Több ilyen fotós trükköt már véghezvitt. Ezek tényleg nagyon izgalmas dolgok tudnak lenni, bár azt mondom, hogy az én megítélésem szerint ezek a játékok egészen addig jók, amíg a fotóst elszórakoztatják, aztán, hogy ténylegesen mennyi van ebben hosszútávon, az szerintem egy-két sorozatnál nem több. Azt is megmondom miért: a cirkuszi, a bűvésztrükk egy estés szórakozás. Az ember elmegy, kikapcsolódni vágyik, és azt az estét arra szánja, hogy szájtátva figyeli a trapézon gyakorlatot bemutató művészt, vagy a színpadon illúziókat keltő akrobatát. Hosszú távon ezeknél a képeknél sokkal erősebb az, amit úgy mondunk, hogy "hogyan csinálhatta vajon?, jé, mitől lebeg a nő a szoba közepén?". És nyilvánvalóan ezek két féleképpen elérhetőek: az egyik, hogy photoshoppal rásegítünk, ahol egyébként ott van az a tartókötél, amit utána leretusálunk. A másik helyzet az, hogy olyan megoldásokat keresünk ezeknek a hevedereknek az eltűntetésére, amik rögzítik a modellt, hogy a háttér rejtse el, olvadjon bele a háttérbe. Az emberi szemet könnyen be lehet csapni így is. De mégis, azon kívül, hogy ez egy formai és konstrukciós játék, a szájtátáson kívül, utána, ha már rájöttünk a megfejtésre, onnantól már nem nagyon maradnak meg ezek a képek az emlékezetünkbe. Szóval ha Sam Taylornak a munkáit megfigyeljük, akkor nem csak az a kérdés, hogy hogyan tudta ő, ezt mind sorozat- vagy fotós irány megvalósítani, hanem az is egy fontos helyzet, hogy ő utána ebben a világításban, a forma- és a térrendezéssel sokat foglalkozott, tehát annak is mestere, nemcsak a trükköknek.
   Nagyon kedvelem azt, hogy Ádám nem csak a saját kútfeje után megy, hanem bevállalja, hogy ő bizony nézegeti a többi nagy elődnek a fotós munkásságát, és ezekre a hatásokra sem úgy tekint, mint amiket el kell titkolni, hanem azt mondja, hogy ő vállalja, hogy ez vagy az az alkotó rá olyan hatással volt, hogy ő addig nem nyugodott, amíg ő maga is ki nem próbálta magát ezekben a helyzetekben. Ez azért fontos, mert azáltal, hogy elkezdünk valakinek a stílusában dolgozni, vagy valakinek elkezdjük a stílusát elemezni, mindeközben nagyon sok olyan dolgot tudunk meg és tanulunk meg, amit magunktól nehezebben hoztunk volna létre. Itt vegyük észre azt, hogy a fotósnak, mivel ő volt saját maga modellje is, be kellett tudnia úgy állítani, hogy nem volt kontroll lehetőség, aki azt mondaná, hogy te figyelj, az egyik ujjad most közelebb van a képhatártól, mint a másik. A kontroll a saját fejében kellett megtörténjen, még akkor is, ha esetleg néhány felvételt készített miközben a végleges kép elkészült volna. A másik része az, hogy attól függetlenül, hogy én azt mondom, hogy túl van a mellkas világítva, vegyük észre azt, hogy ő itt azzal is dolgozik, hogy a fény-árnyék hatással elérje azt, hogy eltűnjön a képről a trükk, magyarán, hogy elhitesse, hogy ő egy ilyen ragadozó madár repül fölöttünk. Ezeket én nagyon jó irányoknak tartom, és nagyon fontosnak gondolom azt, hogy ezen az úton ő azért menjen tovább, és ha vannak kedvencek, akkor azokkal is dolgozzon, mert ha az ember begyűjti a rutint, a tapasztalatot, akkor el tud indulni a saját útján sokkal több felhalmozott ismerettel.
   Még egy dolgot mondanék a végére: azzal nem biztos, hogy száz százalékig egyet tudok érteni, hogy ő ezt nem mint akt értelmezte. Ezt azért teszem ezt hozzá, mert ha már a felsőtestemet megmutatom, és mint akt kezdem el használni, akkor két eset lehetséges: vagy fekete drapériával az alsótestemet eltakarom, tehát beleolvasztom a háttér sötétjébe, és akkor nincsenek ilyen kérdések, vagy pedig aktként kellene ezt megcsinálni. Mert ott azok a kékek, amit én sejtek, hogy talán az a farmer lehet, még a farmer csatját is észre lehet venni, ezek nekem túl profánok, lehúzzák az egészet a valóság talajára. Itt mindig azt szoktam mondani, hogy az "úgy csinálni mintha" nem a száz százalékos megoldás. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy Ádám kezdjen el önportréban aktokat készíteni magáról, hanem azt, hogy ha a helyzet úgy kívánja, akkor tudni kell ezt megvalósítani még akkor is ha a képen utána ez kevésbé fog látszani, mert ez egy belső intenzív hozzáállást is erősít munka közben. Ez a beállítás alapvetően nem mutatná meg az elsődleges nemi jelleget, de mégis ezek a zavaró kis fényfoltok természetessé válnának. Ennyit tudok erről elmondani, és azt várnám Ádámtól, hogy a többi képét is kezdje el megmutatni, egy picit erősítsük ezt a párbeszédet, mert fontosnak tartanám, hogy a saját útját nekünk megmutassa és arról kommunikálhassunk. (hegyi)
értékelés:

Conversation With Myself

Bill Evans - Conversation with myself albuma nem csupán egy személyes inspiráció de kedves barátom és tanárom, Robin Gillanders befolyása is. A fotó Edinburgh, Portobello tengerpartján készült, digitális felvétel. Két, különálló fotó a kamera software-vel lett összeillesztve majd Lightroom 3 ban lett egyénileg f/f-re konvertálva.
   A kep személyes, az elmúlt öt évre visszatekintő önportré és egyben tisztelgés a jazz zongorista előtt, aki először vállalta fel az 'overdubbed' zongora szólókat.

Üdvözöljük Ádámot az Iskolában. Én nagyon örülök neki, hogy személyében, ha jól érzem, egy olyan embert kapott az Estiskola, aki tudatosan lépdel ezen a fotográfusi ösvényen, amin mi is keressük a magunk útját, és ráadásul a technikával is tisztában van, tehát tudja, hogy mit miért és hogyan csinál. Erről a leirat is tanúskodik. Annak meg még külön örülök, hogy nem csak fotográfiában, hanem zenében, festészetben is, úgymond a művészet más területeire is vannak kikacsintásai, magyarán azt a problémakört jó irányba veszi, ami arról szól, hogy ne legyünk szakbarbárok, és ne csak egy téma érdekeljen minket, hogy csak fotó, fotó, fotó, fotó. A leckét, azt most rögtön az elején mondom, hogy vissza fogom adni ismétlésre, azért, mert szeretném, hogy ha Ádám, ha ennyire pontosan tud fogalmazni, akkor szeretném, ha pontosítaná a lecke felhívását is. A lecke arról szól, hogy egy olyan önportrét készítsünk, ahol valamilyen testrészlet van jelen rólunk, márpedig, itt, ha arc nélkül is, de ez egy egész alakos portré helyzet. Szóval jó lenne, ha megkaphatnám az első leckének az úgymond "vegytisztább" megoldását is, mert érdekel, hogy mit gondol erről Ádám, érdekel, hogy hogyan oldja meg ezt a feladatot. Annak külön örülnék, ha az a kép a mostani felhívásomtól számítva készülne el - rajta, Ádám, és most állj neki ennek az ismétlésnek. Azért mondom ezt, mert kíváncsi vagyok a mostani gondolatodra, és érzésem szerint ez a kép valószínű, hogy nem teljesen most készült. Aztán legfeljebb Ádám fejbever, hogy de márpedig de, és én el fogom fogadni ezt a választ.
   A kép nekem személyesen René Magritte festőt idézi, az ő világa jut nekem erről a képről eszembe. Sőt, ha még tovább megyek, picit talán még Dali is ott a háttérben mosolyog, mert az a játék amit itt látunk, olyan mintha két szem lenne egy arcon. Annak külön örülök, hogy itt nem egy egyszerű kis fotosop-trükkről van szó, hogy na készült egy kép, aztán azt tengelyénél elforgattam, vagy tükröztem, aztán ezt a kettőzést létrehoztam (voltak ilyen játékok, rejtvények az újságban, hogy hány különbséget vesz észre a két képen, tehát aki kevésbé figyelt, annak föladnám házifeladatnak, hogy tessék ezeket a különbségeket megkeresni). Én nagyon örülök annak, hogy Ádám foglalkozik a saját önmeghatározásával, és annak is örülök, hogy meri azt bevállalni, kimondani, hogy nem vagyok kész, hogy nem vagyok biztos, hogy nem kijelentő mondatokban beszélek. Mert ez a kép nekem legfőképpen arről szól - és itt valami érzelmi megközelítés fog következni -, amikor azt mondják a szólásban, hogy kétszer ugyanabba a folyóba nem tudunk belelépni, és az ember úgy próbálgatja a maga életét, és különböző helyzetekben szerepel, különböző helyzetekre megoldásokat keres, és akkor néha úgy rájön, hogy lehet, hogy ugyanabba a folyóba nem lépünk bele kétszer, de azért majdnem ugyanolyanba sikerült. Azért izgalmas ez az önportré, mert azt látom rajta, és erről beszél, hogy bár ugyanaz az ernyő, ugyanaz a kabát és sétapálca, de teljesen másról szól a két test, teljesen másról beszél. És bár ugyanarra a helyre jöttem el, mint egy zarándok, erre a tengerpartra, de mégis más mesét tudok mondani, más a tapasztalat. Szóval én nagyon is érzem azt a fajta időbeni kettősséget, ami ennek a képnek szerintem a célja volt. Szép a nagyítás is, nagyon jól odotta meg ezt a technikai feladatot. Én bevallom férfiasan, örömmel olvasom azt, hogy ez hogyan készült, és hogy hogyan lett szoftveresen összemanipulálva. Ezt más esetben az ember hagyományosan megoldhatja vagy szendvicsnegaként, vagy duplaexpozícióval a papírra maszkolással. Ezt csak azért mondom el, hogy nem kötelezően csak elektronikus formában lehet ezt a képet előállítani. Várom a folytatást Ádám, és maradjunk abban, hogy ha egyetértesz, akkor egy ismétlést is várok a három csillag mellé. Szeretném, ha tényleg készítenél egy olyan önportrét, ami jellemző rád, jellemző azokra a mindennapokra, ahogyan az életedet éled, és ténylegesen csak egy része van a testednek rajta. Hogy melyik tesrészed, az rád van bízva. (hegyi)
értékelés: