Istanbul - halászok a hídon

Istanbul - halászok a hídon

A kommenteknél valaki írta, hogy a halász, meg a horgász között van különbség. Én ebbe eddig bele sem gondoltam, de igaza van, másról szól a kettő, de ennek most én azért akkora jelentőséget nem tulajdonítok. Annak inkább, hogy megint nem azt mutatod, amiről beszélsz. Tehát, értem én hogy a halászok érdekelnek, de akkor miért nem mentél oda? Csendben vagy és csak mosolyogsz egyet rá, akkor nem fog elzavarni, mert akkor nem fogod őt megzavarni. De most van egy bácsi, aki átmegy a képen háttal nekünk, nem tudom, hogy övé-e a bot, vagy nem, egy másik bácsi a nejlonzacskóval jön szemben, megint egy másik ellenkező irányban van, valami ott a szél belobogtat valamilyen zászlókat, vagy nem is tudom miket. Közben látom, hogy a hídon mennek át az emberek, nem tudom, hogy ez melyik híd, de azt, hogy ezek pecáznak a botok jelzik csak, és igazán maga a víz, vagy a helyzet, az nem nagyon értékelhető. Ha odamész ahhoz a fickóhoz, aki ott épp most talán a kukacát akarja rátenni a madzagra, akkor lehet, hogy ott olyat látsz, ami izgalmasabb, vagy ha mögé állsz, és abból a perspektívából csinálsz valamit. Mégis azt mondom, hogy ez egy csillagot megér nekem, mert hangulata van a képnek, szó se róla, van itt hangulati elem, jók a tónusok, és tulajdonképpen ez a borongós idő jót tesz ennek az egésznek. De érdemes lenne a kompozícióval foglalkozni. Azt mondom neked most így, hogy ezeket az Törökországi képeidet így leelemeztem, hogy érdemes lenne elkezdeni foglalkozni az első pár leckével. Azért mondom most, hogy az alacsonyabb számú leckékkel dolgozz, mert azért más dolog egy riportot megoldani, és ahhoz kell, hogy beszélgessünk még az egyszerűbb leckékről is, és ami kevésbé összetett üzenetet hordoz, azzal könnyebben tudunk elsajátítani olyan dolgokat, amik fontosak a fotográfiában. (hegyi)
értékelés:

Istanbul - emberek a parton

Istanbul - emberek a parton

Nem nagyon értem ezt a képet. Nem arról van szó, hogy én megbolondultam, és abszolút nem tudok azonosulni egy képi üzenettel, mert van egy sejtésem, hogy mit szerettél volna mutatni, de megint azt mondom, hogy fentről fotózol. Lehet, hogy tele volt valamivel az egyik kezed, amit nem akartál letenni, a fene tudja, hogy miért. Nem roggyantottál egy kicsit a térdeden, de most megint azt történik, hogy fentről lefelé kommunikálsz, miközben az emberek ülnek, ettől most beleraktad őket a korlátba. Ha azt szeretnéd mutatni, hogy ezek a korzón nézik a hajókat, akkor valahogy ezt a helyzetet találd meg, hogy lássam, hogy ők a korzón nézik a hajókat, mert most emberek vannak háttal nekünk, ez egy elutasító póz, és kevésbé lesz hatásos az, hogy ők valamit néznek. Olyan, mintha egy performansz részesei lennének, akik várják a karmestert, a jelet, hogy aztán, amikor ő beint, akkor egy flashmobot indítsanak el. De most valahogy ez az egész nem történik meg. (hegyi)

Istanbul - cipőtisztítók

Istanbul - cipőtisztítók

El kellett volna döntened, hogy egy távolságtartó helyzetábrázolást akarsz mutatni, és akkor fontos lett volna, hogy egy kicsit elmozdulj ebből a helyzetből, és többet lássunk a másik pultnál beszélgető úriemberekből, akik várják a kuncsaftot, és a kettő együtt lett volna izgalmas - vagy maga a cipőpucoló izgat, de akkor meg oda kell menni. Lehet, hogy kell adni egy puszit a cipős fickónak, hogy engedje meg, hogy lefotózd, azért a nők – bocsánat, hogy ezt mondom - könnyebb helyzetben vannak, mert egy kedves mosolyért szerintem ez a kép elkészíthető, míg egy férfi mosolyát lehet, hogy félreértik. Azt gondolom, hogy ez egy működő kép lehetett volna, ha összeszeded a bátorságodat és odalépsz, másrészt idő, rá kell feccölni azt az időt, ami ehhez kell. Egyébként nem fog megtörténni a csoda. Itt volt egy helyzet, amit elszalasztottál. Ott voltak azok a gyönyörű cipőfűzők, meg talpbetétek, minden adott volt ahhoz, hogy megtörténjen ez a helyzet, de te távol maradtál. (hegyi)

Istanbul - nők

Istanbul - nők

A párhuzam, amit észrevettél, az jó, ezt értékelem. Ugyanakkor itt is a kompozícióval és koncentrációval van problémám. Mindenféle fű-fa-bogár még benne van azon kívül, hogy ezt a két nőt a véletlen egymás mellé sodorta. Ettől nem tudja kifutni magát az üzenet. Ettől nem tudok vele azonosulni. Megint magasról van ez az egész fényképezve, ettől a galamboknak nincsen szerepük, inkább zavaróak, holott ez fontos lenne, mert az a nő galambokat etet, de akkor ezt helyezzük szituációba. A másik nő ezzel a mobiltelefonos sétálással abszolút jellemzi ezt a háziasszonyi attitűdöt, de most ez mint kép nem tud működni. (hegyi)

Istanbul - család

Istanbul - család

Én most azt mondom Ildikó, hogy menjünk vissza a kályhához. Az első három, és az utána következő leckék kellenének, mert azok nem csak bemutatkozások, de alapoznak is a továbbiakra. Nagyon előreszaladtál a leckékben, de itt félbedarabolt emberek vannak, meg fél karok, tehát kompozícióban ez nem egy jól elkészített kép, ugyanakkor én értem, és érzem azt, hogy neked ez miért fontos. Valamit láttál, amit szeretnél nekünk megmutatni. Egy olyan szituációt, ami talán túlmutat azon, hogy az ember turistaként mit lát, vagy mit vesz észre. Itt a valóságot látjuk, azt a valóságot, amit a képeslapok nem mutatnak, ugyanakkor ezt meg kell tudni úgy mutatni, hogy ennek fénytani és a kép elrendezése szempontjából is meg legyen az az összetartó ereje, amitől esztétikailag is megoldottá válik. Nem mentél le az ő szintjükre, nem guggoltál oda hozzájuk fentről lefelé fotózol, ennek mindig olyan üzenet van, ami tulajdonképpen egy szorongató, vagy lenéző, lekezelő helyzet. Ha te érzelmeket akarsz kiváltani, vagy ennél még jobban felülre kell menni, és az ő elesettségükre helyezni a hangsúlyt, vagy oda kell hozzájuk kucorodni, és belekerülni az ő aurájukba. Ez most nem történik meg. (hegyi)

Török trip - Izmír főtér

Török trip - Izmír főtér

Örülök annak, ha utazásaitokról képek érkeznek hozzánk, hiszen néha olyan helyeken jártok, ahova én nem biztos, hogy a közel jövőben eljutok, de talán innen érdemes az elemzésemet is kezdeni, hogy van egyfajta felelőssége ennek a közlésnek. Kétféle attitűd létezik, és az a célunk, hogy ezen az attitűdön módosíthassunk: az egyik a kirándulóé, a hobbistáé, aki házi használatra akar élményeket rögzíteni (ezek a képek aztán maximum egyszer, a hazaérkezéskor lesznek a barátoknak levetítve, akik a barátság fényében hajlandóak ezeket elviselni, de elég embert próbáló tud lenni, amikor az ember 2-300 képet kell végignézzen). A másik attitűd az, amikor ez a fajta dokumentálás, ez a fajta szerep, amit nevezhetnénk úgy is, mint egy utazó nagykövet, ez a fajta szerep is megjelenik a képen. Mi kell ehhez? Az, hogy egy kicsit háttérbe szorítsuk a turista helyzetet, amikor megy a busz tovább, és már várnak ránk az utastársak és mi meg még vacakolunk a téren, vagy háttérbe szorítsuk azt, hogy Törökországban vagyunk, és érdemes lenne még a piacra is elmenni. Tehát, mindent, ami úgymond sürgető, és ellene dolgozik a koncentráltságnak, azt meg kell próbálni kizárni, és arra gondolni, hogy ez a kép kell, hogy ábrázoljon egy helyzetet, ami nekünk fontos. Ez egy szűrő is, mert azt is szűri, hogy mikor érdemes fényképezni. Olyan szituációt, ami egy kívülállónak nem mond semmit, nem nagyon érdemes lefotózni.
   Azt még itt hadd mondjam el, és ez nem csak Ildikónak szól, hanem általánosságban mindenkinek, hogy a fényképezőgép keresője, vagy kijelzője által megmutatott kép mindig egy szűkített forma. Tehát, mi jelen vagyunk, és érzékeinkkel felfogjuk azt, hogy milyen változások történnek a környezetünkben, magyarán mi egy filmnek vagyunk egy részesei, míg a fényképező állóképet készít. Azok a figurák ott fognak megfagyni a képen, akik most átvonulnak. Másrészt egy kiragadott helyzet, a képhatár a mi döntésünk, de nekünk, mint ott létező szereplőnek a képhatáron túl is történik valami, látjuk, hogy a bácsi mellett még ott áll a felesége, esetleg egy kiskutya is ott van, de ez mind lemarad a képről, mert hoztunk egy határozott döntést, hogy mi az, amit megmutatunk, és mi az, amit nem. Ezek evidenciának tűnnek, de a képek elkészítésekor sokszor az az érzésem, hogy fejben ott dolgozik, ami a képhatáron kívül maradt, akár térben, akár fejben. Lehet, hogy jó lett volna a kompozíció, csak valakit kihagytunk, vagy lehet, hogy jó lenne ez a szituáció, csak vagy korábban, vagy később kellett volna exponálni. Még egy fontos dolog: ellenfényben nehéz dolgozni. Ez egy ellenfényes helyzet, nem nagyon értem, hogy miért tetted a pálmafa tetejére a napot. Lehet, hogy ez a tér a másik oldalról nem ennyire érdekes, vagy már nagyon messze lenne, de érdemes lenne egy olyan állapotot keresni, amikor nem buknak be így a figurák, az épületek, a formák, mert most az ellenfény miatt nagyon sok elrajzolt, sziluettes megoldás van, és így nem szerethető a kép. A néző ott szeretne ebben lenni veled, de nem akar egy napszemüveget feltenni ahhoz, hogy a képet nézegesse. 1 csillagot mindenféleképpen adok az üzenetért, de a többivel még adósak vagyunk egymásnak, mert bár én nem voltam ezen a helyen, de ez a tér szerintem megfotózható esetleg máshonnan is. (hegyi)
értékelés:

Rajzolok a homlokba

Rajzolok a homlokba

Nem tudom, hogy most te a homokba rajzolsz, vagy a homlokba, de az biztos, hogy maga a kép érdekes, és én kedvelem ezt a hangulatot, a játékossága vett meg engem, és ettől működik nekem. Köszöntünk itt a Látszótéren, és várjuk a folytatást. Ne várj rám, az elemzésekre. Igyekszem, hogy ne legyen ekkora távolság a beküldés és az elemzés között, de ne ettől függjön az, hogy jönnek tőled munkák és kommentek. Ami a képnél érdekes, hogy ennyire szűkre vágott fent és lent, miközben ekkora teret hagysz, és ez a térkihasználás attól válik most számomra elfogadhatóvá, hogy miközben ez egy statikus helyzet, némi pici kis feszültséget azért ad hozzá, hogy várhatom én onnan oldalról, hogy valamilyen helyzet, vagy történet elinduljon, és ez jót tesz a képnek. Köszönöm szépen, 3 csillag leckemegoldással. (hegyi)
értékelés: