A szemben lévő ház 2
Ugye az előző képnél, amit a Csaba beküldött, elhangoztak olyan kérdések, hogy azon kívül, hogy egy külső és belső, egy kék és sárga, egy nagyon jó osztást látunk, azon kívül azért valamit a személyességgel kellene kezdeni, azzal a személyes üzenettel, amik mi vagyunk, az alkotók. Itt ébenfából faragott kis állatokat látunk amik felvonulnak itt valami téglán vagy valami ágyneműn, vagy én nem tudom, hogy az mi akar lenni. Azt kell, hogy mondjam, hogy ez az irány nem rossz, tehát ezzel az iránnyal érdemes foglalkozni, én azt mondom a Csabának, hogy ha ilyen mikrotörténeteket szeretne feldolgozni, akkor hajrá, gyerünk tovább és lássuk a medvét, én erre adnék még plusz egy disznót az előző képpel együtt. (szőke-hegyi)
értékelés:

A szemben lévő ház
Végre újra lett fényképezőgépem! Már lassan 3/4 éve nem töltöttem ide fel semmit - ezzel a képpel térek vissza. Sok boldog napot mindenkinek a Bivaly új esztendejére!
BUÉK

Egyrészt nagyon örülök annak, hogy Csaba hosszú idő után, ahogy a leiratban írja, visszatért közénk és egy új eszközzel kezd el fényképezni és egy új eszközt próbál ki. Majdnem fél év telt el azóta, hogy ő az utolsó képét beküldte hozzánk, miközben azt kell, hogy mondjam, hogy igenis jellegzetes, vagy jól felismerhető leckékkel dolgozott eddig is. A mostani helyzetnél abban nem vagyok biztos 100 százalékig, hogy ez csendélet a szó szoros értelmében, lehet, hogy a kategóriával, magával vitatkoznék, mert hogy azért ennél szigorúbban vesszük a kategória határokat, másrészt viszont azt mondom a Csabának, hogy vannak olyan leckéink, pontosan az a három, ami a péntekkel, a vasárnappal és a hétfővel foglalkozik, amivel én ezt abszolút el tudom fogadni, tehát lehet, hogy egy kategória váltást megérne a dolog. Ami a képet illeti, valamilyen üveg felületen, valamilyen tégla vagy üveg díszítésen keresztül látunk, láthatnánk át, hogyha ez a felület engedné, így csak sejtéseink vannak, hogy mögötte egy kerti helyzet lehet, valamilyen ház, talán lehet még akár ez egy templom is, nem tudom mi, mintha ott valamilyen csúcsot is látnék, de lehet, hogy csak ez a torzítás miatt van. Amit én mondanék, mert hogy nagyon izgalmas az, hogy megvan a képnek egy háttere, igaz, hogy ebben a lágyított helyzetben tartva, és nagyon szép maga az a struktúra is amit ez a borostyán sárga kiad ezen az üvegtéglán, de én azt mondom, hogy valami nekem egy picit az előtérből minthogyha hiányozna. Tehát valahogy a kép osztatával valaminek történni kéne. Most én nem akarok itt tanácsokat adni, hogy a fotós nekitámaszkodik ennek az üvegfalnak és akkor a kezét látjuk, vagy mi, de valami a belső történetből még hozzáadódhatna. A külső történetet értem, az üvegfalat is értem, azt is amit ez a kettő elmond, de valahogy szemérmes a belső történettel. Várjuk a folytatást. (szőke-hegyi)
értékelés:

zsebi a száná
Nem lett volna igazságos, ha szívemhez közelálló Szuszu kutya hű barátnője nem kerül fel erre a kiváló üzenőfüzetre. Zsebi, aki szintén az utcakutyák életét élte, majd pedig egy hanyag gazdát kapott, akkor került hozzánk, mikor albérletet váltottunk. Az első acsarkodás után, igazi társra leltek egymással Szuszuban, akivel azóta is osztoznak a mindennapok napsütésében és csaholásában. Itt éppen a nappali kúszó gyakorlat pihenője során, a kiválóan lazító testhelyzetben kaptam el kedves mosolyát. Talán nem túlontúl erotikus a képernyő előtt székelő kanok számára, hogy a fókuszt az autómata az elüllévő hátsóra állította.

A cím megfejtése az ászáná, ami jógapozíciót jelent. Tehát egy jógapozícióban fekő kutyát látunk, és így már értelmezi a cím, hogy miért azt látjuk, amit. Ha ez volt a cél, akkor erre a helyzetre ez szinte egy jó megoldás, annyi csak, hogy én a kutya lábait szeretem, azokon fut, tehát fontos az az alkatrész, tehát legközelebb, ha ez a helyzet előfordul, akkor ezt kérném nem csonkolni, kettő disznó. Viszont ha még a Csaba nem csinált házi kedvenc leckét, akkor én ezt a vágyból áttenném abba a leckébe, mert ez már nem vágy lecke, a vágy leckéről ennél azért többet gondolunk szükségesnek magunkból adni. (szőke)
értékelés:

Társasjáték
Mivel megint nincs fényképezőgépem - ami az elmúlt egy év kivételével mindig is így volt, ezért abból az időszakból válogatok, amikor még volt. Kicsit remixelve küldöm ezt a képet. András korábbi képeimre adott segítő és őszinte szavai igazán bátorítóak. Őszintén szólva, arra buzdítok mindenkit, hogy fényképezzen - téged pedig, ha még nem vagy tagja az estiskolának, hogy jelentkezzél, hiszen az olyan amatőrök mint én és te, itt jól tudják érezni magukat az őszinte szavaktól áthatva. Legyen az akár kritika, akár dícséret. Előre is köszönet érte - mert ez (az iskola) ilyen szép kezdeményezés, ahol az ember mindenképpen visszajelzést kap az ő világlátásáról is.

A vágy témakörre kaptunk egy képet, és örülök neki, hogy nem a házi kedvenc leckére kaptuk, mert így egy elvonatkoztatás akar lenni, és mint ilyen, egy nagyon pontos üzenetet kapunk. Egy A-B verziót látunk, a kép kétfelé van osztva, az egyik része egy képi, a másik egy verbális üzenet, és ez a kettő nagyon jól fut egymás mellett. A szöveges részt én nem is szeretném külön elemezni, merthogy az egy nagyon pontos üzenet, a képi részre pedig azt tudom mondani, hogy szintén egy nagyon jó megfogalmazás, annyit azért még hozzáfűznék, hogy a szereplő, azzal a labdával vagy almával, vagy micsoda az, mert nem tudom kivenni, szóval azzal a vörös gömbbel azért sikeresen kitakarja a kutya orrát meg az arcát, tehát ha pl. picit lejjebb került volna ez, akkor a kutyából talán kicsit többet értelmezhetünk, de egyébként maga a gesztus az érthető, és jó. Ha lejjebb lenne ez a gömb, akkor egy jó háromszöget kapunk, és ugye a kompozícióknál nagyon fontosak ezek a háromszögek, és itt a szereplő feje, a kutya feje és a gömb között jönne létre. Még egy észrevétel, hogy ha ezt az A-B verziót, tehát a szöveges és a képi mondanivalót nem 50-50 %-ban szerepelteti az alkotó, akkor lehet, hogy még erősebb lenne ez az üzenet, láttunk már erre példát más alkotónál is, és tőlünk is egy utalást erre, ahol a Szőke egy korai festményét mutatja, ahol szintén arról beszél, hogy mit látunk a képen, tehát ez egy pontos megfogalmazási helyzet, de ha a szöveges rész kisebb, akkor a kép nagyobb erőt, hangsúlyt tudna kapni. (szőke)
értékelés:

Égi várakozás
Szintén az első gyermekünk várakozása közepette, ugyanaz a nyár, mint az előző képen, de más ruhában, amint látszik

Itt kicsit meglepőek lesznek az asszociációk, amiket mondok, hogy segítsem másoknak a képpel való viszonyát, vagy vitát generálhassak, egyrészt az alsó gépállás miatt Vera Muhina híres kétszemélyes szobra, ami a Moszfilm főcímét volt látható jut eszembe, másrészt pedig Kusturica világát idézi ez a virágmintás, foltos, zöldekkel díszített egyrészes ruha, és a zöldek ritmizálnak a háttér bokraival, zöldjeivel, és van az egésznek egy kis délvidéki, balkános, etnós hangulata, egészen biztosan a jelmez maga az hozhatja ezt az érzetet, és fontos az a döntés, hogy az anyukát úgymond magaslatra helyezed, és a has felől fotózva nem egy listát készítesz, hanem piedesztálra emeled. Ahogyan az előző képnél is mondtuk, hogy a személyesség ereje elfedheti akár a kompozíciós hibákat, ennél a képnél is ez érvényes, ugyanakkor itt már nem tudunk eltekinteni ettől, ez már nem egy ellesett pillanat, hanem egy beállított helyzet, és ha ez egy beállított helyzet, akkor azt pontosan kell tudni megfogalmazni. Nekem egy picit levegőtlen ez a beállítás, túl szűkre van vágva a tér, a függőleges irányban a fej fölötti rész csökkentett tere miatt ez a rész ráerősít a perspektivikus torzításra, ami az alsó gépállásból ered, és így még jobban nyomja a felsőtestet ez a szűk képhatár. Még kevesebb tere, levegője van, azaz még groteszkebb az alak, és ez csak a vágás miatt van, nem a terhesség a groteszk, nem az alak, nem a ruha, nem a póz, hanem a mód, ahogyan ez a képkeretbe bekerül. A két kép azért is fontos, mert amit mi itt úgymond a zászlónkra tűzünk, hogy a személyesség, az alkotó személyes kötődése egy képhez nagyon fontos, és mi ezt keressük, és ez amikor egy beállított felvételt készítünk, akkor ennek formailag is meg kell lennie. (szőke)
értékelés:

Párbanvárva
Már lassan 5 éve készítettem ezt a fotót, kedves feleségem és barátnéja a két csodás várandós hölgy a kerítéskapu előtt. Számomra a kedves baráti szeretet és a természetes báj tükröződik. De hát ez már több mint szubjektív!

Az ide beérkezett alkotást Csabától, aki már régen is küldött be leckéket, a köldök leckében azért érzem fontosnak, mert a kompozíciós rend ellenére, lásd baloldali alak karja-válla, döntött kameraállás, sokkal erősebb a belső tartalma, üzenete a képnek, mert a két kismama, akik láthatóan a kamerának, de mégis az egymással kapcsolatban lévő közös feladatként, akik várják a babák megérkezését, és az ő közös örömük ragyog át a képen, ahogyan a pocakjukat összeillesztik, talán azért is mosolyognak, mert érzik, hogy a két bent figyelő babával ők már kommunikálnak, és így a babák is egy közös üzenetben vannak, azaz olyan a szituációs helyzete a képnek, amit be lehetne állítani profi módon, manökenekkel, és szépen kompozíciós rendbe lehetne beállítani, fényeket keresni hozzá, de az a báj és kisugárzás elveszne a képről, ami bennünket a mindennapjainkban körülvesz, és ez elveszne belőle. Ez a kép nagy ereje, hogy életörömről, életigenlésről szól, és ez egy valós helyzetből ered, egy mindennapi helyzetből a valós emberekből, és ez indokolja az apróbb rendezetlenségeket is, mert az életünk így építkezik, percről-percre, darabkáktól darabkákig, hogy látszólag, távolságtartással szemlélve egyenetlen, hullámzó különböző ritmusokkal működik, de ettől szép az élet. Tehát a kép elsődleges ereje fontossága ebben a személyességben van jelen, amiből, és a szeretetből – hiszen az látszik a képen, hogy az alkotó szeretettel küld nekünk, a saját múltjukból történelmükből egy ablakot, amin betekinthetünk, ebben összetett módon benne van a gyermeki játék, mert a lányok, akik az anyaságra készülnek, játszanak, és rajtuk keresztül játszanak a babák is, és játszanak a fotóssal is, aki közeli ismerős, kapcsolódás, férfiként, és a lányok lányként játszanak a fotósnak, és ebben van érzelem és érzékiség is, hiszen mindkét kismama ugyanúgy pólóban, dresszben is egymás mellé állhatott volna, és a trikó ugyanezt a testformát kiadta volna, de pontosan ebben a fényképészeti biztonságban a testük részét felfedik, hogy látható legyen, és ebben ott van az érzékiség, és ezt a fotózási biztonság is hozza és ennek mi, nézők is részesei lehetünk. Tehát ebben a fotóban benne van a gyermekkor, a felnőttség, az erotika, a női-férfi kapcsolat és ezek felülértékelik, hogy a kompozícióban hol vágnánk, tágítanánk a keretet, rávilágítanánk, reflexelnénk-e. Ez nem azt jelenti, hogy egy másik munkánál nem számonkérhető a szerkesztettség, de az eddigi deklarációinkban is elhangzott, hogy a képeket mindig személyre szólóan, az addig beküldött alkotásokhoz és nem más alkotókhoz viszonyítva, nem egy másik helyzethez kapcsolva. Minden másik ember más személyes helyzettel, más attitűdökkel küzd. Ez a kép emiatt a köldök leckében három disznós, és ha ugyanezzel az úttal szeretnél még foglalkozni, a köldök, has, test érdekel, akkor bátorság, nyugodtan foglalkozhatsz vele tovább. Hol tart ma ez a köldök ennyi év után, milyen érzelmi viszonyod van ezzel a köldökkel; szeretettel várjuk a további üzeneteket. (szőke)
értékelés:

Családiasan 2 alá portré
Az első valóban egy hibás feltöltés eredménye volt. Itt van az, amit szerettem volna feltölteni. A hibázás a tanulás kulcsa, ezért külön örülök, hogy módja nyílt Andrásnak elmondani azokat a fontos dolgokat, amelyek a képet jellemezték. Állok most elébe (amint látható is) az újabb kritikának.

A képen ezeket a festett orosz figurákat látjuk, sokat és még tükrök is vannak mögöttük, ami megkettőzi őket. Olyan ez, mintha a négygenerációs nagycsalád összegyűlt volna a nagypapa születésnapjára, mindenki itt van, a Zsuzsi, a Panni, a szomszédból az Editke, mindenki, és a babákon kívül egy férfi is, aki egy picit takarásban látszik, de a tükröződésből azt lehet kivenni a tekintetéből, hogy valami boldog várakozás vagy figyelem van benne, de azért itt a hölgyek a főszereplői a képnek. Ha megnézzük a babák arcát, meg a kirúzsozott, csókra csattanó szájukat, így nagyon fontos szereplői a képnek, még így kaotikusan. Szerintem a képnek elsősorban ez a fókusza, hogy a molett hölgyek, a kisebb molett hölgyek és az egészen kis babák is együtt vannak, és ebbe a csapatba, ebbe a közösségbe bújik meg a tükröződésen keresztül az alkotó félig látható arca. Szerintem jó ez, ahogyan együtt vannak, az asszonyok és ő. Bennem az vetődik fel, hogy ez valamilyen kiállítási tárgycsoport, belógnak még balra fent valamilyen tükördarabkák, amiben szintén tükröződnek ilyen festett fadoboz-asszonyok, de az annyira szélen van, hogy pontosan nem lehet megállapítani, hogy mit tükröz, honnan. A kép mostani keretszerkezete nem erősíti a lenti csapatot, hanem a felső rész egy picit a káosz felé mozdítja a képet. Ezt erősíti a ferde horizont vagy tengelypontok is. Szerintem ha a felső vízszintes felületből valahol ott a babák környékén elvágnánk, még sűrítettebben lenne jelen ez a szürreális nagycsalád, a háttérben látszódó családtaggal, és még sűrítettebb lenne a mondanivaló. És egy picit megnyugtató lenne, ha a horizont egyenes lenne, mert most olyan, mintha Csaba lökné fel őket valahonnan a mélyből. (szőke)
értékelés:

Családiasan
A pedellus már annyira rugdosott, hogy nem bírtam tovább. A kedves, ám kissé fájó felismerés eredményeképpen a hosszú csend után egy buddhista szerzetes által a szibériai területre vitt babák egy prágai utcán. Szépülésünkre!

Én ott kezdeném, hogy attól függetlenül, hogy ezek a szláv kultúrában nagyon jellegzetes, szimbolikus kulcsfigurák, a Matrjoska babák, azért elég sokkolóak a egzotikus színeikkel, a hasukra festett történetekkel - még nem kellene ettől megijedni. Mármint ha az ember fényképészként rácsodálkozik ezekre, hogy igen, neki ezek a család szimbolikáját hordozzák, hiszen ezek a bábuk egymásba rakhatóak, tehát ha merek eljutni oda, hogy én ezeket a bábukat lefényképezem, megmutatom, elküldöm a többieknek, akkor tulajdonképpen már megtettem az első lépést, hogy nem csukom be a szemem, nem fordulok el, hogy ez őrület, hogy itt mi van. És akkor kellene annyi bátorságomnak vagy önbizalmamnak lenni, hogy merjem ezt elfogadni, igen, én róluk készítek családi képet. Ha ez a bátorság megvan, akkor megnyugszom a fényképezőgép mögött, és nem akarok plusz dolgokat keresni, dönteni a kamerát, vagy azáltal, hogy döntöm a kamerát kibuktatni és jobbra, a képen kifelé nézetni a bábukat. Meggyőződésem, hogy nincs szükség erre a döntött formára, és ez csak azért van jelen, mert nem bíztál abban, hogy ezek az egésze furcsa, abszurd termékenység formák ezek megállják a helyüket akkor is ha klasszikus módon fényképezed őket. Lehet, hogy a mögöttük lévő tükör miatt van a döntés, hogy ne látszódjon benne a fotós maga. De akkor oda lehetett volna tenni valamit mögéjük, vagy feltételezve, hogy ez a tükröződés volt a döntés oka, még mindig lettek volna mankóid. Ilyen mankó a polc, amihez képest megintcsak létre tudsz hozni egy viszonyrendszert. A bal alsó sarokban látszik az üvegpolc, a jobban nem, tehát kvázi nincs párhuzamos. Ha ott lenne egy párhuzamos, akkor ahhoz képest tudunk viszonyítani. A másik, hogy a kép bal oldalán van egy információval nem bíró lyuk, míg a jobb oldalon belevágtál az egyik baba fejébe. Ezt sem indokolja semmi. Tehát lehet keresni, kis türelemmel és itt is az időt tudnám mondani, hogy szánd rá az időt, nem kell rohanni, hogy lekésem a buszt vagy a repülőt, hanem igenis, ezt a fél percet szánd rá, hogy mozdíts a kamerán, hogy megkeresd azt a helyzetet, ahonnan ez a kép jól megfotózható. Az ötlet tehát jó, ezért egy disznó. (szőke)
értékelés:

Önarcképem
Ez itt én vagyok. Kedd délután van, családi háttér, állványos fotózás után végül mégis kézből.

Attól függetlenül, hogy a beállítás egy önportré, nyilván igényelt valami előkészületet. Jó, hogy a kamera felülnézetből néz le a modellre, jó érzés látni ezt a tekintetet, nagyon személyes a megfogalmazás. Zsolt mutatja nekem, hogy jobb oldalon szűkítene és a gallérnál jobb oldalon vágna, én meg a homloknál adnék hozzá ahhoz a szép rajzolathoz, amit a fejforma mutat, a fotós akkor se lehet hiú, ha kopaszodik esetleg. Aztán itt vitatkoztunk ezen a kopaszodás, hiúság kérdésen, Zsolt szerint én is kopaszodom, tehát jó, ha ez a helyzet oka, amiért vágtad a fejtetőt, oké, elfogadom... (szőke)
értékelés:

Nem s
Gondban vagyok a portrékkal. Főleg a sajátommal. Úgyhogy, kicsit bújócskát választottam. Leakasztottam a koreából kapott fali díszt, s mögéje rejtőztem. Amatőr géppel, lelkesen alkottam.

Kedves Csaba, a kép pimaszsága miatt három disznós, de ennek folyományaként ezt a leckét meg kell ismételd bújdoklás nélkül is. A többieknek mondom, hogy azért ilyen esetben a kétszer döntés már sok lehet, eleve ferdére van véve a horizont, és a képhatárokhoz képest a fa falidísz szélei nem párhuzamosak, és ez bizony zavaró. Lehet úgy is, hogy ne legyen párhuzamos, de annak indokának kell lenni. (szőke)
értékelés:

Örömteli viszontlátás
Ez egy meglepetés kép. Elsősorban a tanár úrnak szól, mesél, emlékeztet. Arra, hogy amit esetleg elveszettnek hitt, az jó kezekben van. De lehet, hogy ez egy elrabolt malac SOS kiáltása? Ki tudja meg?

A kép egy absztrakt kép, függetlenül attól, hogy konkrét formákat látunk, leveleket, margarétát, kisgyermek kezet, kardigánt és valami varrott zsákocskát, aminek az oldalán ilyen beatricsés foltocska van az oldalán és lelóg valamilyen alkatrésze ennek a zsáknak. Az, hogy véletlenszerű, vagy tudatos a választás, hogy ezek a mély sötétzöldek, okkeres sárga és a rózsaszín együtt összekapcsolódnak, azt nem tudom eldönteni, de a képnek egy jó dinamikát ad, főleg az, hogy ezek mellett a világosabb színek mellett egy drámai zöld is uralja a bal oldalát a képnek, ez így mindenképpen egy mesei környezetnek tűnik. A címmel annyi problémám van, hogy ha a képet önmagában vizsgáljuk, akkor nem értelmezhető a viszontlátás, merthogy nem tudhatjuk, hogy mire vonatkozik ez. Természetesen a leirat arról szól, hogy ez egy meglepetés, elsősorban nekem, de mivel itt mindannyiunk számára mutatunk be képeket, egy műhely vagyunk, próbálunk egymásnak segíteni, így a többiek számára is érthetőnek kell lennie az üzeneteknek. Én ezt a képet nagyon szeretem és jónak is tartom, adok is rá három disznót, de azt megjegyezném, hogy nem jó a címválasztás. Két dolog miatt. Ebből nem lehet értelmezni a képet másoknak, ha pedig az a feladat, hogy én értelmezzem, azzal pedig másokat zárunk ki, márpedig ez az oldal nem nekem szól, hanem mindannyiunknak és én is egy részese vagyok ennek a dolognak. Viszont hogy mégicsak megfejtsük ezt a kódolt üzenetet, ez ami a kisgyereknek a kezében van, ez maga A Citromdisznó. Ez egy varrott zsák, amiben ilyen szivacsdarabkák vannak és a Citromdisznó című filmben evvel a malaccal szaladgálok én is és a ma már nem az élők között lévő Ternyák Zoltán 1987-ben készült ez a zsák, ha jól tudom. (szőke)
értékelés: