Vágyakozás
Néha a bentlakók kiülnek a mennyország kapujának lépcsőjére és vágyakoznak. Belőlük lesznek később a "földe szállt angyalok".

Valamilyen leromlott régi, ilyen vakolatos épületnek a padlásfeljárójára, valami mezőgazdasági épületnek a padlásföljárójára ültette a fotós a modelljét. Látható ott a háttérben is, hogy eléggé vakolatlan ott az a felület, egy ilyen romos épületben van elhelyezve egy romantikus szituáció. A romantikát, azt elsősorban abból a fényekből sejtem, amivel egy kicsit mintha manipulálva lenne ez a kép. Valahogy egy ilyen fénykör pászmában van beleültettetve a modell, mint egy ilyen oltárképben. A barokk nagyon kedvelné ezt az egészen összetett mozdulat pozíciót. Nagyon jó ritmusban mennek a fények a cipőkön, ruhán, combon, nagyon jó ritmusa van a modellnek ezekkel a vízszintes lépcsődarabkákkal. Ilyen értelemben a kép tehát egy nagyon jó, kicsit nyugat-európai ízű romantikus kép. A 4-es lecke barátom kategóriájára én úgy gondolom, hogy ráadásul nagyon jól stimmel, jó a választás. Az, hogy a hangulata milyen ennek a képnek az természetesen a fotós feladata és a fotós szabadságjoga. Az már más kérdés, hogy ennek a képnek van egy címe, azt is a fényképész adta és avval viszont már vitatkoznék. A fotós attitűdje és a fotós, hogy úgy mondjam manipulálása, hogy milyen címet ad egy képnek. De azokon a helyeken, ahol engem tanítottak, általában azt mondták, hogy a többségében, ha a néző szempontjából nézzük az alkotásokat, akkor a címek megpróbálnak segíteni abban, hogy azért közelebb kerüljön az alkotás üzenetéhez. Itt pedig én úgy érzem, hogy a cím ugyan egy nagyon komolyan gondolt döntés, de nem azonos a képen látható eseménnyel. Ezt csak azért tartottam fontosnak elmondani, mert hiszen folyamatosan a vizualitással és a vizualitáson keresztüli, nem verbális kommunikációval is foglalkozunk, és azt el kell tudni fogadni, hogy a képen látható, még egyszer mondom nagyon jó ritmusú mozdulatsor – idézőjelben, testkód – nem azonos avval, amit a fotós szeretne láttatni a címen keresztül. Az itt látható mozdulatsor a balra tolódó elmozdulással védekezést, zárkózottságot, sőt, tulajdonképpen valamilyenfajta vallatási helyzetet mutat. Nem azt, ami a kép címéből következtethető. Ettől még ez a kép nagyon jó, ettől még ez a kép nagyon fontos, ez a kép nagyon szerethető, csak tudnia kell az alkotónak, hogy nem a címben meghatározott üzenetet hordozza. Tehát a kép három disznós kép a 4-es lecke barátom kategóriájában és a címválasztással még a képhez tartozó hozzáfűzéssel sem értek egyet. Más címet kellene neki választani. Ettől még ez a kép jó. (szőke)
értékelés:

Egy nem felhőtlen
de boldog gyermekkor

A Tamás egy egészen furcsa optikai megoldást használ, halszemoptiklát, ami minél közelebb vagyunk a kép széleihez, annál inkább extrém módon furcsán meggörbíti ezt a teret, és minél kijjebb haladunk a kép széleihez, annál inkább extrém módon torzít. Mégis, ezzel a torzítással létrehoz egfajta keretezést, egyfajta összefoglaló hangulatot. Hogy hol és mint történik ez az egész esemény, amit látunk, valószínűleg valamilyen villanyoszlopra, vagy buszmegálló oszlopára, vagy valamilyen háztetőnek az oszlopára mászik fel a kislány, de ezt nehezen tudjuk megállapítani. Talán a kép széleinél valamennyi információt kapunk abból a tárgyi környezetből, ahol ez az esemény lejátszódik. Én most nagyon apró dolgokat fogok mondani, ami miatt ez a gyermekkor leckében számomra nagyon is jól működik. Ilyen apróság az összeszorított láb, ilyen apróság a félrebillent fej mellett az oldalt elmozduló haj, az a kapaszkodás, az a tekintet, ahogy ez a gyerek ide ránk tekint a nézőkre, az a póz, maga az a helyzet, hogy lényegesen fölénk emeljük ezt a gyereket, tehát tulajdonképpen elbújik, fölmászik egy ilyen oszlopra. Ezek az élmények valószínűleg közös élmények, mindannyiunk életében előfordultak ilyen helyzetek, és ezeket a közös élményeket hívja elő Tamás ezzel a technikai megoldással. Én magam nem nagyon szeretem ezeket a torzított játékokat, mert nagyon hamar kiismerhetőek, és nagyon hamar devalválódik úgymond az értékük, de itt mégis azt mondom, hogy indokolt, és egy jól használt eszközt kapunk. Tehát ezáltal ez a kép egy nagyon jól megfogalmazott üzenetté válik, és annak nagyon örülök, hogy a Tamás ráadásul meghagyta azt az élményt, az az elbújásélményt, azt a szemérmes játékélményt, ami ezen a képen látszik a kompozícióval, és azzal, hogy hova tette a kamerát. Tehette volna ennél sokkal rosszabb helyre is. Úgyhogy én azt gondolom, hogy megvan a három disznó, és köszönöm szépen a feltöltést és ezt a fajta bemutatót. (szőke-hegyi)
értékelés:

Hamis Tél
Infravörös Szűrővel készült fotó. Az infravörös szűrő, nevéhez híven, csak az infravörös fényeket, valamint a látható tartomány, felső, mélyvörös részét teszi láthatóvá. S mivel a klorofil, ami a növények zöldjét adja láthatatlan az infra tartományban, ezért a sejtmagról visszaverődö fényeket látjuk. A sejtmag pedig fehér. Ezért van télies hatása a képnek.

Van egy hosszú leirat, egy fotográfiai eljárásról, egy szűrőzésről, és ez nagyon jó, hogy a többiek is, akik ilyesmit akarnak kipróbálni, itt a szakleírást megkapják. De ennek ellenére ez a kép nem ez szerint a leírás szerint működik, hanem aszerint, amit lehet rajta érzékelni. Az öntöttvas kandeláber, a fehér levélfelületek, sötét ágak, és a hasonlóan sötét türkizkék háttér, amelynek a színvilágának a keverékei megtalálhatóak az oszlopon is. Az egész képre a fehér, törtfehér mellett ez a türkizkékes, szürkébe hajló hangulat érvényes, és ilyen festői helyzetként érdemes elemezni. Annak ellenére, hogy ugye itt van egy olyan fototechnikai trükk, amit a Tamás föltár nekünk, ezt talán most készítette valamikor, vagy ősszel, a kép mint festői jelenség nagyon szépen működik. Maguk a kevert, tört kék és szürkébe hajló színek hozzák a huszonkilences lecke tél érzetét, és egy jó stílusgyakorlat, amelyben ezzel a döntött lámpaoszloppal egy picit a klasszikus téli képek beállításától eltér ez a kis karcolat. Úgyhogy én úgy gondolom, hogy megvan rá a három disznó. (szőke)
értékelés:

Kínai negyed

A pedellus infója, hogy Tamás ezzel a képével első helyezett lett az American Corners Pécs fotópályázatán. Gratulálunk! Mi az ofővel nem elemezzük, hanem kap három malacot. (hegyi)
értékelés:

A kis etűd, amiben egy plüss tárgyat mutat be a Tamás egy „road movie”, igazából utazás közben elkészített film, fekete-fehér formátumú és eredeti hangos. Ez azért fontos, mert van egy olyan szövegi háttér, amitől a film iróniája érzékelhetővé válik. Egy, nem értem, hogy mitől fekete-fehér a film, azért nem kellene – ezt nem csak a Tamásnak mondom, mindenki másnak, biztos van oka, ezt ő majd elmondja, hogy mért – mindig, folyamatosan fekete-fehéret alkalmazni, csak azért, mert, hogy az egy kicsit múltba hajló és sűrítésre alkalmas eszköz. Többeknél látom azt, hogy előszeretettel használják a fekete-fehér fotót, fekete-fehér filmet. Annak kell, hogy legyen meghatározott oka. Ugyanúgy, ahogy egy fűszert nem vödörrel öntünk bele az ételbe - mert hogy ez egy kis vidám történet rengeteg humorral, tehát nem értem, hogy mitől kéne drámainak lenni. Sejtésem az, hogy esetleg nem olyan a színvilága az eredeti exponált anyagnak. Ez az egyik. A másik, hogy nagyon ötletes az, amit a Tamás amúgy is szeret alkalmazni szubjektív kameránál, hogy valamilyen mozgó alkatrészre helyezi, fixálja a kamerát. Itt például a kormányhoz rögzíti a saját kezével és közben, mivel az autó kanyarodik, közben ugye a tér is megmozdul velünk. Ezek nagyon jó ötletek. Nagyon fontosak azok a szövegek, amiket elmond, mert abból derül ki, hogy mi a meséje, mi a története ennek a kis tárgynak és a családjának és neki. Ebből az is következik, hogy fontos lenne, hogy ezt értsük. Tehát, ha egy alkotó arra ügyel, hogy kitaláljon szubjektív gépállásokat, hogy kitalálja ezt az egész helyzetet, a kameramozgatást, ugyanúgy azt gondolom, hogy pontosan azért, mert e nélkül nem jut el jól az üzenet hozzánk, fontos a mikrofon helyzetét is megoldani. Itt azért ilyen nehezen hallható az autóbelsőben a szereplőhang, mert a kamera saját mikrofonja veszi ezt a belső teret. Ez nem minden esetben megfelelő azért, mert a kamerának a mikrofonja az optika fölött van többnyire elhelyezve és ez a mikrofon általában az optika irányába, előrefelé néz egy kicsit V alakba. Ez azt is jelenti, hogyha a kamerát elmozdítom, vagy ha a kamera optikai szögébe van valamilyen zajkeltő eszköz, akkor ez a mikrofon kénytelen lesz ezt is összeszedni, mert úgy van megépítve. Tehát ha ezt tudom, akkor ha van rá lehetőségem, akkor plusz mikrofont, akár egy csíptetőst, bármi mást el lehet helyezni. Ha nincs, akkor hangosabban kell beszélni - mivel fontos ennek a szövege, én azt kell, hogy mondjam, az ugyanolyan szerves része kell lenni, szerkezeti részének kell lenni egy filmnek. Meg kell oldani. Ugye ezek technikai hiányosságok. Mivel a Tamás egy nagyon precíz filmalkotó és azt kell, hogy mondjam, hogy nem ma kezdte a szakmát, joggal róható fel neki ilyen értelemben – miközben egy nagyon jó geget csinál – miért „slendrián”, mért nem veszi ezt a részt komolyan? Másrészt pedig a kacsa szereplő dialógban valami, ha geg szempontjából nézzük, akkor valami parányi, pici dolog hiányzik a végén. Mert, ugye amikor először meghalljuk a kacsa válaszait, akkor két verzió van. Egyrészt az, hogy Tamás, mint hasbeszélő a kacsát is leszinkronizálja, vagy ugye ennek a nyomogatós kacsának a kis géphangja megszólal. Amikor harmadszor válaszol a kacsa ugyanazon a géphangon, akkor oda még valamilyen geget el kéne helyezni. Nem véletlenül súgom azt, hogy esetleg, hogy a Tamás hangján is kéne egyet hápogni, hiszen ő a Hápi kacsa. Így most igazából ez a geg sincs teljes egészében kidolgozva. Ebből az is következik, hogy a filmnek nem az a vége, nem ott van a csúcspontja, hogy elköszönök és leteszem a kacsát – annak tűnik – de nem ott van a vége, hanem valószínűleg a harmadik hápogásnál, vagy még annál a gegnél, ami ebbe a filmbe nem került bele. Ezért két disznó. Nem azért, mert nem szeretem a filmet, hanem azért, mert Tamás ezeket meg tudná oldani. Úgyhogy természetesen a logikai rend az jó, úgyhogy szerintem egy következő etűdben ezt érdemes kidolgozni. (szőke) értékelés:

Egyik napos délelőtt szólt a főnököm, hogy van egy fura fickó a szomszéd irodában...

Lenne egy javaslatom a címre. A céges drót című filmet látjuk itt. Aki esetleg mozgófilmmel foglalkozott már, kisfilmmel, az itt láthatja, hogy látszólag egy kis etűdöt néztünk. De nagyon, nagyon sok trükk van benne és nem elektronikus értelemben, hanem gondolati játék. Nagyon nagy munka a vágása, az összerakása egy teljesen egyszerű történetnek. Hólapátolás, gallykikötés és a lakás megmutatása. Bevezetéssel, tárgyalással, befejezéssel. Maga a bevezető rész is nagyon izgalmas, mert belső narrációk, monológok vannak, a szokásos akciófilmekre jellemző szubjektív kamerákkal. Kamera elhelyezve a kormány mellett, szépen, jó ritmusban vágva. Önmagában az első pici bemutatórész is, a Mátra bemutatása, amiből természetesen az ember, mint általános iskolai tanuló, aki a nyilván földrajzzal nem foglalkozott igazából, az is megdöbben, hogy csak ekkora a Mátra? Egyetlenegy svenk? És ugyanakkor mégis már ebben ott van egy nagyfokú szeretet és természetesen irónia. A film egyik erénye az, hogy a vágás során benne maradnak a különböző kis bakik, amelyek ezt az öniróniát erősítik. Lásd a középső részben, a legizgalmasabb részben ugye a sapka leesés. Nagyon ötletesen, nagyon jól használja a Tamás a szubjektív kamerát. Az egyik ilyen az a hólapátolás, amely valószínűleg nagy kivetítő vásznon bizonyos nézőkben akár emésztési problémákat is tudna okozni, mert folyamatosan a tér változik azzal, ahogy a lapát felemelkedik, és természetesen vele együtt a kamera is. A film alá, ahol összefoglalásokat, összehúzásokat szeretne a Tamás létrehozni, zenéket használ. Ez a zene jól kapcsolódik ezekkel az apró pixillációkkal, vagy ilyen kisebb vágásokkal. A film legvégén van ez a kis záró képsor, szintén egy kamera szubjektív, ahogy látjuk, hogy ezek a talán mátrafüredi fák sorjáznak a kamera látóterében. Itt érdemes megemlíteni Zolnay Pál híres filmjét a Hogy szaladnak a fák címűt, Kiss Manyi és Iglódi István szereplésével van egy ilyen híres képsor. Az egész munkát, amely, ha jól látom 6 perc, 41 másodperc, tulajdonképpen már egy új kategóriába kell helyeznünk, mert már nem a pici 3 perces filmek stílusában készül el itt a Téli örömök, hanem ez igazából egy nagyon jó hangulatú, vidám, lendületes kisjátékfilm. Tulajdonképpen azt kell mondani, hogy a film főszereplője is teljesen egzakt módon kapcsolódik a történetbe, jó a színészvezetés. Nyilván ez kérdéses, hogy miért mondom, hiszen maga a rendező az, aki színészként is játszik, nem is akárhogyan - a klasszikus velencei hétvégi ház feelingben, egy 60 éves kisnyugdíjas örömeit valósítja itt meg. Ami természetesen nem tartozik a filmhez, de asszociációban ilyenkor nyilván a negyven fölötti korosztálynál megjelenik az a kérdésfeltevés a jövőt illetően, hogy vajon ez az eufórikus öröm az egész kerttel, házzal, majd később, hiszen az ember nem magányosan él, hanem mindig ott van mellette egy társ, majd a 6 éves élettársi viszony után, vajon még ugyanilyen biztonságot fog-e adni, ezek a bokrok, ezek a történések ugyanígy fognak-e működni. Úgyhogy kíváncsiak vagyunk, hogy 2015-ben, majd amikor Tamás az őszi örömöket elkészíti ugyanezen a helyszínen, vajon akkor mik lesznek az aláfestő mondatok. Én azt gondolom, hogy ez a film egy öt disznós film.    Lehet egy olyan kérésünk szerinted a Tamás irányába, hogy minden évben, ezen a napon csináljon egy felvételt a tél örömeire? – kérdezi Zsolt. (szőke-hegyi) értékelés:

Tündérdomb
Mátra (kell a keret)

Azt kell, hogy mondjam a Tamásnak és én most nem a Hegyi vagyok, hanem a Szőke, hogy ezeknek a képeknek meg kell tudni állni a különböző keretek nélkül is, fekete és fehér keret nélkül is működnie kell, és hidd el Tamás, hogy a Mátra van olyan csodálatos mint a Bakony és hidd el, hogy ez a kép megáll ettől a fekete gyászkerettől függetlenül is. Tehát én most nem tekintem beküldött munkának a gyászkeretet és gyászkeret nélkül azt mondom, hogy ez egy nagyon szép három disznós tájkép - nem nagy asszociációs dobás, de szép. (szőke)
értékelés:

A hegyekben

Nagyon szeretem ezt a képet. Pontosan kifejezi ezt az egész hangulatot Galyatető környékén. Hiányolom az előtér történetet, az egészen közeli történetet, az erősítené föl ennek a drámaiságát, ezt a Japán harcművészeti filmekben látható vésztjósló, befelé mozgó teret. Ennek nagyon jót tett volna, hogyha az előtérben valami megjelenik. Legyen az gally más megvilágításban, emberi alak, bármi. A távlatait is erősítette volna a képnek. Kettő disznó megvan. (szőke)
értékelés:


kb: 10 mph

Tamás régóta, a kezdetektől jelen van és dolgozik az Estiskolán. Ebből a fajta megfogalmazásból - nagyon hálás ez a verzió – sokat láttunk. Itt talán annyit mondanék, hogy ha egy belógó emberi kéz, vagy ujjak, vagy valami kompozícióban megjelenne ebben a történetben, még erőteljesebb tudna lenni, összekötő lenne, és a már sokszor látott húzott csíkok egyből egy különleges tartalmat kapnának. De kettő disznó megvan a képre. (szőke)
értékelés:

Odaát
Mácsai Feri - Tiltott zóna c. képére

Mivel ez a kép a láncreakcióba bekerül, ezért most itt nem elemezzük. (szőke)

A pedellus unszolására nem csak Szőkének, de a többi estiskolásnak is üzennek a táborosok.

A vasárnapi első közös küldetés Nóra köszöntése volt, nem minden önös érdek nélkül, mert bár sokan titkolják, de mindenki szeret csokizni.