Hétfő

Utálatos, locsogó-tocsogó, esős hétfő.

Azt elmondom az embereknek, hogy Anna ezt a képet szorgalmiba küldte, amit én nem is teljesen értek, miközben leírja azt, hogy milyen egy hétfő neki, és van ilyen leckénk. Nem tudom miért nem oda merte beküldeni. Én nagyon kedvelem ezt a kompozíciós játékot. Most, ebben a helyzetben visszakanyarodnék a kettővel ezelőtti képhez, ahol nagyon bátor a November képed. Itt most ez a bátorság mintha alábbhagyott volna. A kompozícióban elbillentetted az egészet a szabályos és iskolás megoldástól, és ez egy jó irány, aminek én örülök, de még egy picit több kellett volna. Ha már egyszer úgy döntök, hogy a modellt kiküldöm a képből, és megy kifele a térből, akkor menjen mégjobban. Nekem a kép jobb oldalából még hiányzik, oda még egy kicsi nekem kellene, ahhoz, hogy ez a kompozíció igazán húzós legyen. De a három csillag megvan. (hegyi)
értékelés:

Ősz

...mert ez a kép talán jobban tükrözi az ősz hangulatát, mint az előző.

Azt mondja Anna, hogy talán ez jobban tükrözi az őszi hangulatot. Nekem az előző is tükrözte, ebben van egy 1973, Népliget, lekéstem a buszt élmény, vagy hozza azt az élményt, amit az akkori divatfotók, ezek a Fürge Ujjak címlapfotók tudtak hozni. Amikor próbálták elsummantani azt, hogy konkrétan mutassák azt az adott pulóvert, hogy hogyan is néz ki a valóságban, és odatettek egy kreált történetet, hogy most akkor anyuka fut a mezőn, és mindjárt beér a kertbe, satöbbi. Tehát mindig voltak valami sztorik mellé téve. Ez nagyon hasonlatos itt is. Ez egyáltalán nem baj, én ezt abszolút kedvelem. Ami nekem a figyelmemet fölkeltette azok az ékszer-bogyók. Ezek nagyon izgalmasak, és ez, ami megmenti ezt a képet a giccstől, mert ha ez a fajta játék nem lenne, akkor erősen kellene kapaszkodni, hogy az ember ne azt mondja, hogy ez egy illusztrációja valamilyen élménynek, de nem maga az élmény. Miért mondom ezt? Az előző képnél sokkal bátrabb voltál, és azt mondtad, hogy francba a konvenciókkal, az én élményem fontos. Aztán ott kaptál egy értékelést, nem tőlem még, hanem a többiektől, ahol mondtak neked mindenfélét arról, hogy ez most miért, és a színek, és most itt megpróbáltál ennek megfelelni, és mint egy Úrfelmutatás az ostyával, a modell fogja ezt a levelet, és mutatja nekünk. Szerintem akkor volt igazad, amikor azt mondtad, hogy mersz a konvenciókkal szakítani, mert akkor abból az élményből kaptam ízelítőt, amit te magad érzel. Itt meg abból, amit szerinted érezned kellene. Remélem értelmes ez az elemzés, de ettől még a kép rendben van, én nagyon szeretem ezeket a színeket, meg az egész ilyen kilágyított, kicsit lilába-úszós hangulatot. Kettő csillagot kap, a harmadikat azért nem, mert én rád vagyok kíváncsi, nem arra, hogy feladatot oldjunk meg. Az Estiskola nem arról szól, hogy úgy oldjunk meg feladatokat, hogy abba közben elfelejtsünk benne lenni. Nem tudom egyetértesz-e azzal amit mondok. (hegyi)
értékelés:

November

Sétaséta, falevelek, színkavalkád, napsütés, jókedv, nevetés, friss levegő; szeretlek, ősz.

Nagyon finom kép. Finomak a színei, izgalmas az, hogy viszonylag kis mélységélességgel dolgozik az alkotó, abszolút jó helyre van téve az élesség, a szájon van én a sálon. Már a haj maga is egy kicsit életlenben van tartva, és a háttér már csak jelzésértékű, csak szín foltokként van jelen. Ezt nagyon kedvelem. Az is jó, hogy egy dekomponált képet látunk. Ez azt jelenti, hogy a komponálás konzervatívabb szabályai szerint amerre a modell néz, arra nagyobb helyet kell hagyni. Ez a modell most erősen kifele néz a képből, annyira, hogy nincs is más rajta, csak a szája. A szeme már teljesen kimaradt. Én ezt azért tartom jónak, mert nekem Kosztolányi jut róla eszembe. A Kosztolányi-féle verselés. Erotikus kép, nőies, finom, és abszolút kapcsolódik nekem az őszhöz. Az, hogy ez pont a november, volt erről rádióműsor, hogy nekem a november egyik legkevésbé szeretett hónap, ilyen hasonló már csak a február van. De elfogadom azt, hogy van, aki az utolsó lehetőségeket kihasználja, amikor kiskabátban ki lehet szaladni a parkba, és mint egy jelenés, áttűnik a színen a modell, és amikor ellibbent, utána már csak ezek a sárguló, pusztuló levelek maradnak a nyomában. Nagyon szeretem, ez nekem három csillag. (hegyi)
értékelés:

Summer

Süt a nap, boldogság van.

Annától megint egy újabb világot, egy újabb irányt kapunk. Ez azért fontos számomra, mert saját magával összehasonlítva, egy nagyon nagy minőségi ugrást látok ezen a képen. Nem csak azért mert a kompozíció sokkal feszesebb és erősebb, mint korábban, hanem azért mert az üzenet is egy sokkal átgondoltabb üzenet. Úgy érzem volt ezzel meló. Nagyon örülök annak a csajos kis szivecskének ott a végén, hogy nem csak egy feliratot látunk. Internacionális a felirat, mert a nyár az idegen nyelven summer, magyarul nem. Azt is értem, hogy több betű kellett neki ahhoz, hogy a fej, a haj és a szemek játékával játszani tudjon. Ha ide csak annyi van felírva, hogy nyár, akkor kevésbé lesz ez a maszk izgalmas. Ebből a szempontból tudom elfogadni ezt a döntést. Azon kívül, hogy nagyon jól van komponálva a kép, a modell is tulajdonképpen egy jól instruált helyzetben látható, jó pillanatban lett exponálva, nem egy befagyott helyzetet látunk, nem egy szétgörcsölt helyzetet látunk, hogy na már huszonötödik órája csinálja velem Anna ezt a fotót, most már igazán meghetnénk fagyizni, vacakolunk ezzel a képpel. Érződik, hogy a modellel egy jó kommunikáció történik. Nagyon szépek a fények, erről ne feledkezzünk meg. Egy olyan időpontot talált magának Anna, ami nagyonis jellemző erre a nyári délutánokra, nyári estékre. Az én életemben a sok házibulis helyzet nagyjából ebben az időpontban indult, tehát egy olyan helyzetben, amikor már az a nagyon bolond idő csillapodik, és az ember elkezd tervezni, hogy na ma házibuliba megyünk hiénázni, vagy elmegyünk a Balatonra megnézni, hogy milyen a víz, megnézzük, hogy milyen koncert lesz este, tehát ebből bármi kisülhet. Az élmény nagyon erősen jelen van. Nagyon szeretem ezt a képet, köszönöm. (hegyi)
értékelés:

Csendben figyel, s rád mosolyog

Bevallom, olvastam a hozzászólásokat, és most egy kicsit ellenkeznem kell a kritikai résszel. Én azt gondolom, hogy ez a kép, elfogadva és megértve a hozzászólások kritikáit is, sokkal erősebb annál, mintsem ezekkel az apróságokkal foglalkozzunk. Ennek a képnek az ereje abban rejlik, hogy egy olyan pasztell színvilágban tud a mélységélességgel, a formákkal hatást elérni, amit nem olyan sokszor használtok, használtatok eddig az Estiskolán. Nagyon érdekes kérdés a színes fotográfiában a színek kezelése. Én azt tapasztalom, hogy elsősorban amikor valaki megvesz egy fényképezőgépet, akkor abban a beállításban kezdi el használni, ahogy azt a boltban adták, és ez azt jelenti, hogy a színprofil is megmarad az úgynevezett sRGB módban, holott a gépek javarészénél ez ma már átállítható Adobe RGB-re. Itt azt jelenti, hogy az sRGB, amikor az internet elindult, akkor volt egy szabvány az internetes színmegjelenítésre. Ma már az új böngészők ismerik a színprofilokat, amelyik nem, azt nem kell használni fotómegjelenítésre. Ezért érdemes lassan elfelejteni ezt az sRGB-s történtetet, idejét múlt, túlléptünk rajta, ugyanis egy sokkal szűkebb színtér, mint az Adobe RGB, vagyis a látható színeknek lényegesen kisebb terjedelmét tudja átadni, nagyon torzít. Ezt azért tettem ide hozzá, mert a színes fotográfiáknál, legalábbis amit én az Estiskolán tapasztalok, az a tendencia, hogy úgy jönnek a színek, erősen ott vannak, erősen kommunikálnak velünk, ugyanakkor ebből kifolyólag egy kicsit harsány, vásári jelleget tud néha kölcsönözni a képeknek maga az, hogy azok színesek. Az, hogy a színekkel elkezdjünk dolgozni, az egy külön irány lehetne, és lesz is az Estiskolán, nem véletlenül szoktam én azt mondani, hogy a kezdésnél én azt tartanám jó ötletnek, ha mindenki fekete-fehérrel kezdene el dolgozni, mert a kompozíciót, a tömegelrendezést jobban lehet a fekete-fehérrel gyakorolni, mint a színekkel. A színek el tudnak vinni az erdőbe. Ennél a képnél az az előny van meg, és az a hatása, hogy a színek megválasztása, ami a környezetben látszik, ami ráadásul ebben pasztell színárnyalatban van tartva, azt hozza, hogy a tónusrend körülbelül ugyanabban a rezonanciában, ugyanabban a szeletben jelenik meg. Tehát itt a sárgáknak, barnás színeknek, rózsaszínnek, pirosnak egy kicsit fáradtabb verzióját kapjuk. Ez egyrészt szerintem hangulatában egy vidám hangulat, mégis egy nyugalmat sugárzó színhatás. Másrészt ha megfogyeljük a színfoltokat, azok egymáshoz viszonyított dinamikai elhelyezése sem okoz feszültséget, tehát a színek egymáshoz viszonyított játékossága is egyensúlyt mutat. Ami azt illeti, hogy Csendélet, én ezt el tudom fogadni ha jobb nincs alapon. Azért a csendélet ennél feszesebb témakör, de el tudom most ezt ebben a témában fogadni, mint megoldás. És nagyon köszönöm Annának ezt a képet, mert én azt gondolom, hogy a saját útján is ez egy fontos állomás. Ha megnézzük Anna Estiskolára beküldött képeit, akkor ez a fajta meglátás egy nagy ugrás előre, és én azt mondom, hogy hajrá Anna, és a három csillag megvan. Nagyon szeretném, ha küldenél még képeket. (hegyi)
értékelés:

Buborék

Egy nyári délután. Úgy fújtuk a buborékokat, mint két kisgyerek. :)
A mai korosztálynak nem biztos, hogy az Orwo, az Orwo film, mint olyan mond valamit és nagy viták voltak a 70-es, 80-as években, hogy most Kodakra, Agfára, vagy Orwora filmezünk és valahogyan az Orwos és az Agfás történetekkel mindig volt valamilyen kis bizalmatlanság, mert azok olyan barnásas, vöröses, fakultabb színvilágot adtak még a nyári felvételeknél is. Most pedig itt, amit az Anna elküld nekünk gyermekkor és tulajdonképpen nyár kategóriájában is, fura, hogy ugyanez a szín, ugyanezek a színek, amelyek talán 20-25 évvel ezelőtt nem büszkeségre, hanem szégyenlősségre generáltak bennünket, most valahogy ezt a régi időből táplálkozó romantikát hozzák vissza ezekkel a korabeli, diszkó filmeket idéző kis légbuborékokkal. Valahogy ettől, hogy az arcot kitakarják ezek a buborékok és ilyen kis színes foltok jelennek meg rajtuk, mint egy ilyen gázolaj felület, mindettől, valahogy megmarad a játékossága ennek a képnek és talán ez az a kis cérnaszál, ami kapcsolhatja a gyermekkorhoz az egész képet és nem az, hogy most ezt egy kisgyerekkel, vagy egy gyerekjátékkal oldotta meg az alkotó, hanem összességében, színtónusában, hangulatvilágában hozza valahogy a múltat ez a kép. Én ezt a képet szeretem és háromdisznósnak értékelem. (szőke)
értékelés:

Az élet szép
Lilla és a tavaszi napsugarak. :)

Anna könnyedén, bátran kezeli a sziluetteket, és ennek én örülök, hogy azt mondja, hogy nem használok itt a kamera előtt egy reflexfelületet, ne adj Isten egy tükröt, amellyel az én felugró alakomat megvilágítom - ami által az arc, az arcvonások láthatóvá válnak - hanem épp hogy csak annyit hagy meg ebben a demerungos, naplementés, barnás, aranybarnás rendszerben, amennyire egy szemérmes nő csábítóan egy keleti táncot eltáncol. Én ezt azért tudom elfogadni, mert így az egész kép szerkezetében hozzáilleszkedik ehhez a női gesztushoz, még akkor is, ha mondjuk egy fotótáborban lehet, hogy itt a technikai vezető azt mondaná, hogy oldalról a kamera mellől egy picit meg kellett volna világítani ezt a felületet. Három disznó. (szőke)
értékelés:

Pillanat
Ő Lilla. :)

A talán szélben, vagy mozgásban elkészített álló formátumú képnél nagyon szépek azok az ívek, azok a kis fátylak, fonalak, amelyek a haj mozgásával körbekeretezik baloldalról, és sötétben tartják és picit eltakarják az arcot mintegy szégyenlősen. A háttérben talán egy folyó, erdő-táj sötétjei szintén egy picit kiemelik az orrnyereg szemöldökvonalát, és egy ilyen délutáni napfény, ami majdnem ellenfényesen megvilágítja ezt az egész felületet, az pedig egy picit aranykoronaként itt a homlok, szemöldök környékét beragyogtatja. Én azt gondolom, hogy ez egy jó vázlat és egy jó bemutatkozás a 4-es leckére és Annának megvan erre a három disznó. (szőke)
értékelés:

Zivatar utáni ragyogás
Végre vége a rossz időnek, jöhet a színpompás tavasz. :)

Én nagyon szeretem Annának ezt a képét, és elsősorban azért, mert ez a kép nem akar se többet, se kevesebbet, minthogy megfigyeléseket végezzen el. A háttér fénytónusai, pont azért, mert ennyire közeli makrofelvételt látunk, összefolynak, és ezáltal egészen közel hozzák ezeket a csodálatos virágformákat, és ezeket a kis pihéket, bolyhokat. Nagyon szépen jelenik meg ezeken a félgömb-felületeken a fény, és egy nagyon jó kis tanulmány a tavasz házi feladatra Anna képe. Köszönöm szépen, és remélem, hogy ugyanilyen jó képek fognak érkezni. Ez egy háromdisznós kép. (szőke)
értékelés:

Új élet
Újévi elvágyódás.

Egy nagyon érdekes térjáték az, ami felkelti az érdeklődését a nézőnek. A padló csempéi ugyanis nagyon jól kijelölik azt a teret ahol ez a fotózás megtörténik. Miközben a háttér, köszönhetően a roncsolásnak, köszönhetően ennek a felületen megjelenő struktúrának, ezt a térérzetet tulajdonképpen kétdimenzióssá teszi. Tehát ez rögtön egy nagyon szembetűnő élmény. A kép az egy beállított fotográfia. Tulajdonképpen a 70-es, 80-as években sok ilyen karácsonyi és új évi üdvözlőlapot gyártottak fotográfusok, amikor bizonyos manifesztumokat, amik ezeket az ünnepeket jelezték, kötelező jelleggel elhelyeztek ezeken a képeslapokon. Gondolok itt a pezsgőspohárra, a pezsgőre, a durranó palackra, a kirepülő dugóra. És itt is ennek látunk egy továbbgondolását, mert hogy ugye az Új élet, mint képcím abszolút rímel a bőröndre, a pezsgőre, az eldobott nyakkendőre. Ami egy picit kérdéses számomra, hogy mindezzel mennyiben lehet párhuzamba állítani magát a gesztust, azt a gesztust, amit a szereplő úgymond önmagának beállít. Merthogy a gesztusban van egy kihívás, van egy érdeklődés, hátha nem is a néző felé, de mindenféleképp valamerre felénk kommunikál, miközben az elfordulás a fal felé is egy irányt kijelöl, egy zártabb irányt. Ugyanakkor ez a férfiing, amit látunk a szereplőn, vélhetően valamilyen üzenettel mindenféleképp szeretne bírni, de nekem ez az üzenet kicsit ellentmond, pontosabban nincsen számomra, a néző számára 100 százalékosan kibontva, hogy akkor ez az új élet, ez milyen új irányt vet föl? Tehát én azt mondom, hogy ezek jók ezek a megoldások és én nagyon örülök annak, hogy arra is figyelt az alkotó, hogy a kép szereplője önmagának minden testrésze, végtagja meglegyen - megvan mind a két láb, megvan mind a két kéz, tehát ezek nagyon fontosak ezeknél a megfigyeléseknél. De én abban látnám azért a továbblépést, hogy egy picit bátrabban fogalmazzuk meg azokat az üzeneteket, amiket el szeretnénk mondani, mert itt most egy kicsit, ezzel a stúdió fotográfusi beállítással ezt standardizáltuk is ezt az üzenetet és nem vagyok benne biztos, hogy eleget tudunk meg, vagy eleget kap a néző Annából, miközben Annát látjuk ugye a képen. Tehát én azt mondom, hogy két disznót adok, mert ezzel nagyon sok munka van. Nagyon jók ezek a megfigyelések és én azt mondom, hogy az előző képeit is megfigyelve Annának, nagyon határozottan jelöl ki magának egy utat. Szeretném egyrészt, hogyha ennél többet szerepelne nálunk, és szeretném, hogyha ezt az utat, ezt ő bátran vállalná. (szőke-hegyi)
értékelés:

Fél
Szeretem ezt a képet. Talán nem mutat eleget egy önportréhoz, talán éppen elég ennyi is.

Nagyon örülök annak, hogy az Anna hosszú idő után újból jelentkezik. Merthogy ő már egyszer küldött egy első leckét, és aztán egy hosszú szünet volt, és a hosszú szünet után küldte ezt a második leckét. Én nagyon szeretem ezt a képet. Nagyon szeretem azt a gondolatrendszert, amit közvetít. Nekem az egy nagyon fontos döntés ennél a képnél, hogy nem egy sima tükrözéssel van dolgunk, amikor a két felünket egymás mellé rakjuk, hanem itt közben van egy döntés, mégpedig az, hogy méretben különbség van, különbségtétel van a jobb és a bal oldal között. Nagyon szeretik a japánok ezt a fajta világot. Van az egészben valami ázsiai. Nekem a legfontosabb üzenete ennek a képnek az, hogy meghoztam egy döntést, azt akarom magamból látni, ami a két oldalamnak egy ismétlése, de nem egy szimpla ismétlést teszek, hanem a méretkülönbséggel, hogy a jobb és bal oldal között méretkülönbséget teszek, a fókuszt is megváltoztatom, hogy mi a fontos. A néző pedig a két képből a saját fejében, a saját lelkében rakja össze eggyé ezt a formát. Van egy dinamikai játéka. Tehát én ezért szeretem. Ez nekem három disznó. De! Anna! Gruber Anna! Tessék már elkezdeni dolgozni! Tessék visszajönni, és tessék csinálni ezeket a képeket! Várunk nagyon. Akkor három disznó, ha dolgozol rendesen. Tessék képeket csinálni! (szőke-hegyi)
értékelés:

Ki vagyok
Ez lenne az első képem, avagy az arc nélküli önportré.

Először is köszöntünk az estiskolán, és nagyon köszönjük ezt a bemutatkozást itt, mert hát volt már itt elég sok bemutatkozás nálunk, és hát nagyon örülünk, hogy sikerült valami újat mutatnod nekünk, ami eddig nem volt. Talán annyit javaslatként elmondanék, hogy vannak ezen a képen most formák, amik vágva vannak, befejezetlenek, pl. itt a könyöknél az nekem olyan, mintha beütötted volna a könyöködet a képkeretbe, és ez nekem, hát, nem annyira... szóval ezen lehetne javítani, és ugyanígy a pulóver aljánál, a kép alsó középső részénél én azokat a szép íveket befejeztem volna. Ott is most egy picit kevesebb van mutatva, mint amennyit én látni szeretnék. De megvan a három disznó és várjuk a további munkákat. (szőke-hegyi)
értékelés: