Sziasztok Látszóteresek! 2014. június 21-én, szombaton szeretettel várom a társaságot Lovasberénybe a szokásos (immár ötödik) éves buliba. Eszünk, iszunk, Tama főz, legyünk együtt, érezzük jól magunkat. Mindenki jöjjön, az is, aki volt már nálam, az is, aki nem, Gergő, Dani, Viki, szóval hadd ne kelljen mindenkit név szerint hívni. A buli tehát szombaton 11-től vasárnap délig tart. Úgy szokott ez eddig lenni, hogy főzünk, és szokott lenni sör és bor, úgyhogy hozzatok magatokkal ásványvizet, üdítőt, martinit, ropit, csokit, csipszet, vagyis bármit, ami különleges és szeretnétek inni, enni a Tama-féle bográcsos ételen és sörön-boron kívül. Aki szeret sütit enni, az hozzon sütit! Én szeretek...

 Helyszín: Lovasberény (Szőlőhegy) Cserti utca 3. A Google map ismeri az utcát, meg a lenti, tavalyi videóban is próbálom elmagyarázni. Az esemény csak itt van hirdetve, úgyhogy fokozottan és határozottan kérem, hogy aki jön, írja be magát itt lenn a kommentbe! Gyerünk! Gyertek! A rendezvényen részt venni kívánót, kérem, munkáltatója mentesítse ez időre a munkavégzés alól.

Sziasztok! Volt már hang-meghívó meg Árpival közös képi meghívó is, most itt egy harmadik. Az időpont tehát: 2013. július 13. szombat. Érkezés: filmkészítőknek (mert lesz filmes verseny is) 11.00 és 12.00. között, a többieknek 17.00.-tól (Tama bármikor jöhet.) Helyszín: Lovasberény (Szőlőhegy) Cserti utca 3. A Google map ismeri az utcát, meg a videóban is próbálom elmagyarázni. Zsolt biztos csinál ide valami listát, úgyhogy aki jön, írja be magát itt lenn a kommentbe! Gyerünk! Gyertek! Dió 

Lovasberényi esemény meghívó

Hahó, Kedves Látszóteres! Mint talán már valahol hallottad, (nevezetesen a Rádióban, vagy esetleg a Dürer-kertben), idén nyáron a lovasberényi „esemény” július hetedikén lesz. Ez szombati napra esik. Ugyanaznap, ugyanitt Pap-kompániás összejövetel is lesz, ugyanúgy, ahogy tavaly nyáron is volt. Aki még nem volt nálam, annak íme itt a pontos hely: Lovasberény, Cserti utca 3. (47° 17,928’ N 18° 34,286’ E )

Tehát: evés-ivás-mulatozás, társaság, zene, beszélgetés, szabadprogram sör, bor és a többi. Zsákban-futás és tréfás lepényevő-verseny nem lesz, de biztosan nem fogunk unatkozni. Polifoamot és hálózsákot praktikus hozni, mert nem jut vetett ágy mindenkinek. A legfontosabb: Tama ISMÉT főzni fog, úgyhogy semmi baj nem lehet!

Kérem, hogy aki szeretne gyünni, az jelezzen vissza itt alant, már csak a főzés és a sör-bor mennyiségek miatt is. Hát így… Az előző évek képei: 2010, 2011.

Vár mindenkit szeretettel: Diótörő, aki a Temesi Tamás

Hova?

Pécs. Tettye.

Tamás tud meglepetéseket okozni. Szerénykedik ő, hogy ő ezt se tud, azt se tud, nem tudok műsort csinálni, nem értek hozzá, nem tudok fényképezni, nem értek hozzá, és aztán utána idetesz egy ilyen képet. Szóval én azt mondom, hogy óvatosan kell kezelni azt, hogy Tamás önmagáról miket állít, mert ez nem biztos, hogy mindig a valósággal találkozik. Nagyon szeretem ezt a képet, nagyon jó fotográfia. Millió szálon el lehetne indulni: azon a hármasságon, ami a természet, az emelt szobor, a Krisztus szenvedése és a tévétorony együttese, a három út; vagy lehetne arról beszéni, ami a felhők fölötti fény játéka, arról a nagyon furcsa fényviszonyról, ami vihar előtt szokott létrejönni, és nagyon nehezen utánozható. Lehetne mesélni az emberről, aki egy időn belül, egy időpontban képes transzcendens dolgokban hinni, és nagyonis racionális építményeket építeni. Szóval sok irány létrejöhet, és ennek a képnek szerintem ez az egyik nagyon nagy előnye, hogy a rácsodálkozások kívül, és azon a bravúron kívül, hogy Tamás talált egy ilyen pontot, ahonnan ezt a képet el tudta készíteni, azt kell, hogy mondjam, hogy itt nem csak az időzítés van a helyén, hanem az is, hogy Tamás, mint egy kvízkérdést, föladja nekünk itt a leckét. És aztán azzal a mosollyal, amit ismerünk Tamásnál, figyel minket, játszó gyerekeket, hogy na most ki mire jut ezzel a képpel. Azért azt hozzáteszem, hogy itt megint arról van szó, hogy nem hiszem el, hogy csak három hozzászólást ért meg nektek ez a kép. Tessék egy kicsit megerőltetni magunkat, és ne csak azokat a dolgokat nyitogassuk, bontogassuk és elemezzük, aminél szinte kész válaszaink vannak. A kétségeinket, a kérdéseinket is nyugodtan feltehetjük, úgyhogy én azt javaslom, hogy azért erről a képről lehet, hogy érdemes lenne beszélgetni kicsit itt a kommentárok alatt, ha gondoljátok. Én szeretném. Köszönöm szépen. (hegyi)
értékelés:

A tél kapuja

Lovasberény, Szőlőhegy, Cziráky körpince, szakadó hóesés

Nagyon szerethető, szép tájkép. Jó, hogy ilyenek is készülnek. A tél kapuja szimmetrikus, mint az őt körülvevő sáncfal (maradék burkolat), jó volna tehát ezt a dombot is teljesen látni a kép bal felén is, hogy Gót forma még több körbeölelést kapjon. Biztosabban gondolom, hogy tágabb látvány kéne, mint szűkebb, mert az ég felé hajló fák gally-ereikkel hatásosak. Balra a képet nyitnám. (szőke)
értékelés:

Tűzmanók...

Tűzmanók táncolnak. Nem fáznak.

Tamás megfigyelése kettős. A valóságból, amely rítushoz közelít, hiszen a téli szabadtéri tűzrakás mindig visszahoz valami ősit, másrészt a festőiségből, a narancsok és a szürkék egymásmellettiségéből a jelenidejű ritmust. Mind a kettő irány számunkra, nézők számára a jelenidjűséget hozza. Fontos, hogy a kép alsó szélén látható a fa gyökere, hátul pedig a lécből kiálló szögek, talán ezeknek a szerepének a tisztázása lehet később a cél. Vagyis, hogy a valóság feletti, amely a kép középpontában található (nevezhetjük őket Tűzmanóknak) és a realitás (kert, út, maradékok) képen belüli kompozíciós viszonya hogyan aránylik. Nehéz itt megmondani, hogy szűkre, vagy tágabbra kéne vágni, ezért próbáltam ehelyett inkább a gondolati rész felé terelni a keresgélést. Ha, az alkotó tudja pontosan mit akar, ott fog teremni azonnal a képi válasz. (szőke)
értékelés:

FA-ktúra és textúra

Harmincnégy mázsa tűzifa. Jöhet a tél...

Kedves Tamás! A 19. lecke Ősz kategóriájára az ún. fa felületek ritmikai játéknak megfigyelése, ezeknek a tartó oszloppal való elválasztása, a festői formák képpé átalakítása tökéletesen működik. Ez egyrészt egy tanulmányfotó, másrész egy dokumentum fotó, harmadrész pedig egy nagyon jó ritmusjáték. Mindezt összefoglalva, ez a kép jó. Ez a kép egy klasszikus üzenet, klasszikus munka és csak abban szeretnélek megnyugtatni, hogy ha egyszerűen csak ennek a képnek az a címe, hogy fa felületek vagy a tűzifám vagy bármi más – nem akarok beleszólni – ez a kép akkor is ugyanígy hordozza a szerethetőségét, a biztonságát, a ritmikai rendszerét. A cím most egy kicsit bizonygatásnak tűnik, hogy egy szójáték jön létre, de hidd el, hogy ez a kép önmagában is megállja a helyét, lehet ennek egyszerűbb címet választani, ugyanígy el fog jutni a közönséghez az üzenetet. Bízz magadban, hidd el, hogy jók azok, amiket csinálsz és ez egy három disznós kép. (szőke)
értékelés:

Ül
Pincében.

Én kedvelem ezt a képet. Ugyanakkor ez egy színházszerű, tudatosan beállított, szinte Ladik Kati korabeli performanszait idéző színházi helyzet. Esetleg az Estiklopédiában érdemes egy-két információt olvasni, megnézni a vajdasági színésznő munkáiról, ha az fölfejthető. Ugyanakkor azért hadd mondjam, hogy a borospincében hátul az eredeti gyertyatartó helye, ahol szintén van valami kis parányi fény, ott a jobb vállnál érzékelhető, azért nem száz százalékosan van itt a kameraállás kitalálva. Tehát picit esetleges az, hogy a kamera itt van, mert a tonett szék, vagy ez a bőrszék is egy picit a szélen van, és Tamás mögött azok a gyertyafények és az a kazettafelület, amely ilyen oltárként jelentkezik mögötte, ott a koponya-nyak-oltár találkozása az picit esetleges. Ettől függetlenül a képnek van egy nagyon jó hangulata, és van egy jó üzenete. Csak két széket látunk, ez ketté is vágja a képet, és a két fél között nem látok kommunikációt. Nekem ez a problémám, hogy ez a kommunikációs hiány, az üres szék hiányt jelölő állapota ebben a helyzetben egyedül marad, vagyis a képen szereplő modell nem ad utalást az üres székre, a két forma nem beszél egymással. Hiányzik innen a nő, vagy a másik ember - de ez a hiány inkább marad kompozíciós hiány, mint valóságos vagy érzelmi hiány. (szőke-hegyi)
értékelés:

Lóg
persze diófán.

Itt ugye egy meglepő helyzetet látunk, ahol egy pulikutyus jobb oldalról benéz a képbe, figyelve a gazdáját, hogy vajon ő most igazából mit keres azon a diófán. Ugye egy picit döntött formában, de a bal oldalon látjuk magát az akasztott embert. A kép üzenet-geg rendszerével teljesen egyetértek. A színvilág és a fényhatások teszik kicsit eklektikussá, vagy ilyen kevert stílusúvá, és egy picit ilyen színevesztetté ezt a történetet. Tehát mint ötlet, én ezt egy izgalmas próbálkozásnak gondolom, de fotográfiai szempontból valamit a fénnyel kellett volna kezdeni, hogy ennek a humorforrásán túl a drámaisága is erőteljesebbé váljon. Hogyha még vár egy fél órát, mert esnek a fények, és abban a pillanatban drámaibb lenne mindez. Ez most jelen pillanatban ezen a képen nincs meg. Szóval azt mondom, hogy ismétlés úgy, hogy én még onnan a cipőtalptól két-három millimétert hiányolnék lefelé, mert azért kérném azt látni, hogy nem ott állok majdnem a kép szélén. (szőke-hegyi)

endi bárhol 2
Nem is annyira bárhol: ennek a képnek a háttere az Indiai-óceánon készült, a kabinablakomból. Az orrom közepe táján halványan látható színváltás a horizont lenne. Ne dőljetek be, a tenger és az ég találkozása MINDIG vízszintes, én tartottam ferdén a gépet. :) Akkor is ugyanennyi érzékem volt a fotózáshoz, mint manapság.

Én nem tudom, hogy folyamatosan mért jut eszembe a Tamás előző képe kapcsán itt is a Pajor Tamás-féle Neurotic. Nekem valamiért a Neurotic időszak és a Fiatal Művészek Klubja és ez az egész Sex-e-pil és ez az egész idő sorjázik vissza. Talán, mert mondom, akkoriban használtuk ezt - Kőbányai Filmstúdió, KÖZGÁZ Vizuális Brigád - mert nem voltak más technikáink. Ugye a monitorról kamerával visszavett képeket gerjesztettük, áttüntettük, nem voltak még ezek a technikák, amik most és ezekkel készítettük el a különböző klipjeinket. Ebbe az időszakba kapcsolódik ez a kép. És egy variáció, egy félprofilos variáció az előző képre. Mondom, szerintem ezek önmagukban ezek a képek jók. Szóval ezek a ki színek, foltok, nyílván korabeli technikai hiányosságokból adódnak. Tehát azokkal én azért nem foglalkoznék, mert úgy a Xerox-nál és a fénymásolóknál is voltak ezek a kezdetleges hibák. Szeretem ezt a képet. Ez három disznó és többet ebből a típusból ne küldjél, hanem csináljál olyanokat, amiket most csinálsz, ne legyen az belőle, hogy négy hónapig ilyen szolarizált cuccok vannak, hanem most már dolgozzál, mert jó vagy. (szőke)
értékelés:

endi bárhol
Nem vagyok benne biztos, hogy ez így érvényes próbálkozásnak számít-e... Sok-sok évvel ezelőtt készítettem ezt a képet magamról, szerintem nem is vagyok felismerhető, de a második leckében talán pont ez is része a feladatnak. Vagy mégse? Talán túl direkt?

Andy Warhol szitanyomatai, tán Marilyn Monroe-ról is készített ilyen nyomatokat és ez egy hosszú, nagy sorozat volt, ahol egészen kiégett grafikai megközelítéssel híres alkotásai készültek. Többek között magáról is. Erre az időszakra és erre a pop-art stílusra utal Tamás képének címe. Ugye egy szójáték – endi bárhol – Andy Warhol. A leiratban a Tamás írja, hogy régebben készülhetett ez a játék. Az előző képéből sejtve, talán körülbelül abból az időszakból, amikor a mi korosztályunk, akár még egy Pajor Tamás zenét is hallgathatott. Volt egy olyan időszaka, elsősorban a rendszerváltást megelőzően, de még talán a rendszerváltás környékén is, amikor az a generáció, az a fiatal generáció, amely egy váltás időszakában volt, folyamatosan befelé is, kifelé is lázadt. Ezek a lázadások nem mindig voltak látványosak a társadalom felé, hanem inkább olyan kérdésfelvetések zajlottak ezekben a lázadásokban, ahol a kelet európai alkotó önmaga felé irányította vissza a kérdéseket és nagyon sokszor nem ironikusan, hanem drámaian. Annak ellenére, hogy grafikai formajátékot látunk, az arcból, az emberi arcból mégis azt lehet látni, hogy ez nem egy vidám helyzet, nem egy vidám pillanat. Mégis a foltocskákkal is úgy tűnik, hogy a szem felénk tekint, a grafika szemformája, és még ha jövőbe is tekint, nem száz százalékosan pozitív az a léthelyzet, amit ez a grafikus megoldás mutat. Nyilván annak van oka, hogy miért egy régi kép érkezik ide hozzánk. Talán az egyik, mert úgy tűnik, hogy Tamás komolyan veszi a házi feladatait. Dolgozik, foglalkozik vele. Talán az egyik oka az lehet, hogy ez a létállapot valahol a humor ellenére ugyanúgy jelen van a mindennapjaiban. Ha a szójátékot próbáljuk értelmezni, a bárhol szót, akkor esetleg még erőteljesebben az lehet a sejtésünk, hogy ez az állapot most is jelen van a mindennapjaiban. Ilyen értelemben pedig a kettes lecke önportré kategóriájában elfogadható mindez. Az ugyanakkor kérdés számomra, hogy ezek a türkizkékek, ezek az aranysárgák és ezek a rózsaszínek vajon tudatos díszítései ennek a szolarizált folthatásnak, vagy pedig valamilyen elektronikai zaj? Ez valószínű egy TV, mert sejtem, hogy itt van egy Sony felirat, és csak annyi, hogy ha ez egy akkori technikai probléma, mint a például a xeroxozás, fénymásolás, amiről beszéltünk, talán mai technikával érdemes lenne ezt megismételni. Bár lehet, hogy az arc ma már nem ezeket az anatómiákat mutatná. Ez egy három disznós kép. (szőke)
értékelés:

meg sötétzöld
A kalap és a napszemüveg álca. Az ősz haj nem az.

Nyilván egy szójátékot érthetünk a címhez kapcsolódóan, mert ott azt a feliratot magyar nyelven, hogy vörös és fekete, fekete, kabát, fekete kalap és egy ilyen régi tűzkerék hangulatú, ilyen rocker-szerű helyzet. És itt a zöld páccal ellátott háttér, ennek a szójátéka jelenik itt meg a címben. Mint geg, mint pop-art-os jelzés úgy gondolom, hogy egy jó ritmusú játék az árnyékkal is és kíváncsi vagyok, hogy majd Tamás, amikor nem ezeket a különböző stílusjegyeket használja, hiszen ezek most védekezések is – nem utolsósorban az a szemüveg – kíváncsi vagyok, majd később mennyire nyílik meg önmaga számára és számunkra is. Ugyanakkor ez egy jó ritmusú geg-fotó, tehát három disznó jár érte, aztán meglátjuk majd később mennyire merülünk el Temesi Tamás történet-rengetegében, mennyire enged bennünket közel. De ez a kép önmagában egy nagyon jó kép. Sejthető egyébként, hogy ezelőtt készültek azok a diók is. (szőke)
értékelés:

Dió a hasamon

Én azt szeretném mondani, hogy Temesi Tamás eddigi képeit érdemes megnéznünk, megnéznetek. Természetesen lehet azt mondani most, erre a képre, hogy a bal oldali kéz ujjai miért vannak csonkolva. Véleményem szerint azért, mert nem elsősorban a két kéz, hanem a kezek és a fedetlen emberi test, és ezek a konzekvensen játékeszközként használt diók, ezek folyamatosan, szinte egy történetsor részeiként ezek a főszereplők. Ezért fogadom el azt, hogy az intim testrész környékén a kéz vágódik. Ez egy nagyon fölkavaró fotó. Ha megnézzük azt, hogy Temesi Tamás az elmúlt rövid idő alatt honnan indult, ide érkező képeivel miket mutatott nekünk, hát egy nagyon intenzív változáson megy ő keresztül. Én azt gondolom, hogy ez mindenféleképp egy háromdisznós kép. (szőke)
értékelés:

Diók 3
Mégegyszer megpróbálom. Valószínűleg az volt a baj, hogy már két alkalommal is egyszerre három képet akartam küldeni, de mindig csak az első sikerült. Tehát - kitartásomat bizonyítva - most megint megpróbálom. Kéretik akkor ezt tekinteni első leckének.

Annak örülök elsősorban, hogy tulajdonképpen itt egyfajta mímes gondolatsor zajlik testbeszéddel és ugyanúgy az árnyékokkal. Egyértelműen látszik egy folyamatos fejlődés a Tamásnál. És én az előző képhez kapcsolódóan pont azért adnám meg a két disznót, mert azt látom, hogy folyamatosan az adott problémával foglalkozik. Érdemes azért azt félmondatban elmondani, hogy a jobb kar könyökrész és a felkar is azért nem lett volna baj, hogyha belekerül ebbe a kompozícióba, mert hogy fölül meg igazából nem teljesen érthető, hogy mitől van ennyi vörös. Tehát lett volna hely egy picit emelni az egész gesztuson. Két disznó. (szőke)
értékelés:

Diók 2
A reggeli küldeményem javítanám ezzel. (bár nem tudom, hogy szabad-e a képkivágásokkal játszani, vagy az eredetit szeretnétek látni.) Mást nem módosítottam, csak a képkivágást. (Mert mást még nem is tudok.)

Az előzőekben is küldött a Tamás egy első leckét, és ott is a kézzel és a diókkal és egy marionett helyzettel vagy egy bábos helyzettel foglalkozott, itt ennek továbblépését látjuk. Itt már egészen konkrétan fölfedezhetőek olyan gesztusok, amit a pantomimesek, a bábművészek használnak, például Marcel Marceau, de akár azt is mondhatnám, hogy bizonyos animátorok hasonlóképpen dolgoznak az animációs filmjeik során is. Én azt mondom, hogy ez egy nagyon jó döntés, tehát a kép alapvetően ezeket a feladatait teljesíti. A technikáról azért nem kívánok szólni, mert folyik egy beszélgetés a kommentárokban az estiskolások és Tamás között, amit én nagyon-nagyon pozitív dolognak tartok, hogy segítünk egymásnak abban, hogy megtaláljuk azokat a technikai megoldásokat, amikkel az üzenetünk pontosítható. Tehát ebben nekünk nem is igazán kell belefolynunk, merthogy ti megtaláltátok azt a formát, amivel ezt a kommunikációt létre tudjátok hozni, és a későbbi képek során ugye az oldalon látjuk, hogy elérhetővé vált az, hogy a Tamás technikailag pontosítson. Ez köszönhető a többieknek is. Ugyanúgy, ahogy például a mostani táborban ezt nagyon jó volt látni, a tábor egy csapat, abban a pillanatban, hogyha látták, hogy valamelyikük elkeseredettebbé, bizonytalanná válik, abban a pillanatban a csoport segített. Ez mindig többre vezet, mint az önálló szó. Itt lehet fölfedezni azokat, ami nem biztos, hogy egy újonnan érkezőnek egyértelmű, ezért kívánom ezt itt kimondani nagyon határozottan, hogy itt lehet látni az Estiskola egyik célját, hogy egy olyan közösségi helyzet jöjjön létre, amikor nem egy felső irányítás, mi, a Pedellus meg az Osztályfőnök mondja meg a tuti frankót, hogy mit kell csinálni, hanem ebbe a folyamatba bekapcsolódtok ti is. Ez egy nagyon fontos helyzet. A képre pedig azt tudom mondani, hogy a kompozíciót tekintve, mert az értelmezhető, a kompozíciót tekintve egy jó megoldást látunk, kicsit talán a képkivágásnál valamennyi talán alul még szükséges lett volna, mert most nagyon letapad úgymond a kép alappontjához maga a gesztus. Tehát én két disznót adnék rá. (szőke-hegyi)
értékelés: