A zöld sziget

A nyomasztónak tűnő vasbeton, üveg és kő rengetegben üdítő kis zöld pamacsok, szigetecskék zökkentik ki a járókelőt folyamatosan. Ez a kép szándékosan ebből a szemszögből készült, hogy más zöldek (mert vannak ám) ne látszódjanak. Nekem ez így tetszett. Pont.

Tetszik ez a szemszög, lehet hogy egy picit lejjebb guggoltam volna, hogy az épület íve még erősebben keretezzen és a facsoport még óriásibbnak hathasson, és a horizont, akárhogy is nézem, ferde, és ez azt, ami a növényeknél az ég felé törő ferdeség, csökkenti azzal, hogy pluszban rátesz és így az ember fejben azt is kiegyenesíti, holott a fák valóban ferdék. A filmben le is rajzolom, amit gondolok. (hegyi) értékelés:

Összebújva

Összebújva

Az a helyzet, Attila, hogy maga a meglátás rendben van, még a fekete-fehér is, mert nem lírázunk túl sokat, lírázik maga a tárgy, amit lefotóztál, de nagyon kemény, és nagyon kopog, nemcsak a fény miatt, hanem az exponálás miatt is. Nem tudom, hogy használsz-e itt valamilyen utólagos élesítést, van egy olyan gyanúm, hogy igen, de ez nem tesz ennek jót. Ha ezt fekete-fehérbe hozom, ha kemény a fény, akkor valamivel vissza kell tudnom egy kicsit puhítani, mert így nagyon tárgyias, nagyon leltárszerű. Kérek ebből egy ismétlést. Van most levél éppen elég, kell keresni valami olyan fénytani helyzetet, ahol ez jól ábrázolható. A másik dolog az, hogy ha ez egy intim helyzet, márpedig erről szól a cím, akkor ezt intim módon kell megközelíteni is. Lásd bele, keresd meg ebben a tárgyban azt a nőiességet, finomságot, ami az összebújás élménye. Ha magadban megtalálod ezt az érzést, akkor az már fogja a kezedet vezetni, hogy honnan fogsz exponálni. Hogy esetleg lefekszel a földre, és onnan, közeliben megcsinálod ezt, vagy fölemeled ezt a két szereplőt, és valamilyen más helyzetbe emeled, de valami játékot mindenképpen el kell kezdeni ezzel csinálni. Nagyon szépek az ívek egyébként, gyönyörűen fáradnak el ezek a tárgyak, gyönyörűen pusztulnak, csak meg kell találni azt a viszonyrendszert, ami a világításról, a kamera nézőpontjának a megválasztásáról, a mélységélességről, a fényviszonyokról szól. Ezeknek együtt kell, egy irányba kell mozdulniuk ahhoz, hogy túl tudjunk lépni azon, hogy itt két levelet látunk a földön. Ismétlés. (hegyi)

A fák örök élete

 

Meglepő, amit látok, nem tudom, hogy hol van ez a kapu formát idéző szobor, de érdekes szimbólumok vannak rajta, az biztos. Lehet, hogy ez valamilyen játszótér akar lenni, nem tudom, kicsit ruhafogas-szerű az egész, de jól harmonizál a háttérben lévő zölddel. Ugyanakkor, már csak a méretek érzékeltetése végett is, meg a kompozíciónak is jót tett volna, ha valamilyen szereplőt behozunk, belekomponálunk ebbe a helyzetbe, mert most ez nekem egy kicsit üres, díszletszerű. Oké, itt fog játszódni a Gyűrűk urának a negyedik része, de ennél sokkal többet nem tudunk meg. Ha van mód ide visszamenni, Attila, akkor ezzel a helyzettel valamit kellene kezdeni, mert ez most eléggé távolságtartónak sikerült. Értem a párhuzamot, de jót tett volna ennek valami, például egy vörösruhás nő, vagy valamilyen gyerekjátékot áttolni, vagy valami, ami utal arra, hogy itt mi fog történni. Az alábbi filmen megpróbálom illusztrálni is, mire gondolok. Ismétlés. (hegyi)

 

Egyedül

 

Nagyon szép a megfigyelés, és nagyon szűkre van vágva az egész. Ha nem hagyom meg a környezetet, az atmoszférát, akkor abba nem tudok belefeledkezni. Így most ez kicsit olyan, mint egy nyomozati anyag, hogy K. Margitka, 73 éves nyugdíjas ült a padon, és utána vele valamilyen drámai helyzet történt, és ez az utolsó vélhető fellelhetési helye. Azért érzem ezt, mert nagyon zárt maradt a kompozíció, nagyon zárt ez a formai játék. Értem én, hogy keretez a lombkorona, hogy keretezi az egészet a fa törzse, de ebből a nézőpontból, ami nem egy optimális nézőpont, mert nagyon háttal ül a főszereplőnk, nem lehet következtetni a történetre. Maga a meglátás jó, de a megvalósításban még billeg, erről mesélek a filmen is bővebben. Ismétlés. (hegyi)

 

Enyém a labda!

Ezt a képet én megvágtam volna, mégpedig ott, ahol a kerítés véget ér, és elkezdődik a másik iránya, tehát a kerítés sarkánál. Nekem akkor izgalmasabb lenne, most van egy olyan terület, ami túllóg ezen az egészen. Ha ennyire feszesre komponálom a képnek a jobb oldalát, akkor a bal oldal nem lötyöghet ennyire. Ez egy kompozíciós kérdés. Egyébként a pillanatot nagyon jól fogtad meg, ahogy ezen a salakon porzik a cipő, egészen őrületes. Nagyon örülök neki, hogy képhatáron belül maradt a két figura, a játék öröme is benne van a képben, és a mozgásra is jó megoldás. (hegyi) értékelés:

Vonalak

Utasszállító repülőgép leszállás előtt. A vaskos hídtartó huzalkötegek (Megyeri híd) és a repülőgép által az égen húzott lágy vonalak fényképezésre ösztökéltek.

Leheletnyi problémám van, mégpedig az, hogy ha hozok egy döntést, hogy átlós rendezést csinálok, akkor nagyon nem mindegy, hogy ezek a vonalak hova kerülnek, mert nagyon kevés képelemmel dolgozom. Ezt utólag nyugodtan lehet rendezni, tényleg csak két milliméter, amit a tetejéből vágunk, és akkor az oldalsó sodrony pont a képhatáron fut ki. Most ez nem teljesen így van. Ezek azért fontosak, mert ezek azok a részek, amikre azért érdemes odafigyelni, mert egy kiállításnál attól válhat valami kiállítási képpé, hogy ezekre az ember odafigyel. Kicsinek tűnő szőrözés, de fontos. Amit Attila itt megfigyelt, az nagyon rendben van, lehet, hogy én feszesebbre vettem volna, és szinte négyzetesre komponálom, hogy ez a repülő kiszoruljon a kép szélére, és jobb oldalból a felhőrészt leveszem, vagy pedig itt lehetett volna alkalmazni azt a komponálási elvet, amit a portrénál, a második önarcképednél alkalmaztál. De a három csillag megvan, köszönöm. (hegyi) értékelés:

Síkok és görbületek

Minden, amiről a cím beszél, az ott van a képen, szépek az ívek, szépek a fények, jó az az időpont, amit talált magának exponálásra Attila. Ezek a szórt fények az épületfotózásnál nagyon fontosak, mert ha maga pompájában szeretnénk ábrázolni azt, amit látunk, akkor az árnyékok csak zavaróak lehetnek, és itt nagyon finom, elkent árnyékok vannak. Az egésznek a térbelisége nagyon jól érzékelhető, és nagyon jók az alsó vonalak is, amik itt keresztülhúzódnak. A tónusrend is jó, megvan a három csillag a leckére. Azért nem mondom, hogy a leckemegoldás is meglenne, mert erre én még várnék képeket, kicsit még játszunk ezzel a leckével. (hegyi) értékelés:

Konyharcművészet

Nem szeretem, ha megzavarnak munka közben.

Én azt mondom, Attila, hogy izgalmas terület lenne, ha a harcművészettel, vagy a mozdulatművészettel elkezdenél foglalkozni, mert miért is ne, sőt, ez egy nagyon érdekes terület lehet a későbbiekben, de nem biztos, hogy ennek a konyha a terepe. Van ebben egy humor irány, de az előző képhez képest én nem érzem az előrelépést, azt hogy ez többet adna hozzá a te megismerésedhez. Elsősorban azért, mert nem teljesen tudom eldönteni, hogy most itt tényleg harcolni akarsz, vagy nem, egy mosoly nem ártana ahhoz, hogy ez ténylegesen egy játékos helyzet legyen. Attól, hogy ennyire rákészültél erre, és megcsináltad ezt a beállítást, és nyilván törődni kellett azzal is, hogy hol állsz, hol a fényképezőgép, mikor exponál már az a vacak, és mikor kell nekem odafordulni, ez mind elvihette a kedvedet már a mosolygástól, de én ezt egy fontos dolognak tartanám. Az megint egy másik kérdés, hogy azzal a fedővel vissza lehet akár tükröztetni az exponáló masinát annyira, hogy lebuktasd a helyzetet, és az megint egy humorforrás. Lehet ezzel játszani, de én most a két képhez képest ezt annyira nem tartom erősnek, ezt visszaadom ismétlésre, az előzővel megvan a leckemegoldás. (hegyi)

Készül az ebéd

Ha már munkában a családellátó, akkor fényképezőgépet elő!

Nagyon személyes üzenet, nagyon örülök annak, hogy Attila bevisz minket a maga konyhájába, és ahogy látom, neki egy olyan terep lehet, ahol ő szívesen tölt időt. A mi konyhánk nem ilyen rendes, nem tudom, hogy Attila konyhája mennyi idős, lehet, hogy ez csak annak köszönhető, hogy ez új konyha, mert nagyon annak néz ki. Minden esetre, gratulálok hozzá, hogy ennyire rendezett körülmények között készíti az ebédet, én ezt egy jó megoldásnak tartom. Érdekes ez a színrend, ami itt létrejön, van egy meleg tónusa az egésznek. Nem rossz, én nem biztos, hogy használnám ezt a fajta tónusjátékot, én lehet, hogy hagynám fekete-fehéreben, de el tudom ezt fogadni, hiszen a fotó-papírok között is az Ilfordnak voltak ilyen meleg tónusú papírjai nagyon hasonló tónusrendben. Ez még nem a szépia, de óva intem Attilát attól, hogy ebből valami rendszert csináljon, mert az már modoros lehet. (hegyi) értékelés:    

Tükröződés

Tükröződés

Vendégségben jártam, egyszercsak egy számomra azonnal felismerhető hangot hallottam. Hőlégballon! Futás, keressük meg! Lefutva a Duna partjára még épp sikerült lencsevégre kapnom, mielőtt eltűnt volna a lombkoronák mögött.

Szökőkút

Szökőkút

Egy fix 135 mm-es objektívet teszteltem. Közben keletkezett ez a kép.

Szemtől szembe

Érdekes dolog ez a fekete-fehér világ. Kezdem megkedvelni. Igaz még ki kellene találnom a megfelelő színkivonási megoldást, de majd alakul ez. No meg játszadozás a helyes fókusszal és a természetes fénnyel (utálom a vakut).

Második önportréja Attilának, és az első képhez képest a világítási helyzet rendezettebb, tisztázottabb, plasztikusabb formát látunk, de még mindig soknak tartom a fényt, ebből még mindig vehetnénk vissza. Amit én most nem igazán tartok indokoltnak, az a tömegelhelyezés. Az, hogy hova helyezem magam abba a képmezőben, amit létrehozok, mint fő motívum. Ha most megnézzük ezt a képet, olyan, mintha valaki hiányozna róla. Ha ez egy kettős portré, akkor igen, ott a másik szereplő, de hát most Attila elhelyezte magát a képnek a bal oldalán, és a jobb oldalon nem nagyon történik semmi. Nem kötelező igazolványképben gondolkodni, sőt, én annak nagyon örülök, ha ebből a centrális komponálásból kicsit kiléptek, de most nincs semmi a másik oldalon, ami visszahúzna. Ha a tekintet, a fej elfordítása indokolja ezt, hogy valamelyik oldalra többet hozunk, akkor az rendben van, de most a tekintet is ránk néz, nagyon picit fordul a fej. Ez indokolna valamennyit a jobb oldalon, hogy hozzátegyünk ehhez a képhez, de nem ennyit. Ahol a pólóing kifut a képből, ott kellene vágni, és akkor ez egy feszesebb kompozíció lenne. Mivel a világítás itt most lényegesen jobb, mint az előzőnél, a kettő csillag megvan, a kompozícióval nem tudok mit kezdeni. (hegyi) értékelés:

Rád figyelek, Rád figyelek - tónusjavított verzió

"Tekintettel kaput nyitni, másokhoz utat találni, igazán azzal lehet."

 

Van ebben egy pici strandolás-élmény nekem, ami a tarkóm mögé teszem a tenyeremet, és nézem az eget, miközben ez egy szembe tekintő portré, nem a merengésről szól. Nagyon jó ez a gesztus azért, mert kimozdítja a kompozíciót, dinamikussá teszi ezzel az enyhén átlós elhelyezéssel. Ez egy jó megoldás. Arra hívnám föl Attila figyelmét a későbbiekre nézvést, hogy fénymennyiségből kellene csökkenteni. Lényegesen kevesebb fénnyel egy izgalmasabb portré jön létre. Gondolom itt vaku, vagy valami nagyobb fényerejű lámpa dolgozott, és ez ezt tudta. Valamilyen megoldást kell erre keresni. Három csillag mindenképpen megvan a képre, mert az üzenet nagyon erős, és a kamerába tekintés nagyon nagy szuggesztív erővel bír. Teszek a kép alá egy verziót, amin mutatni szeretném a maszkolást. Utólagos labortechnika, ez még mindig ugyanaz, mint amit nem sokkal ez előtt a macskás képnél próbáltam mutatni. Létrehozunk egy maszkot, amivel változtatunk a tónusrenden. Ezt laborban is simán meg lehet csinálni, ez még nem ördögtől való manipuláció. Ugyanis a térérzetet kétféleképpen lehet elérni. Egyrészt a mélységélességgel, másrészt a világítással, vagy például a laborban a maszkolással. (hegyi) értékelés:    

Az út kezdete

Egy író és egy könyv emlékére.

Mondanám itt hirtelen, hogy üdvözlünk a Látszótéren, kedves Attila, de hát Attila az előző kezdetnél is itt volt velünk, úgyhogy én nagyon remélem, hogy ez most nem csak egy ilyen hirtelen fellángolás, hanem hosszabb ideig itt marad velünk, de az üdvözlés megvan. Tetszik a gesztus. Nem biztos, hogy mindenki tud a leirattal mit kezdeni, hogy ki az író és mi a könyv, mert ha itt Kerouac Úton-jára gondolok, akkor én ehhez a hátsó, sötét felületet és a törölközőt nem tudom érvényesnek tekinteni. De nincs ezzel baj, nem kell nekem érvényes legyen ez az egész, csak a leirat próbál engem befolyásolni. Maga a képi megoldás tetszik, az ötlet is jó, filozófiailag nagyon jó kezdet, a három csillag, és a leckemegoldás megvan, még akkor is, ha a törölközővel nem tudom, hogy mi a helyzet. (hegyi) értékelés: