Ingázók

Ingázók

Az az érzésem, hogy szerettél volna korrekt lenni és könnyíteni a néző helyzetét azzal, hogy mindent jól megmutatsz, a drótokat, a vonat tetejét, az utasokat, az utat, mindent, de ettől bátortalan lett a kép. Ha meghozod azt a döntést, hogy téged ebből mi érdekel, akkor a mennyi az már magától fog adódni, azaz a forma behívódik és kézenfekvően adja majd magát. Nem ötletelnék, mert ezt neked kell kitalálni, hogy mi az a ritmika és mi az a dolog, ami számodra ebből fontos, az biztos, hogy minden együtt ilyen tömegben nem működik, mert egymástól viszi el a levegőt. Kérlek ismételd! (hegyi)

Őszinténkamerábanézős

Őszinténkamerábanézős

Zoltán, én nagyon örülök ennek a képnek, annak is, hogy haladunk ezen az önismereti, önvallomás úton, mert ezek a képek, amiket küldesz az első három leckére, ezek önvallomások. Én azt javaslom és kérem, hogy haladjunk ezen az úton tovább. Arra gondolok ezeknél a képeknél, hogy ha egy ívet veszek az önportréidnál, akkor ott van az, ahol szétszabdalod az arcod kockákkal, vagy amikor egy karneváli maszkot húzol, aztán kapunk már portrékat, akkor itt van most egy korrekt üzenet, de azért tessék csak megnézni a szemeket, a szájat, hogy miket üzen. Ez nem egy vidám kép. Ezzel nincsen semmi baj, én nem a vidámságot keresem, félre ne értsd, hanem ezen az úton kell továbbmenni, meg kell őrizni ezt az erőt, ami ezekben a képekben ettől benne van, hogy nem akarsz másnak látszani. Elindulunk egy szerepből, egy álarcból, és szép lassan az álarcokat vetkőzzük le, szép lassan haladunk előre, és ezen az úton lehet még tovább menni. A saját portrénk, és ahogy haladunk a harmadik lecke felé, ott van a legyőzendő dolog, a saját testünk elfogadásával. Először a saját portrénk elfogadásával dolgozunk, a saját személyiségünkbe nézünk be, különböző ajtókat nyitunk, és a saját testképünk elfogadása is fontos, a harmadik leckénél ez lesz a kihívás, a feladat, hogy hogyan bírkózunk meg a saját énképünknek a teljes kivetülésével. Nagyon örülök ennek a képnek, jó a leckemegoldás. Lehetnél egy kicsit kegyesebb magaddal a világítás tekintetében. Ha valamennyit a fény útjából takarsz fönt, akkor a homloknál és a fejtetőnél kevesebb fény fog érni. Ez tökéletesen rendben lévő dolog, mert az idő múlik, nekem van olyan ismerősöm, aki huszonéves, és hasonló hajszerkezettel bír. Ez nem kifejezetten életkori dolog, hanem inkább genetikai, hogy ki mit örököl, attól függ, hogy ez a hajvesztés mikor indul el. Ezt lehet így tényszerűen is ábrázolni, én ezt is elfogadom, de lehet egy picit kegyesebbnek lenni, visszább lehet hozni tónusban ezt a dolgot. Ez saját döntés, csak most ennél a variációnál a homlok tónusrendje világosabb, mint a szemeknél, ezért a figyelmet is elviszi a szemekről. Fölfelé csúszunk a tekintetünkkel, miközben a szemek és a száj az, ami nagyon beszédes. Úgyhogy én nagyon örülök ennek a képnek, várom a folytatást, ezen az úton haladjunk tovább, nézzünk be az ajtók mögé. (hegyi)
értékelés:    

Egy nehéz nap ékszakája

Egy nehéz nap éjszakája

Egy újabb remek önportré, melyben a fények, az árnyékok, a gesztus és a forma olyan egységet mutat, amiben a néző számára részben könnyen dekódolható, részben többrétegű üzenetek egyaránt megtalálhatóak, ez is lehet az ok, hogy újra és újra megnézhető, nem csupán egy pillantással elintézhető önképet látunk. Egyetlen továbbgondolásra érdemes gondolatot fűznék hozzá: a támasztott fej ökölbe szorított kézzel az nem egyértelműen a nehéz napot, nem a töprengést vagy elmélyülést, inkább a fáradtságot, netán az unatkozást mutatja, ebben némi ellentmondást érzek a képben. Érdemes lenne megpróbálni valami más kéztartást alkalmazni, ami nyitottabb kézzel, kevéssé feszülten jelez, és ami a csukott szemekkel együtt nem viszi el esetleg tévutakra a nézőt. De érdemes a maszkos portrét emlékezetünkbe emelni, mert az a várakozás, zártság itt jóval meghittebb, barátibb közléssé alakult, megőrizve ugyanakkor mégis a titokzatosságát az előző képnek. (hegyi)
értékelés:    

Részletek

Részletek

Talán a James Bond sorozat lehet, amiben arcrészletek voltak a főcím alatt, nem emlékszem melyik volt a sorban, de ez a kép arra emlékeztet, ha első benyomásomra hallgatok. De minél többet nézem, annál erősebb az, hogy van ebben valami szomorú tárgyilagosság, valami magány, egyedüllét. Érdekes, mert nem tudom megmondani, mi az, ami miatt ez az érzés kerekedik bennem felül, lehet, hogy a sötét tónusok, lehet, hogy a szem, a tárgyilagos, szigorú száj, lehet, hogy a kéz. Ez utóbbira külön is felhívnám a figyelmet, mert nem csak a bőrtónusok azok, amiket jól ad vissza a fekete-fehér itt, hanem a gesztus egyszerűsége is erőt ad, elgondolkodtat. Tehát miközben - mint a régi Bizottság számnál - megvan a leltár is, de mindez nem egyszerű maszkolás, nem csak egy formakereső játék, hanem egyben önjellemzés is. Kíváncsian várom, hogy Zoli küldjön még önportrékat, mert ahogy érzem, sok réteg van, sok fátyol, amit érdemes felfejteni. (hegyi)
értékelés:    

Maskara

Maskara

Kiváló első lecke, a maszk, az álarc mint jelzés, mint forma nagyon jól utal arra, ahogy egy közösségi szituációba megérkezünk, nem csak a báli szezonra, hanem arra is, hogy minden "belépőnk" egyben valamiféle szerep is, igyekszünk mutatni is valamit, ami a valóságot színezi, de takarni is, hiszen nem tudhatjuk, hogy milyen lesz az a társaság, ahol megjelenünk. A szemek nagyon beszédesek, jó, hogy picit profilba hajlik a kép, mert így a maszk nem takarja teljesen a fejet, azaz benne van az is, hogy ha biztonságban érzem magam, levetem az álarcom. Egyetlen dolog a világítás, a homlokra egy picit lehetne takarni a fényből, és akkor még inkább a szemekre koncentrálhatunk, de akár egy ujjnyit vágni is lehetne a kép tetejéből. Köszönöm, várjuk a folytatást és nagy öröm viszontlátni régi társunkat úgy, hogy újra kezdi a leckéket. (hegyi)
értékelés:    

Nyugodt esti program

Jobb cím nem jutott eszembe.

Komoly vitát folytattunk ennél a képnél a csendélet fogalmét illetően. Az is elhangzott, hogy ez a kép úgymond poros, én pedig nagyon örülök neki, hogy valaki veszi a fáradtságot és egy teljesen klasszikus megfogalmazású csendéletek világába tesz egy kitérőt és ott próbálja ezt a leckét megoldani. Én ezt most nagyon komolyan mondom a többieknek is, hogy nagyon örülnék, hogyha más is kipróbálná magát hasonlóan. Meg lehet nézni régi festőknek a munkáit, hogy miket csináltak, nem kell ehhez könyveket keresni, fel lehet menni az internetre és akár ihletet lehet meríteni. Itt most nem arról van szó, hogy az ember mennyire fogja tudni kifejezni a saját egyéni elképzelését a csendélettel kapcsolatban, mert első körben azt gondolom, hogy az lenne a fontos, és nektek segítene, hogy ha a klasszikus csendéleteket, akár valakinek a csendéletét lemásolva, megcsinálnátok, kipróbálnátok. Azért, mert a próba közben jön rá az ember arra, hogy a tárgyak elrendezése mekkora játék, lehetőség. Ha fekete-fehérben dolgozunk, akkor a tömegelhelyezések mennyire jelentősek és fontosak, hogyha pedig színesben, akkor pedig maga az, hogy a színek dinamikája hogyan mozgatja úgymond a fókuszt a képen. Tehát én azt mondom, ha az összes leckét vesszük vagy felejtsük el, hogy vannak leckék, és nézzük magát a fotografálást, magát a szakmát, akkor a csendélet egy nagyon központi kérdés, mert a csendéletben egy kalap alatt lehet gyakorolni a kompozíciót, a tónusrendeket, a világítást, a mélységélességet. Azt kell, hogy mondjam, hasonló a portréhoz, csak még a portrékészítésnél is ebből élünk, hogy a csendéletnél megtanult tömegelhelyezést használjuk. Konkrétan erről a képről beszélve pedig azt mondom, hogy érdekes kiválasztás az, hogy ezzel az asztalterítővel – nem tudom, hogy ez terítő, damaszt terítő vagy valami műanyag – op-artos formát hoz a képre Zoltán, ugyanis egy fricska ehhez a történethez – legalábbis nekem. Van egy nagyon szépen, klasszikusan berendezett csendélet, mindehhez nem egy klasszikus csendéletben megszokott alapot választ, lehetne egy nyírfa asztal például vagy bükk ebédlő, de nem. Ő ezt az egészen modern és vasarellis történetet hozza ide be és ettől az egésznek van egy humoros íze is. Az elrendezésnél néhány dolog, amire szeretném felhívni Zoltán és a többiek figyelmét is. Egyrészt, hogyha van egy gyertya, akkor azért annak a lángnak valami kis teret nem árt hagyni. Most ez itt nagyon a kép szélére esik. Ott egy picit vagy a gyertyatartót kellett volna mozgatni, ha egy kicsit lejjebb és beljebb kerül, akkor talán ez kevésbé zavaró. A könyv elhelyezésével nagyjából egyetértek. Nyilvánvaló, hogy ez nem a néző szempontjából, hanem a képen jelen pillanatban nem látható szereplő megfigyelése szempontjából van ábrázolva ez az egész helyzet. Ezt izgalmasnak és jónak tartom. Talán valami még elfért volna egy harmadik képelemként, ott a háttérben, a sötétben megbújhatott volna, de nem kell erre sokkal több, tehát én azt gondolom, hogy ez is nagyon kellemes, letisztult kompozíció. Szintén a hozzászólások között volt egy ilyen, hogy miért van rajta a könyvön ez a virág, mert így nem lehet elolvasni a könyvet. A csendéleteknek igazándiból az az érdekessége, hogy egy olyan történetmesélés, amiben a realitás mellett ezek a szürreális vonalak is igen erősen jelen szoktak lenni. Ha megnézünk egy-egy csendéletet, igen kicsi a valószínűsége, hogy a valós életben mondjuk az ember egy koponya társaságában, tintatartóval olvas és hát ilyet is többet látunk, a koponya sok csendéletnél alap eszköz. Tehát itt sem azt gondolom, hogy a funkció felől kéne ez megközelíteni, hanem hagyni ezt az egész mesét rajtunk átszűrődni. Azt lehet mondani, hogy itt valaki olvasott, aztán a szerelmére gondolt, akinek az emlékére odatette ezt virágot, mint könyvjelzőt, aztán kiment az erdőbe és világgá ment... nem tudom, de a lényeg az, hogy ez a történet így el tud kezdődni. Egyáltalán nem kötelező, hogy ez az olvasás befejezésre kerüljön. Egy másik irány, hogy jött a postás és amíg kiment a nyugdíjért, addig a szerelme oda tette ezt a virágot. Tehát, ha akarom ezt is meg lehet magyarázni, de azt gondolom, hogy nem a magyarázat az elsődleges kérdés, hanem az, hogy ezek a formák, ezek a képalkotó elemek menyire tudnak egy közös képpé összeállni. Én ezt nagyon jó megoldásnak tartom, tehát megadom rá a három csillagot, legfőképpen azért – nem mintha nem lehetne ezen még mit javítani – hogy erősítsem a Zoltánban azt, hogy ezen az úton még kell, még szeretném ha dolgozna, és a többieket is erre próbálom bíztatni. (hegyi)
értékelés:

Majd emlékké válok...

Egy út vége, egy út kezdete?

Én nem fogok talpelemzésbe fogni, mert nem vagyok ennek az ismeretnek a birtokában, de annak kifejezetten örülök, hogy egy ilyen helyzetet mutat nekünk Zoli, azért, merthogy ez egy elgondolkodtató történet. Abban nem vagyok 100%-ig biztos, hogy a padló – amennyiben egy padló – is 100%-os ebben a történetben, mint alap. Lehet, hogy ha az ember leterít egy fekete nylon-t, a csillogás akkor is megjelenik, de kevésbé hétköznapinak tűnő a képnek az alapja, tehát én lehet, hogy ezen egy picit módosítottam volna. Vagy akkor ha nem tetszik ez az irány, akkor keresek valami egészen borzalmas parkettát. Még egy dolog. Itt ugye vannak különböző mécsesek, gyertyák. Nekem ott az a nagyon magas egy picit kérdéses, egyrészt, hogy jó helyen van-e, mert innen nagyon úgy tűnik, hogy meg fogja égetni a lábadat, másrészt pedig azon még módosítottam volna, vártam volna még, hogy jobban leégjen, mert így most nem olyan szép a teteje, újnak tűnik és a többi gyertyánál meg nem így lehet érzékelni. Az idő múlását mutatja nekem az, hogy a gyertyákat már hagytam egy kicsit leégni és ez az idő fontos lenne ennél a képnél. Erre a jövőben érdemes lehet odafigyelni, de a talp leckére ez egy tökéletesen érvényben lévő megoldás, úgyhogy három csillag. (hegyi)
értékelés:

Ág-bogak

Csavartfűz ágai.

Szeretem ezt a képet. Nagyon tetszik az, hogy egy ilyen megfigyelés mellett, ami a deresedés, és ez télen nagyon szépen tud megjelenni, az is még pluszban létre jön, hogy ennyire grafikus, rajzos ez a megfogalmazás. Maga az a kiválasztás is, hogy ennél a Csavartfűznél vette észre ezt Zoli. Az egy másik kérdés, hogy ha az embernek ilyenkor van türelme, ideje és a szerencse is segíti, akkor esetleg ha egy kismadár is rászáll vagy elszáll a háttérben, még mozgalmasabbá, bolondabbá tehetné ezt a képet, de így is nagyon jó ez a kiválasztás. Kicsit tömegében én lehet, hogy még engedtem volna a jobb oldalon és alul ehhez a képhez, hogy a sűrűjéből kapjunk még egy kicsit, mert az tömegben visszahúzná azt a világos részt, ami az égből most a képnek a bal felső részén látszik. Tehát azt a tömeget, amit most ott látunk, azt valamivel ellensúlyozni kell. Ez egy pici kompozíciós problémám, de a három csillag meg van. (hegyi)
értékelés:

Az ősz színei

Nekem ilyen színű az ősz.

Hát itt van az ősz, a másik kedvencem. Szépek ezek a színek, a játékok. Megint a világítással van egy picit problémám, hogy az előtérben lévő élesben tartott levél – bár itt az élén már megjelenik valami pici fény, ami nagyon jót tesz neki – térbeliségét lehetett volna fokozni még a világítással. A kép baloldalán jó, hogy megjelennek ezek a zöldek, de ezekre talán még nagyon hangsúlyt kellett volna fektetni. Ha egy picit döntöm a kamerát, akkor talán azok a formák, amik most ott megjelennek egy kicsit lejjebb kerülnek és nagyobb hangsúlyt kapnak és akkor ez a színjáték a zölddel és vörössel még erősebb tud lenni. Úgyhogy két csillag. (hegyi)
értékelés:

Barackvirágzás

Nagyon szeretem.

Várom már a tavaszt, várom már nagyon. Igazándiból nekem két kedvenc van: a tavasz meg az ősz, a tél meg a nyár nem áll hozzám annyira közel. Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van. Lényeg az, hogy örülök neki, hogy a reményt hozza ide nekünk Zoli azzal, hogy egy tavaszi képet küld most nekünk. Egyetlenegy pici problémám van és ezt egy zsebtükörrel vagy egy kis zseblámpával meg lehetne oldani, mégpedig az, hogy itt az előtérben lévő virágsziromba valamivel egy picit deríteni kellett volna, hogy ezek a kis magsprórák vagy mik – bioszból nem voltam jó – több fényt kapjanak és ezáltal nagyobb hangsúlyt. Az nagyon jó, hogy a mélységélességet használja Zoli és ezzel játszik, mert ettől a térbeliség már eleve meg van, de erre a térbeliségre a világítással is rá kéne erősíteni. Most a háttér lényegesen nagyobb fényerővel rendelkezik, mint az előtérben lévő virágforma, ami a főszereplő. Úgyhogy én azt mondom, hogy ez két csillag, legfőképp azért, mert a világítással egy picit kéne még játszani, de a kompozíció is jó, tetszik, tényleg szépek a formák és nagyon jó a mélység élesség. Gratulálok! (hegyi)
értékelés:

Álomszuszékok

Hosszú szünet után ismét próbálkozom...

Hát ez kifejezetten aranyos történet. Egyrészt örülök annak, hogy Zoli újból próbálkozik, ahogy írja, és ez a próbálkozás nagyon jól sikerült. Tényleg olyan, mintha a nagyobbik tartaná a kicsit. A kicsi úgy néz ki egyébként, mint a Micimackóból a Malacka – nekem – nagyon aranyos. Ez lehetne akár egy Micimackó macskában elmesélve, miután megették a mézet, hátradőlnek és pihiznek. Szóval én azt mondom, hogyha állatfotó, hogyha házi kedvenc, akkor körülbelül ez az szint, amit én várok. Hogy benne legyen egy mese, benne legyen egy viszonyrendszer, benne legyen az, hogy maga az alkotó hogyan viszonyul ezekhez a kis állatokhoz, mert ez az a viszonyulás, amit utána a nézőre is úgymond átragad. Nem azt mondom, hogy mindent szentimentálisan kell felfogni, ami állatokkal kapcsolatosan azt lehet egészen máshonnan is megfogalmazni, de akkor az legyen a képen. Szóval én nagyon szeretem ezt a fotót. Egy picit talán sajnálom az alsó kis vörösnek a szemét, hogy csak az egyiket látom, most itt ennél talán belefért volna még egy fél centi, kompozícióban is jót tett volna neki, de szeretem. Ez 3 csillag és várjuk a folytatást. (hegyi)
értékelés: