Anya mosott

Anya mosott

Hangulatos, ötletes kép. A fénnyel játszanék még egy kicsit. Ha a mosás itt az, ami izgalmas, akkor talán a kép felső részéből egy ujjnyit vághatnánk, amit a kép alsó részéhez érdemes lenne hozzátenni, hogy még jobban mozogjanak ezek a ruhák, és egy kis tükörrel, vagy alufóliával, vagy valamivel lehetne deríteni ezt az egészet, hogy ezekre a textilekre egy kicsit több fény kerüljön. Ennyi, amit hozzá tudok tenni, de a hangulat abszolút érthető. (hegyi)
értékelés:

Kókusznyuszi

Kókusznyuszi

Kedves Zita, azt kérném, hogy az első három leckével dolgozzunk még, és utána kezdjünk el esetleg a portréval is foglalkozni majd. Én ezt nem tartom portrénak, de jó gyakorlatnak gondolom, hogy akár ezzel a kókuszdióval megszemélyesítünk szereplőket, és a világítást próbálgatjuk, hogy hogyan tudunk egy ilyen gömbformát plasztikussá tenni. Ha most ebből indulunk ki, akkor ha megfigyeled, van egy főfényünk, ami most bal fentről érkezik, ott túl is világítja ezt a tárgyat, így ott nagyon elvesznek a részletek, miközben fontos lenne, hogy megmaradjon ennek a plasztikussága, tehát kicsit soknak tartom ezt a főfényt. A jobb alsó rész pedig ennek az ellenoldala, ahol meg nagyon bebukik az egész, ott viszont egy kis derítéssel jó lett volna visszahozni. Nagyjából az átellenes részek vannak jól megvilágítva, tehát a bal alsó, és a jobb felső rész az, ami helyesen van fényben tartva, de a másik átlónak is rendben kellene lennie. A másik dolog, hogy ha már egy geget alkalmazok, és az ujjakat odateszem fülecskének, akkor miért nincsen a képen belül tartva, ahogy kérdés az is, hogy a gömb forma miért nincsen képhatáron belül tartva, miért van ebbe belevágva, miközben a másik oldalon meg nagyvonalúan hagyunk teret, ez sem egy elvarrt szál. Tanulmányként mindenféleképpen elfogadom, és jó ötletnek tartom. Ha megvan még ez a tárgy, akkor tessék ezzel dolgozni, kérnék akkor egy ismétlést, ha nincs, akkor akár egy másik tárggyal is, egy naranccsal, vagy bármi mással is létre lehet hozni. A lényeg az, hogy gyakoroljunk, erre szeretnélek kérni. (hegyi)
értékelés:

Maradék

Maradék

Hálás növény a pitypang, látványos, és lehet vele mesélni is, makróban is működik - egy kicsit nekem a jobb oldalon a magoknál most bebukik, azaz túl sötét. Ezt úgy lehet kiküszöbölni, hogy vagy fénybe forgatod, vagy derítéssel világosítasz rajta, akár egy kistükörrel, akár alufóliával, vagyis kis élet kellene, mert most az egész valahogy a zöldnél kap egyedül dinamikát, de lássuk be, ez a zöld is elég fáradt. (hegyi)
értékelés:

Még ősszel...

Még ősszel...

Hangulatos kép, kicsit olyan, mintha egy filmből lenne részlet, egy megfigyelés, ahol a hűtlen asszony után nyomoznak, aki épp bement egy indokolatlan fagyira a cukrászdába, hiszen ősz van, ilyenkor nem fagyizik senki. Szóval a hangulat adott, ha valami hiányzik, az abban keresendő, hogy egy ilyen sztori, amit mondtam, ez csak egy rész történet, vagyis ha egy kvázi nyomozást építek fel, annak kell lennie folytatásának is, önmagában egy képben ez nem áll meg. (hegyi)
értékelés:

Jó barátok

Jó barátok

Kedves Zita, én remélem, hogy folyamatos lesz a jelenléted, nagy kihagyás után öröm újra látni. A kép hangulata vissza-visszahoz, de a helyzet az, hogy a levágott alkatrészek miatt nem tudok megbékülni. A kapcsolat megvan, a személyesség is erős, de akárhogy próbálom magam előtt menteni a dolgot, a kompozíció hibás. És nem csak arra gondolok, hogy csak az a jó, ha minden leltár szerint megvan a szereplőkből, hanem hogy ha vágunk, az legyen indokolt. Na de ha ilyen nagyvonalúak vagyunk a jobb oldalon, akkor a többinél miért nem? Ha lehet, kérek ismétlést. És ne feledd, a vakuzás nem tesz jót a macskának, mert az ő szeme nem erre van kitalálva. (hegyi)

Csigalépcső a várban

Csigalépcső a várban

Ez egy nagyon érdekes dolog, mert sokféle asszociációra utal, akár lehetne ez egy turbina is, nem csak egy csigalépcső, sok minden másra is lehet itt érvényes irányt fölfedezni. Ez egy teljesen rendben lévő üzenet, főképp attól, hogy a titokzatossága azáltal nőtt meg, hogy a lépcsőháznak a belső világa a legvilágosabb, és ez ad ennek az egésznek egy olyan húzást, hogy hív ide befelé, a mélységbe engem, be akarok oda valahogy kerülni. Maga a korlát viszont zárja ezt az egészet, tehát kell gondolkodnom, hogy hogyan is tudnék ide bemászni, hogyan tudnám ezt létrehozni, és pont a perspektívajáték az, ami ezt az egészet térben megbolondítja. Szóval nagyon jó meglátás, ösztönösen is nagyon jól szerkesztettél, köszönöm szépen, megvan a három csillag, a leckemegoldásra annyiban várnék én még, hogy az Eltűnő világ egy konkrétabb leletmentés, nem vagyok teljesen meggyőzve, hogy ez a csigalépcső mennyiben a múlté, mennyiben egy lezárt korszak, de a kép abszolút három csillagos. (hegyi)
értékelés:

Befutottak a vonatok Okányban

Befutottak a vonatok Okányban

Ritka pillanatok egyike, - sőt talán még soha nem volt eddig ilyen - hogy egyszerre 4 vonat is bent álljon az okányi vasútállomáson.

A helyszínt nem ismerem, ez valószínűleg neked könnyebben értelmezhető, technikailag rögtön mondok egy olyat, ami nekem problémás: a horizont. Tudom, hogy ilyenkor nehéz értelmezni a horizontot, de azért mégis lehet valamennyire, ha mással nem, akkor a függőlegesekkel. Szóval most ez elfordult egy pár fokot az óra járásának megfelelő irányba, ezt érdemes lenne visszaforgatni, akkor határozottabb lenne a dolog, most ez valamiért jobbfelé dől, és ez az egészre annyiban mindenképpen rányomja a bélyegét, hogy ha ezt nem az elforgatás húzná vissza, akkor a tömegelhelyezés, de itt a hatos vágány az előtérben üres. Ha egy kicsit ahhoz a kempingkerékpárhoz közelebb megyünk, ami ott a megállónál van letéve, akkor lehet, hogy még meg tudjuk tartani ezt a sok mozdonyt meg vasúti kocsit, de akkor talán még ezzel a kerékpárral valami kompozíciót létrehozva a szürrealitást lehetne erősíteni. Egyébként is talán ráférne erre a képre az, hogy a föld szintjéhez közelebbről exponáljunk, hogy még nagyobbak, hatalmasabbak, erőteljesebbek legyenek ezek a vonatok. Most nekem ez túl szocreál, túl tárgyias ábrázolás. A dokumentálás jellege mindenképpen megvan, ez biztos fontos, ez a helyi szinten értelmezhető, ezt a látogató nem biztos, hogy egyértelműen tudja dekódolni, erre most egy csillagot tudok adni. (hegyi)
értékelés:

Talp

Talp

Itt valami technikai játékot látunk, azon kívül, ami a formai megfelelés ezzel a talppal, és ez egy nagyon kedves kép, egy nagyon kedves gesztust kapunk. Én nem nagyon értek egyet a barnítással, nem látom túlságosan értelmét, ez fekete-fehérben tökéletesen működne, ugyanis puhít az egészen, édesít, kilágyít ez a tónus, amit itt kapunk, én nem vagyok ennek híve, ez tőlem nagyon távol áll. Ami felkeltette az érdeklődésemet az, hogy valószínű, hogy itt valami utómunkával érted el, hogy a környezet életlenbe van hozva. Én ennek nem nagyon látom a létjogosultságát, ezt meg lehet oldani a mélységélességgel is, az szerintem elégséges lenne. Ettől a körberajzolástól szellemképessé válik az egész, olyan, mintha bemozdult volna, mintha nem lenne valami jól beállítva, tehát olyan furcsa bizonytalansági érzetet erősít ez bennem. Erre nem biztos, hogy szükség volt, olyan, mintha rá akarnál valamire erősíteni, amit a néző szerintem önmagától is ért. A nagyobbik problémám a nagyujjba való belevágás, az nekem fáj. Zita, meg lehetne ezt ismételni? Szerintem igen, úgyhogy kérnék egy ismétlést. (hegyi)

Újabb naplemente

Újabb naplemente

Nagyon erőteljes ez a kép. A színdinamikából lehet tudni azt, hogy a vörös a feketével, a szürkével, kékkel mennyire erős kontrasztot tud képezni. Ha már csak a felhőket néznénk, már ez is önmagában dinamikus. Ehhez jön még a sziluettel ábrázolt fa, ami szintén ráerősít erre a nagy kontrasztra, ráadásul télvíz idején vagyunk, tehát nagyon levelek sincsenek a fán, úgyhogy a töredezettségével, zaklatottságával a fa formája is ezt erősíti, és utána ezt az egészet keresztülhúzza és összekaristolja a villanydrótoknak az erdeje. Ez is így önmagában rendben lenne, és van egy nagyon lírai vonal a belógó zsinórral, ami olyan mintha egy üveglemezt néznénk, és az el lenne törve, másrészt meg hatásában ezzel a könnyed vonalívvel ad egyfajta megbocsájtó érzést az egésznek, hogy nem kell annyira komolyan venni ezt a vöröses fenyegetettséget, hanem van ebben (főképp az ív emelkedése miatt) egy bizalmi, pozitív életszemléletet erősítő vonás is. Nagyon örülök ennek, megvan a három csillag és a leckemegoldás is. (hegyi)
értékelés:    

Gömböcske

Gömböcske

Igen, a karácsony hozza ezeket a hangulatokat, a díszeket, magát a folyamatot is, amikor feldíszítjük, és ezek tárgyi objektumként létrejönnek, mint az ünnephez kapcsolható érzelmi kötődések. Most azért annyit hozzá tennék, hogy egy kicsit fátyolos ez az egész, ez technikai dolog. Van rajta egy szürke fátyol, érdemes lenne kontrasztban visszahozni ezt az egészet. A másik, amit mondok, az esztétika. Nagyon sokféle módon díszítünk. Én magam azt mondom, hogy maga dísz önmagában is egy gesztus, és ha már maga a dísz is fel van díszítve, az nekem már átbillen a giccs felé. Itt látunk egy öntött üveg díszt, még az öntésnek a hibáit is látjuk, és erre rákerül egy csillámporos valami, ami így egyben már nekem egy kicsit sok. Miközben van iróniája annak, ahogy ez az öntési hiba ott megjelenik, de nem tudok közel kerülni hozzá. Az lehet, hogy a helyszínen ez a dísz tökéletesen rendben volt, de ha ennyire főszerepet osztunk rá és ennyire közel hozzuk a nézőhöz, akkor bizony a hibák is felerősödnek. Ettől függetlenül az ünnephez kapcsolódik, de technikailag és formában érzek egy kis bizonytalanságot. Olyan fáradt nekem ez az egész ettől a szürkés tónustól. Érdemes ilyenkor a saját érzelmi helyzetünket megkeresni. Nem vagyok benne biztos, hogy te ebbe a díszbe vagy beleszeretve. Nekem gyerekkoromat idézik ezek a karácsonyfadíszek, és mindig megvoltak azok a lieblingek, azok a nagyon kedves, hozzám közelálló díszek, amiket kerestem a fán. Gyerekként ugye nem én díszítettem a fát, hanem a szüleim, és mindig néztem, hogy vajon idén hova került a kismaci, vagy a gombával és szánkóval ábrázolt télapó figura hol lehet. Olykor-olykor eltört egy-egy ilyen dísz, hiába kereste az ember, aztán mikor kiderült, hogy eltört, akkor az elszomorította az embert. Szóval megvolt az érzelmi kötődés. Ebben most ezt nem érzem. Van egy gesztus, amit felrajzolsz, ami magáról az ünnepről szól, de ennél nem jutok beljebb, nem jutok el Zitáig, hogy Zitának ehhez az egészhez milyen érzelmi kötődése van. Ez a kérdés, ezt kell megoldani a képben. Mindig magunkról mesélünk. Tökéletesen mindegy, hogy mit fényképezünk le, az rólunk fog szólni. Kérdezem, hogy mi az üzenete annak, hogy ennyire távolságtartó vagy az ünneppel? Ez is lehet egy üzenet, de akkor az ábrázolásba ezt kapcsold be, hogy távolságtartó vagyok, távolabbról ábrázolom a fát, az egészre adok, mondjuk egy föntről lefelé való ábrázolást, ami kicsinyíti ennek az egésznek az erejét, és akkor már érhető a néző számára, hogy mi az, ami miatt ez ebben a formában került ábrázolásra. Lehet, hogy idén az ünnep nem a legjobb hangulatban ért, vagy fáradt voltál. Most ez nem egyértelmű. Nehéz helyzetben vagyok, mert elmúlt az ünnep, de most értünk ide az elemzésben, viszont szívem szerint visszaadnám ismétlésre. Esetleg megállapodhatunk abban, hogy az idei karácsonykor próbáld meg ezt úgy bekapcsolni, hogy érezhessük, hogy Zitának ehhez mi köze van. (hegyi)

Hideg van

Hideg van

Maga az, ami a kép előterében történik, az nagyon szép, nagyon rajzos és nagyon határozott, nagyon jó üzenet. Ugyanakkor a háttérben van két fekete ág, nagyon sötét tömeg, és ez a sötét tömeg valahogy úgy belerobban ebbe az egészbe, nagyon határozott vonallá válik. Ez sajnos probléma. Érdemes lett volna megfigyelni, hogy hol lehet ezt egy úgy lefotózni, vagy hogyan lehet úgy forogni a kamerával, hogy kizárjam a háttérből ez a két, határozott sötét vonalat, és csak az előterünk maradjon egy világos háttérrel. Mert egyként maga az a ház, vagy ami a háttérben meghúzódik, azzal, hogy a mélység élességet lecsökkentetted, egészen jó ritmus, azzal nem lett volna baj, de ez a két vonal elviszi a lírát, ettől gyengül maga az, ami az előtérben történik. A megfigyelés tökéletes. A megfigyelés és a kivitelezés miatt meg van a két csillag, de a háttérprobléma miatt egy csillag most a talonban marad. (hegyi)
értékelés:

Zsákok

Zsákok

Nem tudom, hogy ez milyen pince, vagy piactér, vagy mi akar lenni, mindenesetre, nagyon szép a struktúra, amit megfigyeltél. Tényleg olyan, mintha ez az egész valami furcsa időutazás egy része lenne: a mérleggel, azzal a kőedénnyel, az asztallal, annak a fiókjával. Lehet, hogy ez egy skanzen, és annak valamilyen bemutatása, erre utal az a vas rondaság, ami a kép bal alsó részén van a kötéllel, ami nem baj, hogy ott van, mert engedi az embert gondolkodni, hogy ez milyen helyszín, de mindenképpen a megfigyelés tökéletes. Én nem hagytam volna le róla az utalást a jelen korra, azért nem, mert nem kell becsapni a nézőt, jó az, hogy ezt így láthatja. Itt van egy jó példa arra, hogy kineveztél magadnak egy horizontot, és ahhoz nagyjából tartod magad. A képnek a bal oldalán lévő kifelé tartó vonalakat ellensúlyozza a zsákok tömege, és a legfölső zsáknak az irányultsága, ez az egész ettől, mint egy hajó, billeg, de kiegyensúlyozódik. Ennek én örülök, és ez egy nagyon jó játék. Fény és árnyék leckébe is el tudom képzelni, bár ez a kép kicsit másról szól, mint a lecke, nekem ez leletmentés is lehetne, vagy enteriőr, de ettől a kép tökéletesen rendben van. A leckemegoldásra még várnék, olvasd el a leckének a leiratát, ott inkább kevésbé tárgyias, mintsem elvont üzeneteket várunk, de azért a három csillag megvan. (hegyi)
értékelés:

Noncsiról egy újabb kép

Noncsiról egy újabb kép

Sokkal szerethetőbb ez a kép az előzőnél, sokkal személyesebb, sokkal barátságosabb. Én azt mondom, hogy ezen még mindig van amit javítani, mégpedig két dolgot: egyrészt a tónusokat. Most a macskának az egyik szeme és a kis pofija meg a fül előtti része lényegesen világosabb, mint a többi, ezt a kép közepénél utómunkában egy picit visszább lehetne hozni, és akkor térbelibb lenne az egész, most ettől egy kicsit kivasalódik. A másik, hogy azon érdemes elgondolkozni, hogy nem biztos, hogy azt a másik szemét nem akarjuk-e beletenni. A füle nem zavar, hogy nincs benne, mert itt a pofijára megyünk, de az egyik irány az, hogy mind a két szeme legyen meg, a másik az, hogy ha viszont nem, akkor vágjuk le azt a szemet. Az orr mögött ha hozunk egy vágást, akkor megvan a fél szemünk, az orrunk, és nem indul el ez a forma újból. Van egy harmadik dolog, ami nem egy könnyű ügy, mert ezek az állatkák nem mindig barátságosak, ha elkezdjük őket rendezgetni, ezért ez, amit mondani fogok, utómunkában is megoldható, ki lehet ezt retusálni: a szemzugban meghúzódó fehér folt. Emberek vagyunk, nekünk is van csipa a szemünkben reggel, amikor fölébredünk, ez az állatoknál is így van, ez egy természetes folyamat, nincs ezzel semmi baj, de a képen nem biztos, hogy jó ezt megörökíteni. Ez olyan, mint amikor egy ember áll a kamerám elé, akkor is szólok neki, hogy figyelj, igazítsd meg egy kicsit a hajad, mert elfeküdted, hacsak nem az a cél, hogy erre ráerősítsek, vagy ha valami bőrhiba van, akkor azt megpróbáljuk lesminkelni, tehát ez se más, ez is egy portré, úgy kell kezelni. Ez most kettő csillag, de még mindig nyitott ez a lecke számodra, tessék csinálni a képeket. (hegyi)
értékelés:

A gyulai vár és környéke

Ez már egy hozzám sokkal közelebb álló kép, megáll a lábán, és nem csak attól izgalmas, hogy egy panoráma kép mit tud létrehozni, egyébként, ha nagyban szemléljük, nagyon érdekes az, hogy még egy fotózó párt is látunk a képen, de kicsiben is valamennyire érzékelhető ez. Egyetlen dolog, amit érdemes lenne megnézned, hogy a kép egyik fele is egyfajta tónusban van, és a kép másik fele is, amit nagyjából pont a kép közepénél váltunk. A kép bal oldali részét körülbelül ugyanabba a tónusterjedelembe kéne hozni, ami a kép jobb oldalára jellemző. Most a kép bal felső része, a középtől balra helyezkedő része nekem túlságosan kilágyul. Érdemes lenne ezt utómunkában kicsit helyrehozni, de az irány jó, tetszik ez a fajta színvilág, úgyhogy köszönöm szépen. Kettő csillagot adok, azért nem hármat, mert érdemes egyben is szemlélni egy elkészült munkát amellett, hogy örülünk annak, hogy létrejött valami, és sikerült ezeket a dolgokat elkapnunk, azért nem árt, ha a tónusokra figyelünk, mert most ezt a képet ez a fajta tónusprobléma olyanná teszi, mintha egy nyers képet látnék, ami még nem lenne utómunkázva. (hegyi)
értékelés:

Fülhallgató

Fülhallgató

Az a helyzet, hogy a megközelítéssel egyetértek, és ez nagyon mai gondolat, de valami hiányzik nekem a képről ahhoz, hogy csatlakozzon a zenéhez ez a tárgy. Nagyon egyszerű, amit mondok, valahonnan ebből a zene kijön, és nem onnan, amit most mutatsz. Az a fülhallgatós alkatrész, ami távolabb van, a sötétben van tartva, és ettől nem látszik az a rész, ahol kijön belőle a hang, a másik meg oldalról van fotózva, ott meg azért nem látszik. Pont azt a részét, amitől fülhallgatóvá válik, amitől ebből a zene kijön, nem mutattad meg. Az ötlet maga jó, van ebben valami eredendően személyes a fényekkel és a tapinthatósággal, de erre azért érdemes lenne odafigyelni. A háttér jó hogy életlenben van hagyva, és ezt egy jó megfigyelés. Ha tárgyak vannak a háttérben, az mindenképpen létrehoz képhatáron belül egy viszonyrendszert. A képhatár a te döntésed, te vagy az, aki mint egy képkeretet feltartottad az ollódat és ezzel te metszetted ki a valóságból ezt a mennyiséget. Igen ám, csak akkor te komponáltad bele azt a talán billentyűzetet vagy újságot. Ha ezt a döntést meghoztad, akkor két dologra hívnám fel a figyelmedet. Egyrészt nem árt, ha valamilyen szinten, az életlenség mellett, valamilyen szinten beazonosíthatóak maradnak ezek a tárgyak. Másrészt ezek létrehoznak egy virtuális horizontot. Lehet, hogy ez a horizont nem a valóság, de mindenféleképpen horizontként fog a képben szerepelni, és ez most erősen dől. Erre rájátszik még a fülhallgatónak a kivezetése is, az is ugyanebbe az irányba dől, tehát magyarán mondva el van fordulva az egész kép. Ezekre nem árt odafigyelni. Visszaadom ismétlésre, és kérem, hogy gondold végig, hogy mi az, amit mutatni akarsz. A két fülhallgató oké, mint főszereplő, ezen nem kell változtatni, de a hozzáálláson, ahogy ezt a képet elkészítetted, igen, mert a fülhallgató egyik szárának sem a jellegzetes formáját mutattad meg, a háttér pedig nem kapcsolódik a történethez. Kérek ismétlést. (hegyi)