Folti

Abban egész biztos vagyok, hogy ezek a fajta munkák tényleg akkor eredményesek, hogyha az állat tulajdonosa, tehát gazdája és az állat között hosszú és szoros kapcsolat van. Én úgy gondolom, hogy miközben itt egy cica portrét kellene elemezni, valójában ez a kép átlép ezen a kategórián és asszociációkkal, véleményekkel abszolút emberként kezeli a háziállatot. Portrészerkezetű az egész kép, szemmagasságban vagyunk a kamerával, a kisállat szemmagasságában, tehát ő nem alattvalónak, hanem társnak van kezelve. És azt gondolom, hogy a portré fényképezés nagy történelmében, ha elhelyeznénk ezt a képet tulajdonképpen annyit mondanánk, hogy igen, valahol gróf Sattarattaratta Friedrichet látjuk ezen a képen, csak őneki egy kicsit másmilyen a füle, kicsit másmilyen a prémgallérja, de ő valójában egy ember. Tehát én ezt egy jó megközelítésnek gondolom, és ez a cica kép ez átlép azon, hogy egyszerűen csak egy állatportrét látunk. Valójában egy mai társ fényképe az, amit a Gabriella itt elkészített. Ami azt is jelenti, hogy a 6-os lecke házi kedvenc kategóriáját átminősítette, tehát megvan a három disznó. Azt is tudni kell, hogy nem olyan egyszerű instruálni egy ilyen modellt, fel lehetne róni hibaként, hogy a fénycsík nem tökéletesen jó helyen van, hiszen a lényeg a szereplő szeme és itt most ez a fény inkább a nyaki részen koncentrálódik, de a portré műfajába belefér néha az ilyen pontatlanság, mert a pillanat nem mindig megismételhető. (szőke)
értékelés:

Ha megfárad...

Nagyon izgalmas, hogy az épületfal, a régi ajtó melletti falforma, az mintegy képkeret maradék jobbról végig párhuzamosan fut a valódi képkerettel és baloldalról pedig ez a leomlott vakolatrész mintegy ilyen színházi díszlet a kapcsolóval együtt baloldalon külön életet él, az ajtó elé pedig egy szék elhelyezve, amin már nem ül ott az aki esetleg ezen a régi ajtón ki szokott jönni és figyeli a külvilágot. Ezt egy jó ritmusú, jól komponált képnek gondolom. Talán egy picit az ajtó árnyékban tartott deszka sötétjei túl sötétek, ezért elveszik belőlük a részlet. Ez lehet annak az eredménye is, hogy a külső falfelületre és a belső értékre egyszerre mért fényt a kamera és így egy kicsit a kép fölső részénél az ajtó felületei feketén elégnek. Talán erre egy picit lehetett volna ügyelni, de nagyon jó irányú kép az, amit látunk. (szőke)
értékelés:

Pezsegjünk!

Ez a kép egy javítás és azt sejtem, hogy ez a javítás tulajdonképpen megtörtént, létrejött, bár nem tudom, hogy mi az az UFO csík ami ott a teáscsészének a füle sarkából ottan fölugrik hátra a falra. Régen analóg fényképeknél voltak ilyen hívás hibák, de nekem ez tetszik, hogy van benne valamilyen UFO ügy. A másik, amit nagyon szeretek, hogy a Gabriella orra, az itt belóg fölülről és ott látjuk azt a két nagy üreget, az nagyon is szerethetővé teszi ezt a képet, hogy Holle anyó a téli időszakban elkészíti a teát. Dolgozott evvel a történettel, és alapvetően azok az arányok, azok létrejöttek, ami az előző képnél fölvetődött, úgyhogy három disznós kép. (szőke)
értékelés:

Az eltűnt idő nyomában

A tizenhatos lecke gyermekkor házi feladatra érkezett a kép. Első ránézésre mintha egy lágy szűrőn keresztüli szinte víziószerű kép lenne. Ezek a barnás aranysárgák, amik az egész képet egyöntetűen nem fekete-fehérré, hanem egy ilyen aranysárga ritmussá teszik, ezektől a szomorúsága ellenére is érzelmessé inkább, és szeretettelivé varázsolja. Nagyon szokatlan és nagyon fura beállítás az, amit látunk itt. Valamilyen terem, még tán ha az ember nem tudná, arra is asszociálhatna, hogy valamilyen kórház előszobája vagy terme, az ajtót azért sejteni lehet, hogy bezárva van, valamilyen üres terem az, ahol egy emberi alakot látunk, és ez az emberi alak, ha tüzetesebben megfigyeljük, akkor fedetlen, és egészen furcsa módon valami gyermekhátizsák van ezen az emberen. Ha tovább időzünk a kép megfigyelésénél, akkor az alkatból, az emberi test formáiból úgy tűnik, minthogyha nem kisgyermeket, hanem egy felnőtt embert látnánk, és közben a lehajló copf ahogyan a fej nekidől a falnak, sok minden tényleg a házi feladathoz kapcsolódóan a gyermekkorra utal. Ugyanakkor a szinte történetszerű helyzet, a csempézett talaj, amelyen ruha nélkül, összegubózva, mint egy ilyen lelki kezelésben egy fedetlen emberi test tőlünk elfordulva egy gyermekjátékszerű szerkezettel néz a fény felé, mindenféleképp azt gondolom, hogy egy elég beszédes üzenet. Én annak örülnék, hogy ha az alkotó is nyitott erre, akkor elsősorban a hozzászólásokban kellene megfejteni ennek a képnek a pszichológiáját. Nekünk, a pedellusnak és a másik embernek, elsősorban az a feladatunk, hogy megpróbáljunk az alkotásokon belüli kompozíciós rendekkel, formákkal, szerkesztési módokkal foglalkozni. Tehát azt tudom mondani, hogy Az eltűnt idő nyomában, tizenhatos lecke gyermekkor kategóriájára készült kép az egy háromdisznós kép, nagyon erős, sajnos azt nem tudom mondani, hogy vidám, de nagyon fontos üzeneteket tartalmaz, és úgy gondolom a többiek részére is, hogy nagyon sokat tudnánk segíteni ezzel a képpel kapcsolatban, hogyha a Gabriellával beszélnétek, beszélgetnétek ezekről az állapotokról. Egy nagyon fontos vallomással érkezett ő ide, én úgy érzem, hogy nagyon nagy szerepe van most ennek a képnek a házi feladat kiválasztásában is, hogy a Gabriella miért most küldte ezt a képet. Úgy gondolom, hogy mivel nagyon jó közösségként tud most már jó ideje működni az estiskola, és ez elsősorban rádióműsorokban látható jól, én azt kérném, hogy a kettő reagálástól egy kicsit jó lenne ha több hozzászólásotok is lenne itt, és segítenétek, hogy a Gabi ezen az úton tudjon továbbmenni. (szőke)
értékelés:

Rézi

Ezt a fekvő formátumú képet így, fekete-fehér formájában azért tartom fontosnak, mert nagyon sok alkotást láttunk mostanában a házi kedvencekkel. Különlegesebbnél különlegesebb állatok. Nagyon remélem, hogy az elkövetkezendő időben azért nem fogunk sűrűsödni mondjuk kígyókkal és oktopuszokkal, mint házi kedvencekkel. Szóval nagyon sokféle állatfotót láttunk ennek a házi feladatnak kapcsán. A Gabi munkáját azért szeretem, mert ugyan erőteljesen predesztinálva van az élőlény, mint sztármodell, hogy itt maradjon az optika előtt, elsősorban a Gabi balkezével kapcsolatban, de éppen az ember, akinek a társa a háziállat, az ember jelenléte miatt válik különlegessé ez a kép. Másrészt pedig a pozíció, ahogy a cica szemszögébe van elhelyezve ez a kamera. És bár elég határozott döntés, hogy most pedig fényképezkedünk Micikém, itt ők ketten megjelennek ezen a képen, de Vincze Gabriellától, vagy a gazdától válik ez különleges üzenetté. A tulajdonos üzen nekünk és a tulajdonos üzentet az oldalánál lévő kis állaton keresztül és így a szemek, a macska és a szereplő szemei is egész különleges ritmust kapnak. Én ezt egy nagyon jó adaptációnak gondolom a hatos lecke házi kedvenc feladatánál, tehát úgy gondolom, hogy ez egy három disznós kép. (szőke)
értékelés:

hallod ahogy elnyeli a csönd

Ezt az állapotot hívják a filmes szaknyelvben, demerungnak, az utolsó pillanatok, amikor még van annyi fény - és ráadásul ez körülbelül 5-10 perces időtartam, amikor már esetleg a Nap lebukott, de még a reflexei jelen vannak az égen -, amikor nagyon, nagyon szép külső felvételeket lehet elkészíteni. Portréknál, emberi alak fotózásnál stb. stb. Andrej Tarkovsky egyik filmje, egyik játékfilmje élete utolsó időszakában, az kifejezetten ebben az idő intervallumban forgott. Nagyon hosszú ideig forgatták és csak mindennap körülbelül 10 percet, hiszen rövid idő alatt változik ez a jelenség. Egy ilyen pillanat van, egy talán szobabelsőből, terem belsőből fotografálva, ez azt is jelenti, hogy szinte az ég színein kívül minden részletet, csak sziluettekben látunk, és ez a sziluett, mint egy keretrendszer jelenik meg. Én azt nézegettem itt az előbb, hogy talán még kevesebb fekete keret felület is elég lenne ahhoz, hogy az ajtókeret és az ablakok keretein belül látható sziluettes formák megéljenek. Csak egy picit vennék le a függőlegesekből jobbról, balról, nagyon, nagyon parányi, félkörömnyit a fölső vízszintesből és egy keveset az alsó sötétből. És abban a pillanatban életre kelnének ezek a hajszálerek, ezek a belső test erekre emlékeztető formácskák. Én úgy gondolom, hogy akkor még erősebb lenne, de véleményem szerint ez egy nagyon szép irány, amit a Gabriella most itt megpróbált, tehát jár rá a három disznó. (szőke)
értékelés:

péntekre elkenődök egy kicsit

Az Estiskolán többször elhangzott a nagy mester André Kertész neve. Különösen az a híres sorozat, ahol torziókat hozott létre fémlapokkal és emberi alakokat fotózott (Distorsion). Egy különleges kísérlet volt ez legalább 60 vagy 70 évvel ezelőtt, de lehet, hogy még régebben, nem tudom pontosan az időpontot - természetesen nem számítógépes trükkökkel. Az egyik nagy erénye és nagy izgalma ennek a képnek is az, hogy az alkotó, a fotós a saját szubkultúrájában, életterében felfedezésre indul a belső kamerájával és észreveszi a környezet adta játékos reflexiókat. Sejthetően egy teáskannának a krómozott felülete segít itt ebben a belső portréban és nagyon izgalmas, ahogy ez a félgömbfelület elnyújtja a teret mintegy önirónikus nagyító megmutatja ezt az OSB szobát, vagy ezt a belső kis konyhafelületet és erre még rásegít az a gesztus, amelyet az alkotó evvel a meghajlott, szinte tisztelgő, köszöntő mozdulattal mutat itt nekünk ezen a képen. Ha jól sejtem, akkor maga a fényképezőgép a mikrohullámú sütő előtt helyezkedik el. Tehát még egyszer mondom, hogy nagyon jó az, hogy a környezetből látja meg, emeli ki a tér izgalmát és nem valamilyen számítógépeinken megtalálható technikával hozza ezt létre. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy vannak jelzések a képen arra, hogy tehát nem egy trükköt, hanem egy valós térben található tárgy üzenetét fényképezi le a fényképész. Sejthetően a gáztűzhely gázrózsája és a kis tartóvas látható itt és a piezós rész, ami fölött ez a fémtárgy helyezkedik el, ugyanakkor ez a kép alsó mezejében egy, talán 1/8-nyi felületen van jelen és egy picit lehet, hogy többet kellett volna mutatni ebből a valós térből, amely értelmezi a kép geg rendszerét, ezt a fölső torzulást. És talán lehet ezt mondani, azért is, mert ugye ez egy funkcióban, többnyire ez egy funkcióban lévő szerkezet - ez egy gáztűzhely, gáztűzhely gázrózsája - és a teáskanna is ebben a fajta feladatkörében általában úgy szokott itt elhelyezkedni, hogy ez a kis gázláng ég. Nagyon jót tenne, vagy érdemes lenne egy pici kísérletet megtenni újból erre a képre, mert talán reprodukálható, hogy mi van, ha a gáztűzhely működésben van és ez a láng ég. Lehet, hogy egy egészen izgalmas alsó régiót is létrehozhatna ezen a képen. De véleményem szerint a három disznó megvan akkor, hogyha ez a változtatás megtörténik a képen. (szőke)
értékelés:

a jobbik énem

A Gabinak nagyon izgalmas, sőt azt mondhatnám, hogy egyre izgalmasabb önkeresései vannak. Ilyen ez a kép is. Nagyon jó az, hogy az emberi az arc, a haj, a vállak, a kéz ilyen hangsúlyt kap ezen a szimmetrikus kompozíción. Az is jó, hogy maga a fényképezőgép nem kapja meg azt az ilyenkor szokásos feladatot, amely a különböző fotómagazinokban mint egy ilyen Pentax, meg Ariflex és nem tudom én Chinon és egyéb fénykép reklámokként jelenik meg ez az egész történet. Talán annyi megjegyzésem lenne, hogy nagyon érdekelhetné a nézőt az a dráma és azok a fénytani jelenségek, amelyek a feszülten figyelő tekintet, arc, arcbőr, kar ritmusain, fénytanilag megjelennek. Tehát ha egy picit és ebben még esetleg tudna dolgozni egy picit, nem lenne ennyire tónusaiban drámai és szűkre szabott tónusértékeiben a kép, hanem több szürke és részletek megjelennének, akkor az még jobban érzéki, vagy még jobban érzelmesebb üzenetet tudna áthozni erről a keresésről, amiről a kép szól. Tehát a három disznó megvan a második lecke önportréra, ugyanakkor ha kérhetem, akkor azt mondanám, hogy evvel az egész viszonyrendszerrel, talán ha ez egy tükröződés, vagy nem tudom én, foglalkozzon tovább. Ebben az esetben van meg a három disznó. (szőke)
értékelés:

Rajta nem múlik...

A mostani időszakban beszéltünk már a sziluettről, tehát hogy a fotózott formák, tárgyak mögötti erőteljes fény egy sziluettes rendszert hoz létre. Itt ezzel a fajta gondolatrendszerrel dolgozik az alkotó, ugye a villanypózna, a drótok, és a lámpatest tetején álló gólya formája. Ez a ritmikai játék és a háttér festői fodrozódó felhők görgetegei, ennek a kettőnek a párjátékát látjuk itt a képen. Valami miatt ugyanakkor ezek a cikkelyek, amiket a drótok kivágnak az alsó felületből, vibrálásra késztetik a képet. Középpontra van komponálva maga a gólya és az ebből a nézőpontból kicsit aszimmetrikusra elhajló lámpavas, mégis, ettől függetlenül, hogy a tartórúd középen mint egy obeliszk, mint egy ilyen férfi attribútum az ott jelen van a kép alsó szakaszában, mégis a többi vonalforma, hálózati zsinórok valahogy billentik ennek a képnek a forgásirányát, és valami még ebből hiányzik. Nem tisztem javaslatokat tenni, és nyilván nem vagyunk villanyszerelők, hogy ezt így megoldhattuk volna, hogy ezeknek a cikkelyeknek valószínűleg a fölső harmadban is kellene mozogniuk ahhoz, hogy az itteni képértelmezéssel, hiszen ez küldődött be tavasz leckére, ez működjön ritmikailag. Most valamitől billen a kép.
   Én itt, ennél a képnél is azt látom – folytatja Hegyi-, ami egynémely képnél előjön, az idő kérdését. Azt, hogy mennyi időt szánunk egy ilyen feladat megoldására. Biztos vagyok benne, hogyha a Gabriellának van ideje arra, hogy itt eltöltsön akár tíz perccel többet, de lehet, hogy egy fél nappal többet kell eltölteni, akkor ez a gólya, mert valószínű ez nem egy kacsa, ez a gólya ez egyszer csak majd olyan állapotba kerül, hogy nyitja a csőrét, vagy billent egyet a szárnyán, valamit létre tud hozni. Ha ezt az időt nem spórolom meg, akkor ezek a történetek megvalósulnak, és közben meg tudom figyelni azt, hogy lehet, hogy közelebb megyek, lehet, hogy távolabb megyek, lehet, hogy alámegyek az oszlopnak, elkezdek ott ezzel egy kicsit játszani. Lehet, hogy a környezetem hülyének fog nézni, de ez nem baj, ezt meg kell, hogy szokjuk, hogy aki fotóz vagy filmez, azt a külső szemlélő néha elmebetegnek tartja, ugyanakkor ezek megérik ezt a befektetést. (szőke-hegyi)

személyiségfejlődés, csak nektek

A Gabi egy olyan képet küldött be, amelynél elsősorban a tér, a térrel való játék, játékosság a fő szempont. Hasonló elgondolásokat lehetett már látni az Estiskola eddigi archív anyagaiban. Közérthetőbb formában annyi történik, hogy egy szobabelsőben maga a fényképezőgép megfordítódik, de akár azt is mondhatnánk, hogy a kézenálló szereplő azt a képet, ami készül róla kiállítási anyagként – ugye ezt a képet így kell tekintenünk – fordított állásban küldi be. Ennek a játéknak az eredménye hozza létre a nehézkedési erőt, a ruhák, az emberi testen elhelyezett drapéria, a súllyal rendelkező, de mozgásba hozható emberi test részeinek az abszurd elmozdulását. Tulajdonképpen nagyon egyszerűen azt tudjuk mondani, hogy ez egy olyan kis üzenet, amely ezen a gegen alapszik. Az ilyen fajta bemutatkozás, amely nyilvánvalóan jól érthetően erős önirónia a hármas lecke egész alakos portréra nagyon is elfogadható, és nagyon is szerethető. Különösen azért, mert igen, ezen a képen a Gabi egy kiszolgáltatott helyzetben van. Mik idézik elő ezt a helyzetet? Akár a kis piktogramos pólóing, amely nyilvánvalóan a kézenállástól a testről félig-meddig lecsúszik, a farmernadrág, amelynek a szárai saját súlyuktól visszafelé csúsznak, és akár a copf, amely a földre ér, és még talán a gesztusok, az emberi arc gesztusai is egy picit megváltoznak a nevetés ellenére is, merthogy az arc bőre, az arc felülete is a maga súlya miatt egy másfajta mimikát kölcsönöz az arcnak. Ezekkel az eszközökkel dolgozik ez a kép. Annyi segítséget szeretnék nyújtani, hogy természetesen ugye jól sejthetően valamilyen parketta és ebből a szobából valamilyen ajtó vagy ajtófelület előtt történik ez az akrobatikus helyzet. Mert azért nem olyan egyszerű dolog kézenállni, én magam most nem merném ezt megkockáztatni a százöt kilómmal, az egy elég fura és nagyon gyorsan elkészítendő kép lenne, valószínűleg nem így néznék ki a képen, ahogy most a Gabi. A megjegyzéseim, vagy a javaslataim pedig inkább szakmai szempontú ötletek lennének. Tételezzük fel, hogy ez most jelen pillanatban nem csak akrobatikus, hanem egy színházi geg. Amit az előbb felsoroltam, ezek technikai jelenségek, és ezek a technikai jelenségek akár ezt a geget, mint ahogyan egy bohóctréfát, erősíthetik vagy erősíteniük kellene. Hiszen egy bohóctréfa akkor működik jól a cirkusz porondján, hogyha annak a tréfának az eredménye, hogy Misi bohóc elhajítja a parfétortát, és Józsi bohóc fejét eltalálja, ahhoz az a technikai megoldás szükségeltetik, hogy Misi bohóc jól dobja, jó ívvel, és az a torta kellőképpen és pont az arcon mázolódjon szét. Olyan süteménytészta kell hozzá, olyan pici apró technikai dolgok, amitől működik egy bohóctréfa. Ha itt, ennél a képnél nézzük meg mindezt, akkor én azt mondom, annak ellenére, hogy én megadom erre a képre a három disznót, hogy Gabi megint egy jó választásod történt itt, azért, mert egy másik, a játékos arcodat láthatjuk itt. Ebből az következik, hogy érdemes lenne ezzel az ötlettel foglalkozni tovább, éppen azért, mert talán egy olyan háttér előtt kellene ezt a mozgásjátékot megcsinálni, ahol kifejezetten a ruhák, a jelmezek abszurd süllyedéseire, elmozdulásaira oda tudunk figyelni, és olyan felületek előtt kellene ezt megcsinálni, ahol mondjuk a padló sötétje nem zavaró a kéztartásban, ahol a térdek mögötti négyzet alakú felület nem csökkenti a nadrág ruharedőinek sötétértékeit. Tehát akár egy homogén fehér felület előtt érdemes lenne megismételni mindezt a mozgást. Mi segítené elő még jobban a humorforrását ennek a képnek? Meg kéne nézni a ruhatárat, meg kéne nézni, hogy milyen olyan drapériaszerű ing található, akár úgy, hogy alá egy kis melltartót vagy bármit fölhelyez az ember, hogy ez az ing a maga spontaneitásával tudjon úgy csúszni, ami ebből a képből következtethető, hogy azt tudtad, hogy a hasad látszani fog, hogy ennek az egésznek tudatosabb szerkesztése legyen. Ez ugyanúgy érvényes a nadrágra. Abban az esetben, ha egy olyan térdnadrág lenne, amely még lágyabb vászonból van, vagy egy olyan szoknya, valamilyen módon applikálva, amely még jobban mutatja ezt a visszaesést, akkor még erőteljesebb ennek képnek a vidámsága. Önmagában itt a hármas leckére természetesen elfogadható ez a házi feladat, és mondom, megvan rá a három disznó, ugyanakkor én azt mondom, hogy ha nem fáradtál ebbe bele, akkor érdemes lenne variációkat, stúdiumokat készíteni erre az üzenetre. (szőke)
értékelés:

micsoda útjaim

Gabi címválasztása sejtésem szerint Cseh Tamás és Bereményi Géza híres dalára utal. És a mi korosztályunknak mondjuk a Cseh Tamás, Bereményi féle világ – Levél a nővéremnek, Fehér babák takarodója – mind egy, ma divatosan ezt úgy mondják, hogy egy retró, vagy egy múltidéző 60-as évek vége, 70-es évek, 80-as évek eleje korszakot idézés. Ebben a korszakban egy karizmatikus jelenség a vonat, az utazás, ezzel utazás, a vasútállomás, a vasútállomások éjszakái, várakozások, padon ülések, találkozások. Tehát ilyen értelemben a cím az jól kapcsolódik a fekete-fehér szín megválasztáshoz és ehhez a háttérfelülethez, amelyből ugye sejthetően valamilyen vasútállomás külső peronján járhatunk. Nagyon érdekes az is, a másik vonulata ennek a képnek, hogy ugye itt két fiatal, bár takarásban van az arcuk, sejthetően egy kisfiút és egy kislányt látunk. A hajukból ítélve ők a punk csoportosuláshoz tartoznak. Ugye a fiú bőrkabátjának díszítéseiből is valami ilyesmire lehet következtetni. Van egy erős szubkultúrája az ő kettősüknek evvel a párducmintás, kapucnis kis ruhával. És az ehhez kapcsolódó mozdulat, amely itt nagyon fontos szerepet kap, az érintés, ahogy a sejthetően női szereplő megérinti az ő párját, megsimogatja és ebben az intim helyzetben, hiszen úgy tűnik, hogy az ölében ül a fiúnak, akivel éppen beszélget, és valamit kérdez tőle és a fiú talán zavarában most nehezen válaszol, ez egy nagyon meghitt pillanat. Tehát ennek az aránya, ennek a kétszereplős helyzetnek a punk létből adódó keménység és ennek az ellentéteként, hogy ugyanolyan emberi helyzetet látunk, ugyanolyan szeretetteli párkapcsolati szerelmi helyzetet látunk, meghitt pillanatot, hovatovább lefordítva, hogy a punk is ember, vagy a punknak is van lelke. Ez egy nagyon hálás és nagyon jó szoció helyzet. A problémát én abban látom, hogy miközben a háttér, amely időben, térben elhelyezi ezt a szituációt – az is nagyon fontos. De másként fogalmazva, a betűk nem vonják el a figyelmünket erről az egészen jó megfigyelésről, amely nyilván egy megfigyelt, tehát egy tulajdonképpen egy voyeur helyzet, mert az ő kettősüknek az állapotát a fotós anélkül, hogy megzavarná őket megpróbálja megfigyelni. Legalábbis a kép ezt közvetíti. Tehát azt szeretném mondani, hogy miközben megint egy zseniálisan jó szelet, egy valóság megfigyelés érkezik ide a Gabi részéről, nincs átgondolva pontosan a majdani, későbbi képi üzenet. Hamarabb kattintódik a gép, mint ahogy mondjuk beállítást keresve, szituációt keresve ez a kép egy tökéletes, jó üzenet lenne. Ezért ez egy disznó. A kommentekből azt lehet tudni, hogy ezt a Gabriella egy másik vonatból fotózta, és hogyha pedig ez így van, akkor nyilvánvaló az ő mozgástere behatárolható. És én azt mondom, hogy meg lehet hozni egy olyan döntést, hogy azt a belső teret, ahol én vagyok, magam a fotós, azt mint egy keretezést ábrázolom és akkor egyrészt máris a néző szempontjából érvényessé válik az, hogy csak innen fotóztam mert ez állt lehetőségemre, másrészt egy viszonyrendszert alakítok ki a belső és a külső, a megfigyelt és a megfigyelő viszonyrendszerét és ez is egy izgalmas helyzet lenne. Tehát már ez helyrebillenthette volna, hogyha akár a kisasztalból valamennyi, amennyi az én oldalamon van, akár az azon lévő üdítőmből, vagy a kistáskámból valamennyit még megmutatok, vagy az ablakkeretből. Ismerjük ugye ezeknek a vasúti kocsiknak a belsejét. Tehát, hogyha valamennyit a saját kocsimból megmutatok, akkor az onnan kitekintő történet már lényegesen meseibb sztorivá alakulhat. (szőke)
értékelés:

Nadrágjaim
Egyszerűen, szeretem őket. :)

Annyit elöljáróban itt is elmondok, hogy ez a kép az ágyam leckére érkezett és a mi döntésünk volt az, hogy ezt a barátom leckére tesszük át. És ezt azért tettük, mert a leckéknél, és ezt nagyon fontosnak tartom elmondani az újonnan érkezetteknek is, hogy a leckéknél a személyességet keressük, a személyes üzeneteket, a személyes történeteket, és ezért nekünk ez a kép sokkal inkább szól a barátom leckéről mintsem a Gabriella ágyáról. Ott az azért elég érdekes kérdéseket vetne föl, hogy hol van akkor ebből az ágyból Gabriella. Ami ezt a képet illeti, egy nagyon érdekes megfigyelés és egy nagyon érdekes nézőpontja a kamerának és van egy nagyon jó dinamikai játék is ezen a képen. Mégpedig az, hogy van egy főszereplőnk, egy férfimodellünk, aki láthatóan kommunikál egy kis háziállattal, egy macskával. És ebben a képben a macska képviseli a nyugalmat. És bármennyire is nyugalmasnak tűnik ez a helyzet amiben ez a férfimodell fekszik és kapcsolatba került ezzel az állattal, mégis azt mondom, hogy a dinamikát az képviseli, hogy a kamera nézőpontja által, azzal, hogy egy ilyen felső gépállást választott az alkotó, folyamatosan arra várunk mi nézők, hogy egyszer majd csak a kamerába néz ez az úriember és valamilyen közlést fog felénk tenni. Erre utal egyébként az is és ez ennek, hogy mennyire volt ez előre megbeszélve azt nem tudom, de erre utal az is, hogy a párnáktól valószínű, ettől az ágyba befekvési procedúrától ez az egész póló, ing szerkezet, ez így felhúzódik a nyakhoz és olyan, minthogyha, nagyon érdekes lehet amit mondok, hogyha elvetjük azt a fajta megközelítést, hogy ők fekszenek egy ágyban, akkor akár az is lehetne, mintha egy ruhafogasra föl lenne lógatva ez a szereplő és onnan nézne lefelé. Tehát ez a része egy nagyon érdekes kérdés. Amit nem igazán értek és ebben segítséget kérnék a Gabriellától, hogy itt már nem az első kép, aminél a kép címadásával nem igazán tudok mit kezdeni. Tehát, hogy itt van most egy kép, tök mindegy hogy melyik leckébe is érkezik be és az a címe, hogy Nadrágjaim. És nem tudok ezzel mit kezdeni. Mi az, hogy nadrágjaim? Lehet, hogy az én fantáziám szegényes, vagy az én asszociációs képességemmel vannak problémák, de én ezzel nem tudok elindulni ezen az úton. Úgyhogy én azt mondom, hogy ez most egy egydisznós kép függetlenül attól, hogy egyébként maga az ötletfelvetés jó. És pontosan azért, mert hogy próbálok empatikus lenni a nézőkkel. Tehát mint teljesen kívülálló, aki most tévedt ide az Estiskolára, és hogyha látok egy képet, aminek az a címe, hogy Nadrágjaim, megnézem, hogy mi az, hogy 4-es lecke barátom és közben értelmezem a képet, akkor egy zavar fog bennem előjönni és nem fogom érteni, hogy most akkor most itt mit is akarnak velem most csinálni, mint nézővel. Hogy most itt meg vagyok tréfálva, vagy buta vagyok ahhoz, hogy megértsem ezt a fajta üzenetet? Úgyhogy egy disznó. (szőke-hegyi)
értékelés:

Pozitív szemlélet
Devecseri boldogság

A 31-es lecke, ugye a számából is adódóan egy olyan magasabb szintű megközelítés, ami már filozófiai fogalmakat foglal magába, és akkor, amikor mi ezt a leckét Andrással föladtuk, akkor ennél a lecke meghatározásnál a mi gondolatunk az főképp a rendre, a környezetünkben található kultúránkra, a rendezettségre vonatkozott, amit persze fölül lehet írni. Nyilvánvaló, hogy ennél a képnél, ennek a képnek az ereje pontosan abban a gegben van, pontosan abban a fricskában van, hogy a világból számunkra egy olyan részt metsz ki az alkotó, ami hát azért koránt sem a tökéletességet mutatja. Gondolok itt a letört lábára a törpének, vagy ennek a Tau bácsinak. És mégis azt mondom, hogy maga a megközelítés, vagy maga ez a fajta szemlélet, mód, ez egy elfogadható szemlélet. Hiszen, hogyha nagyon mélyen végig gondoljuk, akkor a tökéletesség az mindig valahol bennünk tükröződik, valahol bennünk csapódik le, és hogyha kellő kritikai szemlélettel, vagy távolságtartással állunk egy-egy történethez, akkor mindenben meg lehet találni azt a hibát, amivel ki lehet úgy mond forgatni a sarkából a világot. Én azt gondolom, hogy ebből a szempontból én mint leckemegoldást el tudom fogadni, ugyanakkor az számomra egy kérdés, hogy vajon mennyire tisztázta az alkotó magában azt, hogy ezt a fajta kompozíciót milyen kamerai nézőpontból, és milyen kompozícióból fogja számunkra tükröztetni. Mert hogy elég sok olyan képi jel van ezen az alkotáson, ami zavaró, ami nem érthető, vagy nem biztos, hogy erősíti ezt a képi üzenetet. Gondolok itt arra a vesszőkosárra, vagy akár a háttérben a lábak mögött elhelyezkedő valamilyen plakátnak a felső részére, vagy arra a kis lámpásra, vagy nem tudom mire, ami az ágydeszkán – hogyha ez egy ágy – akkor az ágydeszkán, ennek a polcnak az oldalán belóg. Tehát egy csomó olyan képi darab, vagy zaj kerül bele a kompozícióba, ami viszont ellentmond ennek a tökéletesség képnek. Én azt mondom, hogyha azt a fricskát akarom kihasználni, hogy a tökéletességet úgy ábrázolom, hogy egy sérült tárgyat teszek a képre, mint fő kompozíciót, akkor viszont a többi részének ennek a dolognak nagyon is rendben kell lennie, mert a két üzenet fogja egymást kioltani. A háttér kuszasága kioltja azt a fricskát, amit ez a dolog jelent. Tehát én ezt visszaadnám ismétlésre azért, mert hogyha innen közelítünk, akkor igenis le kell tisztázni ezeket a dolgokat exponálás előtt magunkban. (szőke-hegyi)

Fellegajtó

Egy bontásból megmaradt családi ház, vagy épület ajtaja és a mellette lévő előszobafalaknak a töredékei, amit látunk ezen a szociofotón. Nagyon intenzíven, erőteljesen jelen van egy erős napfényben a háttér kékje és nagyon intenzívek a bejárati ajtó vörös, flóderozott felületei. Tehát minden egy kicsit olyan mint hogyha egy ilyen nyaralási, vagy úti kép lenne, amibe ugye, ahogy a kiránduló járkált, talált egy lebontott épületet és azt lefényképezte. Próbálok a címből kiindulni, amely ugye úgy szól, hogy – Fellegajtó – és nyilvánvalóan a felhők, az ég és egy élettér eltűnése, amelyben szinte egy szakrális motívumnak tűnik az ajtó fogalma, hogy erre utal a cím. Mivel már a ház nincs meg, hanem az álmok és az emlékek birodalmába nyílhat ez a funkciójában már csak nyílásra használható ajtó, hiszen nincs már lakótér, a külvilágtól nem zárkózunk el. Ebből azt a következtetést szeretném levonni, hogy elképzelhető, hogy egy másik beállítási pozícióját kellett volna a fotósnak megkeresnie. Azért mert a hullámpalatető és az a vastraverz drótháló, akkor itt az ajtót takaró bontott téglafal felület, ez egy kicsit kompozíciós rendjében összezavarja ezt az egész üzenetet. Annál is inkább, mert az ajtót szinte csak következtetés szintjén látjuk, csak egy töredéket látunk magából az ajtóból. Ha a címből indulok ki, akkor az egészben van valamennyi költészet, vagy van valamennyi manifesztálás, és ha ehhez hozzárakom azt is, hogy a fotós egy egészen mély alsó gépállású szemszöget keres, akkor mindenféleképp a címválasztást jónak kell tekintenünk, de a kamera pozíció megválasztását nem. Mert ha talán, sejtésem szerint, ugye nem látom ezt a teret, nem ismerem ezt a teret, talán ha a fotós balra, a kép baloldala felé tovább haladott volna ebben a térben, akkor lehet, hogy talál egy olyan képkivágást, ahol egyrészt nem zavar be ez a hullámpala drót, gázcső, vagy nem tudom én mik vannak ott, ez a kaotikus történet. Maga a meszelt fal és az egész ornamentikája ennek az ajtó posztamensnek kap egy műemlék-rom hangulatot, ugyanúgy megtartva az alsó gépállásban, pedig ez az ajtó, akkor ez az ég háttérrel tényleg egy ilyen iráni, vagy ilyen mezopotámiai emléknyomra hasonlítón hozná azt az üzenetet, ami a címben van. Tehát véleményem szerint nagyon jó az irány, nagyon jó a megfigyelés, jó az, ahogy ezt a Gabriella megtalálja, viszont szerintem nem átgondolt az exponálás pillanata. Hanem tényleg olyan, mint egy kis fényképezőgép, kattintottam, arra jártam, megvan. Ez azt jelenti az én véleményem szerint, hogy nagyon jók az irányok, az érzékenységek, amely a Gabriellában működik, de fontos lenne ezt az egészet súlypontozni. Mielőtt a gépet használom, magam számára is kimondani, hogy mi az az üzenet, amit közvetíteni szeretnék. Tehát ismétlés az épített környezetre, merthogy jók a gondolatok és nagyon várom, hogy ilyen színtű ötletek legyenek, de jól elkészítve. (szőke)

tök-életlen őszinteség
Semmi maszlag!

Igeeeeen! Persze, rosszul van vágva az ajtó, a sarkak végei jó lenne, ha benne lennének a képben, belóg a tok, meg minden. Csak mégse, mert végre a Gabi azt küldi, amilyen ő. Van egy folyamatos felfelé ívelő ritmusa az eddig beküldött munkáinak, és tényleg olyan, minthogyha egy kis virág elkezdene kinyílni. Nagyon nagy érzelmi változások történnek a házi feladatokon keresztül való beköszönéssel, előrelépdeléssel. Én azt gondolom, hogy ezek nagyon jó érzelmi üzenetek. Azért nem fotográfiailag vagy képzőművészetileg kellene, hogy ezeket elemezzük, mert ezek végre valódi, privát, emberi helyzetek, amik mostanában érkeznek. Úgyhogy nekem ez egy háromdisznós kép, és nagyon szeretem. (szőke)
értékelés: