Fekete tavasz

Kifejezetten örülök ennek a képnek, mert azt a fajta giccses megközelítést, amit ez a virágzó fa tud mutatni, egészen más értelemben kezdi el használni. Még azt is mondom talán kicsit tiszteletlenül a nagy elődökkel szemben, hogy a japán fametszetek jutnak eszembe. Ott is tussal és tintával ábrázolják a cseresznyevirágzást, és ezzel az ábrázolási móddal érik el azt, hogy az a fajta tárgyias szépség, ami önmagáért való, és az önmagáért valóságában saját maga tesz arról, hogy a saját erejéből minél többet elvegyen, az ezzel a fajta egyszerűsítéssel, amit a tus ábrázolás hoz, egy másik esztétikai ajtót, egy másik dimenziót nyit ki. Ez most ennél a fényképnél is sikerült többé-kevésbé. Egy más fajta illúziót, egy más fajta élményt, álmot indít el. Nagyjából a kompozíció is rendben van, nem nagyon tudok kötözködni vele. Talán a sötét és világos formákkal én még játszottam volna. Ott érzek egy pici bizonytalanságot, hogy a kép egyik fele az eget mutatja, és az éggel való kapcsolatot, az is egy jó és izgalmas helyzet, hogy abban hogyan jelennének meg a virágok szirmai, miközben a másik rész egy dúsabb, a háttérben talán valamilyen épületet mutató szín-kompozíciót jelez. Ott kevésbé jön létre az a fajta formai játék, ami a faágakkal történik, de nem olyan nagyon határozott ez a vágás. Azt még rendben lévőnek tartanám, hogy mind a kettő egyszerre szerepel a képen, de van egy pici maszatolás a háttérnél. Mind a kettő izgalmas lenne önmagában is, izgalmas lenne ennek a párhuzama is, de határozott vágással, határvonallal. (hegyi)
értékelés:

Az élet utolsó cseppjei

Én nem nagyon értek egyet ezzel a fajta címadással. Olyan plusz érzelmet akar erre rátenni, ami vagy jön a nézőnél, vagy nem, de engedtessék meg neki, hogy ezt maga döntse el, hogy erre asszociál-e vagy nem. Ez olyan nagyon nem tesz nekem most hozzá ehhez a helyzethez. Egy kicsit a képkivágással is vitatkoznék. Tudom, hogy nem olyan egyszerű lefényképezni, ahogy csöpög a víz, de megint azt látom, hogy mintha a döntés nem lenne egyértelmű, hogy mit szeretnék. Hogy a környezettel együtt szeretném-e megmutatni ezt a helyzetet, szociografikus ábrázolás felé viszem el, miközben ezt a technikai játékot is megmutatom, avagy engem kifejezetten az a gyöngysor érdekel, ami létrejön a cseppekkel, és az abban tükröződő világ. A kettő között vagyunk itt most. A csapból nem kapunk eleget, tehát a szociografikus helyzet nem igazán van jelen, csak jelzésértékkel, miközben gyönyörű lenne, mert úgy látom, hogy ez a csap úgy látom sokat megélt már. Magából a makro-világból, ami itt ezekben a vízcseppgömbökben létrejön, ebből sem kapjuk meg azt a mennyiséget, amit megkaphatnánk. Itt kifejezetten a nagy, már leszakadó vízcseppre gondolok, amit erősen félbevágott az alkotó. Tehát a képkivágás nem nagyon acélos most, miközben a téma rendben van, és én örülök annak, hogy Tímea ezzel elkezdett foglalkozni. Ha ez a környezetében lévő csap, akkor kezdjen el ezzel dolgozni, és ismétlés, egyébként kettő csillagot megadok a képre, mert az irány nagyon jó. (hegyi)
értékelés:

A töprengő autista

Nagyon erős kép, a gesztussal, a hajjal, az arcmimikával együtt, és azzal a színjátékkal, amit itt Tímea nekünk megmutat. Én egy picit sajnálom, hogy nem teljesen éles ez a kópia, de van ilyen, hogy a gitárra kerül az élesség. Ugyanakkor azt a gitárt a háttérben használtam volna, legalább annyira, hogy a képnek a bal oldalán többet hagyok, annyit, hogy a kis kör, ami a hangzó egysége ennek az akusztikus gitárnak felismerhető legyen, és akkor máris jobbak vagyunk. De a lecke megoldásra került, nekem ez egy kedvenc képem. Hajrá Tímea, várom a folytatást. (hegyi)
értékelés:    

a Zene a tiéd...

"A világ néha megpróbálja megrendíteni a hitemet. De én még mindig hiszek a zenében, ahogy néhányan a tündérmesékben hisznek." (August Rush c. film)

Nem teljesen értem az utalást a leiratban, úgyhogy azzal nem is kezdenék túl sokat. Volt valamelyik tehetségkutatóban egy hölgy, az hordott ilyen érdekes sityakokat, hasonlít rá amit most itt látunk. Olyan mintha ez valami varázssapka lenne, úgy is van fotózva. Ez annak is köszönhető, hogy nyilván ez a fehér felület borzalmasan túlvilágítja a környezetetét, és ha készítünk egy felvételt, akár vakuval, akár a belső világítást használva, ami ilyen erős visszaverődést ad, akkor már ilyen fény-udvarok is keletkeznek körülötte. Részben ez annak is köszönhető, hogy ez itt viszonylag hosszabb expozíciós időnél történt valami kis bemozdulás. Nem tudom, lehet, hogy ezt nem látom pontosan. Kedvelem a képet, bár van egy-két dolog, amivel nem teljesen értek egyet. Egyrészt a kép fölső jobb oldali részéből, ott a polc fölötti részt, a polccal együtt, levágnám. Ha ott most hozunk egy döntést, és ezt a vágást megtesszük, akkor erősebb lesz a kompozíció, a hölgy feje fölött erre a térre nincsen túl sok szükség. Ugynakkor jót tett volna, ha ugyanennyit lent meghagyunk, mert az a kéz, ami itt játszik ezen a csodálatos hangszeren, fontos lenne. Személyes, szubjektív dolog az a tekintet és az a mosoly, amit kapunk, bár nem nekünk szánta a modell, valószínűleg ő ott valakivel kommunikál. Nem olyan nagyon nagy baj, ha nem mindig minden a nézőknek szánt produkció, mondjuk még ezt is el tudom fogadni, de a kompozíció nem teljesen százas. (hegyi)
értékelés:

Ugrás a mélybe

Azért ezt a címet adtam a képnek, mert nekem valahogy mindig azt juttatja eszembe, mintha ez egy emeletes ház lenne ami fölött repülök (igen, elég beteg egy ötlet...) persze akár lehetne egy elfektetett zongora is... ki, hogy nézi.

Nagyon kedvelem ezt a képet, nagyon jó megfigyelés. Itt megint azt mondom, hogy a függőlegesek és vízszintesek viszonylatában a kép bal fele egy picit dől. Ezeknél a strukturális, grafikai játékoknál erre oda kell figyelni, ezt ki kell egyenesíteni, nincsen indok, hogy ez miért dől most. De abszolút egyetértek azzal, amit a leiratban is megerősít Tímea: itt lehet asszociálni toronyházakra, zongorabillentyűkre, sokmindenre, és nagyon köszönöm ezt a megfigyelést. Pontosan attól jó ez a kép, hogy nem valami nagyon kiforgatott történetet mutat meg itt nekünk, hanem a hétköznapokban tetten érhető valóságot forgatja úgy, hogy egy egyszerű nézőpontmegválasztással egy teljesen más értelmet ad neki. Ez egy nagyon izgalmas játék. Én azt mondom, hogy ha ez Tímeát érdekli, akkor ebbe az irányba is érdemes keresgélni. Három csillagot adok, azért azt hozzáteszem, hogy ezt a függőleges-vízszintes dolgot tessék figyelni, mert nem az első képe Tímeának, ahol ezzel van probléma. (hegyi)
értékelés:

Csend, béke, nyugalom

Egészen érdekes festői képet kapunk. Itt megint azt mondom, hogy nem nagyon értem, hogy miért ferde a horizont, erre nem nagyon találok magyarázatot, szerintem Tímea sem biztos, hogy ezt meg tudja nekem indokolni. Tömegelhelyezésében abszolút rendben van a kép, ez a stég nagyon jól válaszol az átlósan elhelyezett falomb koronájára. Szóval minden nagyon szép, minden nagyon rendben lenne, ha ez nem lenne ennyire ferde. Erre érdemes odafigyelni, emiatt egy csillag a talonban marad.
   Volt egy beszélgetés a kommentároknál arról, hogy az a zöldes árnyalat képhiba-e, kell-e oda, jó így vagy jobb lett volna korrigálni? Véleményem szerint a színes képek esetében többségében vannak azok a helyzetek, amikor ezeket a korrekciókat meg kell csinálni, hiszen a színes fénykép a valósághoz közelebb akar férkőzni, ahhoz jobban akar hasonlítani. De vannak helyzetek, amikor akár színeltolódással, akár a teljes átszínezéssel olyan hatást lehet elérni, ami ha találkozik a kép tartalmi közlésével, akkor jót tesz, hangsúlyoz, erősít. Ennél a munkánál egy finom kékes-zöld árnyalat van mint egy fátyol a képen, és ez a magányra, a csendre és nyugalomra rá tud erősíteni, ezért ha kikorrigáljuk a képet a pontos színhőmérsékletre, akkor azzal ezt a pluszt elveszítjük és a hangulat helyére a kompozíció kerül, ami önmagában bár érdekes és jó, de nem elég ahhoz, hogy a történet a néző fejében is el tudjon indulni. (hegyi)
értékelés:

kék és narancssárga, színekbe öltözött...

Volt már az Estiskolán olyan időszak amikor valahogy ez a hetvenes éves ORWO-filmes korszaka idéződött vissza. Itt is ezt látjuk. Nyilván van erre a történetre van valamilyen elektronikus rásegítés ezekkel a kékekkel, vöröses-sárgákkal, de én ezt abszolút el tudom fogadni. Ami nekem egy picit sok, az az ég. Ott el is megy a tónusrend, valahogy ott a tónus-átmenetek nem nagyon sikerültek, gondolom, hogy az utólagos beavatkozásnál ez roncsolódott, azt ott levágnám szinte a bokrok-fák tetejéig. Mert engem igazán a visszatükröződés, a tótükör és a tópart izgat, és a másik tóparton lévő sárgás-vöröses fasor. Ott nekem véget ér az ég, nekem az ég ehhez már nem szükséges. De abszolút el tudom fogadni ősz leckére, tetszik, kedvelem, ezt a vágást, lehet, hogy érdemes lenne kipróbálni. A másik a horizont: hogy ha ez nem megy szemmel, akkor tessék a képszerkesztőbe behúzni a segédrácsokat, és máris fogjátok látni, hogy miről beszélek, nem lényeges, és nem nagyon nagy különbség van, egy-két fok csak, de a szemnek ez zavaró. (hegyi)
értékelés:

Tükörvarázs

a hajnal tükröződése a suliban lévő két egymás mögötti ablakban

Hogy ezt mivel hozta létre, hogy hozta létre Tímea, nem tudom. Itt leírja, hogy két egymás mögötti ablakban jön létre ez a tükröződés. Nem is a mechanikai megfejtés az, ami engem érdekel, hanem az, hogy ezt ő észrevette, és ezzel elkezdett játszani. Mert ezek a tükröződések bizonyos szögből jól mutatnak, bizonyos szögből pedig nem is biztos, hogy észrevehetőek. És az nem elég, hogy ő ezt elkezdte megfigyelni, hanem fényképezőgépet vett, és elkészítette ezt a fotót. Ráadásul még kompozícióban is azt mondom, hogy teljesen rendben van ez a két kis Eiffel-torony, ami itt képződik ezekkel a faágakkal. Szóval abszolút jó fotográfia, nagyon szeretem, és azt mondom Tímeának, hogy ezt az érzékenységet, amit itt ennél a képnél láthatunk, egy portrénál hasonlóan ugyanezt az érzékenységet és elmélyültséget kell tudni magadban előhívni, hogy aztán a modelledben ez rezonanciára leljen és visszahasson a modellre a te eltökéltséged és elmélyültséged. Ezt csak azért tettem ide zárójelben a végére megjegyzésnek, hogy mi az, ami a Portré leckénél is elvárás lehet: az, amit itt ennél a leckénél mint Rezonancia lecke teljesítettél. (hegyi)
értékelés:

Rejtett mosoly

Olyan egy picit nekem ez a fotó, mint amikor a suliban szünetben egy picit unatkozik az ember és előkapja a kis fényképezőgépét, és galád módon elkezdi ezzel szekírozni a másikat, aki áldozatául esik egy ilyen fotós játéknak. Persze ezeket mind erősen idézőjelbe teszem, mert ezek viccesek, és nagyonis jó hangulatú történetek lehetnek. Mint hogy ha itt ennek egy darabját látnánk. Maga a helyzet a keresetlenségével válik erőssé, ugyanis itt nem sokat lacafacázott Tímea, hogy a fiúnak a tarkójából kinő egy kis növény, az orra belefúródik egy vaslemezbe, vagy hogy hogy van elvágva a karóra a kezén, hanem elkészítette ezt a fotográfiát, mert neki maga a gesztus volt a fontos. Mint gesztus, én ezt értékelem, abban nem vagyok száz százalékig biztos, hogy azt a mélységet tudja hordozni, amit a portré, mint műfaj, megkíván. Tehát hangulatképnek, eseménynek én ezt abszolút el tudom fogadni, a portré másról szól egy picit nekem. Nem akarom ezt itt én túlkomolykodni, de a portrénál törekedni kell arra, hogy az ismeretlenek számára is egy embernek a habitusát feltárjuk. Nem vagyok száz százalékig meggyőzve, hogy itt most erről van szó. Látszik a fiú szemén, hogy ő mosolyog ezen a helyzeten, de nem túl együttműködő a fotográfussal. Odafordul ő a kamerához, de nem biztos, hogy komolyan veszi ezt a helyzetet. Nem azt mondom, hogy mindig véresen komolyra kell feszíteni egy ilyen történetet. Viszont azt is gondolom, hogy ezek az ellesett pillanatok akkor igazán erősek, hogy ha vagy olyan tevékenység közben lesünk meg valakit, ami rá nagyon is jellemző, és jól lefordítható a néző számára, vagy olyan mimikát, olyan gesztust hordoz, ami arról a szereplőnek a lelkivilágáról, az érzelmi világágól tud üzenetet hordozni számunkra. Itt most emiatt a zártság miatt nem biztos, hogy olyan nagyon előjön, mert lehet, hogy a fiú közben a nyelvét nyújtogatja ott a tenyerénél, nem tudhatjuk. Szóval én azt mondom, hogy ez így oké, a Portré leckébe. Magát a képet nem ismétlésre adom vissza, hanem magát a leckét. Mert szeretném, ha Tímea egy picit jobban elmélyítené magában. És még egy dolog: vannak itt lényegesen kisebb sorszámú leckék, gondolok itt az első háromra. Én azt szeretném kérni Tímeától, hogy az első három leckével próbálkozzon, az önportréval, mert az önportrén keresztül tudunk olyan megfigyeléseket magunkévá tenni, amik aztán később a portrés munkánál visszaidézhetőek. Elfogadom magát ezt a leckét, de erre most csillagot sem tudok adni, az értelmezési problémák miatt, és azt kérném, hogy ha lehet, hogy először próbáljuk meg saját magunkat a kamera elé hívni, és saját magunkon kísérletezni, mert ezek a tapasztalatok fogják megmondani, hogy mit várhatunk el a modelltől, milyen szituációban mit fog reagálni, meddig bír egy pózt, melyik gesztus mit jelent. Ezeket saját magunkon tudjuk jól kigyakorolni. Ismétlés. (hegyi)

elégedett mosoly

Hát hogy elégedett-e a mosoly vagy nem, ebben 100%-ig nem vagyok biztos. Nagyon érdekes és nagyon jól használható modellt talált magának Tímea, csak egy kicsit az elhelyezés a képen bizonytalan. Jó ez a kerítés, jó hátul a bokorsor, csak egy kicsit nekem a vágás esetleges, hogy vállnál vágunk. Vagy közelebb megyek akkor egy picit, kevesebb is elég lett volna a környezetből, akkor a gesztusok jobban élnek, vagy pedig kezdek valamit akkor a karokkal is. Tehát most a kettő között állunk valahol. Ez az egyik része a dolognak. A másik az, hogy magát a portrét én jónak tartom, főképp akkor, hogyha ezzel a modell is egyetért, úgy értem, ha ő ilyen. Ezt Tímea jobban tudja. Van ebben az elégedett mosolyban egy pici cinizmus is azért, ha magát a mosolyt nézzük. Bár én ilyenkor mindig azt szoktam játszani, hogy letakarom a száját és az orrot, és csak a szemet nézem, hogy miről mesél a szem. Abban van egy nagy adag fájdalom, fáradtság, merengés. Utána letakarom a szemet, és megnézem, hogy miről mesél a száj. Hát ez egy teljesen más történetet mesél. Izgalmas ez a fajta dinamikai játék, a kérdés az, hogy mennyire stimmel ez a modellel. Kettő csillagot megadom, a kompozícióval nem vagyok megbarátkozva. (hegyi)
értékelés:

nagy ölelés

Én ezt a leckét visszaadom ismétlésre, azt is megmondom miért. Tessék elolvasni és megnézni azt a felhívást, ami a leckéhez tartozik. Nem elsősorban a barátot kell bemutatni. Ezek nagyon egyszerű megoldásoknak tűnnek. Tudom, nem könnyű belenézni a kamerába, de ez a puszi van az arcomra festve rúzzsal, meg nagyon öleljük egymást, miközben azért a kamerának is játszunk, gondosan belenézünk a kamerába, ez nem egy természetes gesztus, hanem a kamerának szóló játék. Én ezt el tudom fogadni, csak a barátság lecke a barátságtól szól, hogy mit jelent nekem ez a fogalom. Ez azért ennél szerintem bonyolultabb, mint hogy összepuszilgatjuk egymás arcát, meg megöleljük egymást nagy gesztusokkal. Szóval én várnám ennek a leckének legalább olyan szintű ismétlését, mint a magány. Aki tud olyat készíteni, mint az a fotó, annál ezt a képet én nem tudom elfogadni leckemegoldásnak. Remélem, hogy Tímea ezzel egyetért - saját képéhez, és saját munkájához mérem - nem csak a magányt mondhatom, hanem a telet is. Tehát, hogyha olyan szinten tudunk elvonatkoztatni, akkor tessék ezt tovább vinni. (hegyi)

Hull a hó és hózik

Szeretem ezt a képet. Dinamikus, abszolút jó és mozgalmas. Nem tudok rá semmi olyat mondani, amibe bele tudnék kötni. Én elfogadom ezt a fajta tél értelmezést, hozzám a tél nincs közel ennyire, de abszolút értem, hogyha valaki kimegy a hóba és maga a hóesés helyzete is ennyire fel tudja villanyozni. Mert itt azért azt tessék észrevenni, hogy dinamikában itt nagy dolgok történnek, nem csak színdinamikában, hanem abban, hogy ezek a „hócsomók” nagyon jól felelnek arra a dinamikus formára, amit ez a kúszó tuja vagy fenyőág mutat. Szóval, nagyon köszönöm és nagyon jó megoldásnak tartom a tél leckére. (hegyi)
értékelés:

Magány

Én nagyon szeretem ez a képet. Olyan, mint egy mozi, és nem attól, mert olyan, mintha egy állóképet kifotóztunk volna a filmből, hanem nekem olyan az egész hangulata, mintha egy norvég vagy svéd film lenne. Nem tudom ezt igazán jól megfogalmazni, hogy miért, de nem is biztos, hogy kell. Nagyon jó az, hogy sziluettben, profilból van a kép megfotózva, nagyon jó ez az eső áztatta ablak és a mögötte levő tér. Nagyon jó, hogy az ember elkezd azon gondolkodni, hogy itt most délelőtt vagy délután van, és aztán rájön, hogy ez tökéletesen mindegy. Tehát a kinti és benti fényeknek a játéka hozza azt létre, hogy ez a megfogalmazás ennyire elvonatkoztatott tud lenni. Nagyon rendben lévőnek érzem ezt a megoldást erre a leckére. Ugyanis a magány nem mindig arról szól, hogy egyedül vagyok, és semmi és senki csak én, és a nagy fájdalmam, hanem a magány olykor társas helyzetekben is megnyilvánul, sőt párkapcsolati helyzetekben is. Tehát az, hogy ott sejthetően látszik ott valami abból, hogy valaki exponálta ezt a képet, engem ez ilyen szempontból nem zavar, nem tartom fontosnak. A leckemegoldás nagyon jó. (hegyi)
értékelés:

ha ló nincs

Akkor jó a szamár is, és ebből követeztetek, hogy ez egy szamár, más néven csacsi. Csakhogy annyira sikerült közel menni, hogy a füle lemaradt. Márpedig a szamárnak a füle egy fontos alkatrész, én ezt egy kicsit hiányolom. Nem is nagyon értem az indokát, hogy miért kellett ennyire közel menni, miközben az állat jellegzetességét legalább a fejénél célszerű meghagyni. A házi kedvencséget se nagyon látom ebben a képben, ez a csacsi bárhol lehet: a nagymamánál, a hétvégi kertnek a hátuljában, vagy egy állatkertben is. Tehát innentől kezdve nem érzem a személyes kontaktust, mivel az állat egyelőre – nekem legalábbis úgy tűnik – nem velünk kommunikál, vagyis nem a kép készítőjével, hanem kicsit szomorkásan be van zárva, és menne onnan kifelé. Én ezt visszaadnám ismétlésre. Nem biztos, hogy a csacsi lesz a megoldás, de ha őt választod, akkor próbáld úgy megmutatni nekünk, hogy ő egy ugyanolyan személyiség és ugyanolyan az alanya, tehát ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mintha egy embert fotóznál le. (hegyi)

Mimóza -újra-

Kaptunk mi már egy ilyen megfejtést, és erre utal a cím is, és erről beszél Tímea, hogy ennek ez egy javított verziója, és én örülök neki, hogy Tímea ezzel foglalkozott. Lényegesen jobb ez a képi megoldás, mint az előző volt, sokkal rendezettebb a helyzet. Világításban van most egy kis problémám, és most mondok is egy javaslatot. Van ez a szemérmes mód, ahogy ez a kis majmocskát magához öleli a főszereplő, és még a lábát is felhúzza. Ez a láb felhúzva jelenti most a problémát világításban, mert lényegesen nagyobb fényértéket képvisel az ágynemű, a pizsama, a felhúzott láb, mint ami az arcra jut. Hogyha letakarod a kezeddel a lábadat, és csak az arcodat nézed, akkor az nagyjából stimmel a háttérrel. Ha az arcodat takarod le, akkor azt mondod, hogy nagyjából stimmel a lábad, a pizsamád az ágyneművel. De a kettő között van nagyon tónusérték különbség. Ez kellene kiküszöbölni. És erre az az ötletem, hogy ez a felhúzott láb nagyon jól takar. Oda egy elemlámpát el lehet rejteni, amit mi nem látunk, és ez az elemlámpa belevilágíthat az arcodba. Vagy valami más fényforrást oda lehet tenni, és azzal lehet fényt csalni az arcodra, és máris izgalmasabb lesz a kép. Természetesen ezt el kell próbálni előtte, mert lehet, hogy túl sok az a fény, amit egy elemlámpa ad, akkor egy ilyen félig áttetsző, zsírpapírszerű valami képződményekkel lehet ezt a fénymennyiséget csökkenteni. Tehát ezt, mint javaslat mondom. Egyébként a kép nagyon tetszik. Nagyon jók a ritmusok, és nagyon sok mindenről mesél. Ezt a javítást esetleg még érdemes megpróbálni. (hegyi)
értékelés: