Hogyan tovább?

Hogyan tovább?

Dolgoztunk, tanultunk, fejlődtünk, valamit elértünk de hogyan tovább?

Kedves Tibor, a helyzet az, hogy nem nagyon értem ezt a képet. Mit akar ez most mondani? Távkioldóval, állványról, vagy hogyan készült ez a kép? Avagy valaki más készítette, és te vágtad körbe? Most én itt arra szeretnék utalni, hogy érdemes lenne valamilyen kapcsolatba kerülni a nézővel. Nem értem, hogy miért nem nézel a kamerába, vagy legalább a kamera felé, miért a fejed teteje az, amit meg akarsz nekünk mutatni, miközben félreértésre adhat okot az a kéztartás, amit látunk, nem igazán előnyös. Szeretném ezt visszaadni ismétlésre, valamilyen kapcsolatot, valamilyen gesztust jó lenne, ha gyakorolnál felénk. Ez az alávetett pozíció sem előnyös, nem értem. Ami a kép leiratban lévő kérdést illeti, én arra szeretnélek biztatni, hogy küldd a munkákat, azt viszont kérem, hogy ne csak beküldés történjen, hanem jó lenne, ha az elemzésekre a köszönömnél többet kapnék vissza válaszként, másrészt jó lenne, ha arra reakciók is készülnének. Nem azért csinálom az elemzéseket, mert annyi a szabadidőm, és nincsen más elfoglaltságra lehetőségem, hanem azért, hogy fejlődjünk, de ez csak akkor működik, ha van kommunikáció is. (hegyi)

Esküvő

Esküvő

Itt már látjuk azt, hogy ez az üvegház a háttérben igen érdekes, tehát valami olyan szituációban vagyunk, ami ebben a környezetben eléggé groteszkké teszi ezt az egészet, miközben megint azt mondom, hogy hozott anyagokból dolgozunk, tehát ha az adott helyen volt fontos ezt a szertartást megtartani, akkor ott ez lehetett az egyik megoldás. Nyilvánvaló, hogy a rendezvény szervezőjével lehetne nekem vitám, mert a fotós készen kapja ezeket a szituációkat, de a szervezőkkel meg nem tudok vitatkozni. Egyetlen problémám van ezzel a képpel, az, hogy ez egy képsort kívánna. Mivel nem egy átlagos, hétvégi lagzit látunk, ahol disznót vágnak, meg pálinkát isznak, és estére elkészül rendesen a társaság, hanem ez egy teljesen más szakralitású történet, nem ártott volna egy bővebb ritmussal bemutatni a közönségnek, hogy értse, hogy mi is történik itt. Így most egy olyan kiragadott pillanatot kap, ami abszolút érthető, hogy mi történik, az emelkedettsége a háttér zavarosságától függetlenül is megvan ennek a dolognak, de mégis azt gondolom, hogy akkor lenne ez teljes, ha ez egy kép riport lenne. Azért is, mert a kép riport ritmusváltásai plán váltásai miatt, ez az egész kuszaság, ami a háttérben történik, feloldható, vagy indokolható lenne. Úgyhogy én várnék még ide azért képeket, de az ötlet jó. Mivel ez egy képből elég nagy fantáziát igényel, hogy végigvezessük azt a szertartási sor, ami itt megtörténhetett, ez nekem így most 2 csillag. Hozzáteszem, hogy kaptunk egy szorgalmis képet is, ami azt mutatja, hogy készült itt több kép is, de nem biztos, hogy optimális helyről. Tanácsként azt tenném hozzá, hogy amikor az ember fényképez, akkor ő a fotós úgymond, tehát hiába érdekelt ő bármilyen szinten az eseményben, de amikor a fényképezőgépet felveszi, és dokumentál, akkor ezt figyelmen kívül kell hagyni. Továbbá azt is, hogy ki mindenki van ott civil, aki esetleg azt mondja, hogy jajj, hát tőled nem látom ezt az egészet. Nyilvánvaló, hogy ez most nem azt jelenti, hogy hosszú percekig kell valakinek az arca elé állni, mert mi most fotózunk, és ott úgymond páváskodni azzal, hogy a kezünkben egy fényképezőgép van, mert ez nem lenne etikus és szerencsés, de egy-egy villanásnyi ideig, egy-egy kattintás erejéig be lehet lopózni, hogy jobb nézőpontokat találhassunk. (hegyi)
értékelés:

Tánc

Tánc

A képnek a pozitívuma az, hogy nagyon jó pillanatban kapott el egy tánclépést, egy táncritmust, nagyon szép a ruha esése, a kéztartás. Azzal, hogy mi van a háttérben, nem nagyon tudunk mit kezdeni, mert ha ott vagyunk egy ilyen fellépésen, akkor az adott szituációs helyszín határozza meg azt, hogy mit fogunk látni. Egészen biztos, hogy ez mást mutatna egy kőszínházi produkcióban, de a dolog így is tökéletesen rendben van, és működik. Nekem egy kicsit sok az, ahogy ez a kép vágásra került. Minden benne van, de annyira kitámasztjuk úgymond a képhatárokat a szoknyával, a kézzel, főképp oldalirányban, hogy ezzel a mozgást is kalitkába zárjuk. Valószínűsítem, hogy ennek az oka az, hogy a színpadon, vagy a háttérben olyan zavaró momentumok voltak, amik csökkentették volna ennek az egésznek a hatását, úgyhogy úgy veszem, hogy ez egy kényszer szülte megoldás. A gesztus jó, a pillanat is jó, és a tánc leckében megfejtésként jól működhet. Tudomásul véve a szituációból adódó kényszerhatásokat, megvan a 3 csillag. De azért arra figyeljünk oda, hogy ha nem muszáj, akkor ne vágjunk ennyire szűkre. (hegyi)
értékelés:

Közös mozgás

Közös mozgás

A problémám a képpel ugyanaz, mint amit egyébként talán néhány elemzéssel ezelőtt elmondtam, és talán éppen Tibornak, hogy ha valamit nagyon körbevágunk, akkor elveszik az egésznek a hangulata, az atmoszférája, az üzenetjellege. Miért van az első kerékpárosnál a kerékbe belevágva? Nem értem. Miért megy ki ő a képből? De kimehet, ez is lehet egy irány, ugyanakkor, ha az a kérdés, hogy valakit elveszítünk, mert kihalad a képből, akkor ennek egy határozottabb üzenetnek kell lennie. Ahhoz ez túl vidám. Honnan tartanak hová? Ez egy jó kérdés, hogy vajon ez kiderül-e? Ez egy kedves családi helyzet, de ennél azért nem sokkal több. Megint azt kérném számon, hogy miközben a mozgás lekövetése megvan, és mint tanulmány elfogadható, de ennél még egyelőre nem léptünk tovább, és azt kérném, hogy ezen is egy kicsit gondolkodjunk el, hogy hol fog majd bekapcsolódni ebbe az üzenet, mert üzenetet egyelőre nem kaptunk. 1 csillag azért, mert bár a lekövetés viszonylag pontos, azért hagytál kifutni a képmezőből egy hajszálnyi bicikligumit, és erre azért érdemes odafigyelni. (hegyi)
értékelés:

Megérkeztek

Megérkeztek

Kedves Tibor, ugyanazt tudnám csak elmondani, amit elmondtam az előző buborékos képednél, mert ennél is ugyanaz a helyzet. Ráadásul valamilyen okból kifolyólag ez az egész hátulról van exponálva, és ha most elvonatkoztatsz attól, hogy mi történt ott a valóságban, amit csak te láttál, és mi nem kaptunk meg, akkor azt mondom, hogy én, mint néző látok három szereplőt, de lehet, hogy ők éppen kéregetni készülnek a Moszkva téren, a fene tudja, hogy ők honnan érkeztek, és hová tartanak. Semmi nem jön le abból a képen, hogy ők valahonnan megérkeztek volna. Honnan? Mivel? Hova? Ezek azok a kérdések, amik felmerülnek, és erre a kép nem ad választ. Ez nem jelenti azt, hogy nem működhetnek az ilyen gesztus-képek, de jelen esetben ez a kép túl sok kérdést hagy nyitva. (hegyi)

Burokban

Burokban

Azt szeretném elmondani ennél a képnél, és ez egyébként nem csak erre a képre vonatkozik, hanem általánosságban is érdemes rajta elgondolkodni, hogy a kép határaival, a képkerettel mindig kijelölünk egy teret, és a történet ezen a kereten belül zajlik le. Hiába van az, hogy a képkeresőn kívül is érzékeljük a teret akkor, amikor a képet elkészítjük, de a nézőnek az, amit a képkereten kívül tapasztalunk, az nem fog átjönni, az nem lesz a képen. Tudom, hogy ez evidenciának tűnik, mégis azt gondolom, hogy a legtöbbször ott csúszunk félre, hogy tudat alatt azt gondoljuk, hogy ott van a képen, miközben határozottan levágtuk, és az, ami a képkereten kívül rekedt, csak az emlékezetünkben van meg. Mindegy, hogy egy portréról van szó, vagy egy szituációról, vagy egy riportról, a lényeg az, hogy azzal, ami a képkereten kívül történik, a néző nem fog találkozni. Itt van most ez a kép, látunk egy mutatványost, de nincs kontextusba helyezve, mert nem tudom, hogy ez hol történik, hogy miért, hogy mikor, és ezért a hangulatból nem kapok semmit. Kapok egy figurát, akit ez a luftballonforma körberajzol, mellette még látok egy nőt, aki valakit néz a képkereten kívül, de nem lehet tudni, hogy kit, és mindez így együtt nem tudja átadni azt a hangulatot, azt az élményt, amit a valóságban Tibor gondolom átélt, hiszen azért kattintotta el a képet. Ennek megvan az ellentét párja is, amikor túl sok minden kerül a képre, de most ennél a képnél nem erről beszélünk. Tehát, ha azt kérdezzük, hogy mi a helyzet ezzel a fotóval, akkor az első és legfontosabb probléma az, hogy annyira szűkre, annyira körbe van vágva, hogy nem ad magyarázatot a történésre, arra, ami a képen megmaradt.
   Asszociatív, párhuzamos emlékképem az, amit most mondok, mégpedig, hogy a nővéremnek volt egy füzete, amibe a kedvenc képeit vágta ki a Magyar Ifjúságból, az Ifjúsági Magazinból, az Interpress Magazinból, meg a fene tudja még mikből. Ezek a képek színészekről, zenészekről, divatról szóltak, és mivel a füzet lapjainak a mennyisége korlátos volt, ezért igyekezett egy lapra minél több mindent betenni, és csak azt hagyta meg, ami neki fontos volt. Ha a zenekarból a gitáros volt neki a fontos, akkor nagyjából a gitárost, ha egy színész volt a fontos, akkor a környezetből amit lehetett, azt levágta, és a színésznek csak a feje volt meg, vagy ha jó pasi volt, akkor akár a teste is. Létrehozott egy kollázs technikát, és a maga suta módján ez a füzet, mint kordokumentum működött, de a képek integritását, belső kohézióját tönkretette.
   Azért mondom ezt el, mert sokszor találkozom olyan helyzettel itt a Látszótéren is, de egyéb képi megoldásoknál is, hogy van egy fő motívum, ami fontos nekünk, ám mivel nem nagyon törődtünk a környezettel, ezért vagy utólag levágdossuk róla a feleslegesnek ítélt sallangot, vagy már eleve a kép készítésénél úgy döntünk, hogy egészen közelre megyünk, hogy egészen közeli képet csinálunk csak arról az eseményről. Főképp egy kültéri helyzetnél, egy ilyen előadásnál fontos az, hogy az atmoszférából is kapjunk. Itt most, ahogy látom, az ollóval vagdosás esete forog fent, mert hát ilyen képarány ritkán létezik, és én ezzel nem nagyon tudok mit kezdeni, sem mint humor, sem mint bármi más, hogy miért van lefényképezve egy fiatalember ebben a formában, mert ez így önmagában nem érdekes. Ez csakis arra elég, hogy felidézhessünk egy emléket, és esetleg kellemes perceket tudjunk később magunknak szerezni, vagy mesélni tudjunk róla, hogy képzeld, kint voltam a Városligetben, és akkor ott az és az történt, és utána erre és arra mentünk, és fagyiztunk. Elmondunk egy sztorit, és illusztrációként a kép úgymond megteszi, de legfőképp inkább az emlék előhívójaként. Fényképként nem áll meg a lábán. (hegyi)

Felhő a hegyek felett

Felhő a hegyek felett

Az a helyzet Tibor, hogy ha - mindamellett, hogy ez a kép nem tökéletes - megfigyeled, hogy itt milyen esztétikai élményt kerestél, és hogy azt hogy próbáltad képbe foglalni, akkor a saját magaddal való összehasonlításban mondom azt, hogy a többi képednél is erre kell törekedni. Nem tudom, hogy mivel készült ez a kép, mobiltelefonnal, vagy fényképezőgéppel, van ebben egy túlélesítés, és azért azt hozzáteszem, hogy az élesség az nagyon nem minden a fényképezésben. Az csak az első belépő kör, aztán szép lassan el is felejthetjük, mert nagyon ritka az, hogy az életben valamit mozdulatlanul szemlélünk úgy, hogy közben kimerevítődik az egész, és ráadásul még utómunkában, ahogy itt látom, még rá is húztál erre az élességre, és ezt én nem tartom jónak. Ugyanakkor a megfigyelés abszolút rendben van. A kép baloldalán belóg valami, és azt nem tudom, hogy nem vetted észre, vagy az hogy került oda, mert annak ott túl nagy szerepe nincsen. Lehet, hogy ha a nézőpontodat megváltoztatod, és egy kicsit elmozdulsz, akkor ez nem kerül a képre, de ha már ott van, akkor lehet, hogy érdemes lett volna levágni. Nem tudom, hogy az ott micsoda, gondolom, hogy valami épület darab, ha jól látom, de ebben nem vagyok biztos, viszont a szerepe nem értelmezhető. (hegyi)
értékelés:

Barát nélkül,Társ nélkül

Barát nélkül,Társ nélkül

A gondolati ívet értem, a barátság nem mindig vidám dolog, mert vannak benne nélkülözések, akár ellentétes irányú rezgések is, és vannak benne elválások is. Ez a gondolatkör rendben van, de hogy így kell ezt ábrázolni, arról nem vagyok meggyőződve. Ha megmutatod ezt a képet valakinek, és azt kérded, hogy na, mi jut erről eszedbe, hát, szerintem ember nincs a Földön, aki a barátságra asszociálna ebből. Miután te elmondod a magad asszociációját, persze, értem, de ennek azért képileg kellene, hogy megoldódjon, nem verbálisan, úgyhogy valahogy úgy kéne ezt az egészet végiggondolni, hogy hogyan lehet ezt a dolgot egyértelműen vizuális üzenetbe foglalni, mert ez most verbális üzenet lett. (hegyi)

Vietnámi vízipipa

Vietnámi vízipipa

Helyszínen kipróbálva.

Körülbelül ugyanaz igaz erre a képre, mint az előző flekken sütős képre. Problémám van az esztétikával. Miért ezt a tárgyat választjuk ki? Ha ezt a tárgyat választottuk ki, akkor biztos, hogy az a része a legjellemzőbb, amit itt most idetoltál az arcunkba? Tehát én erről nem vagyok meggyőződve. Van itt egy asztalterítő, ami nagyon érdekes ezekkel a konstruktivista mintákkal, ugyanakkor nem nagyon illik ehhez az egészhez. Pontatlanok vagyunk tónusban is. Nem érzem azt, hogy ez itt most működne. Fel kell keltened azt a vágyat, hogy én akarjak foglalkozni ezzel a tárggyal, akarjam birtokolni, akarjam a kezembe fogni, és ez most nem történik meg. (hegyi)

Sütés

Sütés

Étel illatot sajnos nem közvetít a fénykép.

Kedves Tibor, azért én azt mondom, hogy amit nem nagyon látsz, mondjuk egy szakácskönyvben, mint illusztráció, az nem véletlenül van így, tehát lehet keresni új utakat, de azok mindig az esztétika mentén kell, hogy mozogjanak. Ez a kép ebben a tekintetben nem működik. Rendezetlen, kusza, és esztétikailag erősen problémás. A személyessége megvan, ezzel nincs baj, de ezt valahogy kell tudni transzponálni úgy, hogy képileg is megálljon a lábán, ne csak egy verbális üzenet legyen, hogy nagyapa, meg nagyanya hogyan tölti a weekendet, mert ha most átnézek a szomszédba, akkor látom ott is, hogy milyen történések vannak, de ezt azért meg kell tudnom fogalmazni képileg úgy, hogy az esztétikailag is működjön. Ez képileg nem működik. Ez egy nagyon privát közlés, de ebben a privátság most nem az esendőségével hódít, hanem azt kell, hogy mondjam, hogy az átgondolatlansága miatt ez nem működik. Azt kérem, hogy az első három leckével dolgozz te is, mint ahogy ezt már mondtam másnak is, azért, hogy az esztétikai gondolatkört tudjuk fejleszteni. Saját magunkkal könnyebb esetleg szembenézni. (hegyi)

Száguldás

Száguldás

Én azt gondolom, hogy ez egy eléggé humoros kép, jók a tónusok. Ami nekem bátortalan ebben, az a képkivágás. Valamiért ez egy nagyon középre komponált, és nagyon konzervatívan megoldott kérdés képileg. Szerintem elbírna ez ennél izgalmasabb beállítást is. Nyilvánvaló, hogy most olyanról beszélünk, amit a helyszínen másképp old meg az ember, és örül annak, hogy elkapta ezt a pillanatot, nem biztos, hogy azzal törődik, hogy hogyan lehetne ezt dekomponálni. Én azt mondom, hogy az ég rész nem annyira jelentős, amiben történés van, az a fű, úgyhogy itt ezt módosítanám. Ettől függetlenül ez egy jó ábrázolása a mozgásnak. Majd azt kell a következőkben megfigyelni, hogy azon kívül, hogy a mozgásra beküldünk egy fázist, azon kívül ez a mozgás honnan merrefelé történik. Nem tudom, hogy mennyire volt ez kiszámítható helyzet, hogy mennyire lehetett tudni, hogy ő itt el fog kerékpározni, valószínű, hogy ez valami kerékpáros jamboree lehet, mert azért nem mindig lát az ember ilyen biciklivel rohangálni embereket, ezekkel a hanyag biciklikkel, ugyanakkor arra nem ártott volna odafigyelni, hogy határozottabb legyen az a fajta üzenet, hogy ő most jön, avagy megy. Mert mind a kettő elmozdulást igényelne a részedről. Most majdnem merőlegesek vagyunk a mozgás síkjára, és ez nem biztos, hogy optimális. Ennyit tudok hozzátenni. (hegyi)
értékelés:

Szende

Szende

Lehet, hogy érdemes lenne ezzel még egy kicsit molyolni a tónusokat illetően, mert van egy ilyen szürkés-kékes fátyol ezen az egészen, és talán ennyi a kritikám. Ugyanis a kép nekem izgalmas, és ebben a megközelítésben abszolút el tudom fogadni. Jó ez a hármas tagolás, dinamikus, esztétikus. Lehet azt mondani, hogy lehetne egy kicsit élesebb, és ebben van némi igazság, mert erre törekedni kell, amikor maguk a formák és a struktúrák ezt igénylik, márpedig itt igen. Nem tudom, hogy ez az utómunkának köszönhető-e, tehát, hogy az eredeti kép mennyiben rongálódott az utómunka során, vagy már eleve bemozdultunk egy kicsit, de maga a gondolat és a megfigyelés tökéletes. Jó a pillanat, jó a kimetszés, kellően absztrakt, és kellően izgalmas. Köszönöm szépen, megvan a 3 csillag. Nagyjából ebben az értelemben kérnék gondolkodni ezen a leckén. (hegyi)
értékelés: