A régi "hiba" leckébe tettem volna, de szerintem ide is jó.
A régi "hiba" leckébe tettem volna, de szerintem ide is jó.
Azt mondja Laci - ő is rendelkezik elég önismerettel - hogy a Hiba leckébe tette volna, ha lenne ilyen lecke. Nem csodálom, hogy oda tetted volna, de ez még hibának se igazán jó, mert a Hiba leckének ott van az erénye, hogy az 1+1 az 3 lesz, amikor a hiba, meg a valós akarat úgy dolgozik össze, hogy egy új minőség jön létre. Itt nem érzem ezt az új minőséget, sőt, a primer minőséggel is bajom van. Nem elsősorban arra gondolok, hogy ez hogyan van exponálva, bár azzal is van probléma, hanem azzal, hogy mit is akarok mondani, mi ez az őrület. Én értem, hogy a hangulatban van benne az őrület, ugyanakkor nincs elrendezve az ügy a fejedben. A tiédben, nem az enyémben, mert az enyémben csak akkor lesz elrendezve, ha a tiédben már rendben van. Elvitt téged az az elsődleges élmény, hogy „hú, de bolond ez a kép, akkor ez jó lesz”. Nem biztos az. Vannak a képnek jó részei, de vannak olyan dolgai, amik már nem kellenének. Itt van a jobb oldalon a fickó, aki a kezét föltartja, Engi van ráírva, gondolom ez nem az ő neve. Nála az a baj, hogy annyira kiabál, hogy az összes többit agyonveri. Takard le őt, és máris jobban működik az egész kép. Tehát nem kell mindenbe beleszeretni, még inkább kritikusnak kell lenni, és azt mondani, hogy ha nem jön össze, akkor kidobom, ha meg le lehet vágni belőle azt, ami zavaró benne, akkor meghagyom. Az a baj, hogy ha az Enginek levágod a teljes kezét, akkor sajnos még ottmarad a kólát tartó kéz, ami furcsa lesz, akkor a lányt is le kellene vágni, és csak a kecskeszakállas fiú marad, hívjuk most Olivérnek. Tehát Olivér megmarad, a lány eltűnik, és onnantól kezdve egy egész feszes kis ügy lenne. (hegyi)
Hortobágy Mátai lovasnapok.
Lacikám, szomorúvá tesz, hogy ennyire ritkásan vagy jelen, mert így nem tudunk belekezdeni mélyebb melóba, miközben jó lenne, mert ahogy a képeid nézem, bizonyos értelemben eljutottál a határaidig, innen tovább felfelé akkor és úgy vezet út, ha nekifogsz befelé keresni utat. Jó ez a tanulmány, de érzelmileg nem mond semmit. Azaz megvan a technika, tudsz komponálni, exponálni, pillanat is megvan, de most az jönne, hogy ki az a Pálfi, mit gondol a világról és azt hogy akarja elmondani. Ha többet jönnél, lehet, megtalálhatnánk ezt az utat. (hegyi)
A völgyhidas sorozat Szántódon folytatódott a mólón éjszaka.
A lényeg azt hiszem elveszik a méret miatt, így csak felfogni tudom, sejteni, hogy azok ott csillagok lehetnek. Olvastam a képeidnél az éjszakai kép hiányát, én azt mondom, hogy éjszakát általában nem éjjel csinálunk, mert akkor baromira megnehezítjük a dolgunkat, hacsak nincs valami bődületes szenzor, a dolog térbelisége elvész. Ez viszont itt akár csillagok nélkül is érdekes, dinamikus kompozíció, mint egy avantgárd kiáltvány. (hegyi)
Az a helyzet, hogy először egyáltalán nem ezt a képet szemeltem ki. Aztán amikor már szorított az idő, hogy végre írni is kellene valamit, még egyszer utoljára átpörgettem a májusi termést, és megakadt a szemem ezen a fotón, ami korábban valahogy kimaradt. Egy kicsit vacilláltam, engedjek-e a gyermeki énemnek, végül azt mondtam, miért is ne, még stílszerű is lenne, úgyis volt itt mostanában egy Alfa Holdbázis nosztalgiahullám. Szóval van itt ez a nem túl jó karban lévő, ismeretlen funkciójú torony meg a csillagos ég, a képen meg valami teljesen más van: egy monumentális űrhajó, ami valahová a végtelen űrbe tart. Ráadásul ez nem a Star Trek áramvonalas, formatervezett űrhajója, hanem gyerekkorom kelet-európai tudományos-fantasztikus könyveinek alapvetően a célszerűséget figyelembe vevően tervezett űrjárműve – az, amivel az űr pionírjai indultak felfedezni a galaxist. (Azt azért tudni kell rólam, hogy mindig is jobban szerettem a szovjet/lengyel scifit a nyugatinál.) Egy szó, mint száz, sikerült az eredeti látványt egy egészen más valóságba átemelned, ráadásul sikerült egy kis nosztalgiát ébresztened egy harmincas fazonban, amiért külön köszönet jár. (Koscsó Gábor)
Fotó egyesületi kirándulás, azaz ki mit hoz ki ugyanabból a témából. Én ezt.
Kedvelem a képeidet egyesével, sorozatként, vagy riportként nem igazán látok más ritmust, mint azt, ahogy a Nap jár, az időt. Azt érzem, hogy megragadott a monumentalitása a hídnak, a táj, de egy képsor ritmusához az is hozzátartozik, hogy olykor egy-egy közelit, más kameraállást is becsempészünk, hogy ne csak a távolságtartó érzet, de a tömeg, a struktúra, a jelenlét is megjelenhessen. Ezen kívül az egy dolog, hogy váltakoznak az álló és fekvő képek, de a képarányok ha szintén módosulgatnak, akkor az már zavaró lehet. 1:1, 3:2 vagy 4:3 érvényes lehet mind, de az egységes sorozathoz azért jó, ha ezekhez valamennyire ragaszkodunk, avagy az lehet kitérő, ha mondjuk a közeliket, a személyeseket máshogy oldjuk meg. Nyilván ha ez könyvben szöveggel jelenik meg, mint illusztráció, ott teljesen más a helyzet, mert ott a könyv formátuma, a kép és szöveg viszonya más kötöttséget és más szabadságot ad. Ennyit a képsorról. Az első képed meseszerű, bár az utómunka a tónushatároknál túl erősen mutatkozik meg a megemelt kontraszt miatt, de a hangulat és komponálás jó. A második és harmadik kép kiüti egymást, vagy ez, vagy az. Én a harmadikra szavazok, az aranyló fények nagyon jól passzolnak a betonhoz, bár itt is van olyan része az utómunkának, amire még kéne időt szánni, mert például a horizontnál nagyon fura lesz a határvonal. A kettes is szép szerkesztés, de az ég nem játszott a kezedre, esetleg szendvicsnegával megoldható lenne hogy mozgalmasabb legyen, hát, nyilván ha sok idő van, több nap, akkor ki lehet fogni olyan időt is, ami kontrasztosabb eget ad. Kedvelem a negyedik képet is, bár jobbról egy ujjnyit vágnék, hogy ne legyen ennyire moziszrű a képméret, nem baj az, ha a nap jobban szélre kerül. Az ötödik kép a kedvencem abban az értelemben, hogy van rajta élet. Talán a kamerát fordítottam volna jobbra, hogy az ív a szélig fusson. Mindent összevetve igényes munka, nem valami összecsapott ügy, mert volt élményed és véleményed a helyszínről, a hídról, és ezt sikerült is megmutatnod. (hegyi)
Egy borús napon unalmamban babát fényképeztem, amikor egyszer csak valaki belépett a képbe......
Azzal kezdem, ami a legkevésbé tűnhet fontosnak, a monitorral, mint ellenőrző eszközzel - azaz, hogy érdemes kalibrálni, mert akkor a tónusok helyükre kerülnek. De addig is, amíg ez megtörténik, ha megnézed a tónusgörbét, azt fogod látni, hogy legalább 10, de lehet hogy még több százaléknyi a tetejéből, azaz a fehérekből hiányzik. Nem mondom, hogy ki kell húzni egészen a tetejéig, mert érvényes az is, ha valamit nem akarunk kopogósan kontrasztosra venni, de most egy szürke fátyol van az egészen, amitől nem tud működni, lefojtott lesz, nem él, koszos a hatása. A sejtelmességet a középtónusokkal, és az alsó harmaddal lehet emelni, a csúcsok, a felső harmad az nem jó, ha ennyire hiányos. A jelenet beállítása jó, ha szerzel valami szobanövényt, létre lehetne hozni egy szituációt is akár, érdekes játék lenne. (hegyi)
Dunaújváros határában az elhagyatott Szávits kastély (kúria).
Laci, kicsit elhanyagolsz minket, ami azért is baj, mert hogy ezek a képeid nagyon erős üzenetek, de ha ilyen ritkásan jönnek, akkor a képi párbeszéd nem tud folyamatos lenni, akkor ezek csak egyfajta helyzetjelentések, mint egy messziről jött képeslap. Jó az üzenet, szépek a tónusok, az árnyékok, az, ahogy a földre vetül a kinti világ, talán egy picit az ég utómunkája lehetne precízebb, hogy ennyire ne lógjon ki a lóláb, de ez orvosolható, sőt, azt kell mondjam, megérné azt a plusz fél órát, amíg kikísérletezed, hogy hogyan lehet ezt úgy helyretenni, hogy ne vegyem észre, hogy bele kellett nyúlni - ami persze szakmai szempontból logikus, hiszen ahhoz, hogy megjelenjenek a formák a padlón, kell fény, és ezt a tónusterjedelmet a digitális nem tudja átvinni magától. Talán annyit még, hogy ahhoz, hogy igazán közel érezzem magamhoz, két dolgot változtatnék: az egyik a beltér, ott egy fényértékkel talán visszább hoznám a sötétből, hogy legyen húsa a térnek, a másik meg az élesség. Tudom, hogy nagyon fontosnak számít ma az, hogy egy kép mennyire éles, sőt, azt is látom, hogy sok helyütt ez mintha valami értékjelző lenne, ha éles, jó kép, ha nem éles, nem jó - de ez tévedés. Sőt. Az élesség erősíti a jelenvalót. De ez ritkán áll párhuzamban a kép "akaratával". Azaz egy érzelmi megközelítés ritkán tűéles. Emellett van persze egy prózaibb ok is, ami miatt azt mondom, hogy nem kell ennyi élesség, az pedig az, hogy sokszor átfordul a dolog, és főleg kisebb méretnél elkezd az élesebb formák határvonala inverzbe átmenni, mintegy szellemkép. Na, azt gondolom, hogy ha megvan a RAW, akkor ezen lehet még molyolni és finomítani. És megérné. (hegyi)
A hónap képe címet márciusban Pálfi László kapja. Nem is tudom hogy kezdjem. Nem nagyon kellett még nekem képet értékelni. Nem is hiszem, hogy túl szakmai jellegű leszek. Elmondom inkább miért tetszik nekem ez a kép. Alapjában véve jó kapcsolatot ápolok az álmaimmal. Nem az elérhető, elérhetetlen vágyakra gondolok, hanem a mesékre, mesebeli világokra amiket éjszaka, alvás közben látok. Erre akkor jöttem rá, amikor egy-egy rémálmom hónapokig, fél évig, napi, heti rendszerességgel visszatért. Azért mondom, hogy rémálom, mert másnak talán az lett volna. Én szerettem őket. Aztán leírtam és elmúltak. Sajnáltam. Ha egy kép eszembe juttatja az álmokat, ha egy képet látva arra gondolok, hogy olyan mint egy álom, akkor az nálam már nyert. Elidőzök felette, szeretek ránézni. Elszakít a valóságtól. Jó érzés. Ez a kép sok mindent mesél. Kicsit úgy érzem, mintha két álom közötti átvezető képet látnék. Azt mondom kép, de valójában mozgalmas. Állunk, nézünk, próbálunk előre lépni, érezzük a szellőt. A kevés, de mégis túlszaturált színek megelevenednek a sötétben. Szeretnénk kinézni, de nem mozdul a lábunk, hiszen álmodunk, ott nem úgy működnek a dolgok, ahogy a valóságban. Ez nem rossz érzés. Csak más. Minél tovább időzök a képnél, annál több dolog jut eszembe. Ezért választottam ezt a képet. Két apróságot negatívumként megemlítek, remélem nem veszik ezért a fejem. Jobb oldalon picit zavar a sötét kiszögellés vagy mi. Talán egy ajtó nyílik, nem tudom. A másik a cím. Ez utóbbi persze lehet hogy csak nekem nem tetszik. Egy álomképnek nem jó cím. (Ezt ne vegyék jegyzőkönyvbe). Utolsó gondolatként szeretnék megemlíteni egy társasjátékot. Dixit a neve. Asszociációs játék alapjában véve. Több száz álomszerű képpel. Ez jutott még eszembe róla. Nem most. már elsőre is. Köszönöm Laci, hogy elkészült ez a kép, és írhattam róla, és elolvastátok. Gratulálok! (Valló Zoltán)
Hú, ez egy nagyon fura kép, olyan, mintha kirakati babák lennének egy folyosón, biztos a belső koncentráció okán érződik ez, annyira figyelnek arra, ami majd következik, hogy talán egy kivételtől eltekintve mindenki feszes tartásban várakozik, fejben lejátszva a történetet, és ez a befelé figyelés nagy erővel van jelen. Jó megfigyelés, abszolút, gratulálok! Az egésznek van egy nagyon is klasszikus fotózást idéző hangulata. (hegyi)
Nem igazán tudtam eldönteni melyik leckébe tegyem, ez mellett döntöttem.
Ez egy egészen kiváló kép. Precíz, jó a ritmusa, hangulata van, miközben egyszerűnek tűnik, de a pillanatot megtalálni és képéé formálni a gyakorlatban sosem olyan egyértelmű, mint az már a kész képen látszik. Gratulálok - és a megújult Látszótér szabadságát használd ki, várjuk a képeid. (hegyi)
Igyekeztem Zsolt javaslatainak megfelelően javítani egyik kedvenc portrémat.
Köszönöm a javítást, örülök annak, hogy sikerült átadnom, mire is gondoltam az előző képkivágat kapcsán, jól megoldottad a feladatot és nem csak a vágás, de az utómunka, úgymond a labor is jobb lett sokkal az előzőnél. Érdemes a fekete-fehér portrénál megkeresni azt a tónust, ami a bőrt jellemzi, nyilván a saját ízlés mellett, ez egy gazdag tónussáv kell legyen, amiben szerepet kapnak a fények és árnyékok, és ad egy jó kis - nem jut jobb szó rá eszembe - olajos, tömött érzetet, strukturált és határozott. A színes konverziónál legtöbb esetben ugyanis épp a bőrtónusok azok, amik ki szoktak lapulni, koszossá, szürkévé válni, itt ezt jól korrigáltad. (hegyi)
értékelés:
Strandkézilabda
Amit ezen meg lehetett oldani, azt nagyjából megoldottad. Én kiegyenesíteném a horizontot, kivágnám azt a kapudarabot, vagy nem tudom, hogy mi az, mert arra nagyon nincs szükség, és akkor máris rendben van ez a kép. Tömegében elhelyezni persze, ha az egyik oldalból vágunk, akkor a másikból is kéne. A kerítésen belógó fickót szerintem simán le lehet vágni, és máris egy jó dinamikájú képet fogunk kapni. Nagy veszteség nem ér, ha ezeket lenyisszantod róla. Ezt tudom hozzátenni, egyébként a pillanatot jól ragadtad meg, nagyon élő az egész, úgyhogy én ennek örülök. Tessék azért ezekre majd figyelni, hogy ezt a helyszínen, amennyire lehet megoldani. Nem egy könnyű kenyér egy ilyen strandröplabda fotózás, már csak abban a tekintetben sem, hogy a kültérben, persze nyilvánvaló az emberek akkor szeretnek röpizni a strandon, amikor jó idő van, tehát egy szórt fényben, vagy egy esőbe hajló időben valószínű kevésbé lennének lelkesek, ugyanakkor azt is tegyük hozzá, hogy pont ez a világítás az, ami ezt az egészet egy kicsit szétkaszabolja. De hát, ezzel nem nagyon sok mindent lehet csinálni, pontosabban annyit, hogy olyan helyet keresel a kamerádnak, aminél kevésbé jelentősek a testre vetülő árnyékok, és akkor ott vársz, mint egy vadász hosszú méla lesben, és egyszer csak majd lesz akció a kamerád előtt is. Ezt sajnos másképpen nem nagyon lehet azt hiszem. De én ennek örülök, de mivel ez a kompozíciós nyavalya megvan, így 2 csillag. (hegyi)
értékelés:
Utómunka! Utómunka! Utómunka! Nem tudok mást mondani. A két szem olyan szinten elveszik most a sok lógó között, hogy nekem ez most egy nagyon jó lehetőség kevésbé jó megoldása, és ezen azért lehetne valamennyit segíteni utómunkában. Egyrészt a kép jobb felső részénél az eget, amin úgy túllátunk, azt legalább 2-3 tónusértékkel vissza kellene venni ahhoz, hogy ne az vigye el a pálmát, vagy ne ott akarjak elnézni mellette, hogy ott mi fog történni mellette. A kép felső részére is igaz ez, hogy valamennyit vissza kellene venni ebből a fejfedőből is, magából a V formát mutató pénzérmékből készített nyakláncszerű valaminél, ott megint túl vagyunk világítva. Próbáld meg, hogy letakarod ezt a két részt a kezeddel a monitoron, és már jobban tudok fókuszálni a szemre. És utómunkában egy kicsit hozni kellene a szemre fényt. Ennyit tudok hozzátenni, ez így most egy nyers megoldás, nem tudom, hogy mennyit dolgoztál rajta utómunkában, de még lenne vele meló. (hegyi)
értékelés:
Rendhagyó nyaralási képek, főleg telefonnal és instagrammal.
Nyilván van ebben meló, hogy egy történet összeálljon egy plüssfigurával, és én ezt maximálisan értékelem is, de az a helyzet, hogy formailag komoly bajaim vannak, és a formai gondokból tartalmiak is lesznek. Hol sárga, hol nem, hol van keret, hol nincs, van, ahol képeslapos az íze, van, ahol szubjektív, van ami vicc, van, ami szomorkás... így ez nekem nem elég koherens. Jó lenne, ha nem adnád fel, hanem újból nekifutnál. (hegyi)
A kép az egri bazilikában készült, hdr technikával.
Mielőtt bármiféle kritikát megfogalmazunk, azt kell mondjam, hogy igen, ez a kép megoldja a házi feladatot, három csillag és gratulálok hozzá, néha a legegyszerűbbnek tűnő dolgok megoldásához kell a legtöbb türelem. Egy hajszálnyi korrekció a horizontra ráférne, talán fél fok lehet benne elfordulás, és legközelebb majd arra kell törekedni, hogy a képnek lehessen története, viszonyítási pont, ember, mert attól telhet meg élettel. Útikönyvbe való a HDR használat által megoldott rajzosság, én elfogadom ezt a tónust, még ha távolságtartó is, hiszen a tónusok ezt jól egyensúlyozzák. Szóval hajrá, folytasd tovább! (hegyi)
értékelés:
A színvilágával nem tudok mit kezdeni ennek a képnek. Ez a zöldes árnyalat nekem fura. Lehet módosítani a színkódolását egy üzenetnek, mert nem kötelezően a valóságról beszélünk egy fotográfia esetén, tulajdonképpen bármi megengedett, lehet ez lila is, vagy piros, ha annak van indoka, és értelmezhető a néző számára, hogy ez miért történik. Most ennyire azért nem vagyunk vadak, hogy ennyire elhúztunk volna valamilyen irányba, ugyanakkor ez a zöldes-türkizes szín számomra rejtélyes, hogy ez miért választódott ki. Ami a kompozíciót illeti, értem az átlós szerkezetet, nyilvánvaló, hogy abból indultunk ki, hogy önmagában ez elég érdekes-e. Igen. Akkor, ha nem hagyunk ekkora életlen előteret. Beleveszik ez a forma a térbe, tehát ő ott feltette a kisujját, hogy itt vagyok, jelentkezek, hát, vegyél már észre, és neked ez nem volt elég, hanem elkezdtél azon filózni, hogy akkor még kis mélységélesség, meg megbolondítom a ferde horizonttal, és akkor majd milyen izgalmas lesz. A megfigyelés pontos, technikailag jó a dolog, mondjuk az élességgel van némi bajom, de tessék sztoriban gondolkodni egy kicsit, vagy tessék legalább ezt a sztorit a fejedben elhelyezni, és az legalább a kompozíciót meg fogja oldani. Ha elképzeled, hogy ő a nagy mackó, aki mellett ott van a haldokló kismackó, akkor máris megvan, hogy honnan fogod ezt lefotózni, és miért onnan. Utána ez a sztori nem kötelezően fog átjönni másnak, és nem is kell, hogy átjöjjön. De neked irányt fog adni, iránymutatás arra nézve, hogy a különböző szereplőid hol fognak elhelyezkedni az adott térben. Ezt visszaadom ismétlésre. (hegyi)
Megint azt mondom, hogy egy nagyon finom megoldást kapunk, nekem kicsit elcsúszik a dolog a technikán, nekem ez már olyan, mintha édesítőszerrel lenne édesítve. Azért mondom, hogy édesítőszerrel, mert van benne egy pici művi. A szín megválasztása, ami egy fokkal persze jobb, mint ha szépia lenne, de azért ez a saras tónus, ez a szürkés-barna az én szívemnek egy picit már sok a jóból. A maszkolás is olyan, hogy a kevesebb több lenne. Túlságosan kiég a közepe a képnek, túlságosan világosra jön, miközben a széle meg nagyon bebukik. Fele ennyi is elég lenne a maszkolásból, és ha ezt normális tónusokban tartod – én nem nagyon vacakolnék azzal, hogy milyen színeket hozzak még rá, mert szerintem ez fekete-fehérben is tökéletesen működik -, akkor maga a képi ritmus, amit kapunk, az nagyjából elfogadható. De az is érdekes, ha ezt a vignettálást leveszed róla, vagy lényegesen csökkented, akkor megláthatod, hogy hol vannak a problémák a tömeglehelyezéssel. Egyből ki fog derülni, hogy hova kellett volna még adni, és honnan lehetne még egy keveset esetleg elvenni. (hegyi)
értékelés:
A Látszótér Alapítványt
banki átutalással
MagNet Bank
16200120-18524112
vagy PayPalon keresztül
Hozzászólások
Török József
2024. 06. 21. - 23:06
"Nagyon kúl ez az AI-muzsika...döbbenet. Mondhatnám, ijesztő." "-Menj el Madeirára, és a…
Török József
2024. 06. 21. - 22:37
"-Jóska tényleg meghatott a hangja alapján. -Meg, hát." "-Kétélű fegyver, hogy a hidat akkor…
Hamar Ramóna
2024. 06. 19. - 07:31
Kedves Ingrid! Részemről az öröm! ;)
Alexovics Ingrid
2024. 06. 18. - 22:27
Kedves Ramóna, örömmel használnám ezt a nagyszerű képet a holnapi rádióműsorom borítóképeként.…
Aureliano
2024. 06. 17. - 23:08
Boch: -jajj, igen, a szél. az durva, amikor levágod. én egyszer csináltam ilyet, de úgy néztem ki…