Hegyi Zsolt-2014.12.07. 18:42

[jwplayer|config=16:9|file=/sites/default/files/14/12/oroszsandor141207_1.mp4|image=/sites/default/files/14/12/oroszsandor141207_1.jpg]

Furcsa, hogy a világunk megértését az űrben kutatjuk, miközben a környezetünkben is hasonló látvány tárul elénk... minél messzebb akarunk eljutni a végtelenségbe veszünk, és minél közelebb az anyag vizsgálata közben, végtelen tér nyitja ki kapuit...

Sanya, értem, tiszta Pink Floyd, de valahogy az eleje és a vége nincs még kitalálva. Leginkább a vége suta nekem így, hogy nem fut ki sehová, csak vége lesz, mintha elfogyott volna a film, vagy a türelem. Viszont az abszolút jó, hogy ilyen megfigyeléseket teszel, ezek a későbbiekben jól fognak jönni. Eszembe jut még a Szinbád is. (hegyi)

Sailboat

Sailboat

Nem tudom, hogy mi az a sailboat, mert itt még nem tartok az angol nyelvleckében, de biztos valamilyen hajó, mert a boat hajót jelent. Ami a két embert illeti, az egy nagyon érdekes, és szerethető helyzet, amiben ők tényleg vágyódva nézik azt a katajevi vitorlást, szóval egy nagyon finom rezgéseket tartalmazó képet kapunk, nagyon ízléses, nagyon visszafogott, és ettől nagy csendjei vannak, nagy terei. Nagyon örülök ennek az egésznek, mert a két figurával, akiket látok, ráadásul idősebb korú figurákról beszélünk, tényleg benne van az, hogy kijöttünk ide a tengerhez, és figyeljük azt, hogy mi fog ott történni a távolban, már oda mi nem jutunk be, de azért a vágy megvan még bennünk. Abszolút jól olvasható kép, úgyhogy köszönöm szépen 3 csillagos leckemegoldás. Számomra az egyik legfontosabb kép a hónapban. (hegyi)
értékelés:    

Barkas

Barkas

Ez egy nagyon jó kis leckemegoldás. Hogy ne legyen nagy izgalom, már most megmondom az elején, hogy megvan a 3 csillagos leckemegoldás. Nagyon sok szeretet van ebben, mosolyog az egész, vidám. Mondjuk, én azt az oszlopot már lehagytam volna, mert az nekem már sok a jóból, ott az a fatörzs pont eléggé határolna minket, és tulajdonképpen tömegében is rendben lenne a dolog e nélkül a vas oszlop nélkül, úgyhogy javasolnám azt lehagyni, de maga a kép a főszereplővel nagyon szerethető. Jó ez a törülköző, bár, ha én vagyok a rendező, akkor átteszem a másik tükörre, és akkor ad egy jó kis ritmust azzal, hogy a kékes fal, meg a kékes minden így le is záródna, és kapna egy ellensúlyt. Ezt ott még akkor érdemes meggondolni, hogy biztos, hogy jó-e az, hogy az a törülköző ott bent úgymond bonyolódik, mert hát itt ez egy olyan helyzet, ami formailag eléggé zaklatott, miközben a másik oldala meg nyitott maradt ennek az egésznek. Függetlenül ettől megvan a 3 csillag és a leckemegoldás, mert a szeretet mindent visz, és ez a kép egy szeretettel teli kép. (hegyi)
értékelés:    

Only alone

Only alone

Fantasztikus teret varázsoltál erre a képre. Nagyon érdekes az, hogy közben meg ellene dolgozol a térélménynek azzal, hogy ennyire nagy mélységélességgel ábrázolsz, és minden egyformán éles, mert kihagyod azt a ziccert, amit a mélységélességgel való játék adhat. És az is egy furcsa dolog, ahogy idehelyezted ez a modellt a kép aljába, mint egy véletlenül ottfelejtve, miközben ő adja meg ennek az egésznek a súlyát, ő horgonyozza le. Érdekes a kép, nem nagyon hagy nyugodni. Talán annyit hozzátennék, hogy ahhoz, hogy ez nekem a csendhez, a magányossághoz, vagy legalábbis az egyedülléthez, ehhez a belső meditatív helyzethez közelebb legyen, lehet, hogy egy kicsit még fent is és lent is adnék hozzá. Tehát, ha egy-két lépéssel hátrébb készül el ez a kép, akkor az egész talán még inkább megfigyelés szerű lehetne. Még kevésbé érezném azt, hogy beletolakodtunk ide a nőnek az aurájába, és nem hagytuk őt békén, mert tulajdonképpen ezt a csendet mi nézők zavarjuk meg. (hegyi)
értékelés:

Foothills Festival 2013 (CREW)

Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)
Foothills Festival 2013 (CREW)

Kedves Sándor, nagyon örülök, hogy bár noszogatásra, de azért szép lassan érkeznek ide a képek. Egyrészt azért örülök, mert nagyon határozott képi világod van, és határozott véleményed a világról a képek által, és ezt én jónak tartom. Akkor is, ha nem biztos, hogy mindig igazad van, de legalább azt határozottan. Azért mondom ezt így, mert ha nézzük ezeket a tehetségkutatókat, mindig az nyer, aki akár egy kicsit pofátlanul, de oda tud állni, és akár kicsit hamiskásan is, de tolja izomból. Nem biztos, hogy az áriázó énekesek azok, akik elviszik a pálmát. Ennél a képsornál is ezt érzem, hogy minden egyes képbe bele tudok kötni, ha akarok, mert mindegyik képnél lehet azt mondani, hogy miért nincs ott a feje, vagy miért nincs befejezve mondjuk az oszlopsor, de most nem akarom sorolni neked, hogy melyik képnél milyen megoldásokat lehetett volna csinálni, ugyanakkor nagyon határozott, erős, és dübörög ez a képsor. És ez jó, mert nyilvánvaló, hogy a meló is ilyen volt. Gondolom, hogy ennek nem csak hangja volt, hanem mindenféle más élményt is felidéz. Amivel nem értek egyet, és ezt többször mondtam már másnak is, ez pedig a keretezés. Nem értem, hogy itt miért kell ez a fekete gyászkeret, remélem, hogy nem lett senkinek semmi baja, bár most már sejtem, hogy amit egyszer beküldtél egy képet, ahol bibis lett az ujjad, az valószínűleg itt történt a bibisség. Szóval jó kis sorozat ez, nekem tetszik, függetlenül attól, hogy lehet, hogy ki lehetne hagyni egy-két képet belőle. Ha gondolod, végigmehetünk így is: Az első kép nekem tetszik, és működik. A második adja magát, ebben abszolút jó. A harmadik is egy jó ábrázolás. A negyedik is működik nekem a sörözéssel, hogy te felmentél a magasba, és ők félnek, hogy rájuk esel. Az ötödik kép nekem kihagyható lenne, ez önmagában nem annyira izgalmas, hogy a fényhídra hogyan szerelik a lámpát. A hatodik inkább izgalmas, ez a fickó a rövidnadrágjában egészen elképesztő. A hetediken ez a mászás és küzdelem megint nagyon jó. A téma kihelyezésével a jobb alsó sarokban megoldottad a másik képet is, de azért én azt mondom, hogy a kettőből valamelyik, mert mind a kettő nem biztos, hogy működik. És ha már választani kell, akkor akármennyire is vérzik a szívem azért a szép felhőért, nekem mégis az az erősebb, ahol a két fickó van, és nem az, ahol egyedül mászik. Aztán jó ez a megörökítem ezt az egészet, és itt áll ez a csávó, és csinálja az emlékképet a mobiltelefonjával. Ami utána történik, nekem öncélú, ez a vastraverzes ügy, hiába erős maga a forma, valahogy kiesik ebből a történetből, amit eddig kapunk. Az önkép mindent visz, 10 pont, Sándor a guillotine alatt. Amit utána kapunk a pihenő fiúval is működik. És a befejező kép is jó. Talán a sorrenden változtatnék, lehet, hogy azzal fejezném be, aminél mobiltelefonozik a srác, és fotózza a színpadot, mondván, hogy ott a kész munka. Szóval, ez egy 3 csillagos leckemegoldás, kihagyni még mindig lehet a sorból, meg a sorrenden változtatni is lehet. Nekem tetszik a tónusa, határozott, karakán, van töke, úgyhogy jó! (hegyi)
értékelés:    

Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen

Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen
Budapest-Lublin-Warsawa-Zvolen

11 képből álló képsort kapunk, aminek az az érdekessége, hogy bár érzékelhető ebben, hogy van utómunka rendesen, mégis az ízlés határain belül maradtunk, és nem ment el az egész valami vásári bohózatba. Nyilvánvaló, hogy az élmény is segített ebben. Hogy ez mobiltelefonnal készült, vagy rendes fotómasinával, az tulajdonképpen mindegy, mert az, amit látunk abszolút értelmezhető. Ami nekem furcsa ebben az egészben, az az, hogy egészen másról beszél az első kép, mint az összes többi. És itt érzek is egy kicsi problémát, ugyanis értem én, hogy van egy kiinduló pontunk, valahonnan elindulunk, valahová tartunk, és nem kell mindig mindent szájba rágni, ezzel is teljesen tisztában vagyok, de azért, ha ekkora dinamikai különbség van az első, a felvezető kép, és a többi, tulajdonképpen az egész témát tárgyaló képek között, akkor valamivel ezt be is kellene tudni fejezni. Legalább egy ilyen erős hatású képpel, és ez most nem történik meg. Mindezzel együtt tökéletes leckemegoldás, és azt kell, hogy mondjam, hogy Sándornak nagyon erős az esztétikai érzéke, és tényleg nagyon jól látja, hogy mi az, ami valamit képpé varázsol, és mitől lesz ez egyedi és időtálló, ráadásul úgy, hogy megtartja a személyes jellegét. Jókor exponált képeket látunk, és abszolút elfogadható számomra az is, hogy ez egy kicsit túl van beszélve. Ugyanis pontosan értem és érzem azt, hogy mi az, amitől egy élmény ennyire erős hatással van a befogadóra, merthogy nem akarja elengedni. Akkor sem, ha esett az eső, akkor sem, ha saras úton megyünk, akkor sem, ha viszonylag egyszerűbb tájat látok. És azért azt hozzáteszem, hogy ezek mind-mind tömegelhelyezésben és kompozícióban rendben lévő képek, ugyanis az egésznek van egy olyan sugárzása, ami arról szól, hogy utazunk, de minden odaút egyben hordozza a visszaút enerváltságát, szóval van ennek egy kicsit ilyen keserű mellékíze. Vannak számomra egészen kiemelkedő képek a sorozatban, és vannak olyanok, amik az összeköttetést hozzák létre. Egy 12. kép a végére nekem kellene. Megvan a 3 csillag és a leckemegoldás, nagyon köszönöm! Sándor, megint azt mondom, hogy ne hanyagolj minket, letelt az egy hónap, amíg a képeket nézted, most jó lenne, ha újból beszállnál ebbe a játékba. (hegyi)
értékelés:    

M4, Budapest, 2012 - session 2., Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:15, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:15, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:15, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16, Hegyi Zsolt-2013.10.01. 00:16

M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.
M4, Budapest, 2012 - session 2.

Nem teljes - nincs sajnos befejezve, ahhoz még várni kell 1 évet.... szeretnék ehhez képpárokat is készíteni, mikor az ember az uralma alá veszi a teret :) ... majd idővel, addíg spájz.... csak nektek...

POLAND, Czechowice, Self P.

POLAND, Czechowice, Self P.

Ez egy régebbi kép, mit magamról készítettem... idővel mikor önmagad vizsgálod, néha új értelmet kapnak a régi képek, vagyis a rég keresett válaszok csak most érnek meg a tudatodban... ez a kép erre emlékeztet... köszönöm.

Ez valami helyszínleírás, és nyilvánvaló, hogy azért fontos ez az alkotó számára, mert az élményanyag erős volt számára, az a helyszín, az a helyzet valamiért kiemelt jelentőséget kapott. A képi megoldás pedig azért érdekes, mert mondhatjuk azt is, hogy de hát, ezt a képet megoldhatta volna egy képkockából is. És itt mégis két felvételt kapunk, jelezve is van, hogy ez két felvétel, meg se próbáltuk ezt összemontírozni, és én azt gondolom, hogy nagyon helyesen. Azért, mert bár ugyanarról a térről beszélünk, és tulajdonképpen ez a két fél adja ki az egész belső teret, ezt az enteriőrt, mégis, itt az üzenet másról szól. Arról, hogy van egy szituáció, amiben ott a főszereplő, és mivel egész alakos önportréról beszélünk, az alkotót látjuk, és ebben a főszereplő az alkotó, aki szemmel láthatóan olyan szituációban van, amikor valamilyen okból kifolyólag - amit nem biztos, hogy tudunk, és az sem biztos, hogy egyáltalán tudnunk kell -, magányossá, vagy egyedül levővé vált. Tehát nagyon szép, nagyon fényes, azt is mondhatom, hogy ezek a tónusok attól függetlenül, hogy ez a kékség hordoz egy nagyon érdekes hangulatot, és az ember ezt a színvilágot inkább a télhez, a hideghez köti, mégis, barátságos ez az egész környezet. barátságosak ezek a kék vizes flakonok, jó ritmusban jönnek a narancsok, a narancssárgák, a szereplővel, a fa ablakokkal, a pulóverekkel. Mégis, ebben a barátságosra formált helyzetben, ebben a rendezettségben olyan a szereplő, mint egy idegen. Olyan, mint aki oda vetődött, bekerült ebbe a dologba, és nem találja saját magát. Nem találja azt az indokot, hogy miért van ő itt? Kérdezhetitek azt, hogy jó, jó, de ez még mindig nem magyarázza azt, hogy miért két félből van ez összerakva? Az emberi érzékelés úgy van összerakva, hogy be akarja fejben fejezni a képkereten kívüli dolgokat. Mind a két kép félről hiányzik valami, mind a két kép fél önmagában is működőképes lehetne, de a képzeletbeli átfedéssel, ez az egész megtörtté, kettészakadttá, idegenné válik. Megint azt mondom, hogy itt az eszközhasználatnak egy nagyon tudatos megnyilvánulását kapjuk, nagyon tudatos az a kompozíció, amit Sándor létrehozott, hiszen az ő figurájával átellenben, a másik képen azok a konyhaszekrényelemek, a sütő, amik egyébként jól ritmizálnak az ablaküvegre is, és ezek tömegben jól ellensúlyozzák ezt az egészet. Filmes jellegű az egész, olyan, mintha egymás utáni képkockákat kapnánk, érzékeljük azt, hogy azáltal, hogy ezek nem egy időben készültek, azáltal valami történt, valami titok van. Erre a titokra utal a kihúzott szék, a várakozási helyzet, az, hogy több pohár van, tehát valószínűsítjük, hogy valaki hiányzik erről a képről, valaki nincs jelen. És az is egy kérdés, hogy ő a valóságban tűnt el, és a valóságban keressük a képen, vagy pedig csak az alkotó fejében volt jelen? Tehát ő ténylegesen valakivel itt iszogatott, és beszélgetett vajon, vagy ez csak az ő fejében volt, egy képzelt barát, egy képzelt szituációban? Ezek azok, amik szerintem ennek a képnek az erényei. Még egy dolog: az egésznek van egy dokumentatív jellege, mindazzal együtt, hogy reklámfotós eszközöket használ. Jóllehet a kép abban a tekintetben egy talált kép, hogy egy valós szituáció továbbgondolásáról van szó, de mégis, mintha ki lenne dekázva az egész, hogy mi hova kerüljön, hogy hol legyen a mosogató folyadék, hogy hol legyenek a vázák, hol legyen az üdítő, mintha ezeket valaki szertartásosan helyezte volna el. Nagyon köszönöm ezt a munkát, és itt is azt mondom, hogy Sándor, ne hanyagolj minket, légy szíves, küldjél még képeket! (hegyi)
értékelés:    

M4, Budapest, 2012, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40, Hegyi Zsolt-2013.09.07. 23:40

Nagyon izgalmas az a világ, amit Sándor megmutat nekünk, és én azt gondolom, hogy ez az egyik legerősebb épített környezetes leckemegoldás, ugyanis abszolút jól látta azt Sándor, hogy maga ez a helyszín mit kíván. Milyen képkiosztást, milyen objektívet, milyen nézőpontot, ez honnan lesz érdekes, és miért, és milyen utómunkát. Nagyon magas szintű munkát kaptunk, és nem csak ez az erénye ennek az egésznek, mert ez még ettől lehetne beszámoló, ugyanakkor ez ennél tovább megy, mert nem mentes a képsor az alkotói képformálástól. Ez pedig szerintem a legfontosabb lépcső a fotográfiában, hogy az ember eljusson odáig, hogy van véleménye, és azt ne primer eszközökkel, hanem esztétikai formában tudja azt a néző elé tárni. Ez egy olyan projekt, amit szemmel láthatóan Sándor komolyan gondolt, ebbe nem kevés energia van, hogy bejárja ezeket a helyszíneket. Ebben a tekintetben mindegy az, hogy ehhez milyen segítséget kapott, vagy milyen lehetőségei adódtak, és ez kinek adott, és kinek nem, merthogy ugyanezt a fajta gondosságot bármilyen más helyzetben meg lehet oldani. És azt is mondhatom, hogy ez a helyzet is, hiába adódik meg az embernek, hogy elmenjen egy ilyen helyszínre, ettől még össze lehet csapni, vagy az ember állhat ott tétován, úgymond földbe gyökerezett lábbal, hogy mit kezdjek ezzel az egésszel. Sándor pontosan látta és érezte azt, hogy ezzel az objektív megválasztással egyrészt ezeket a tereket íveltté és pozitív kicsengésűvé tudja tenni, és ezt az egészet tulajdonképpen a tónusrenddel, az embertelenséggel, a sci-fi hatású utópisztikus ábrázolással helyre tudja billenteni, tehát a nagyon édes, és a nagyon úgymond nőies formákat előhozó élményanyagot meg tudja nekünk úgy mutatni, hogy az hordozza azt, amit egy jó film. Amikor a feszültségkeltés nagyon precízen, adagoltan kerül a néző elé. Tehát, én ezt nagyon jónak tartom ebben a képsorban, úgyhogy Sándor, megvan a három csillag és a leckemegoldás is. Tőled is azt kérem - függetlenül attól, hogy ezek mennyire kiállításérett anyagok, mert ennél a képsornál én azt gondolom, hogy abszolút kiállításra érett anyag -, hogy tedd meg, hogy kicsit a beküldésnél nagyobb tempót diktálsz magadnak. Van miről beszélgessünk, engem is kell inspirálni jó munkákkal! (hegyi) értékelés:    

Miért a hónap képe:

Lenyűgöző számomra ez a világ, amit Sándor mutat, mert egyrészt rendkívül pontos, éles, kézzel fogható az utolsó cső és csavar is, másrészt szédítő és szemöldököt felvonó képek, amik kiveszik a kapaszkodót a kézből: úgy meg van hajlítva a fény, hogy nem tudni mi görbe és mi egyenes. Ez a görbe tükör szerintem tökéletes ilyen földalatti terek megmutatásához, amik a valóságban valószínűleg sokkal unalmasabbak. Ha akarom, ezek most izgalmas látványtervek egy sci-fi-hez, vagy éppen egy antiutópia nyomasztó és szorongató termei, a maguk torz irányaival és távolságaival - egyszerre nyűgöznek le és hívnak asszociációs táncra. A remek koncepció mellett a technikai tudástól is lobog a hajam, mert a távolba vesző beton textúrája is tapintható - a fények ritmusa pedig olyan, mintha filmes stáb világította volna be. Ezek mellett Sándor finoman játszik még a színvilág hangulatával és a képek asszimmetriájával is. Jó rendezőként instruálta a színeket, van, ahol majdnem monokrómba tűnnek és van, ahol fontos szerepet játszanak - az enyhe egyensúlytalanság pedig megbillenti a fejet és finom lendületével hív a kanyar utáni rész továbbgondolására. Gratulálok ehhez a remek képsorhoz, köszönöm, hogy elhoztad ide, köszönöm az élményt! (Halász Zoltán)

Cím nélkül

Cím nélkül

Zsolt, ezt miattad, rég jártam itt, de jó szétnézni újra....

Nagyon örülök annak, hogy Sándor küldött be képet, mert nagyon hiányolom őt a Látszótérről, és nagyon remélem azt, hogy ez nem csak egy fellángolás, hanem további munkákat is kaphatunk tőle újra. A leiratban az áll, hogy miattam történt, nem baj, de történjen majd ez magunk miatt is, mert ez a közösség arról szól, hogy mi megteremtjük a lehetőségét technikailag és formailag annak, hogy ti kommunikálhassatok egymással. És ezt a kommunikációt nem végezhetjük el helyettetek, ehhez viszont szükség van a képekre. Ez a betyárosan félrecsapott kis sapka nagyon tetszik, jók a színek, és az egésznek van egy nagyon jó dinamikája. Az arc gesztusa nekem nagyon sok mindenről mesél, egy egész történet benne van ebben a képben. Elszöktem otthonról a haverokkal bulizni még egy utolsót, bocsi anya, de engedd meg, hogy a nyárból egy pár napot együtt tölthessek a haverokkal, ez jön le nekem. Egy kicsit szerencsétlenek vagyunk, kicsit félrecsúsznak a dolgaink, de a kötődés megvan, és van egy fajta gyónás jellege ennek a képnek. Nyilván mindenkinek mást mutathat, de nekem ez jött le. A háttér is érthető, vízparti helyzet, talán egy árusító pultot látunk a háttérben, az is egyértelmű, hogy nem a bulizós csapathoz tarozunk ebben az esetben, hanem a kiszolgálókhoz, azokhoz, akik megteremtik a lehetőséget ahhoz, hogy mások szórakozzanak. Hogy ez most egy árusítói, vagy egy építői helyzet, ezt nem tudom megmondani, de mindenesetre az üzenet rendben van. Kedves Sándor, kérlek, hogy ne hanyagold a Látszóteret! (hegyi)
értékelés:    

Summer
Summer
Summer
Summer
Summer
Summer
Summer
Summer

Pacsai emlék.

Nyolc képből álló sorozatot kaptunk, számomra érdekes, hogy hogyan jön ki pont a nyolc, de ezen most ne akadjunk fönt. Az egész olyan nekem, mint egy 90-es évekbeli alternatív mozi. Történetmesélés van, nagyon erős képekkel dolgozik Sándor, van egy szociografikus vonala is ennek a munkának. Amit nem biztos, hogy el tudok dönteni az, hogy mennyi ebben a munkában az esztétizálás, az a formakeresés, ami a tartalom mellé olyan beállításokat rendel, amikkel, mint üzenettel, az alkotó keresi azt az esztétikai utat, amivel a közlés erősebbé válhat, avagy a spontán elkészült és bemutatott képek iránya. Tehát a kettő között nem tudom, hogy milyen az arány. Az első kép egy nagyon jó kompozíció, szépek ezek a fények, és nagyon jók a formák, amik létrejönnek a képen, a második kép olyan, mintha egy balettet látnánk, vagy egy pantomimes műsorból lenne bemutató. „A VIP torreádor” lehetne a kép címe, de szép a gesztus, és jól megfogott pillanat. A harmadik kép abszolút a filmes vonalat erősíti: a három férfi a tóban keresi a felfrissülés lehetőségét, és férfias, nemes harcokat vívnak. Ennek folytatása a következő kép is, tipikus 70-es, 80-as évekbeli strandjelenet lehetne, erre mondtuk régebb azt, amikor ilyen beállításokat láttunk, hogy "nézd, micsoda gúnár!", persze akkor a csuklónak a másik irányba kellene néznie. Aztán ez a feszengés folytatódik ennél a bányatónál, majd látunk egy hölgyet, aki pihen a parton, majd megint a történetmesélés erősödik föl azzal, hogy ez a társaság szintén keresi ezt a pihenési helyzetet, és próbál strandolni. Az utolsó kép nekem megint kilóg a sorból, mert itt megint egy esztétikai útkeresést látok, a férfi és a nő lábának mozgásán lehet látni. Ha egy bekezdésben kellene a véleményemet elmondani, akkor az élmény maga nekem Délegyháza. Az a strand volt nekem ilyen furcsa hely, ahol az ember, még a szocializmus idejében, szembement a trendekkel, az elvárásokkal, szabályt szegett, és a freikörperkultúrnak adózott, miközben lehetett ott vizslatni is a csajokat, érdekes helyzet volt. Kicsit ehhez is hasonló ez a beállítás, mintha egy titkos társaság életébe pillantanánk be, de valahogy nem sütődik el az a pisztoly. Megmutatunk valamit, de nem érzem azt a csattanót, nem látom, hogy mire fut ki a mese, azon kívül, hogy emberek itt jól érzik magukat viszonylag furcsa környezetben. A nagyon szép tónusú fekete-fehér képekkel ez el is van emelve a valóságtól, tehát tudatosan nem dokumentálása történik egy helyzetnek, nem emlékképeket készítünk, miközben a beállításokban néhány kép mégis ezt az irány mutatná. A leirat is ezt mondja, hogy Pacsai emlék, mondom, nagyon izgalmas és érdekes, de számomra ebből a képsorból, ha feszesebbre komponálnám, akkor jobban, erősebben működnének ezek az üzenetek. Amit én megtartanék: az első, a második, a negyedik, a hatodik, és esetleg a hetedik kép, a többi nekem nem annyira erős. Lehet, hogy viszi a történetet, de akkor nincs a mese befejezve ezzel az utolsó képpel, ezzel a félgyertyaállással. Nem tudom, Sándor, hogy mit gondolsz erről, én itt most valamit hiányolok ahhoz, hogy ez a történet kerek legyen. (hegyi)
értékelés:

Személyes Víziók
Személyes Víziók
Személyes Víziók
Személyes Víziók
Személyes Víziók

Gyerekkorom egyik meghatározó élménye volt a teljes falat beborító tájképes tapéta poszter. Erdők, hegyek, pálmafás tengerpart foglalt helyet a nappalikban vagy étkezőkben. Szürreális élmény volt, ahogy az emberek ilyen módon csempészték be a természet egy darabját a panellakásaikba és ezek előtt a képek előtt zajlott az életük. Ez az erős élmény volt a diplomamunkám kiindulópontja. Ez az ellentét kezdett foglalkoztatni. A kint és bent élményének keveredése az ember viszonyulása az őt körülvevő környezethez és az, ahogy az ember ezt kedve szerint próbálja formálgatni. Ez pedig néha furcsa, érthetetlen párosításokat hoz létre. Képeimben a fikció valósággá, a valóság fikcióvá válik, belső hangok, látomások és álmok terméke, egy szürreális világ ahol nem a kész és befejezett mű, hanem az alkotófolyamat, és az általa hordozott érzelmek a fontosabbak számomra. A belsőm megismerése, a saját én tudatom kiteljesedése. A képi elemek, hátterek, a tudatalattim mélységeiben rejtező gondolatokat próbálja felszínre hozni, naturalisztikus pontossággal, hétköznapi formákkal ábrázol, álomszerű képzeteket, abszurd víziókat.

A konceptuális alkotási folyamat szerintem (és ezt sokszor aláhúzom, hogy szerintem), azért és akkor működik jól, amikor olyan élmény feldolgozását mutatja, amivel bármelyikünk találkozhatott, és mégis egy új megközelítést, egy új szemléletet képes hozzáadni ehhez az élményhez. Az a tapétarendszer, amiről Sándor beszél, tetten érhető volt a 70-es, 80-as években, főképp panellakásokban, és valóban egy szürreális helyzet volt, hogy jobb-rosszabb minőségű fotográfiák óriásira nagyításával csempésztünk be az otthonunkba ilyen hangulatokat, és ezzel mindenki a saját maga vágy fantáziavilágával találkozhatott. Nem egyszer voltam én is olyan vendégségben, ahol ezek a képek megtalálhatóak voltak, és tényleg eléggé szürreális volt ülni az Amazonas nagy zuhataga előtt a nappaliban az Nomád szekrénysor és a dohányzóasztal és kis fotel előtt, és ropogtatni a sós ropit és a teasüteményt. Az egy másik pozitívuma ennek a képsornak, hogy nem primer és direkt módon ábrázolja ezeket a helyzeteket, bár az is egy izgalmas történet lenne, hogy keresni még ilyen tapétás lakásokat, és ezt a szociografikus megközelítést elindítani, az egy teljesen más irány lenne. Ezeknél a képeknél pont az az izgalmas, hogy nem a szoció hatás az, ami erős, miközben maguk a képek nem egy esetben a térrendezésben ezt a fajta társadalmi problémákat feszegető irányt képviselik. Egy harmadik vonal, maga a technikai megközelítés, hogy panoráma képekkel operál a szerző, és ennek a létrejöttének jeleit fedezhetjük föl. Ebben kicsit hasonlatos a 80-as, 90-es éveknek azzal az irányával, amikor Polaroid volt nagy divat, akár a profi vonalat venném alapul, ahol különválasztható volt a pozitív és a negatív, és erről készültek kontaktlenyomatok, akár ezekre a kis instant kamerákkal készült fehér papír szegéllyel keretezett felvételekre gondolunk. Többféle tehát a párhuzam, többféle az értelmezési irány, és ezért tudunk mindig vissza-visszatérni ezekhez a képsorokhoz, mert nyitva hagy kérdéseket, utakat annak, hogy a néző saját maga szabadon értelmezze ezeket a helyzeteket.
   Az első kép az 56-os emlékművet mutatja a Dózsa György úton, ami önmagában is egy érdekes helyzet. Nem tudom, hogy kinek mennyire sikerült már a saját megközelítését megtalálnia ezekhez az oszlopokhoz, ez egy nagyon szabad elképzelés, a Magritte munkásságát idéző vonal ezekkel a nyakkendőkkel. A festészetnek azt az irányát idézi, aminek a szürrealitása, a mindennapi tárgyak a megszokottól eltérő helyzetben való ábrázolásával operált, mint ingnyakak szerepelnek így az oszlopok. Az az alkotói koncepció, ami vélelmezhető a szobrász esetében, hogy ezek a vasoszlopok tulajdonképpen mind-mind egy-egy ember, aki a forradalom ellenállásában részt vett, és együtt a tömegben összpontosult az az erő, ami létrehozta ezt a politikai helyzetet és a változást. Azt a személytelenséget, amit az oszlopok képviselnek, próbálja mégis valamilyen szinten megszemélyesíteni a nyakkendőkkel az alkotó.
   A második kép olyan nekem mintha valami filmből kiragadott jelenet lenne, de itt is jól érzékelhető az előtér és a háttér közötti különbség, tehát az utalás ennél a képnél már erősen elindul. Míg az első kép a beavatkozás által megmarad, mint háttérkép, ennél a képnél az előtér és a háttér viszonya, a fali tapéta és az előtte lévő, teljesen másról mesélő szubjektív történet közti feszültség jól érzékelhető. Aztán azzal ki-ki maga kezdjen valamit, hogy miért akarja lelőni ez a piros sálas hölgy az akváriumban lévő halacskát, már ez önmagában is megér egy elemzést, hogy milyen feszültségekkel terhes világban voltak fellelhetőek ezek a tapéták, és a belső kilátástalanság, és az abból való menekülés irányát mutathatja ez a pisztoly megjelenése.
   A harmadik kép egy artisztikus vonal, nekem azt az irányt mutatja, ami ennek a projektnek egyik szélsősége lehet, amikor az ember azt gondolja, hogy saját maga is létrehozhat ilyen belső történetet, létrehozhat egy saját tapétát, és nagy odafigyeléssel nekikezd ennek a munkának, aztán kiderül, hogy ez az egész nem tud tovább menni annál, mintsem, hogy kékre festjük a falat. Van az egésznek egy olyan hatása, ami ezekben a mostani valóságshow sorozatokban is látszik, ezekben a Big Brother kukkolásokban, hogy a villalakók úgy csinálnak, mintha nem lennének körbekamerázva, és próbálnak természetes módon viselkedni. Itt most az egyik villalakó megőrült, és átfesti a kamerát rejtő üvegfalat. Izgalmas a kérdés.
   A következő képet felfoghatnánk önarcképnek is, itt magát az alkotót látjuk egy cserepes virággal, és utána ez az egész önarckép jelleg a kép második síkján, az értelmezés falitapéta vonalán ismétlődik, de már arctalanul csak a virágot tartva. Ez visszautalás nekem az első képre, kicsit hasonlatos is a megközelítés ahhoz a szürrealitáshoz, ahol én már említettem Magritte nevét. Ha a koncepciónak ezt a falitapéta jellegét keresem, és ennek a történetét, akkor talán az az élmény lehet itt jelentős, hogy amikor az ember egy ilyen tapétát fölrakott a maga kis lakótelepi szobájába utána azt a teret vissza kellett rendezni. Nyilván nem is akarta, hogy nagyon eltakarja azt a képet, mert akkor minek vettem, ha eléje tolok egy egész szekrénysort, valahogy azért el kellett férni, központi helye lett, mert nagyon kiabáltak ezek a képek, tehát érdekes lakberendezési problémát vetett föl, és utána akár még egy cserép virágot is hova tudunk letenni, és az hogy fog ezzel a képpel harmonizálni. Itt a háziasszonyok kreativitása jött a képbe, és ennek egyfajta finom iróniáját mutatja ez a kép.
   Hozzám a legközelebb álló kép, és a történetmesélésnek a legkézenfekvőbb verziója az utolsó kép a vasaló nővel, aki végzi a maga házimunkáját a tapéta előtt, és aztán gondolatban, fényesen suhogva keringve szállnak a fák törzséhez a kivasalt ingek. Ez a mosónők szabadság-értelmezése, de akár a Shirley Valentine monodrámára is utalhatnék, ahol a fal, akit megszemélyesít a háziasszony. Ebben a monodrámában a falhoz beszél a nő, és meséli el a maga vágyait arról, hogy ő el fog egyszer csak utazni a görög tengerpartra. Ezek a vágyak azok, amik ennél a képnél leginkább tetten érhetőek, hogy párbeszédet folytatunk ezekkel a fali tapétákkal, elkezdjük beleképzelni magunkat azokba a helyzetekbe, és abban az álomvilágban, ahol ez a kép létrejött, az álom megvalósulása sem lehet tökéletes, és azt a hétköznapi munkát fogjuk folytatni, amit a valóságban is csinálnánk. Az egésznek a kilátástalansága összpontosul ennél a képnél. Én nagyon örülök ennek a sorozatnak, és ha mint kreatív megoldást nézem, a Vágy leckét tökéletesen jól teljesíti. Sándor, megvan a három csillag, és a leckemegoldás is, várom a folytatást erre a sorozatra. Ha most megnézem ezeket a képeket, miközben az első kép is teljesen rendben van, izgalmas ez a szürreális világ, de az a vízió, amit felvázoltál a fali tapétákkal nem mindegyik képnél ugyanolyan erősen érvényesül. Talán ez az, amire nem ártana figyelni, hogy próbáljuk meg a témát tartani, és a kezünkben tartani az irányítást, mert érvényes az első kép is, az a vonal is, amit ott létrehoztál, de az lényegesen kevésbé tud mesélni arról a felvetésről, mint ahogy az utolsó képnél ez létrejön. (hegyi)
értékelés:    

Alone
Alone
Alone

Egy történetmesélésbe kezdett Sándor. Három képben mesél a magányról, az egyedüllétről, ami olyan eszköz használatával történik, ami még inkább elidegenít, nem csak a környezetek, az a szobabelső, vagy az utcakő, vagy az a házfalrészlet mesél a töredezett jelenünkről, amit, mint környezet, választott Sándor, hanem maga a mese figurája is, ami egy rajzórákon sokszor látott baba. Miközben pontosan azért használják ezt a kis figurát, mert jól beállítható különböző pózokba, és azok jellemzőek, és jól rajzolhatóak, de nem egy szerethető figura, abban az értelemben, amiben mondjuk egy plüssmaci, vagy bármi más bábfigura szerethető lehet, és a történetet meseivé tudja tenni. Itt ez a meseiség nagyon konkrét, ráadásul azokkal a beállításokkal, azzal a színvilággal, azokkal a fényekkel, amiket látunk, nagyon filmszerű. Egyetlen egy kérdés van számomra, ami nem biztos, hogy igazolható az én meglátásom szerint: a keretezés. Nem értem ezt a fekete keretet, hogy mit akar ezzel Sándor mondani. Van egyfajta esztétikai igény arra, hogy összerántsuk a kompozíciót, és akkor ezek a fekete keretek mintha ezt segítenék, de én nem érzem ennek szükségét elektronikus formában. Ezek a fajta keretezés-utánzások a mímelés miatt veszik el az erőt magától a képtől, ami az üzenet jelleget hordozza. Mindezzel együtt jól érzékelhető az a hangulat, amit Sándor mutatni akar, és ehhez a címhez is jól stimmel. Engem meglep például, hogy két szekrényfiókhoz hogyan társítja a bábut, és hogy hoz létre egy olyan környezetet, mintha ez egy külső térben lévő nagy épület előtti helyzet lenne. Ebben van egy játékosság, és utal a gyerekkorra is, mert gyerekkorunkban azok a szobabelsők, amiket a játékra használtunk, azok megelevenedtek, és ezek a történetek a fejünkben, mint mese, különböző nagyvárosokban zajlottak, valószínűleg a filmélményeknek is köszönhetően, amit gyerekként láttunk. A nagymama kanapéja volt a Grand Canyon, és másik oldalon már New York felhőkarcolói voltak megépítve könyvekből. Ezt az irányt erősíti az első kép, a második, a maga tárgyiasságával, a funkció nélküli táblatartó betonkockával egy olyan gyermekmesét hoz, ugyanezt az irányt folytatja, mint a fölső kép, hogy ezekben a helyzetekben csak a fantázia kérdése, hogy mit minek nézünk. Ez akár lehet egy kút, a mindentudás mély kútja, amibe beleugrik a kis figuránk, de akár lehet egy kád, amiben lóbálja a lábát, sok mindent hozzá tudunk képzelni a magunk módján, és megint a gyermekkor meseszövési technikája érhető tetten. A harmadik kép, ahol a méretek a jelentősek, hogy hogyan válik egy ilyen kis csenevész fal melletti gazként kinövő magból sarjadó facsemetéből egy óriási fa, melynek árnyékában áll a mi hősünk. Az egésznek számomra van egy ilyen háborús fílingje is, mintha a kivégzőosztag előtt állna ez a figura a falnál. Számomra az első két kép az, ami inkább koherens, a harmadik kép nekem ebből a történetmesélési szituációból kilóg, lehet, hogy a nézőpont megválasztása miatt, lehet, hogy a tárgyak megválasztása, vagy a megvilágítás miatt más irányt kezd el, mint az első kettő. Mindezzel együtt megvan a három csillag erre a leckére, várom a folytatást Sándortól, szeretném látni, hogy merrefelé indul el ez a mese. (hegyi)
értékelés: