Múzeumi látogatás.
Múzeumi látogatás.
Nagyon kedves a főszereplő, jó a háttérrel való kapcsolat is. Nem biztos, hogy egyértelműen kiderül ebből a képből, hogy ez egy múzeum, mert ahhoz túlságosan szűkre van vágva, tehát mint feladat, azt tudnám mondani, hogy valamennyit kéne ezen az egészen nyitni egyrészt, másrészt a fényviszonyokkal kellene valamit kezdeni – most annyira túl van világítva a képnek a bal oldala, annyira sok fény érkezik, hogy elveszítjük a formát, kiégett ott a felület és ez nem annyira jó, nem is csak az arcnál, hanem a kis csipkénél is a nyakban, tehát technikailag ez nekem problémás, és a szűk vágás miatt kevésbé tudok mit kezdeni magával, mint tárgyfotóval. Szóval itt másról szól a mese. Egy tárgyfotónál leíró jellegűbbnek kellene lennie a közlésnek. Nem lehet ennyire szűkre vágva a néző érzelmeire számítani – tehát ezek az érzelmek vagy létrejönnek vagy nem. Most azt mondom, hogy ez egy szerethető tárgy, de ezt az én fantáziám hozza létre nem a valóság. A szerethetőséghez azért ehhez kicsit több kéne. (hegyi)
értékelés:
Úriemberek.
Azt kell, hogy mondjam, hogy a szociográfia–szociofotó kicsit azért más terület. Ez mondhatóan egy jó hangulatfotó, de azért a szociografikus megközelítéshez azért ennél azt hiszem, hogy konkrétabb üzenetre van szükség. Amit itt látok, hogy két férfi beszélget egymással viszonylag jó hangulatban, nagy gesztusokkal. Főként a kockás inges férfiről beszélek, aki erőteljes testbeszéddel fordul a másik felé, aki tulajdonképpen el is hajlik ettől – mintha őt ez jobban zavarná. A szituáció talán valami fesztivál lehet, bár alkohol fogyasztásra nem nagyon utalhatnak a poharak, nem nagyon látunk az asztalon semmit. A helyzet nem lenne rossz, de ahhoz hogy ez egy szociografikus megközelítés lehessen, ahhoz közelebb kell menni. Valószínű nem akartad megzavarni ezt a szituációt, lehet hogy tartottál is tőle, hogy mit szólnak ahhoz, ha odatolod a kamerádat. Az a helyzet, ami nem megoldható közelebbről, az a lesifotó kategóriáját súrolja. Ezzel azért kell óvatosan bánni, mert egy nagy teleobjektívvel sok mindenre képes az ember, de ez a paparazzi kategória, amikor kifigyelek valakit, aki nem tud arról, hogy én fényképezem, kiszolgáltatott helyzetbe is kerül azáltal, hogy számára nem világos az, hogy itt egy fényképezési szituációba került. Én azt gondolom, hogy a jó szociofotó csak úgy tud működni, hogy az adott ember tisztában van azzal, hogy megörökítésre kerül. Ehhez türelem kell és idő, amit ráfordítasz, hogy elfogadjon téged az az adott ember, hogy az adott helyzetben úgy tudj létezni, hogy nem zavar a jelenléted és ezzel lehet utána létrehozni olyan ábrázolást, ami az adott kort, helyzetet dokumentálva időtállóvá válik. Tehát most itt egy gesztus megörökítése történik, de ez a gesztus annyira nem erős, másrészt annyira nem egyértelmű. Ha az ivócimborák baráti, haveri együttlétét akarjuk megörökíteni, akkor ahhoz meg kell várni, míg az a hangulat létrejön – ne adj Isten föl kell magunkat áldozni egy-két pohár sör erejéig, hogy mi magunk is belekerüljünk ebbe, és utána már elfogadtatva magunkat úgy tudunk dolgozni, hogy valóban érvényes képek készüljenek. Én most ezt nem gondolom a lecke megoldásához jó képnek. Ugyanakkor azt mondom, hogy maga a gesztus megvan, tehát 1 csillagot megér a dolog, hogy elindultál ezen az úton, de azt nagyon fontosnak tartom leszögezni, hogy sem a városfotóban, sem a szociofotóban a távolságtartó megközelítés nem működik. (hegyi)
értékelés:
Tető-tető-csík-csík
Valami nyaralóövezeti felvétel lehet, maguk a ritmusok jók lennének csak nem nagyon értem azt, hogy miért ebbe a napszakban készült a felvétel, hogy mi volt itt, amire a fuvarnak ki kellett volna futnia. A formák érdekesek? A háromszögek és a vízszintesek és az ebből létrejövő kompozíció? Vagy egyéb célból készült ez? Nem tudom, mert ezt a kép maga nem teszi egyértelművé. Hát és miért csend? Nem nagyon értem a kép címét sem. Tamás, én most itt kicsit zavarodottan állok a feladat előtt, hogy énnekem erre bármit mondanom kellene vagy elemezni, mert nem találok kapaszkodót, hogy miért készült el ez a kép. A leirat tető-tető-csík-csík. Ennél jobban hagy ne erőltessem, mert ha nem megy, nem megy. Nem tudok erre mit mondani. (hegyi)
Rajzanak.
Az az érdekes, hogy ebből a képből, miközben nyilvánvaló és egyértelmű, hogy ezek az autók haladnak és mozognak, mert hát nem véletlenül állnak ott ezen a betonúton és valószínűleg nem ott parkoltak le, hanem versenyeznek egymással, aközben olyan nagyon sokat nem kapok most meg ebből az élményből. Ha elmennék egy ilyen versenyre, akkor engem érdekelne az, hogy érezzem azt, hogy ebben sebesség van, ebben lóerők vannak, ebben kihívás van, ebben izgalom van és versenyhelyzet van. Ez most egy nagyon szép, élére vasalt ügy, csak hát ez meg nagyon nem erről szól. Nekem fontos lenne azt látni, hogy akkor itt most ez a két Volkswagen valamilyen időbeni elmozdulást végez. Mert ez a mozgás leckének a lényege. Nem kötelezően a bemozdulással lehet elérni, mert ezt a perspektívával és a térábrázolással is lehet érzékeltetni. Viszont ez most itt, ebből a fentről fotózott, távolságtartó megközelítésből megint Robert Capát igazolja, ha nem jó a képed, akkor nem voltál elég közel. Most is ezt tudom mondani, közel kell menni. Miért vagyunk ilyen távol? Az egy másik kérdés, hogy kapunk-e jegyet oda ahova kell, beengednek-e, van-e erre egyáltalán módunk. Ha nincsen akkor a kép nem lesz meg. Én most ezt nem érzem megoldottnak ezt a leckét. (hegyi)
Ott volt ez a fa. Le kellett fotóznom. Lehet rossz lett, de nekem mindig ott lesz az a fa.
Van egyfajta szomorúság ebben a képben, melankólia mindazzal együtt, hogy tényleg azt az időszakot idézi, ami nekem egyébként megint egy iskolás sztorit hoz elő. Amikor nyár végén még Pesten voltam, de már kellett készülődni vissza, lélekben legalábbis, az ember számolta, hogy még öt nap és aztán utazom vissza Sopronba - hát ezek nem voltak olyan nagyon boldog dolgok. Az ember mindig próbálta húzni, húzni, húzni, hogy minél tovább tartson egy nap, minél több élmény beleférjen. Valamiért nekem ez az élmény jött ebből a képből elő. Abszolút jó ez a szerkesztés, miközben a centrális komponálás nem a legizgalmasabbak közé tartozik, de jó az, hogy az egyik oldalon egy még zöldellő mező van, a másikon meg egy fölszántott vagy bevetett mező és a kettő között húzódó árokban ez az ereje teljében lévő fa. Azt gondolom, hogy ez egy jó ritmus és egy jó leckemegoldás. Megvan a három csillag. Azt gondolom, hogy nagyon közel vagyunk a leckemegoldáshoz is, csak azért nem mondom, hogy az, mert szeretnék erre még kapni Tamástól képeket. (hegyi)
értékelés:
Ez egy határozott kézmozdulatokkal felrajzolt megoldás, a vörös és a sárga nagyon jól ritmizál egymással. Azt most nem nagyon tudom, hogy mi okozta ezt a színváltást, mi az, ami miatt ez létrejött, de jelen pillanatban én ezt nem is nagyon kutatom. Asszociációjában olyan ez a kép, mint hogyha egy szemet látnánk, az írisszel párhuzamba vonható a porzórésze ennek a képnek, van egy ilyen utalása is és ez jó. Ez a kép ennyit tud, de ezt tulajdonképpen jól valósítja meg. Egyetértek azzal, amit látok. Talán a kivitelezésben érzek némi problematikát. Nem tudom, hogy Tamás milyen fényképezőgéppel dolgozik, de ez lehetne élesebb is, el vannak mosva a tónushatárok is, meg a képelemek határai is. Ez az egésznek a professzionalitásából levon. Várjuk a folytatást. Tamás, az első három leckét azt kezdjük el újból feldolgozni, ne az íróasztalfiókból, hanem mostani képekkel. Főképp a második és a harmadik leckét. (hegyi)
értékelés:
Az az érdekes ebben a képben, hogy teljesen kivasalja a perspektívát és a térbeliséget. Nagyon érdekes kétdimenziós ábrázolás jön ettől létre, abban a tekintetben is, hogy átértelmezhetővé válik a fönt és a lent, a hajlatok és ívek találkozása és az egész valóságát írja felül az, amit látunk. Ez mindenfélekeppen egy jó ötlet. A kérdés, hogy a didaktikus átlós szerkezet azzal, hogy az ereszcsatorna kerül az átlóba, mennyiben tudja stabilizálni a kompozíciót, és hogy mit kezdünk ezzel a nagy sárga flekkel. Én a tetőrészt nézegetném és nem az oldalfalat, de a döntésedből adódik, hogy te az ereszcsatornát akartad ide átlósan betenni. Lehet, hogy egy más arányrendszerben többet adva a tetőből, lemondva arról, hogy az ereszcsatorna húzódjon átlósan, izgalmasabb textúrát kapnánk. (hegyi)
értékelés:
Ezzel a képpel az a helyzet, hogy maga az elosztás egy jó ritmusú elosztása a tárgyaknak, de hogy miért ebben a képarányban van ez megjelenítve, nem nagyon értem. Sőt tovább megyek, maga a képarány az, ami elrontja ezt az egészet, azért mert nem hagytál elég teret annak, hogy ez az egész kimozogja magát. Olyan szinten szűkre van ez fönt és lent vágva, mintha egy emlékkönyvbe akarnánk beleragasztani egy képet, hogy minél kevesebb helyet foglaljon. Megvan a fő motívum, a többi az nem érdekes. Holott pedig pontosan a főmotívum maga csak a téma felvetése és úgymond a kivitelezés az, hogy ezt a főmotívumot hogyan helyezzük el az adott térben. Tehát a teret mindenféleképpen meg kell rajzolni és itt most nem érzem azt,hogy ez határozott döntés lenne. Azt is hozzáteszem, hogy az is izgalmas lenne, ha az előterünk lenne kiemelve, az is ha a háttér, de valamivel el kellene kezdeni foglalkozni. Ami a tárgyi világot illeti, a jobb oldali mécses az, ami nekem ebből kilóg, a többi egyszerű és puritán dolog, az túl van díszítve ezekkel a vonalakkal. Én most azt gondolom, hogy ő az, aki a kakukktojás. Azt javasolnám, hogy a klasszikus csendélet megközelítést próbálgassuk. (hegyi)
értékelés:
Szelíd volt, s szeretett...
A harmadik kutyás képet kapjuk rövid időn belül és ez nekem nagyon is arról szól, hogy itt valami nagyon erős kötődés van a kutyákhoz – nem csak ennél a képnél érződik ez, hanem a többinél is. A múltidő arra utal, hogy ez a kutyus már nincs velünk és ezek az emlékezések mindig fontosak. Ehhez nagyon érzékletesen és finoman csatlakozik az a keretezés amit kapunk és ritka eset, de ez elfogadható. Hát, abból dolgozunk amink van, most hogy ez egy ruhaszárító kötél előtti felvétel, ezzel most nem nagyon lehet mit csinálni. Az üzenet erős és a jelenlét is erős. Tulajdonképpen azt kell, hogy mondjam, hogy egy elfogadható kép abban a tekintetben is, ami a portrét illeti - mert én ezt ugyanúgy portrénak fogom fel, mintha ember lenne a modell. Egy dolog amit el szoktam mondani és ezt újból felidézem: nem tartom jó ötletnek a vakuval való fényképezést. Ez legelsősorban a macskákra igaz, mert az ő szemberendezésük úgy van kalibrálva, hogy lényegesen kevesebb fényértékre állnak be és mindehhez képest az a fénymennyiség, amit a vaku kibocsát, az tulajdonképpen mindenféle kontroll nélkül jut be a szemükbe és okozhat károsodást, riadalmat – ez igaz a kutyákra és minden más állatra. Az ember viszonylag fel tud készülni. Emlékezzünk vissza mi van akkor, ha szembevakuznak bennünket – erre az állat abszolút nincs rákészülve. Ami a másik része az az, hogy hát igen a vaku elég furcsán rajzol és elég furcsa helyzetet hoz. A nagyon közel lévő részek kiégnek, a távolabbi részek teljesen bebuknak és van egy viszonylag szűk sávunk, ahol értelmezhető fényviszonyokat kapunk nagyon erős árnyékokkal és kontrasztokkal. Úgyhogy ez, amit én hozzá tudok fűzni. Ez egy 3 csillagos kép, de a leckemegoldásra én még várok. Meg lesz az hamar, csak azt gondolom, hogy jó lenne valamit a jelenből is látni. Tehát szeretném, ha van most kutyád vagy a környezetedben bármilyen állat, akkor arról készítenél valami olyan képet, ami portré kép, tehát ez úgy gondolom hogy személyiség és jellemrajzot mutató kép – úgyhogy várom a folytatást. (hegyi)
értékelés:
Nekem ez inkább szól a gyerekkorról mint a mozgásról. De persze, ez is egy fontos irány lehet, hogy máshogy mozog a nagypapa mint a kisgyerek, és gurítják a kereket, de ez azért nekem kicsit primér, de persze fontos. Ugyanakkor ha ezt küldöd gyerekkorba, akkor jobban értem. Tökéletesen elfogadom azt, hogy egy beköszönésnél az ember feltúrja az íróasztalfiókot és előveszi azt amit ott talál, mert szeretné a jelenlétét erősíteni és ezt abszolút megértem. Azért azt mondom, hogy lassan majd, az első kör után, el lehet kezdeni azon is gondolkodni, hogy milyen képeket készítenél ma ezekre a leckékre. Szóval visszatérve a képre én azt mondom, hogy ez egy jó geg – ha már döntöttél a horizonton, akkor lehet, hogy egy kicsit nagyobbat dönthettünk volna, ez most még nekem azon a határon van, ami a képhiba és a döntés között van. Elfogadom mozgás leckére, mondjuk 2 csillaggal, és várom a folytatást. (hegyi)
értékelés:
Ez már egy érdekesebb megközelítés, hogy ha az előzővel hasonlítom össze. Pontosan azért, mert a címmel együtt jól beszél arról, hogy az a valóság, amit aznap épp megélünk, az hogyan válhat majd a későbbiekben akár egy beragasztott családi fotóalbumnál egy sztorimesélős este központi témájává. Amikor próbáljuk megfejteni vajon ki az ott a háttérben. Hogy azok a Lajosék ott a két gyerekkel, de hát ott a keresztapám is, nézd már hát akkor még milyen fiatalosan hordta a lódenkabátot. Jönnek a sztorik, hogy igen, itt voltam és délelőtt anya befestette a fejemet korommal. Jó ötletnek tűnt, de aztán a szemembe ment és ettől nem voltam olyan boldog. Ezt azért mondom így el, mert nagyjából ilyesmi élmények tudnak ilyenkor visszajönni és hát a cím is erről beszél. Ez a része tökéletesen rendben van. Az egész olyan, mint a Hórusz archívum, hogy talált családi fotókból állnak össze mesék. Ez a kép ezt erősíti. Ebből a szempontból egy jó megközelítés. Erre megadom most a három csillagot, a sztorival együtt, de vedd úgy, hogy ez most ennek a képi megfogalmazásnak szól. Ennek ellenére hozzátenném, azért én kérek egy ismétlést. Még mindig azt mondom, mint az előző képnél, hogy Tamás, a magadéról mesélj, tedd bele magad is. Ne legyünk távolságtartóak. Nincs miért szégyellni a saját élményeinket. Nem biztos, hogy minden olyan boldog a gyerekkorban. Vissza lehet ezt idézni. (hegyi)
értékelés:
Körbe-körbe...
A vidámparknak, a vurstlinak mindenki életében van szerepe. Akkor is, ha egy falusi környezetben nőtt fel, ahol szociografikusabb és egyszerűbb verzióval találkozhatott, és akkor is, ha nagyvárosi gyerekről beszélünk és a vidámpark volt a gyerekkor Kánaánja. Nem tudom, hogy itt most melyikről van szó, valószínűsítem a környezetből, hogy ez inkább valami kihelyezett tagozata lehet ennek a szórakoztatási formának. Nagyon jó a tónusrend, amit használsz. Nagyon jók ezek a feketék és nagyon jók a középszürkéid is, a fehér azért még mindig úgy érzem, hogy egy kicsit kiégettre sikerült itt a középponti lovacskánál. Ellenben nyilvánvaló, hogy ő a főszereplő és ezt, ha valamivel lehetett jelezni, akkor lehetett akár ezzel az abszolút kontrasztos formával is. Azért azt hadd tegyem hozzá, hogy maga a megközelítés az viszont nekem távolságtartó. Így most ebben a formában inkább színpad. Közelebb kellene menni. Bele kell tudni bújni egy élménybe. Arra szeretnélek téged ösztönözni, hogy ezt tedd meg. Most olyan, mint hogyha elment volna a srác gyerekkorának a helyszínére és ott toporogna és rugdosná a cipőjével a követ. Nem merné felvállalni azt, hogy a múltidézéssel együtt az érzelmek is visszajöttek és hatással vannak rá. Mintha a haverokkal visszamentem volna, és nem merném vállalni előttük azt, hogy elérzékenyültem a gyerekkorom felidézése okán. Ez jön le ebből a távolságtartásból. Szóval menjünk közelebb ehhez az élményhez. Azt gondolom, hogy ez most egy egycsillagos kép, azért mert, maga a kép korrekt, de a leckéhez nem nagyon kerülünk közelebb. (hegyi)
értékelés:
Azért itt egy lépéssel azért tovább jutunk, mint az előző képnél. Megint azt mondom, hogy a gesztusrendszer az, ami itt most erős. Van egy ilyen vagány, bandázós érzet ebben az egészben. Összejöttek a haverok, mindegyiknek ugyanolyan kutyája van és hát tulajdonképpen ez az együvé tartozásnak az egyik fő szerepe, a közös érdeklődés a közös hobbi és ez kialakíthat barátságokat. Én itt most nem is a kutyabarátságról tudnék beszélni, hanem inkább az emberéről. Az egész szerkezet egyébként erről beszél. A kézfogás itt a legerősebb és nem az, ami a kutyákkal történik, a kutyák csak díszítések. Ha pedig ezt el tudjuk fogadni, akkor van egy nehéz feladat a képen. Tónusban tartsuk az egészet, úgy, hogy a fehérek nem égnek ki. Mert most nagyon grafikaivá vált a két középső kutya megjelenése attól, hogy ennyire ki van égve tónusban. Ezen én módosítanék, mindenféleképp, mert most nagyon erősen elviszi a figyelmet ez a két, nagy fehér felület. Ettől gyengül a szerepe a kézfogásnak, gyengül a szerepe a pórázoknak, holott ezeknek van a legnagyobb szerepe és legnagyobb jelentése ezen a képen. Az irány jó, a gondolatot pontosítanám, a technikai kivitelezéssel van némi problémám. Azt gondolom, ha ehhez még hozzáveszem, hogy a vágás sem százszázalékosan szerencsés, ezt egy kicsit szűknek érzem, akkor én azt mondom, hogy ez most kettő csillag. Várjuk a folytatást. (hegyi)
értékelés:
Barát. Minden körülmények közt.
Anno, amikor létrehoztuk a barátság leckét, akkor jöttek a kutyás-macskás képek, főként a kutyásak, mert hát az egyik legnagyobb ilyen közhelyüzenet az, hogy a kutya az ember legjobb barátja. Én most az mondom, neked, hogy ez házi kedvenc. Azért, mert pont erről szól a kérdés, ami a különbség a házi kedvenc és a barátság lecke között. Arról, hogy akkor tud megállni bármilyen állatos kép a barátság leckében, ha túl tud mutatni a primer üzeneten. Itt most legfőképpen a kutyáról kapunk képet, a gazdáról semennyit. Tehát abban sem lehetünk biztosak, hogy ő a gazdájához dörgölőzik hozzá. Magyarán a kutya gesztusa erős, de a gazda gesztusa nem létezik, nincs a képen jelen. Ez azért fontos, mert a barátság nem egy egyirányú utca. A másik, amit hozzá szeretnék tenni, hogy a barátság lecke mindig arról szól, hogy magunkat próbáljuk meghatározni. Tehát én arra lennék azért kíváncsi, hogy Tamásnak a saját viszonya micsoda a barátsághoz és, hogy ezt próbálja meg megfogalmazni képileg és nem azt, hogy egy elvont kérdéskörben mit gondol a barátságról. Én azt gondolom, hogy ez lenne a cél az első megközelítésnél. Tehát most egy olyan döntés fog születni, hogy ezt a képet áttesszük a házi kedvenc kategóriába, a barátságról pedig szeretném, ha egy ismétlést kaphatnék. A házi kedvenc kategóriájában ez a kép tulajdonképpen minden sutasága és szervezetlensége mellett egy három csillagos megoldás, pontosan azért, mert megpróbál lebontani valami sztereotípiát, ami az adott kutyafajtához köthető és ez egy fontos feladat. Mindenkinek megvannak a maga gondolatai a terrierekről. A híradások és a média nagyon sokat beszélt egy időben erről. Én most azt gondolom, hogy ez egy jó irány lehet, de akkor ezt tessék tudatosan végigvinni. (hegyi)
értékelés:
Fára mászni nem így kell.
Hát elindul a rakenroll. Egy ilyen rockabilly fazont látunk itt, aki akár a Megáll az idő cimű filmből is idejöhetett volna közénk. Ami azért bennem fölmerül, az az, hogy megint kérdéses számomra, hogy ezt a képet te magad készítetted magadról, vagy pedig rólad készítette valaki. Ez egy ilyen becsületkasszás dolog, én most úgy veszem, hogy te készítetted önkioldóval. Amit nem nagyon értek, az az, hogy most akkor be akarunk mozdulni, tehát dinamikát akarunk ennek kölcsönözni, vagy nem. Mind a kettőt el tudom fogadni. Talán ennek a képnek most jobban állna az, hogy ha ez a bemozdulás még határozottabb lenne és nem csak a hajnál jönne létre. Tehát megint azt mondom, hogy az őszinteségével és a geggel semmi baj nincsen, a kivitelezés egy kicsit pontosítandó. Ettől még a három csillag és a leckemegoldás megvan. Azt hozzáteszem Tamás, hogy amikor azt mondom, hogy az első három lecke háromcsillagosan megvan, az nem azt jelenti, hogy azzal a leckével nem kell foglalkozni többet. Sőt, várjuk a folytatást. (hegyi)
értékelés:
A Látszótér Alapítványt
banki átutalással
MagNet Bank
16200120-18524112
vagy PayPalon keresztül
Hozzászólások
Török József
2024. 06. 21. - 23:06
"Nagyon kúl ez az AI-muzsika...döbbenet. Mondhatnám, ijesztő." "-Menj el Madeirára, és a…
Török József
2024. 06. 21. - 22:37
"-Jóska tényleg meghatott a hangja alapján. -Meg, hát." "-Kétélű fegyver, hogy a hidat akkor…
Hamar Ramóna
2024. 06. 19. - 07:31
Kedves Ingrid! Részemről az öröm! ;)
Alexovics Ingrid
2024. 06. 18. - 22:27
Kedves Ramóna, örömmel használnám ezt a nagyszerű képet a holnapi rádióműsorom borítóképeként.…
Aureliano
2024. 06. 17. - 23:08
Boch: -jajj, igen, a szél. az durva, amikor levágod. én egyszer csináltam ilyet, de úgy néztem ki…